Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 129
    Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...

Tenkte jeg skulle lage en liten tråd om min kommende kjellerstuekino.
    Overtok for noen uker siden et rekkehus på tre plan, hvor kjelleren blant annet inneholder en kjellerstue. I denne stuen skal jeg lage en liten kino.

Det blir langt unna en dedikert kino, men en kombinert kino og gjesterom.
    En enkel plantegning over stuen.
    Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-kjeller-jpg

Kjelleren er ikke helt "lukket", men har en åpning ut til gangen. Har vært inne på tanken på å sette opp en lettvegg for å lukke stuen helt, men tror jeg venter litt med det til jeg har fått satt opp kinoen. Noen som har noen umiddelbare tanker om det vil ha noe å si for lyd/bilde?

Planen er å ha lerretet på veggen ved siden av pipen. De to små vinduene skal selvsagt dekkes til under bruk.

Noen bilder av rommet (for en gang skyld så lyver vidvinkelbildene motsatt at det de vanligvis gjør, den ser mindre ut enn det den egentlig er...)

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-desember24_-045-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-desember24_-046-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-desember24_-047-jpg
    (Testet med å markere opp et 92" lerret, men jeg endte på en 106" lerret. Lampen er selvsagt bortevekk nå)

Planen for rommet er egentlig ikke noe mer enn å male det i en mørk farge, har sett meg ut Jotun Pure Color (eksempelbilde her og legge et mørkt vegg-til-vegg-teppe, har sett litt på "hit 79" fra Teppeabo.

Taket forblir i utgangspunktet hvitt, men vurderer å henge opp noen dempeplater kledd i svart hvis det blir nødvendig. I og med at det ikke blir noen dedikert kino velger jeg å ikke ha helt svart rom.

Av utstyr som skal ned dit er:

Fronthøyttalerer: Polk Audio RTi10
    Senter: Polk Audio CSiA4
    Bak/side-høyttalere: Dynavoice Magic FX-4
    Forsterker: Denon AVR-2808
    Alt unntatt bakhøyttalerene hadde jeg fra før, to sett med bakhøyttalere er kjøpt inn.
    I første omgang blir det ingen sub da det er naboer på begge sider og jeg har egentlig ikke savnet det så mye i mitt tidligere oppsett. Men jeg har en Dali SWA-15" sub stående uten element hvis behovet skulle melde seg.

Lerret: Et Adeo Grayvision 106" er på vei med Tollpost
    Projektor: er ikke helt bestemt enda, men tror det for tiden står mellom Epson TW6000 eller Optoma HD33, skal uansett ha en projektor i 10 000-kroners klassen. Tar gjerne i mot tips på dette området. Har planer om å vente til etter nytt år med å bestille i tilfelle noen butikker skulle kline til med noe nyttårssalg.

Bildekilde: Playstation 3 til å begynne med, men i og med at jeg antagelig havner på en 3D projektor kommer det nok inn en 3D-blu ray-spiller. Forsterkeren støtter ikke HDMI 1.4, så da måtte jeg vel ha en splitter av noe slag for å både får 3D-bilde og lyd via HDMI?
    Har også en Get mikro-dekoder stående der nede.

Radio: Gjorde et av mine livs kupp under en Tromsøtur i høst, på Elkjøp solgte de ClintH2-dab-radioadapter til 99 kroner (selges vanligvis for rundt 1400 kroner), så da plukket jeg med meg to.

Sittemøbel blir en eller annen sovesofa-variant forhåpentligvis kjøpt på salg i nær fremtid.

Hadde jeg hatt tid, kunnskap og ikke minst penger burde jeg helt sikkert ha gjort mye mer med rommet, men det får evt. komme etterhvert.

Blir glad hvis noen har noen tips og innspill å komme med.

Blir også et lite stueanlegg oppe også, her blir utstyret litt plukk og mix, fronter er Dynavoice M65, senter blir en Dali Consept, bakhøyttalere blir Canton GLE 401, forsterker en eldre NAD 751, GET pvr, en Sony Harddiskopptaker, Panasonic 42" plasmatv Dessuten regner meg med å flytte ps3 opp når jeg har behov for det og jeg har BD-spiller på laptopen.
    Sist endret av Wessey; 01-15-2014 kl 19:26

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det kan bli en fin kjellerkino med dette utgangspunktet.

Fargevalgene virker fine med tanke på at dette også skal være et oppholdsrom. Hvis du ikke kan/ønsker helt sort tak kan du jo vurdere en grånyanse? I tillegg kan du ha noen hjemmelagde akustukkplater kledd med høyttalerstøff eller scenemolton. Hvitt tak er alltid det som ødelegger mest for sortnivået.

Jeg regner også med at du skal ha noen akustikkplater på veggene for å ta første- og andrerefleksjon?

Når deg gjelder 3D kan du kjøpe en Bluray-spiller med to HDMI-utganger. Da kan den ene gå rett til projektor, og den andre til receiver. Da får du 3D-støtte uten bruk av switch eller kabelbytte.

Blir nok bra dette

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med overtakelse av huset, kompis! Blir morro å følge med på. Jeg holder veldig med Kenti i fargevalg i taket. Vi har grått tak, og syns det er for lyst til tider. BEF lagde en veldig flott løsning på frontveggen i kinoen til hrro med molton. Det kan du jo se på. Ellers tror jeg kanskje jeg ville snudd rommet 180 grader for å få mere luft og symmetri i frontrekka, men det er bare meg. I et kombinert rom, så er det jo flere ting som spiller inn enn bare symmetri... Lykke til!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Universal Blu-Ray spiller med 2 HDMI ut er og anbefale

Bare bedre bilde med og separere lyd og bilde singal

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Universal Blu-Ray spiller med 2 HDMI ut er og anbefale

Bare bedre bilde med og separere lyd og bilde singal
    Tar du den i en blindtest...?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Tar du den i en blindtest...?
    på eget anlegg så ja. Surr.Reciveren påvirker bilde hos meg.
    men den har gjort noen år sinden den var moderne nå da.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, du har et flott utgangspunkt her. Jeg ville nok snudd rommet 180 grader så det du har tenkt som bak vegg blir front istedenfor. Dett for at du skal få bedre plass på frontveggen og at begge sidene skal få sidevegg for refleksjon. Jeg ville selv plassert lerretet noe lavere enn de tape merkene du har gjort på veggen.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også satt opp en vegg der du snakker om, det kan spare deg for mye bass problemer

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger og råd. Har vært inne på tanken å snu det 180 grader, men så var det dette med flerbruk da. Jeg må nesten ha de ekstravegge-meterene ledig til andre ting. Dessuten vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle ha gjort det med oppsettet av den ene sidehøyttaleren, montert den i taket?

Jeg tror jeg prøver meg litt frem først før jeg gjør noen større endringer som å sette opp lettvegg eller andre ting. Jeg er nok ikke fullt så "kresen" som mange andre her på forumet.

Lerretsoppmerkingen var bare en kjapp test for å få inntrykk av størrelsen, så blir nok forandringer. Men blir nok hengende ganske høyt da takhøyden bare er 2.10 og at jeg skal ha en stereobenk under lerretet. Prøver å finne en lav stereobenk, tror jeg går for Bestå fra ikea i Valnøtt, den er 32 cm høy.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å evt sette opp en lettvegg (noe jeg tror jeg har slått fra meg), kan det være en løsning å henge opp en litt "tung" gardin av noe slag? Kan det ha noe å si for lyd eller bilde?

F.eks sy en gardin av scenemoloton (AVshop.no / Gerriets Scenemolton R55 B=300cm 300g/m² Bomull B1 svart pr. m

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke jeg noe peiling på i det heletatt kompis, men skulle tro at det kunne påvirke lyden. Om det er i positiv eller negativ retning har jeg overhodet ingen formening om... For lyset sin del vil du jo i allefall være positivt!

Uansett, dette blir jo ikke et dedikert rom så legg fokuset ditt på bruksglede. Barna og kona skal jo også bli glade i rommet, så før du begynner å slå spikre i vegger og tak vil jeg anbefale deg å prøve å sette opp anlegget ditt (det du har) og flytte litt rundt på ting og se om du klarer å få lyden til å tilfredstille dine behov. Gjør du det, trenger du jo hverken gardin eller lettvegg for å smile ved bruk!

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, pri en er å male rommet, og legge gulvteppe. Håper å kunne begynne med maling i helgen.

Sofa skal bestilles forhåpentligvis i morgen og lerretet ankommer antagelig i morgen.
    Så får jeg ta evt. lydplater, gardiner og slikt etterhvert.

Så må jeg lande på en projektor, tror jeg lander på Epson TW6000 da denne blir mest plasseringsvennlig i rommet mitt. Lerretet vil jo bli hengende ganske høyt på veggen da takhøyden bare er 2.10 og at jeg ønsker at racket skal stå under lerretet.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjedd to ting i dag, det ene er at jeg kjøpte en Logitech Harmony touch-multifjernkontroll på dagstilbud på Elkjøp, 888 kroner. Ser greit ut, har ikke fått testet den så mye enda. Hadde før en Harmony one+ (har vært kaputt et års tid), så det var bare å kopiere ting og tang fra den over på den nye.

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar04_-032-jpg

Så har jeg kjøpt maling, Jotun pure color i fargen "sober". Skulle egentlig bare åpne spannet og sjekke fargen, men fant ut at jeg like gjerne kunne starte på malejobben. Så malte det første strøket på den første veggen.
    Fargen var kanskje litt mer grå enn jeg hadde sett for meg, trodde den skulle være med brun, men det tror jeg ikke gjør noe.

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar04_-033-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar04_-042-jpg

Projektorvalg er fremdeles et vanskelig valg, hadde så godt som landet på Epson TW6000, men Nettdata, hvor de har hatt den til litt over 10 000 kr den siste tiden, har sluttet å selge den. Andre steder koster den i overkant mye. Så da må jeg tenke litt på alternativene.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånne lydplater som folk bruker til å ramme inn og henge på veggen?
    PAROC NRS 2t - Paroc.no

Har malt to vegger til i kveld, så nå har tre av fire vegger fått et strøk.

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar06_-067a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar06_-073a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar06_-076a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar06_-081a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar06_-088a-jpg

Den hvite "kassen" på veggen skal også males selvsagt (vannrøret til utekranen går der) og listene rundt vinduet skal males.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det begynner å komme seg pent dette ja! er det pure matte fra lady? slik at du slipper refleksjoner? skal ha frontveggen i noe rundt samme farge tror jeg.

Angående pj, prøv å se om noen har en for salg, f.eks tw6000? burde jo ikke være umulig det!

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    det begynner å komme seg pent dette ja! er det pure matte fra lady? slik at du slipper refleksjoner? skal ha frontveggen i noe rundt samme farge tror jeg.

Angående pj, prøv å se om noen har en for salg, f.eks tw6000? burde jo ikke være umulig det!
    Er Pure color fra Jotun, helt matt. Har ikke tenkt til å male taket, men har i stedet tenkt å slenge opp noen rammer med lydplater kledd i svart stoff i stedet.

Har funnet en nesten ubrukt TW6000W til salgs, man selger har ikke svart på mailen jeg har sendt enda.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wessey
    Er det sånne lydplater som folk bruker til å ramme inn og henge på veggen?
    PAROC NRS 2t - Paroc.no
    Skal fungere bra den ja. Den har omtrent samme tetthet som Rockwool sine såkalte Akustikkplater (Rockfon Industrial).

kjøp så tykk som du synes du har plass til.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Skal fungere bra den ja. Den har omtrent samme tetthet som Rockwool sine såkalte Akustikkplater (Rockfon Industrial).

kjøp så tykk som du synes du har plass til.
    Takk for svar, det blir nok den tynneste da takhøyden bare er 2.10. Når man skal ramme inne slike, lager man en ramme som er litt for liten eller nøyaktig samme mål som platen? Og vil stoffet (høyttalerstoff) holde platen på plass alene eller må man gjøre noe annet smart?

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er dagens maleøkt over, ble ferdig med den siste veggen, pipa, vannrørboksen og de siste listene så nå er alt malt ett strøk.

Har også antagelig landet på projektor, har kommet over en ubrukt Epson TW6000W til 10 000 kroner, projektoren ble kjøpt for ett år siden, men grunnet et hjemmekinoprosjekt som gikk i vasken har den blitt stående ubrukt. Står i orginalembalasjen og kvittering følger med samt et ekstra brillepar. Er vel ikke noe skamkjøp det?

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar07_-002a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar07_-010a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar07_-012a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar07_-014a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar07_-015a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-januar07_-016a-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det fremover ja. Ser ut som du får relativt mørke vegger, og det er jo bra for bildet. Bare taket som gjenstår nå ;-)

Parocplatene fungerer veldig bra de. Har brukt de selv i min forrige kino. Hvis du sjekker denne posten, og noen videre ser du hvordan jeg lagde dem

http://avforum.no/forum/1434708-post1258.html

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •