Runes minikino er på gang (og jeg trenger råd underveis.....)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Runes minikino er på gang (og jeg trenger råd underveis.....)

Har tenkt til å lage en minikino, mulig dette blir en installasjons/byggetråd, jeg er usikker på hvor den hører hjemme i det nye forumet, så om moderator vil flytte den, feel free!

Rommet er lite og brukes til mye (gjesterom, kontor, furtekrok, stuerom og tvforungarom), i praksis er det 3 meter langt og 2,1 meter bredt: Jeg har lagt ved 3 bilder for å illustrere hvordan jeg har tenkt.

Vi vil bli sittende i en sofaseng med rygg mod vegg i rommet, lærretet vil være et (motorisert?) nedtrekkslærret som vil gå ned over skyvedøra inn til rommet. Fra øyet til lærretet vil det være ca 2,7 meter.

Har hatt BenQ W5000 før og ønsker meg i utgangspunket tilsvarende bildekvalitet eller gjerne bedre, men prosjektoren må være liten ettersom rommet er lite og den må kunne projisere et bilde på 190 cm bredde (16:9) innenfor tilgjengelig kasteavstand (max 2,5 meter?).

Spørsmål 1: Jeg har lurt litt på å gå for en BenQ W1070, men usikker på om den tilfredsstiller kravene mine ift bildekvalitet og støy. Er det andre prosjektorer jeg heller budre vurdere?

Spørsmål 2: Rommet er i hvitlasert furupanel og jeg vil kunne blende vinduer helt, bildene gir et relativt bra inntrykk av fargen på veggen (en blanding av mørkehvit, lysebrun og grå, men uansett temmelig matt). Bør jeg gå for et grått eller hvitt hvitt lærret? Noen som tør å anbefale et prisgunstig lærret

Jeg har audiodelen av utstyret fra før:
    7 stk Kef 2005 satellitter
    Cabasse Xo Sub
    Yamaha RX-V 3900

Tror satellittene og sub vil passe bra i dette rommet og ettersom det er et relativt stort lerret i et såpass lite rom så har jeg tenkt til også å bruke høydekanalmuligheten til Yamaha.

Spørsmål 3: Hvordan vil det fungere å sitte såpass nærme bakvekk og såpass nærme surroundhøytalerene? (ser for meg å feste de oppunder hylla på bildet)

Spørsmål nr 4: Jeg sliter litt med å finne fram i andres hjemmekinotråder i det nye forumet. Er det noen som kan hjelpe meg med å linke til andre gode minikinoer der jeg kan hente inspirasjon?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er desverre slik at disse trådene naturlig nok har verdt fyllt opp med bilder og slikt, som enda ikke har klart og blitt med fra gamle forumet så per dags dato så er det veldig få av disse trådene som ikke mister 90+% mening

Håper de får orden på dette snart og de har jo fått fiksa mye allerede synes jeg så jeg velger enda og være optimistiskt.

Angående høytaler og avstander tror jeg det skal gå helt ok, auto kalibrering vil kunne ta unna det verste men det beste er og ettergå i alle fall kanal volum med et DB meter så alle kanaler spiller like høyt (subben kan selvsagt stilles etter preferanse)

Jeg har dog ikke sett noen av Benq projektorene men på stramme budsjett er de vel hakket bedre enn f,eks optoma.
    Sånn bare ren tipping så var jo w5000 en projektor i 30k klassen den gang da så ville f.eks ikke verdt overasket om den hadde betraktlig mer påkostet optikk enn w1070 men w5000 klarer vel ikke lage så veldig stort bilde på 3m ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ift spørsmål 1&2 så har jeg hørt litt med avshop:

De anbefaler grått lerret og Benq w1080st. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til short throw når jeg alikevel har plass til 190 cm lerret med w1070, men mulig dette er ubegrunnet skepsis?

Med denne sofasengen vi sitter i litt høyere enn normalt, så vi kommer relativt nærme prosjektoren om vi går for w1070. Det kan i så måte være en fordel med w1080st som blir stående litt lengre frem med tanke på støy.

Er det noen forskjell på bildekvalitet på disse?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda ikke sett noen Benq projektor, men har lurt litt på en 1080st selv, litt ut av nysgjerrigheten og da ha den som B projektor til gaming og slikt :P
    Tror kanskje beste svaret som alltids vil kommet om du sendte en PM til Gorm han må vel være en av landets største guruer på projektorer

Vet ikke om de har lest denne http://www.projectorreviews.com/benq/w1080st/index.php men projector reviews er i alle fall fast lesning for meg, de gjennomgår projektorene MEGET nøye så om de sier den 'ok' til prisen så er den absolutt det.

Men ja som du nevner, med short throw så vil (optikken holder mål) så vil du ha projektoren foran deg, altså nesten i syns felte (den må jo henge ganske lavt også siden den ikke har lens shift) så med lys lekkasje etc etc så er det noe og tenke på.

Jeg har jo masse lys lekkasje i min billige optoma og tror ikke disse andre billige DLP projektorene er så mye bedre så om man går for dedikert så hadde det kanskje verdt best og hatt projektoren bak seg generelt sett.
    Sist endret av TorTorden; 09-20-2013 kl 11:54

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Runes minikono - Benq w1070 vs w1080st

Jeg tror lerret nå er bankers: Euroscreen Blackline Graylight med 190 cm bildebredde.

Men klarer ikke helt å bestemme mtp prosjektoren. Min konklusjon etter en del googling er at bildekvaliteten på w1070 og w1080st vurderes som likeverdig. w1080st har ingen eller lite kvalitetstap på bildet i seg selv ift at den et en "short throw".

Så for mitt vedkommende blir valget om jeg vil ha prosjektoren (w1070) over hodet med de utfordringer det gir ift lydstøy. Eller om jeg skal plassere prosjektoren (w1080st) lengre frem i taket, der jeg muligens vil irritere meg over at jeg ser prosjektoren om jeg ser litt opp + mulig lysutslipp.

Jeg sitter som vist oppå en benk, så vi sitter ca 0,5 meter høyere enn i en sofa.

Noen som har erfaring eller meninger om/fra disse ulike alternativene?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er opptatt av bildekvalitet, så går du for 1070.
    Billig short-throw optikk, er absolutt ikke noe å trakte etter. Det er også en alvorlig utfordring å få korrekt bildegeometri fra en short-throw projektor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •