Ender´s Hjemmekino - Ny HeadFi i hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ender´s Hjemmekino - Ny HeadFi i hus

-img_1606_b-jpg

Heisann og velkommen til min tråd! Har lenge hengt rundt på forumet her men det er vel på tide med en egen tråd. Tenkte jeg kunne dele litt hva jeg holder på med på kinofronten samt at jeg har et sted å stille alle mulig rare spørsmål som har en tendens til å dukke opp

Kjapp bio om meg selv. Født 1980 og har vel hatt intreresse for hifi siden jeg skrapet sammen til mitt første stereoanlegg for over 20 år siden. Hifi interessen vekket også interessen for elektronikk som gjorde at jeg var på godt vei til å utdanne meg til radio og tv reperatør. Hoppet av denne før jeg skulle begynne på lærlingetiden og bytta til sivilingeniørutdanning i Trondheim i stedet. Siden jeg var ferdig på NTNU har jeg jobbet i oljebransjen. Har alltid hatt interesse for DIY men ser at jeg stiller i amatørklassen i forhold til enkelte her på forumet.

Etter at jeg fikk meg hus for to år siden konverterte jeg kjellerstue/kontor til kinorom. Kinoen ble vel påbegynt for ca 1 år siden. Her har jeg fått utfolde meg fritt da ting som WAF ikke lenger spiller inn Har en veldig grei samboer så det er sjelden noe problem uansett. Kinoen er 3m x 5,5m x 2,5m så ikke av de sørste men greit nok.

Utstyr i kinoen i dag er som følger:

Lyd:
    Pioneer SC LX-86 surround receiver
    Effektforsterkere: 2 x Crown DSI 1000 og 1 stk Emotiva XPA-2
    Høyttalere L/C/R: 3x JBL 4670D
    Surround høyttalere: 4x JBL 8340
    Subwoofer: JBL 4645B

Bilde:
    Epson EH-TW6000
    Dreamscreen V2 130" i DIY ramme

Kilder:
    Blu-Ray: Panasonic BD35
    Apple TV3
    Xbox 360
    PS3
    DIY Gamer PC/ HTPC
    DIY Home server

Har også et par JBL LS80 i kinoen som jeg bruker fortrinnsvis til musikk. Klarer ikke helt å kvitte meg med disse da jeg syntes de er knakenes gode høyttalere. Har tidligere hatt ulike B&W høyttalere og noe Infinity samt noe obskure saker som ikke er verdt å nevne. Rester av B&W befinner seg i stua i dag.

Kinoen er pr. dags dato i en liten byggestopp da jeg skal rive naborommet i nær fremtid for å bygge vaskerom, dette vil også føre til noen mindre forandringer i kinoen. Håper å gå gjort noe med tak og gulv i løpet av våren og sommeren samt flytte noe av elektronikken til et teknisk rom som kommer som den del av vaskeromprosjektet. Legger ut et par bilder som viser sånn omtrentlig hvordan det ser ut i dag.

Føste bildet er utgangspunktet

-img_4696_small-jpg

Sånn omtrentlig ser kinoen ut i dag. Som sagt en liten byggestans stoppet arbeidet med den falske veggen da den uansett må rives og lerretet skal noe ned i størrelse da jeg ønsker å ha et par stereohøyttalere foran.

-img_6150-jpg

-img_6137-jpg

Her er et bildet fra en liten stund tilbake da jeg måtte plukket ut det ene delefilteret, nesten rørleggersprekk men skal ikke alle fagfolk ha det da... Lodding som hadde tatt kvelden. Bildet viser hvordan det er stablet bak lerret (hornet står litt off center på bildet, står vanligvis i senter).

-dsc_0015_small-jpg

Her har vi "tower of power". Skal forhåpentlig vis inn på eget rom da dette avgir endel varme.

-img_6146-jpg

To stk crown. Den ene er brokoblet og kjører subben. Den leverer 950W i 8ohm men den er nok knepen, burde hatt storebror (minst).

-img_6151-jpg

En av 8340 surround-høyttalerene. Ikke noen estetiske perler men de leverer varene.

-img_6148-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reservert

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reservert nok en gang

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! Var vel på tide med en tråd!

Burde vel klare å fylle rommet ditt med lyd de JBL'ene der Ser veldig bra ut!

Noen tanker om hvilke høyttalere du skal ha som stereo?
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt så har jeg JBL LS80 som du kan skimte i hjørne på et av bildene over. De er svarte så ikke akkurat lette å se. De er relativt store høyttalere men ser at de blir litt "usynlige" på bildet jeg lastet opp.

Fantaserer om å kjøpe med noen Bohlender Graebener RD75 men så langt er det med tanken. Hovedproblemet er at jeg liker LS80 så byttesyken har ikke tatt helt overhånd enda..

Close up bilde
    -img_6139-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Død over førsterefleksjon!

Har en bunke med akustikkplater liggende (arvet av Grandis) så tenkte jeg skulle ta knekken på førsterefleksjon. Stablet likegodt opp alle samme (dvs halvparten på hver vegg).

I første omgang hadde jeg tenkt å bruke borrelåsbånd for å henge de opp men limet på borrelåsen biter ikke på platene. Leste i en tråd her tidligere at man kan bruke spraylim for å få en mer fast flate på platene. Noen som har erfaring med dette? Vil borrelåstapen sitte da mon tro? Ønsker ikke å borre i betongveggen enda og tenkte å slippe å lage rammer men mulig det blir løsningen.

Tanken er å bruke to eller tre plater sammen med høyttalerstoff, skulle fått de opp i går men borrelåstrikset funka ikke. Enten blir platene 60cm eller 90cm brede.

Rommet ble betydelig mye "roligere" og lydbildet/stereoperspektivet ble i mine ører bedre (mulig placebo på sistnevnte). Har også to pakker Glava stående som jeg tenkte å stuffe frontveggen med, skal se om jeg får gjort dette i dag. Litt bekymret for om glavaen vil støve ut i rommet selv om de står bak lerretet (?). Mulig det er en dårlig ide.

-img_6129-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter speilmetoden blir plassering av akustikkplatene slik som vist på bildet. Den tredje plate paret tenkte jeg å sette i taket (paret lengst fra høyttaleren). Bruker man speilmetoden for å plassere denne også?

-forsterefleksj-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger med og uten akustikkplater

Gjorde en liten uformell måling nå på morraskvisten med og uten akustikkplater i rommet. Jeg er på ingen måten noen måleekspert så resultatene må tas med ei klype salt eller to.. Merk at denne målemicen er ubrukelig på alt over 8k-10k Hz

Målemic: Digital Radio shack
    Lydkort: Asus Xonar STX
    Måleposisjon: På tripod i sweetspot
    Grafene er med 1/3 smoothing da jeg har fått fortalt at det er slik øra våre oppfatter lyden.

Første måling er med JBL LS 80 sammen med sub.
    Lilla Graf: Med akustikkplater
    Grønn graf: Uten akustikkplater

-ls-80-og-uten-akustikk-jpg

Andre måling er JBL 4670D med sub (Akustikk platene er satt opp for LS 80 men tenkte å kjøre en kjapp sammenligning uansett).
    Lilla Graf: Med akustikkplater
    Turkis Graf: Uten akustikkplater

-4670-sub-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den første målingen (LS 80) har jeg en dipp på 5db ved ca 170hz og 370Hz, denne er noe større på 1/6 smoothing men relativt smal. Har ikke dempet frontvegg/hjørner enda, vil dette kunne bidra til jevnere respons mellom 100 og 400 Hz? Har mulighet til ca 30cm isolasjon på frontvegg/hjørner. Eller er EQ/DSP veien å gå?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer RC vs Onkyo

I forbindelse med måling av respons med og uten lydplater fant jeg noen gamle REW filer fra når jeg hadde Onkyo 876. Interressant å se hvordan Onkyo sin RC måler seg med Pioneer LX86 sin RC. Må si at Pioneer helt klart kommer best ut. Begge målingene er gjort uten sub.

Rød kurve er 4670D på Pioneer LX86 (MCACC room correction)
    Blå kurve er 4670D på Onkyo 876 (Audyssey room correction)

-4670d-pioneer-vs-onkyo-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil være interessant å se waterfall kurvene også.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av sistnevnte eller av akustikkplate målingene også?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så noen Waterfalls av 4670D uten sub. Ikke like sikker på om den her gikk i favør av pioneer...

Første waterfall er 4670D på Onkyo 876.

-waterfall-4670-onkyo-jpg

Neste er 4670D på Pioneer LX86 uten akustikkplater

-waterfall-4670-pioneer-jpg

Til slutt 4670D på Pioneer LX86 med akustikkplater

-waterfall-4670-pioneer-akustikkplater-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demping av frontvegg

Dagens lille prosjekt er demping av frontveggen og hjørnene for å se om dette hjelper noe. Kommentarer mottas med takk

Her er utgangspunktet.

-frontvegg-uten-jpg

Glava på plass, ca 30cm i hjørnene og 20 cm på resten av veggen.

-frontvegg-med-jpg

Frekvenskurve før og etter, 1/6 smoothing (Merk at jeg justerte opp nivået litt på dagens målinger for å senke støygulvet, pc som sto på med viftestøy):

Turkis kurve: 4670D uten demping av frontvegg
    Rød kurve: 4670D med dempet vegg
    Grønn kurve: 4670D + Sub med demping (Faseproblem mellom 30-40Hz??)

-4670-og-uten-dempet-frontvegg-jpg

Waterfall uten demping

-4670-uten-demp-jpg

Waterfall med demping

-4670-waterfall-dep-frontv-jpg

Waterfall med demping og sub

-4670-og-sub-demp-frontv-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Par spørsmål til forumets kloke hoder:

1. Er det et faseproblem ute og går mellom sub of front, ref grønn frekvenskurve øverst i forrige post? Ser at området mellom 30-40 Hz dempes når jeg har sub, høyrere nivå uten sub.

2. Er det stående bølger i rommet som gjør at de lave frekvensene henger såpass lenge i rommet (waterfall plot)? Antar vi ikke snakker om ekko på frekvenser under 100Hz. Er over 500ms mellom 20-30Hz.

3. Tiltak for å forbedre det jeg nevner i pkt 2?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du nok har et fase problem mellom front og sub. Har du noen målinger der du kun har målt sub og kun front? Det kan å være lurt å måle alle høyttalerne i front hver for seg. Det vil kunne gi deg svar på problemer kanalene seg i mellom.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke måling av kun sub så får ta denne i morgen, litt sent for subkalibrering nå

Vet du om man kan regulere fase i crown ampen (har samme som deg, dvs dsi og ikke xti)? Greit nok hvis man snakker 180grader men variabel fase blir verre.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Faseproblem løst :)

Etter indikasjoner på faseproblem mellom sub og fronter gjorde jeg litt googling og oppdaget at endel av de eldre JBL høyttalerene har reversert polaritet! Lager en egen tråd på dette etterpå da jeg mistenker at det er flere enn meg som ikke er klar over dette.

Uansett, etter at jeg reverserte polariteten på frontrekke (ikke sub) ble frekvensresponsen meeget bra om jeg kan si det selv Endelig kurve er med både dempet frontvegg, akustikkplater og ny room correction (samt reversert polaritet). 1/6 smoothing er brukt. La også med før og etter spektrogram som viser respons før og etter reversering av polaritet.

Rød kurve: 4670D + 4645B (sub) reversert polaritet
    Blå kurve: 4670D + 4645B orginal polaritet

-med-og-uten-rev-polaritet-jpg

Spektrogram før, ser utfasing av sub og fronter i området 30-50Hz

-spectro-org-polaritet-jpg

Spektrogram etter, mye jevnere respons i hele sub området.

-spektro-rev-polaritet-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neste prosjekt

Etter et par dager med målinger og testing av demping i rommet syntes jeg resultatet har blitt ganske bra. Dvs jeg har kontroll på rommet og ikke motsatt. Må få avklart hvorfor subben spiller bedre 180grader motfase enn den gjør i fase med frontene, merklig...

Syntes anlegget spiller veldig bra nå fra 20-10khz+. Jeg har i dag en relativt flat frekvensrespons som jeg selv kan kontrollere. Må nok booste den litt i bunn for filmbruk.

Tenkte å gi noen drypp til neste prosjekt. Horna jeg har i dag skal spille ganske flatt opp til 10kHz men ruller og er visstnok ikke noe særig over 16Khz. Må få en Behringer mic i hus så jeg kan se hva som skjer over 10kHz også. Her er frekvensresponsen til 2446H driveren med 2380A hornet som jeg har.

-skjermbilde-2013-03-31-kl-5-56-53-pm-png

Derfor har jeg gått til anskaffelse av 2404H horndiskanter som skal hjelpe meg over 10kHz. Skal bruke disse på frontrekka.

-2404h-jpg

Tenkte å bruke disse med et førsteordens delefilter. Kjøpte meg en liten neve med kondensatorer i fra 1uF og til 2,5uF. Dette vil vel gi meg en 6db fallende kurve hvis jeg ikke tar helt feil (?).

Brukte en enkel delefilterkalkulator men jeg kunne godt tenkt meg å se hvordan kurven faller, noen som har tips til et program som gjør dette. Skulle gjerne simulert 2446H driveren sammen med 2404H driveren. Kjøpte meg også tre stk variable motstander for å tilpasse nivået på diskanten som jeg tenkte å sette i serie med kondensatoren.

2446H driveren har jeg bare tenkt å la rulle av i toppen. Figuren under viser hvordan jeg tenkte å koble opp.

-skjermbilde-2013-03-31-kl-6-15-26-pm-png

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen er råe på å simulere delefilter er jeg åpen for andre forslag enn det jeg skisserer over, trenger selvfølgelig ikke være et førsteordens filter. Hadde vært fint med noen linker til en bra software for å simulere delefilter (både mac og pc funker).

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •