Min lille kinostue er nå Snart ferdig! Projektor er oppe ;) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 169
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jamez
    ...og antageligvis noe av det værste som fins totalt sett.
    Vel. Ikke for å være slem, men det finnes nok mye verre saker. Hva betalte du for elementet?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Ikke for å være slem, men det finnes nok mye verre saker. Hva betalte du for elementet?
    jojo, klart værre saker fins.
    Men, denne er noe av det beste jeg har vært borti.
    klart du kan få sinnsyke subber laget for DB-drag, men mange av disse fins ikke egnet til å spille pent og annet enn bråk. Få subber klarer dessuten å spille såpass dypt lineært som JBLn.
    Tatt i betraktning slaglengde/styrke og effektoleranse så er bevegelige deler lett og subben relativt lettdrevet/effektiv.
    Forseggjort er den, og vi kan iallefall være enig om at det er en meget bra sub!?

Den har en veil. pris på 10990 i norge.
    jeg fikk den nok litt billigere
    (6lapper nærmere bestemt)

Morten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jajo, til 6lapper var det ikke så veldig galt. Til 11k er det jo blodig ran. Det finnes mange elementer som pumper mer luft og er minst like lineære og da snakker vi om hifi elementer. Og lavere pris. Jeg er ingen stor tilhenger av bilelementer inne. Men elementet ditt ser ihvertfall heftig ut. Vekt?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jajo, til 6lapper var det ikke så veldig galt. Til 11k er det jo blodig ran. Det finnes mange elementer som pumper mer luft og er minst like lineære og da snakker vi om hifi elementer. Og lavere pris. Jeg er ingen stor tilhenger av bilelementer inne. Men elementet ditt ser ihvertfall heftig ut. Vekt?
    nei, 11k er blodpris! Utrolig at jeg faktisk fikk prutet(!) av 5000kroner!
    I usa selges de jo for helt nede i 400$, men de er tunge så frakt blir MYE.

elementet veier cirkum 19kg.

Vel, impedansen på dette gjør det like så godt egnet inne som mange hifi-elementer. Det har dog litt høyere BL enn mange hifi-elementer, men en strømsterk forsterker av god kvalitet takler da det.
    Spiller et element presist spiller det ikke noe rolle om du bruker det inne eller i bil. Det kan jo dog kreve en annerledes konstruert kasse.

Det jeg vet er at dette fungere hinsides alt annet jeg har hørt til hjemmekinobruk iallefall. Jeg har hørt en som hadde ett JBL 2242H element, og det fungerte ikke bedre det, selv om det også var sykt!
    Og det spiller ganske pent på musikk også.
    (noe musikk blir ikke helt korrekt da jeg har en liten topp på frekvensgangen rundt 30-35 hz og rommet mitt i tillegg forsterker disse tonene en aning)

Hvilke hifi-elementer tenker du på?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!
    begynner å bli ordentlig bra, dette.
    gøy å følge med helt fra starten, helt til det ferdige resultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bygge sub snart og til det har jeg kikket på mange elementer.
    Bla:
    Adire Audio Tumult
    Adire Audio Tempest
    Adire Audio DPL12
    TC Sounds TC7 2569
    TC Sounds TC9 2570
    TC Sounds TC3HP
    +en hel haug andre elmenter som jeg ikke husker i farten.

De ovenfor er mest aktuelle. Jeg har bestilt en Adire Audio Tempest for å teste den. Kommer på mandag. Viser den seg å være bra blir det antageligvis 2-4 slike i en lukket kasse med Linkwitz Transform. Jeg hadde nesten bestilt Tumult, men fant ut at Tempest var mer for penga.
    Jeg skal satse på en sub med flere instillinger, slik som hos B&W (bare bedre gjennomført).
    Med 2 elementer få man da feks:

Maks lydtrykk på 105 dB og frekvensgang ned til 13 hz (-6dB)
    Maks lydtrykk på 111 dB og frekvensgang ned til 16 hz (-6dB)
    Maks lydtrykk på 118 dB og frekvensgang ned til 25 hz (-6dB)

Man kan også kjøre bassrefleks, hvis man liker sub på størrelse med kjøleskap, da går frekvensgangen ned til 17 hz (-6dB) og med lydtrykk på rundt 120 dB.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres slett ikke dumt ut

oppdater meg/oss med resultater. Og gjerne bilder da!

Med 2 elementer få man da feks:

Maks lydtrykk på 105 dB og frekvensgang ned til 13 hz (-6dB)
    Maks lydtrykk på 111 dB og frekvensgang ned til 16 hz (-6dB)
    Maks lydtrykk på 118 dB og frekvensgang ned til 25 hz (-6dB)

Man kan også kjøre bassrefleks, hvis man liker sub på størrelse med kjøleskap, da går frekvensgangen ned til 17 hz (-6dB) og med lydtrykk på rundt 120 dB.
    Mitt ene element har -3db på 21hz.
    Og det med maks lydtrykk på godt over 120db. Er nok nærmere 130db.

Og jada, den er på størrelse med ett lite kjøleskap. 154 liter netto innvendig. Men spiller lite rolle når man bygger den inn "i veggen" som meg...

Morten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    154 liter var ikke så mye.
    Kanskje derfor den ikke spiller helt optimalt?
    Har du T/S parameterne? og hva er tuningen?
    Lydstyrke på opptil 130dB med det elementet tviler jeg sterkt på. Har du målt? For å kunne spille 127dB ved 21 hz må nok elementet pumpe vesentlig mer luft en w15gti kan.
    Grunnen til at jeg stusser er at 2x Tempest har 7dB høyere følsomhet, dobbelt så høy effekttålighet og kan flytte 50% mer luft.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg rakker ned noe mer på subben din så må jeg si at du har en virkelig flott hjemmekino!

Jeg fant t/s parameterne og har regnet litt på det. I en 154 liters kasse med f3 på 21 hz så har den ingen sjanse i verden til å spille høyere enn ca 118 dB. Men bevares det er jo kriminelt høyt.

Kvalitetsmessig så passer den nok best i en lukket kasse på 110-130 liter. Men kvalitet er ikke viktig når det er snakk om hjemmekinosub. Optimalt sett burde du hatt rundt 250 liter bassrefleks tunet til rundt 21 hz. Da spiller den 117 dB ned til 19 hz (-3dB)

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kom jeg litt etter deg.
    men, det er som du sier helt korrekt alt sammen.

Jeg kunne fått en flatere kurve i en større kasse, knappe 250liter nærmere bestemt ja, men det ville krevd enda mere kontroll fra forsterker sin side, og gitt lavere kompresjon.
    Det ble denne løsningen som et "kompromiss". Hvis man kan kalle det det :P
    På ingen måte et dårlig valg, syns jeg. Det fungerer som sagt bedre enn det meste jeg har hørt, til det meste, men særlig til hjemmekino.

JBL anbefaler enda mindre kasser da, men de tuner også noen hz høyere.
    Min tunet jeg på ca 23hz, hvis jeg ikke husker feil.

Så dessuten at Lydogbilde i sin test av W12gti lagde kasse mindre enn JBLs spesifikasjoner, men det var rett å slett for at norske småbiler ville gi for mye dyp bass med store kasser. Som du sikkert vet forsterker små bilkupeer de to nederste oktavene betydelig.

Hva var spesifikasjoner på dette elementet du tenker deg da?
    99db? Og mener du å si at det tåler 8000watt? hvis de var 7db høyere og dobbel efekt?
    hvis det stemmer så spiller du jo teoretisk 137db i et lyddødt rom med ett element... tjihi

Er vel også riktig som du sier at jeg får 118-119db teoretisk (med 500watt). Med i spissene skal den nok klare betydelig mere...
    Lydogbilde målte 12tommern til 131db i ei 20liters tettkasse.
    Husk rom forsterker bassen også.
    Uansett. Løsingen fungerer perfekt for meg. Er knallfornøyd!
    Det gir iallefall nok bass i bøtter å spann! om den så spiller 118 eller 125...
    Den klarer mer enn jeg har bruk for :twisted:

Har dvs tenkt på at jeg kanskje burde valgt en tettkasse for SQ sin del. Trøkk hadde det også gitt nok av.

Tror du jeg vil kunne spille bedre på en brokoblet nad 218THX med spoler i serie enn sånn som jeg har det nå? Blir mindre watt, men kontrollen skulle bli bedre! Don't u think?

Hvilket program bruker du (primært) til kasseberegning?

Før jeg rakker ned noe mer på subben din så må jeg si at du har en virkelig flott hjemmekino!
    takker. Begynner å bli ganske fornøyd selv.
    konstruktiv kritikk tar jeg gjerne imot. ser vel ikke på det som nedrakking. Uansett utklasser denne løsningen ferdigløsninger til MYE høyere pris. Det er du nok enig i. siden du tydligvis også er litt teoretiker, praktiker og DIY-fan

Kommer veldig snart med nye bilder. Har kommet lengre enn bildene viser.
    Dvs bare smådetaljer på innredning mangler, samt projektoren i taket.
    Har kanskje funnet meg en 701S nå. Ting ordner seg ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Jeg tror egentlig de to 216 du har nå er et bedre valg.

Bare for å pirke litt til. Hvis kassa er tunet til 23 hz så går frekvensgangen ned til 23hz (-3dB). Og ved 500 watt inn så spiller det 115dB. Det høyeste du kan spille er 118dB ved 1000 watt inn. Da slipper elementet opp for slaglengde.
    Hvis du hadde laget kassa mindre og tunet den høyere så ville du kunnet spille opp imot 140 dB men da hadde du ikke hatt noe dypbass og kvaliteten hadde stinka verre.

Det var ikke ett element jeg tenkte bruke, men 2. Og til sammen har de følsomhet på 99 dB og kontinuerlig effektålighet på minst 1500 watt. Merk at produsenten ofte oppgir følsomhet som dB/2,83V/1m. For å finne den egentlige følsomheten må man ta impedansen til følge og da har w15gti 88dB følsomhet og 2xTempest 92,1. Men jeg kommer som sagt til å kjøre lukket kasse. Jeg testet nemlig hvor mye øra mine tålte i går og etter 105-106dB kontinuerlig i 5 min fikk jeg voldsomt øresus. Ikke bra.

Til simuleringer så bruker jeg faktisk MS Excel. Det finnes mange gode Excel baserte simuleringsprogram. Selv bruker jeg et har laget selv. (noe halvferdig) Bra regneark å få fatt i er bla:
    Unibox
    Ported.xlsAlle regnearkene til diysubwoofers.org er egentlig bra.
    spl_max1.xls

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at produsenten ofte oppgir følsomhet som dB/2,83V/1m. For å finne den egentlige følsomheten må man ta impedansen til følge og da har w15gti 88dB følsomhet og 2xTempest 92,1.
    JBL har "juksa" til seg litt følsomhet ved å paralellkoble spoler ja, jeg er klar over det.

Jeg testet nemlig hvor mye øra mine tålte i går og etter 105-106dB kontinuerlig i 5 min fikk jeg voldsomt øresus. Ikke bra.
    subben min spiller høyt nok. Ingen tvil. Hvor øresus man får er litt avhengig av frekvens også, men helt klart, alt over 110db er HØYT.
    Har db-måler du da?

Har prøvd litt forskjellige regneark og programmer jeg også.
    Syns WinLSD er ganske kurant å bruke.

Hmm. Jeg tror egentlig de to 216 du har nå er et bedre valg.
    det gir iallefall mye effekt sånn. Skal se om jeg ikke prøvelåner en Dynamic Precision A1, om jeg får det. Så får man høre hvor stor forskjell den utgjør. Det gir jo en bra pekepinn.

Blir spennende å se hvordan din subb blir. Blir sikkert rått det også. Hvilke(n) forsterker(e) har du tenkt å bruke?
    Stor kasse?

Kan vel hende vi burde tatt denne diskusjonen på et av de andre forumene, men vi er vel ganske enige etterhvert :wink:

Morten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WINLSD hørtes noe berusende ut. Sikker på at det ikke er WINISD du mener? :wink: Ikke så ille program, men jeg foretrekker å kunne ta hensyn til slaglengden og delefilteret også, siden det utgjør et stoort usikkerhetsmoment. Ikke regner den ut de standariserte alignments heller.

DP A1 høres ut som overkill, men sikkert gøy å prøve.

Hvilken forsterker jeg skal bruke vet jeg ikke enda. Muligens så lager jeg en selv. Skal jeg kjøre Linkwitz Transform så trenger jeg voldsomt mye effekt. Rundt 1500 watt. 4 stk 216 hadde også vært et alternativ. Kassa får litt størrelse, noe over 100 liter ihvertfall. Skal se om jeg ikke skal få lagt ut noen bilder etterhvert. Har noen fronthøyttalere å få ferdig også.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags løsning har du tenkt på med stol/bord o.s.v.?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Bruker selv nå 216 til 15"woofere og synes IKKE denne er ideell for dette .
    (har også prøvd 2 brokoblede)
    Skal jeg anbefale en god bassforsterker MÅ det bli LC audio sin ZAPpulse
    (gjerne brokoblet) eller en LC The end millenium.
    MYE bedre styr på elementene og atskillig bedre bass. fastere ,dypere
    og bedre styr.
    Har selv The end millenium som hovedforsterker og den spiller ringer rundt 216. (skulle bare mangle koster jo 4 ganger mer i standardutgaven)
    Mvh Jan I

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og jeg bruker 216 og er fornøyd. Spiller minst like bra som alt annet jeg har prøvd. Andre har nok hatt litt mer imponerende bånndrag, men ingen matcher 216s nøytrale bassgjenngivelse. Men basskasser har jo en tendens til å være svært forskjellige med henhold til impedanse, så det kan jo tenkes at det ligger en årsak her.

Men det blir nok sannsynligvis en ZapPulse på meg også etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Hm første gangen jeg har hørt 216 beskrevet som nøytral...
    Når det gjelder impedanstilpassning så tror jeg ikke det.
    Har hatt samme erfaring med : 8" Audax- 12" XLS Peerless- SEAS 30CM-
    KEF B139 og andre basser som jeg ikke husker i farta.
    Pulsen er nok å foretrekke ja ,som selvbygg er det vel ikke mange som matcher dette effekttrinnet.
    Har ikke hørt Cad sine klasse D trinn,men hører disse også er meget bra.
    Med hilsen
    Jan I

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hvilken forsterker jeg skal bruke vet jeg ikke enda. Muligens så lager jeg en selv. Skal jeg kjøre Linkwitz Transform så trenger jeg voldsomt mye effekt. Rundt 1500 watt. 4 stk 216 hadde også vært et alternativ. Kassa får litt størrelse, noe over 100 liter ihvertfall. Skal se om jeg ikke skal få lagt ut noen bilder etterhvert. Har noen fronthøyttalere å få ferdig også.
    Jeg tenkte jeg skulle prøve en Behringer PA forsterker til sub. Data kan finnes på http://www.behringer.com/ep2500/spec3.gif. Prisen er 4.500,- for EP1500 og 5.500,- for EP2500. Disse burde vel kunne brukes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, mye effekt for penga, men "billige" PA forsterkere pleier ikke å være noe særlig for dypbass. Liker heller ikke switchede stømforsyninger og viftestøy.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke gjort noen tester, men vanligvis er det dyrere å kjøpe tilsvarende kvalitet i PA utstyr. Du får mye effekt, men med lavere kvalitet.

Har selv vurdert PA forsterker å kunne tenkt meg PA versjonen fra DP eller Lab som er Harman Kardon produsert eller eid. Prisen for DP ganske drøy så..., men en Lab til 10.000,- kan være et alternativ. Det er flere bra PA forsterkere i alle kvaliteter. Personlig synest jeg 4-5000 er for billig da er det ikke mye kvalitet, men rundt 10.000,- begynner det å bli bra.

Nå sporer det av her. Hva med å lage en PA-sub tråd under høyttalere.

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •