Min lille kinostue er nå Snart ferdig! Projektor er oppe ;) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 169
    Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig pent ut

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget lekkert.... Det er et sånnt rom jeg ønsker meg..

Mvh

Ak

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent opplegg Må si du har lagt inn mye arbeid i hjemmekinoen din. Fornøyd med 701s maskina?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn... Ny rapport

Da var endelig kabel i hus og ting begynner å fungere

Har kjøpt et Radeon 9600Pro (sapphire fireblade), og fått til Zoomplayer (windvd-filter for bilde), FFD-show med VMR9...
    Fungerer supert...
    Er meget godt fornøyd med projektoren også! Den gir et meget pent bilde i forhold til pris! Eller, et meget bra bilde i forhold til det meste annet jeg har sett også :lol:
    Kino er best hjemme...

Fikk endelig kabel også! Det var skikkelig saker! Nabon lurte på om jeg hadde vært å kjøpt ny hageslange når jeg kom med den. (Men den er faktisk mye tykkere enn hagaslangen :P )
    Det er i prinsippet 5 75ohm kobber coaxkabler, fargekodet og lagt i en tykk skjermet plastslange. Made in germany. Lukter kvalitet!
    Man kapper i den lengden man vil ha og klemmer på BNC-plugger...
    Så på denne måten kunne jeg dra den gjennom røret i taket før jeg satte på plugger.
    Kjører fra pcn til interface, og så videre til skjerm/pj. (skal vurdere å lage HD15 til 5BNC female, og unngå interface, men da må jeg bruke Dualview/kloning, eller hva det heter... Litt mere knot med innstillinger på pc da...
    Tok noen bilder av kabel. Legger de her ganske snart, må bare få SSH til å virke, slik at jeg får uploadet bilder!

Så U-571 her på fredag... Da fikk virkelig subben kjørt seg også, og nå når den er innspilt etterhvert så er det ikke kraft det mangler på bassfronten! Naboer og hus tåler mindre! Nabon klaga på at stigen som sto mot veggen utafor huset hos meg sto å skrangla...! hehe

Og igår så jeg Gangs of New York. Det var jo en SUPER film for CRT da! Masse rødt i bildene og veldig mye mørke scener med masse detaljer. Så virkelig flott ut!
    Men, det er mere å hente på innstillinger! Skal justere G2, samt finne litt bedre innstillinger med tanke på oppløsninger, fargebalanse, sortnivå/kontrast fra data, samt eksprimentere endel med resize og filtre på FFD-show...

Har fått opp noe tepper på veggen, for å få litt bedre akustik. Hjalp, men skal se om jeg ikke får utbedret yttligere.
    Forøvrig er rommet ganske ferdig innredet. Mangler å lage et databord som passer hjøret mitt, og få et litt mindre og mere praktisk bord.

Taket i rommet mitt KUNNE vært en aning mørkere, men det fungerer greit, mye takket være at bildet ligger 60cm inn i scenen med mørke kanter som "skjermer".
    Måtte ta pause midt i filmen og dekke til LEDs foran på projektoren! De lyser for sterkt!

Lerretet ble meget bra etter siste overmaling. Nå har jeg ingen synlige streker, selv ikke i lyse scener med panorering, eller synlige med spotlight på skrå på lerret!!
    Struktur ble dessuten ikke ille, selv om det har blitt totalt 4strøk topcoat. Topcoat er så tynn at den knapt nok dekker, og desto mindre lager "strukturopphopning"...
    Mangler også å få laget maskering til lerret, men det kommer. med bilder, såklart

Well, thats it for now!

Morten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at du har ting under kontroll her ja, kjempejobb!

Til den der monitor kabelen, bør du vel også modde Radeon kortet :wink:
    http://www.wisdom-technologies.com/

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kunne vært spennende å prøve...

Leste en post på AVS om at å fjerne noen kondensatorer på utgangene på radeonkort gjorde nesten like mye...?

Jeg er plaget med litt skygger til høyre for mørke skarpe kanter mot lys bakgrunn, streaking har det vel blitt kalt... Vet ikke om det skyldes PJ eller om dette er noe som kommer på kilden min, men slik jeg har forstått det på Alexander så er dette et problem på tidligere barco dataprojektorer...

En annen ting jeg merket igårkveld var at jeg får litt Halo-effekt på lyse gjenstander...
    Var noen mørke scener på Gangs of new york hvor de gikk med fakler. Rundt disse var det ganske tydlig en viss lys-ring rundt!
    Noen som vet hva dette er?

Går det an å bli 110% fornøyd?

Morten...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Den HALO effekten er grunnen til at man fikk LC utgaver av CRT.
    Merker også dette på min egen, men synes det er ubetydelig, da det kun synes når det er et helt hvit objekt, på et kullsvart bilde..

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott hjemmekino!!!

Her er det lagt ned mye arbeid og resultatet er en hjemmekino til etterfølgelse..

Måtte ta pause midt i filmen og dekke til LEDs foran på projektoren! De lyser for sterkt!
    Dette bør du unngå. Få et sort pausebilde for å spare rørene.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:

Dette bør du unngå. Få et sort pausebilde for å spare rørene.
    Unngå å dekke til LEDs? hehe
    Neida, det tok vel et knapt minutt og da hadde jeg desktopen som er nydelig utsmykket med en svart bakgrunn med noen få røde detaljer, To ikoner plasser der hvor jeg har innbrenning fra før, og pop-up på windowslinja og blanking på den lille biten som ikke forsvinner...
    Blank screensaver etter ett min, så tror ikke innbrenninger blir noe stort problem... :roll:

Den HALO effekten er grunnen til at man fikk LC utgaver av CRT.
    Merker også dette på min egen, men synes det er ubetydelig, da det kun synes når det er et helt hvit objekt, på et kullsvart bilde..
    Plager egentlig ikke meg heller! Det skal litt til for at de vises på skjermen, men de vises godt på fosforet...
    Har for lyst rom og mye strølys til at de blir noe veldig synlig problem.
    Skal være ganske kresen for å legge merke til de...!

Men, Streakingen, den plager meg mere! Den er for synlig! Så hvis det fins håp, så er jeg villig til å gå langt for å bli kvitt den!

Får være optimist å se positivt på det!
    Satt netopp å nøt noen scener fra gladiator, samt litt DTS-lyd...
    DEILIG

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var SSH oppe...
    (og internett via nabons trådløse ops: Får egen ADSL snart da Har fått satt opp hjemmenettverk å greier)

Fått et par bilder:

hageslange?

fra "hullet i veggen" - til PJ

Kjører composite-signal fra Pioneer via den 5.te (svarte) BNC'n.
    Kjekt med OSD. Dvd-spilleren min er også koblet hit, men hvem gidder en bedriten non-progressiv dvd når man har htpc 8)

Morten

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (og internett via nabons trådløse
    Er det sik som det høres ut som? :lol:

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:

(han er klar over at jeg "låner litt kapasitet" da :roll: )
    Wireless er fine greier...

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igår kom symaskina på bordet...
    Har fått sydd maskeringssystem til bildet...
    Så nå kan jeg nyte 2.35:1, eller 1.85:1 eller hva jeg måtte ønske...

Skal ta bilder av det også...

Plages fortsatt med ringing/ghosting på projektoren...
    Men, idag har jeg vært å lånt et annet interface, samt skaffet en ny HD-15 til RGB overgang.
    Så nå gleder jeg meg til å komme hjem å prøve om det hjelper...

Rapporterer senere

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter råd fra Roland@B4 måtte interfacet mitt kasseres for å få bildet bra...

har nå projektoren koblet direkte til skjermkortet med composite sync.

Nå er bildet bra!
    Justerte inn projektoren på widescreen (1.85) og på anamorphic, med oppløsning 960x540...
    Har ordnet maskering på lerrett. Det gjorde underverker for bildet...

slik ser nå bildet ut fra min sofakrok, i 2.35:1

Så Moulin Rouge igår/natt.
    Det er jo en nokså krevende film med masse spennende farger og lysbruk.
    Veldig mye mørke scener.
    I røde scener er rommet mitt meget godt egnet, men på blå scener er det litt mere strølys enn det burde vært optimalt sett.
    Men, for all del : WOW.
    Film er bedre hjemme enn på kino!

Dessuten, med mindre strølys i rommet ville disse halo'ene vistes enda bedre og vært mere irriterende.

Irriterer meg litt over lysskinnet fra heaterne(?) til rørene, som lyser i bunnen av rørene. Vises litt i taket mitt nemlig...
    no biggie...

Lyden fungerer fantastisk. Subben integreres faktisk imponerende bra i lydbildet og gir en hærlig dynamikk.
    Kanalseperasjon kunne vært bedre om jeg hadde hatt litt bedre akustikk i rommet. Får se om jeg gjør noe med det også etterhvert...

Men, dette er første kveld jeg har kunnet sitte i ro i sofan HELE filmen og bare NYTE. Uten å irritere meg over feil, eller måtte endre innstillinger...

forresten... Moulin Rouge er jo en bra film 8)

Play.com har fått en fin ordre idag.
    må ha noe nye tilskudd til samlinga.
    Det er tegn på at man begynner å være ferdig vel?

(og forresten... har kanskje bestilt meg fargefiltrerte hd145 linser. Nec spec. litt mye rosa på rødt og gult på grønt. for å være kresen)

Morten.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering

Nå henger det en Nec 9pg i mitt tak.
    Veldig mye vanskeligere projektor å ha med å gjøre. Mye flere innstillinger (muligheter?)... Sliter litt med å få geometrien perfekt.
    Den har så godt som null slitasje, fargefiltre, EM fokus og mye høyere skanning.
    Den er forøvrig ørlitt større enn barco'en, og bråker litt mere.

Men, den er skarp! Etter å ha tweaket litt astigmatisme og fokus er det godt synlige linjer i 16:9 og 720p.
    Så da er jeg fornøyd for en stund.

Forøvrig, når det gjelder rommet har jeg fått meg nytt bord, som gjør rommet mye mere praktisk og romslig.

Og, som en utbedring på akustikk og sortnivå på bildet har jeg gjort et tiltak! Dro på ikea og kjøpte 7meter svart stoff, og satte meg ved symaskina. Lagde et system hvor jeg "hekter" stoffet i hjørnene i taket foran og ved siden av projektoren.
    Svart tak på et blunk
    Hjalp betraktelig.
    Rommet er nå potensielt BEKMØRKT... Er SÅÅ takknemmelig for at jeg kan lukke skapdøra med forsterkere og div. til og med dioden på datamaskina ble plagsom...

Skal også endre litt på lerretet mitt. Dvs "kutte" av 8cm på hver side, slik at jeg ender opp med 200cm bredt.
    Litt pga kastlengden på projektor, og litt for å få bildet strekt litt bort fra sidene på scenen.

Skal ta noen bilder etterhvert.

Det er fint med hjemmekino når man kan sette seg ned å nyte hvor fantastisk bra ting har blitt, for så å erfare at ting blir ENDA bedre

Morten.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og satte meg ved symaskina
    Hehe... Du kan tydligvis andre ting enn å bygge hjemmekino også.. :lol:
    Men for all del, en bra egenskap.... :wink:

Hjemmekinoen din har blitt MEGET bra synes jeg...

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo være en bra oppgradering...9PG skal være et råskinn 8)
    Hvordan fiksa du maskeringen din på lerretet? Er på tampen til å prøve meg på dette selv, med tynt lett sort stoff på rulle nede og oppe på lerret. Hvordan dette skal settes i system (med små taljer o.l) blir noe annet.
    Greit om jentene hjemme også kan benytte maskeringen...uten å rive greia ned da :P

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynnt å være litt på forumet igjen du også nå Rolf? Syns det er lenge siden jeg har sett noe til deg.
    Har vel endel andre ting å gjøre også. :lol:

9PG skal være et råskinn
    Den ser jo utrolig skarp ut til å være en 7" maskin. Omtales vel delvis som en 8", men jeg presser mindre brukt rasterareal av denne enn på 701s'n min.
    Den er lyssterk nok i massevis. Dette blir jo ikke noe problem med 2m bredt bilde uansett.
    Og den er SKARP. 1208s/2'n jeg hadde var jo enda litt bedre, men den er ikke så innmari langt bak. Enda har jeg litt mere tweaking å ta for meg.

Hvordan fiksa du maskeringen din på lerretet? Er på tampen til å prøve meg på dette selv, med tynt lett sort stoff på rulle nede og oppe på lerret. Hvordan dette skal settes i system (med små taljer o.l) blir noe annet.
    Jeg gjorde dette enklest mulig. Svart stoff fra ikea. Klipte i ca scenens bredde (litt mer enn bilde) og 30-40cm høyt. Sydde så inn en "løkke" oppe og nede, som jeg så kunne stikke en stav inn i. Brukte det stiveste og tynneste vinduslist jeg fant og malte svart.
    Slo så ganske enkelt en spiker på hver side av skjermen som den øverste staven så hviler på.
    Enkelt og greit.

Greit om jentene hjemme også kan benytte maskeringen...uten å rive greia ned da
    Denne løsningen kan du lissom ikke gjøre så mye feil da. Ikke noe å rive ned lissom. Så lenge de ikke klisser på skjermen med fingre fulle av sjokkis da :shock:

Jeg har helt sluttet å bruke noe 4:3.
    Så mitt lerret er nå konstant 16:9 (eller smalere)
    4:3 blir vist anamorf eller med mindre bredde...

Maskering for 2.35 er et MUST. Etter å ha laget det klarer jeg ikke å se fil uten å henge det på! Det gjør SÅÅ mye. Du MÅ rett å slett fikse sånn.

Jeg bruker nå kun maskering over. Henger på så mye at jeg jeg får 2.35:1 og så bruker jeg zoomplayer til å flytte bildet ned til nedre kant på 16:9 bildet. Det fungerer utmerket.
    (Gitt at du har like god fokus og astigmatisme på denne delen av skjermen som midt i da )

Lykke til med symaskina...

Morten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Jamez.
    Har vært heller slapp med tilstedeværelsen her ja. Må skjerpe meg litt :lol:

Tenkte å få tak i 2stk runde lister, og feste tynt sort stoff på disse. Legger en over og en i underkant av lerretet. Deretter får jeg forsøke meg på en trinse løsning, slik at begge rullene treffer riktig på 2.35.1. Mitt lerret er jo 16:9, så jeg trenger kun å maskere på 2.35...

Har hørt så mye positivt om maskering, så nå står symaskina klar...for kona! :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Mitt lerret er jo 16:9, så jeg trenger kun å maskere på 2.35...
    Hmmm... Det er vel ikke helt riktig. Sjekk ut: All About Aspect Ratios.

Før 1950 ble omtrent alle filmer filmet i 1.37:1, noe som komprimeres bittelitt i bredde for å få 4:3 på moderne utgivelser.

Etter 1950 finnes ihvertfall følgende kinoformater:
    * Academy Flat (1.85:1)
    * Anamorphic Scope (2.35:1).
    * Andre mindre brukte Aspect Ratios inkluderer 1.66:1 and 2.20:1 (70mm), og det finnes sikkert flere.

Siden 16:9 er 1.78:1, betyr det at hvis man skal ha maskering for de fleste tilfeller, bør man ihvertfall ha for 1.85:1 og 2.35:1. Hvis man skal se mye på klassiske filmer bør man jo ha sideveis maskering til 1.33:1 (4:3) også.

Det er ikke lett å være kinomaskinist i egen kino...

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •