Ender´s Hjemmekino - Ny HeadFi i hus - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    ..Må få avklart hvorfor subben spiller bedre 180grader motfase enn den gjør i fase med frontene, merklig...
    Det skyldes at frontene dine er portet/bassrefleks - da blir fasen er vendt 180 grader rundt tuningfrekvensen.

Løsningen har du jo allerede funnet - fasen på subwooferene justeres slik at de summerer noenlunde rett i området rundt cf der de overlapper, dvs snu -180 grader.

Fase og group delay ved de laveste frekvensene har ingen reell betydning for lyden, så dette er en helt kurant måte å gjøre det på.

Kjempeoppsett du har her forresten, og med forbehold om målemic/utstyr så har du jo fått et gigantisk utbytte av dempingen av frontveggen.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Så da kan jeg altså la subben spille med motsatt polaritet, det er jo dette som gir best respons målemessig. Er ikke sikker på om jeg hører noen veldig stor forskjell på de to frekvenskurvene jeg har postet over, må lytte litt mer.

Var ikke klar over det du skriver om fasevending, må lese meg litt opp på dette. Tusen takk for oppklarende svar! Googla et par timer nå uten resultat

Lyden har blitt løftet mange hakk ved å dempe frontveggen. Det er en veldig merkbar forskjell rent lyttemessig med og uten demping av frontveggen samt at frekvenskurven har blitt veldig bra. Billig måte å forbedre lyden!

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrefleks på frontene kan av og til være vanskelig å få til rett, nettopp fordi de vender fasen veldig mye rundt portfrekvensen, og dette er selvsagt avhengig av tuningen - både frekvens og q.

Hvis det ikke lar seg gjøre å få til på en grei måte, så er det mulig å stenge portene. Hvis du ikke har en ht som den jeg brukte her inntil nylig - med båndpass refleks - stenger jeg den, så forsvinner all bass.

I ditt tilfelle så har du jo måleutstyr, og kan sjekke og justere til det passer. Bassrefleks er fint, når det er gjort rett.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier med at subben vender fase ved portfrekvens stemmer nok bra med det jeg måler. Subben er tunet til 25Hz, kan se ut som den vender fase omtrentlig der og ved 50Hz. Kan den vende fase flere ganger?

Ser at REW har en fasemåling, er denne brukanes?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å avslutte mysteriet rundt utfasingen jeg snakket om tidligere. Som man kan se har subben en fasevending ved tuningfrekvens (25Hz), 60Hz og 150Hz.

-4645b-jpg

4670 har også en fasevening i samme området som subben, derav dippen jeg målte tidligere.
    -4670-jpg

Så ved å kjøre sub med motsatt fase får jeg best resultant i de lave frekvensene som man kan se av plottet under.
    -4670-4645b-snudd-pol-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"kabinetter" til 2404H

I påvente av komponenter til delefilter for diskantene mine har jeg kikket og tenkt litt på ulike løsninger for kabinett. Jeg har ikke tenkt å sage hull i kabinettene jeg allerede har så det må bli noe eksternt.

Så en på diyaudio hadde laget disse som hadde fungert fint hos meg. Har dere trua på at en slik løsning vil fungere greit som kabinett/stands for diskantene på toppen av basskassene og under hornet?

-stands-2404h-jpg

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Tenkte å avslutte mysteriet rundt utfasingen jeg snakket om tidligere. Som man kan se har subben en fasevending ved tuningfrekvens (25Hz), 60Hz og 150Hz.
    Mulig du er klar over dette, men for å unngå misforståelser:
    Når fasekurven hopper fra -180 til +180 så betyr ikke det at fasen på signalet går slik - signalets fase er kontinuerlig (uten brå sprang), det er presentasjonen av fasen som en kurve innenfor 0 til 360 graders vinkel som gjør at det ser ut slik.
    Tidsforsinkelse i signalet gjør at fasen hopper over en hel periode, og begynner på nytt.
    I REW er det en knapp som heter 'Unwrap phase', prøv denne, så ser du at fasen fortsetter som en linje uten brå sprang, men fasedriningen er over 180 grader.

Fasemålinger av høyttalere har i grunnen begrenset nytteverdi, og rent praktisk så gir fase problemer ved delefrekvensene - slik som her.
    En løsning er å tune slik at frekvensresponsen blir rett.

...
    Så ved å kjøre sub med motsatt fase får jeg best resultant i de lave frekvensene som man kan se av plottet under.
    -4670-4645b-snudd-pol-jpg
    Problemet løst.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg som ikke har tenkt riktig, selvfølgelig er det slik du sier. Var ikke klar over "unwrap phase" funksjonen. Er ikke så dreven i målegamet men har lært mye på et par dager i påsken syntes jeg For ikke å snakke om at lyden har blitt vesentlig bedre!

Har jobbet litt med eq i dag på subben så plottet under er siste (og forhåpentlig vis siste for denne gang). Har +/- 1,5db i fra 16Hz og opp til 10kHz (som er det høyeste micen min måler samt at horna ruller av etter 10kHz, derav diskantprosjekt).

Har trykket Unwrap phase på plottet under, fasekurven stuper jevnt nedover i hele frekvensspekteret men med en liten hump rundt 50Hz. Ser det riktig/greit ut?

-unwrap-phase-jpg

La også ved et spektrogram av siste kalibrering
    -final-spectro-jpg

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Har trykket Unwrap phase på plottet under, fasekurven stuper jevnt nedover i hele frekvensspekteret men med en liten hump rundt 50Hz. Ser det riktig/greit ut?
    Som du ser så tipper fasen rett nedover og forsvinner ut av plottet ganske fort. Dette skyldes at signalet har en tidsforsinkelse (fx tiden fra ht til mic), denne gjør at den faseresponsen man ser på plottet er en kurve som stuper nedover fortere og fortere ettersom frekvensen øker. For å få en fasekurve som gir mening og kan gi nyttig informasjon må denne tidsforsinkelsen fjernes.
    Når dette så er gjort, har du en fasekurve som fremdeles har begrenset
    nytteverdi - for hva skal den brukes til?
    Et høyttalersystem inne i et rom er også det vi kaller for et ikke-minimum-fase system, det vil si at det er tidsforsinkelser innebygd i systemet utover det som indikeres av frekvensresponsen alene, slik som refleksjoner fra vegger, høyttalerelementer som er plassert i forskjellig avstand.

En fasemåling som kunne gi nyttig informasjon er fra nærfeltmålinger gjort av sub og fronter separat, slik at en kan finne ut hvorfor de ikke summerer korrekt.
    Men dette er i grunnen unødvendig - man vet jo at det er faserespons rundt cf som gjør dette, og man vet at det skal løses ved å flytte sub tidsmessig eller fasemessig, så man prøver med fase (gjerne på sub/dsp) eller avstand (gjerne i AVR), og ser om frekvensresponsen blir bra.

I REW har du mulighet til å se på group delay og impulsrespons/ETC, dette kan gi nyttig informasjon om ting som skjer i tidsdomenet, dvs refleksjoner, resonanser.

Å få kontroll på frekvensresponsen er jo en grei start, og da trenger man ikke studere noen faserespons så veldig nøye, så lenge en oppnår ønsket resultat.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Korrigering

Av en eller annen grunn hadde jeg hatt "C Weighted SPL Meter" krysset vekk i REW de siste dagene siden sist jeg brukte REW. Legger ut oppdatert kurve da med riktig C-vekting. Syntes selv kurven så litt for flat ut i bånn sammenlignet med hva øra hørte 8)

Da endte jeg opp med ok respons fra under 14Hz til ~17kHz. Nå tror jeg at jeg skal legge vekk måleutstyret for en liten stund...

-final-weighted-corrected-jpg

-final-spectro-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv

Å få kontroll på frekvensresponsen er jo en grei start, og da trenger man ikke studere noen faserespons så veldig nøye, så lenge en oppnår ønsket resultat.
    Takk for utfyllende svar nok en gang Okv. I første omgang tror jeg det er lurt jeg holder meg til frekvensrespons inntil jeg har fått lest meg litt opp på de temaene du nevner.

Jeg kjørte en full romkorrigering (MCACC) før jeg startet målingene mine og denne skal korrigere for blandt annet group delay, denne skal vel også kjøre fullfrekvent fasekorrigering også hvis jeg ikke husker feil. Om denne gjør en tilstrekkelig jobb eller ikke vet jeg ikke men kunnskapsnivået mitt er nok et stykke unna de litt mer avanserte målingene pr. i dag.

Jeg har iallefall fått en god del tips til hva jeg bør lese meg opp på før neste runde med målinger. Blir nok når ny målemic og diskanter er på plass

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra frekvensrespons her etter hvert ja - tydelig at tiltakene har gjort nytte for seg :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, utrolig hva Glava for 1000kr og noen akustikkplater utretter med litt tweeking Natt og dag i forhold til utgangspunktet for noen dager siden.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilterkomponenter på plass

Etter ei pokker så lang reise fra Russland i dag kom jeg hjem til pakke på kjøkkenbenken. Kondensatorer og variable motstander fra Dynabel. Skal se jeg ikke kan få liv i de øvre frekvensene i helga

-kondiser-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor bør jeg legge crossover?

Da fikk jeg kobla opp 2404H diskantene og testa litt. Kan se ut som jeg har feilberegnet litt mtp hvordan resultatet ble..

Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg best integrerer disse, crossover punkt. Det jeg har testet nå er følgende 1-ordens variasjoner . Ser vel ut som jeg må over på et 4-ordens filter eller noe for å ikke kødde opp det området der hornet allerede gjør en god jobb.

Rød kurve: Frontene uten diskant som referanse
    Gul kurve: 2404H uten noe deling
    Blå kurve: 2404H med 2,2uF kondensator i serie
    Grønn kurve: 2404H med 1,0uF kondensator i serie

De tre 2404H målingene er kjørt med kun diskant, sveip fra 1kHz til 22Khz.

-2404h-variasjoner-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk ALLTID innstillinger før kalibrering!! ;)

Da kom den pakke til meg fra Hong Kong i dag, en flunka ny miniDSP UMIK-1.

Da Radioshacken jeg har brukt så langt ikke har det helt store måleområdet (20-10kHz ish) kjøpte jeg meg en ny mic. Valget sto mellom denne og Behringer.

-mic-jpg

Lasta kjapt inn den medfølgende kalibreringsfila og satte mikrofonen mer eller mindre tilfeldig i den ene stolen for å se om den funka. Det jeg derimot ikke sjekka var lydkortet på PCn og sub preset... Etter et litt blodfattig LFE spor på Hobbiten i går sto subben med en liten boost på de lave frekvensene samt at lydkortet i pcn sto på dolby digital med en liten LFE boost der også gitt, dæven skjæra og jeg skvatt når jeg kjørte det første sveipet!! Kurven under regner jeg med er selvforklarende

(kurven faller fort i toppen da mic sto delvis vendt mot armlene).
    -sjekk-eq-jpg

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom den pakke til meg fra Hong Kong i dag, en flunka ny miniDSP UMIK-1.

Da Radioshacken jeg har brukt så langt ikke har det helt store måleområdet (20-10kHz ish) kjøpte jeg meg en ny mic. Valget sto mellom denne og Behringer.

-mic-jpg

Lasta kjapt inn den medfølgende kalibreringsfila og satte mikrofonen mer eller mindre tilfeldig i den ene stolen for å se om den funka. Det jeg derimot ikke sjekka var lydkortet på PCn og sub preset... Etter et litt blodfattig LFE spor på Hobbiten i går sto subben med en liten boost på de lave frekvensene samt at lydkortet i pcn sto på dolby digital med en liten LFE boost der også gitt, dæven skjæra og jeg skvatt når jeg kjørte det første sveipet!! Kurven under regner jeg med er selvforklarende

(kurven faller fort i toppen da mic sto delvis vendt mot armlene).
    -sjekk-eq-jpg
    Ikke rart du hoppet litt nei :-)

Har også denne micen , og hos meg så der det ut til at den gir en del mer nivå i bunn kontra å måle med RS analog !

Er det sånn hos deg også eller?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun den digitale RSen men mener å ha lest at den måler litt lavt i bunnen og at den ikke er særlig god over 10kHz. UMIK-1 skal måle 20Hz-20kHz +/-0.5dB med kalibreringsfila lastet som jeg antar er ganske mye bedre enn RS.

Tenkte å få kjørt noen ordentlige målinger til helga så da kan jeg sammenligne begge direkte, kan jo bli spennende å se.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så gøy med positive resultater! Alltid gøy når man får lønn for strevet! Men så er spørsmålet, når skal ballen slutte å rulle?

Da vet jeg hvem jeg skal kontakte om det skal måles i kjelleren min!

Overmåler Ender !8)

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, er vel ingen måleguru enda for å si det sånn men man lærer litt hver gang. Syntes det er interressant å se hvordan tiltak i rommet osv både gir hørbare resultat og målbare resultat. Ikke minst hvis man hører noe er feil, måle seg frem til feilen for så å korrigere slik jeg gjorde med subproblemet mitt litt tidligere i posten.

Har fulgt projektorprosjektet ditt de siste dagene, tror jeg skal stjele litt ideer fra deg med kasse og kjøleløsning Må få bygget inn min også da jeg irriterer meg over susinga i projektoren.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •