americanFord's lyd og bilde-krok!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

americanFord's lyd og bilde-krok!

Hei! Er en ung mann (gutt) på tjue. Starta med noe billig Dynavoice, og Proson elektronikk for sju år sia. Videre har det gradvis utvikla seg til noe mer, og neste etter netthandelen, var Klipsch RF serie, SVS PC 12+, samt Optoma HD-ready projektor. Hadde mye glede av dette med ett 120" lerret, og dvs. Yamaha, og Marantz receivere, supplentert med Primare A30.5 som pulver.

Etter verneplikten tok jeg til "fornuft" når jeg flyttet ut fra redet igjen, og solgte Marantzen pre/prosessoren, samt Klipsch oppsettet, og investerte i pent brukt Primare PRE30, Arcam R-DAC, samt tre måneder gamle, hundre prosent strøkne PMC Twenty 22's. Nå smakte det gullfugl ja!

Jeg sitter nå igjen med ett anlegg preget av nøytral, og høyoppløst lyd, med ett litt romantisk hint av varme fra elektronikken. Pmc er helt rå på detaljer, uten at det låter anstrengt, tipper det siste er ett resultat av at både Primare, og Arcam er kjent for å være ganske nøytrale, men med en litt avrundet topp. Samtidig leverer Pmc'ne rockefoten takket være god god dynamikk, og størrelse på lydbildet, for ikke å glemme den meget potente tørre, og fine mid-bassen. Trenger ikke subwoofer til musikk pr. dags dato i mitt rom.

Må si meg meget fornøyd med oppsettet, men nok skryt. klart at det har sine svakheter, som alt annet. Det spiller bedre på akustisk, song-writer, indie, electronica, etcetera, enn med hard, aggressiv, og sort rock! Men sistnevnte hører jeg heller ikke mye på, så var aldri noen prioritet. La gå at det ikke er rockefoten til Klipsch, eller siketoppen til Vienna. Jeg ønsker en fin balanse i lydgjengivelsen, uavhengig av om det er laidback, eller såkalt "lean". Min erfaring med skikkelig "live", og "wow"-høyttalere er at det er skikkelig morro første timen, for så kommer lyttetrettheten blødende gjennom øra. Ikke morro i lengden! Men morro blir det ikke nødvendigvis med hundre prosent nøytral, dyr, grå, og kjedelig såkalt "high-end" heller.

Favorittmusikken er vanskelig å uttale meg om, da jeg er veldig altspisende. Hører mye på eldre, og nyere jazz, blues, og americana. Hører også på endel "nymotens" musikk, men blir mer, og mer såkalt "vintage", eventuell ny, men "inspirert"-musikk. Men nesten utelukkende sjanger, må jeg igjen si at PMC'ne er ett herlig par høyttalere. Tar meg ikke lenger i å gradvis skifte musikksmak, i forhold til anlegget's lydgjengivelse (typisk dersom feil-matchet) - og det vil jeg si er bra!

Utstyr:
    Pmc Twenty 22 (Oak finish)
    Primare PRE30 (Black)
    Primare A30.5 (Bi-ampet) (Black finish)
    Primare R20 (Black finish)
    Arcam R-Dac (Silver finish)
    SVS PC12 Plus
    Blue J's, og VDH-kabling

Kilder er:
    Sony BDP-350S (Endel år på baken, men fortsatt bra nok for mitt bruk).
    Apple TV3 (Genial liten boks som streamer spotify med Ipad Gen. 1 som fjernkontroll.) Håper på jailbreak etter hvert.
    Snart vinyl-snurrer (RPM 5, kanskje?)

Samt 60" Plasma tv, og Optoma HD 65 projektor (Er veldig glad i film, men prioriterer to-kanals stereo til musikk!).

Tidligere utstyr:
    Denon PMA-880R (Black finish)
    Klipsch RF 82 MK1 (Black finish)
    Klipsch RC 64 MK1 (Black finish)
    Klipsch RS 62 MK1 (Black finish)
    Primare A30.5 (Titan finish)
    Adcom GFA-5305
    Yamaha RX A-2010 (Black finish)
    Yamaha RX V-765 (Black finish)
    Dali 450 (Black finish)
    Dynavoice F-6 (Black finish)
    Rotel platespiller (usikker på modellbetegnelse.)
    Pioneer VSX-2016 (Titan finish)
    (Samt diverse Proson elektronikk, VDH, og no-nama kabling etcetera, pluss, pluss.)

Lite praktisk pr. vedleggsbilde, men har ikke hatt ork til å bygge rack, da jeg jobber mye ugunstig. Slik har det sett ut siste 3 måneder:
    Sist endret av americanFord; 03-20-2014 kl 18:54
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt fri et par dager nå, så tenkte å bruke tiden litt fornuftig. Bygge rack! Mandag gikk turen til Biltema, og plukket opp fire hobbyplater med målene 210 cm x 50 cm. Dypt nok, i motsetning til det meste av ferdigbygde, og kjøpbare alternativer. Satte i gang, der bildene viser grovt prosessen. Ble fornøyd med resultatet, men kjedelig med lys furu. Pusset som en gal, for så å beise med noe lakkbeis fra Jernia. Tørka veldig fort, så ble litt skjoldete, men ikke sjenerende i mine øyne. Ser lekkert ut med sort Primare med kontrast mot lyst treverk. Plasma'en som skimtes på venstre side på bilde fem, og seks skal opp på racket. Spennede å se hvor solid konstruksjonen min ble. Kabler skal selfølgelig skjules bedre etterhvert, så ta disse bildene for det dem er - nemlig midlertidige ;-)

Noen pene og, ordentlige stativer til smykkene min, nemlig PMC'ne, er neste prioritering nå. Kjøpe, eller bygge selv? Synes de originale til PMC er griselekre, men litt overpriset, kanskje?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! :-)

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott benk

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvgjort er velgjort :grin:

Da får man som du nevner de målene man selv ønsker om ikke annet , og det betyr ikke så rent lite i mange tilfeller :grin:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quench
    Nice! :-)
    Takk! :wink:

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lifoidua
    Flott benk
    Thank you! Ganske simple greier, men simpelt kan se elegant ut det også. Jeg er fornøyd :-)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Selvgjort er velgjort :grin:

Da får man som du nevner de målene man selv ønsker om ikke annet , og det betyr ikke så rent lite i mange tilfeller :grin:
    Exactly! Har vært på jakt lenge, men enten er det ikke dypt nok, ellers så er det for dyrt. Om førstnevnte er godkjent, er det vektbelastningen som er for pinglete. Godt med god lufting rundt kompontene (både for holdbarhet på produktene, og psykisk trivsel med å vite at de ikke brenner opp av overoppheting), spesielt effekten er en ovn som få. Kunne kuttet øverste hylle fem, kanskje ti cm, men vil være fleksibel da man aldri veit hva som kan finne på å dukke opp i framtia. kanksje en LP-spiller for eksempel :wink:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Exactly! Har vært på jakt lenge, men enten er det ikke dypt nok, ellers så er det for dyrt. Om førstnevnte er godkjent, er det vektbelastningen som er for pinglete. Godt med god lufting rundt kompontene (både for holdbarhet på produktene, og psykisk trivsel med å vite at de ikke brenner opp av overoppheting), spesielt effekten er en ovn som få. Kunne kuttet øverste hylle fem, kanskje ti cm, men vil være fleksibel da man aldri veit hva som kan finne på å dukke opp i framtia. kanksje en LP-spiller for eksempel :wink:
    Nei hva fremtiden i denne hobbyen kan bringe er neimen ikke godt å si , så det kan være greit å gardere seg litt :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med egen tråd Flott utstyr du har8-)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Gratulerer med egen tråd Flott utstyr du har8-)
    Takk for det! Var på tide med en egen tråd etter syv år med hifi-dilla, og snart fire år her på forumet. :wink:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Takk for det! Var på tide med en egen tråd etter syv år med hifi-dilla, og snart fire år her på forumet. :wink:
    Ja er greit med egen tråd - da kan man jo lufte sine egne tanker om både det ene og det andre , og i tillegg kan det være greit som en liten "loggbok" :-)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer for tiden å oppgradere tv. Forstå meg rett, er meget fornøyd med Samsung plasma'n min, men har fått tv-dilla, så vurderer enten en VT60, eventuelt ZT60 dersom jeg får solgt den jeg har (ikke lett på solskinnsdager som nå).

Ellers har jeg lovet meg selv, og ha en platesnurrer i racket i det høstmerket senker seg over østlandet i all sin prakt, og styggedom 8)
    Har ikke penger til noe skikkelig gromt om dagen, så tenker maksimum 5k ish. Hva er hete kandidater nå om dagen? Rega sine RP'r, og Carbon Espirit'n til Pro-ject?

Har en sterk følelse på at en pent brukt en, ikke er så dumt for meg med forholdsvis lavt budsjett. Er nok ikke av de mest kresne på lp, men slitsom med konstant oppgraderingssyke som gnager. Har generelt meget god erfaring med bruktkjøp av hi-fi, men kanskje ting er mer risikabelt med lp-snurrere?

RP 3 er jo lekker:

Ikke minst denne Concept Audio'n: (denne matcher jo Primare-elektronikken min i stor
    grad utseendemessig, men har hørt denne kan bli litt kjedelig lydmessig?)

Spytt ut AV-forumere, på forhånd takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på her for å følge med videre. Godt og bra utstyr i dette oppsettet. Sadser på du får ryddet opp litt og får ting litt mer på plass etterhvert !

En tanke : om du setter på en bakplate på selvbygg racket ditt, over hele eller evt bare et stykke i midten, så vil jo dette bidra til å styrke topp platen med tanke på å sette tv oppå.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Slenger meg på her for å følge med videre. Godt og bra utstyr i dette oppsettet. Sadser på du får ryddet opp litt og får ting litt mer på plass etterhvert !

En tanke : om du setter på en bakplate på selvbygg racket ditt, over hele eller evt bare et stykke i midten, så vil jo dette bidra til å styrke topp platen med tanke på å sette tv oppå.
    Takk for det, og hyggelig at noen ser på tråden som interessant. Skjer jo ikke så mye på den tiden her av året hos de fleste, men noe småtteri blir det jo alltids! ;-)

Takk for tips, driver å tenker en ut en måte å utbedre brukervennlighet, og utseendet på racket om dagen. Ett problem er at det ble litt i bredeste laget, da det er knotete å komme til bak dersom det er fare for torden, og kontakter skal ut asap. Men har markert hvor høyttalerne spiller best, så bare flytter kjapt, for så tilbake. Ellers ville jo en bakplate også bidra til å skjule kabelhelvette bak, hehe. Samt, stive opp som du sier, selv om racket ble overaskende solid. Liten, til ingen antydning til "kneling" på topp/tv-hylla, og det er jo bra for sinn, og helse.

Gleder meg også mye til de originale PMC-standsa kommer på lager fra Sverige, for så til NAT, for avhenting. De gamle, sorte, stygge Sony-høyttalere, med isoporbit i mellomnn som stativ ser jo ikke akkurat estetisk bra ut, og er neppe en lydmessig fordel.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var første vinylplate anskaffet:
    .

I tillegg har fatter'n en ganske fin samling med alt fra Miles Davis, til Metallica som han velvillig vil arve videre til meg - til min store forundring. Men som han sa, "så lenge jeg får glede av platene, er det bedre enn at de står å samler støv i en bod".

Nå blir det spennende å se hvor lenge jeg klarer å vente på snurrer. What to choose?!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt valg av plate. Hadde magiske 3D lydopplevelser med det albumet på Dynaudio Focus 110A, får endra frysninger. Gled deg til mange effekter og stort lydbilde !

Ang snurre var jeg selv i dialog på dette idag hos min lokale hifi-pusher. Ting begynte å smake fugl rundt 10 lapper ble jeg fortalt, + Riia trinn. Tror dette blir noe stivt for mitt vedkommende i første omgang.

Funderer litt på på en slik per nå : Project Debut Carbon Esprit | Lyd & Bilde

Frister også veldig med Primare sitt RIIA trinn, men det koster.

Eller har vel de fleste platespillerprodusentene gode testvinnere i hver en prisklasse, så det kommer vel ann på lommeboken og nuddelspisingen !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det ja. Har jo lytta mye til Yello på spotify, så det blir spennende å høre på vinyl. Husker jeg koste meg mye med "The Eye" på Klipsch, spesielt Planet Dada var morsomt på de, i og med at Q-effekten var så fremtredende, samt at det var snille frekvenser så slapp å blø i ørene av horna 8). At det låter dypt, og transparent med Dynaudio tviler jeg ikke ett sekund på, av det lille jeg har hørt fra den kanten.

Ja, aktuell den Pro-ject'n. Leste i fjor en del om den, men ble liksom aldri sikker nok til en avgjørelse. Virker jo som en av de bedre spillern i lavere prisklasse. Men virker som Rega RP 3 for eksempel er superb, og har mer potensiale for eventuelle oppgraderinger/tweaks, men da igjen blir det også fort kostbart etterhvert. Er bare så redd for å ikke få "riktig" signatur. Etter mye lesing passer Rega best i mitt system på grunn av litt ekstra varme, mens Pro-ject'n oppleves mer dynamisk, og crazy. Men for all del, lese er en ting. Man må høre med egne ører, skal det bli suksees i det lengre løp.

Må innrømme at Clearaudio sin Concept er den peneste, men da må jeg kjøpte brukt med tanke på hvordan lommeboka er nå. Primare RIIA er fristende, og det er jaggu meg DAC30 og, men blir så forbanna dyrt til slutt

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er jo kul, men alt for dyr, og kanskje litt harry?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke sove. Klarer bare ikke å skru av anlegget. Musikk i mine ører! Det spiller så musikalsk at jeg har vanskeligheter med å finne puta - selv om det ganske sikkert ender med forsovelse i morgen tidlig. Likevel godt å legge seg, uten tusen tweaking/endringsplaner i hodet, som jeg har slitt med før. Ordentlige stativer til høyttalerne, samt vinylsnurrer kommer forhåpentligvis fortløpende. Ser virkelig fram til å snurre litt vinyl :-)

Her er ett ræva bilde av slik det ser ut akkuratt nå.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •