Asfalts stuekino. 2 x XTZ 12.16 bestilt:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Asfalts stuekino. 2 x XTZ 12.16 bestilt:)

Da har jeg tenkt att det kunne vært fint med en egen tråd her inne jeg også.

Oppsett:

Receiver: Pioneer LX85
    Effekt til frontene: Parasound Halo A21
    Front: Dali Mentor8
    Center: Mentor Vokal
    Surround: Dali Zensor 1
    Subwoofer: B&W ASW 650 ( denne blir byttet ut snart)

Det blir ikke så mye utskiftninger på en stund da jeg er veldig fornøyd med oppsettet:-D Men noen oppgraderinger og noen endringer blir det nokk fremover (blir kanskje mer som i tillegg til). Litt klønete skrevet kanskje, men tenker litt på presence høyttalere, kanskje teste en stereo pre med HT/prosessor inngang o.s.v. Da skall jeg vertfall prøve så godt jeg kan å dele mine inntrykk av den/de komponenter som eventuelt kommer inn i oppsettet her i denne tråden.

I første omgang blir det vertfall å bytte ut subwooferen som jeg har tenkt lenge på å bytte ut. B&W ASW 650 som jeg har nå er en 12" i lukket kasse og problemet med denne er att den sliter litt på høyere volum i dette rommet som er på ca 32-33 kvadrat. Dette tror jeg er på grunn av att den har en litt for svak forsterker innebygd (spesielt med tanke på att det er en lukket kasse som ofte krever litt mer enn portet konstruksjon så den kunne nokk sikkert med fordel vært noe kraftigere for å yte bedre). Så det største problemet med denne er att den er litt for svak i enkelte tilfeller / mangler headroom.
    For ellers vil jeg nesten si att den har overrasket meg positivt (med en nokså stram og fin bass) med tanke på att jeg ikke hadde hørt alt for mye positivt om B&W subwoofere i denne prisklassen før. Men det er helt sikkert mye som er bedre til samme pris (jeg kjøpte den brukt så husker ikke nypris, men tror det var ca. 6 lapper+- men ta det med en liten klype salt).
    Men NÅ skall den byttes ut og forhåpentligvis til noe bedre:-D Jeg bruker ofte Pure Direct på musikk, men jeg bruker også ofte subwooferen på musikk. Så det blir litt alt etter musikk jeg hører på og alt etter humøret:-D Så da må jeg ha mulighet for å dra på litt ekstra uten att subwooferen gir seg. For selv om det ikke er så ofte jeg spiller musikk høyt så er det kjekt å ha muligheten:-D

Har tenkt litt på om jeg skall "ta sjansen" på to stk XTZ 12.16 eller eventuelt en XTZ 12.18 ICE. Litt usikker på hvor mye jeg vil bruke på en subwoofer, men har tenkt litt på XTZ en stund nå og kunne vært gøy å prøvd en eller to av de for å høre om de er så bra som man kan få inntrykk av her inne. Er klar over att det sies att de er bra for prisen og att det selvfølgelig finnes mye som er bedre så kom gjerne med noen tips og gode råd før jeg trykker på "bestill knappen":-D

Blir veldig takknemlig om noen har forslag og gode råd om subwoofer(e) som er ett bedre valg enn to stk 12.16 til allround bruk. Er klar over att 12.16 ikke går kjellerdypt, men får vel ikke i pose og sekk i denne prisklassen. Kjekt om noen som har hørt XTZ 12.16 også kunne skrevet litt om hvordan de opplever den på både musikk og film:-D

Liten oppdatering: Valget er tatt og det ble bestilt 2 stk XTZ 12.16 i går

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L-sound har jo mange bra subber-Subwoofere - Høyttalere
    Eller så er jo XTZ sine subber et sikkert valg
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville gått for 1 12.18 den kan være helt villt brutal med minimal forvrengning. jeg har kost meg med denne nå i 1 år og i mellom den tiden har 3 av mine kamerater gått fra cerwin vega xls-oppsett til å gå til denne subben 8) men vær ops på plassering, den liker seg ikke alle plasser, min spiller øredøvende når jeg setter den bak sofaen og bare blåser når den står framme, samme med 12.16 men 12.18 vil du ikke angre på

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ eller SVS

Blir spennende å høre mer her og kanskje dine vurderinger etter hvert. Vurderer selv innkjøp av 2 x 12.18 eller 2 x SVS SB12NSD da mest pga plassen. Disse skal spille i et rom på ca 18kvm og jeg tror det vil være mer enn tilstrekkelig. Kjenner jeg blir litt usikker på disse blåselydene fra XTZ og at mange snakker om "vanskelig" plassering. Ønsker primært plassering i front ved siden av front HT.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    opplever ikke blåselyder annet enn akuratt der. men mitt rom er dårlig, er nok derfor jeg ikke får den til som den burde.
    hadde jeg bare hatt "$" så hadde det stått en til på rommet, og da hadde det nok hjulpet ut litt med plassering vil jeg tro

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    runefalk.
    Har tenkt litt på SVS sine subwoofere, men det får i såfall bli senere for å ta seg av den aller dypeste bassen:-D Har hørt en av tubene til SVS og det var helt rått på film, så på film er det vel ikke mye som slår SVS til prisen vil jeg tro:-D
    Men det frister i første omgang å teste ut hvordan det blir med to stk XTZ 12.16.

Mr. Gadget Man.
    Jeg blir litt skeptisk selv når jeg ser det er så mange som opplever blåselyder og ulyder som ikke skal være der. Om jeg velger å gå for XTZ og får feilvare så blir de fort sendt i retur vertfall.

Men får håpe det bare er noen få som får feilvare av alle de som kjøper XTZ. Tror surround.no selger veldig mange av disse subwooferne så det kunne vel ikke gått om dette var ett veldig stort problem. Så får håpe det er få eksemplarer med feil på i forhold til antall solgte.

Har tenkt på samme plassering som deg. Må ta noen målinger og finne beste plassering. Den jeg har nå står mellom venstre front og TV-benk og det er en god plassering med den vertfall. Så om det blir to stk så blir det å prøve med en på hver side av TV-benken.

Jepp, skall skrive litt om hvordan det blir på både musikk og film her uansett hva valget blir:-D

joakimpatos.
    12.18 ICE er sikkert veldig bra den og jeg har tenkt en del på den, men den har de ikke inne akkurat nå dessverre. Jeg vet heller ikke hva som blir best av to 12.16 eller en 12.18 ICE i mitt rom.

Men nå har jeg tenkt så mye frem og tilbake så lenge att jeg snart bare må ta ett valg.
    Så om jeg fortsatt ikke klarer å bestemme meg for noe som eventuelt kann være ett bedre valg enn to stk 12.16 til både musikk og film til noenlunde samme pris så bestiller jeg bare 2 stk av de:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det til att jeg bestilte to stk XTZ 12.16 litt tidligere i dag:-D

Har ikke satt opp/kalibrert to subwoofere før, men gleder meg helt vilt

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok bra dette skal du se !

Symmetri er jo også lekkert :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det blir nok bra dette skal du se !

Symmetri er jo også lekkert :-)
    Ja, håper det blir bra

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, da ser vi frem til å høre litt resultater. Var 12.18 inne til vurdering? Altså ganger x2?
    Må jo si at jeg vurderer dette opp mot SVS i og med at jeg ikke bor langt unna Surround.no "butikken". Da er det jo bare å kjøpe på nett og evt benytte angrefrist på nettkjøp.
    Frister med 2x12.18 i pianofinish :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •