Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ... - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 129
    Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe Nygård her og. Fin kino forresten Har høyttalere og tv på samme vegg som deg så skal følge med å se om jeg kan få med meg tips ift. plasering og effekten av akustikkplatene. Har selv 10 mm rockwool liggende som venter på ramme og stoff.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe irriterende å være godt i gang med å feste stoffet på akustikkplatene for så å finne ut at stiftene man har kjøpt til stiftemaskinen ikke passer...

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lille jeg fikk gjort før jeg oppdaget stifte"fadesen"...

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar03_-001a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar03_-002a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar03_-003a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar03_-004a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar03_-005a-jpg

Hjørnene ble helt greie, de rynkene man kan se forsvinner nok når jeg får stiftet ferdig.
    Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar03_-007a-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer du til å bli fornøyd med! Håper jeg kan få lov til å svinge innom deg en dag det står ferdig, kamerat!

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette kommer du til å bli fornøyd med! Håper jeg kan få lov til å svinge innom deg en dag det står ferdig, kamerat!
    Det skal vi nok få ordnet veit du...

Har fått stiftet ferdig platene de siste kveldene, fikk lånt meg en stiftemaskin som "tok" stiftene jeg hadde kjøpt. Den var dog noe umedgjørlig, så var innom Biltema i dag og kjøpte nye stifter til stiftemaskinen min.

Fant også ut her en kveld at platene viste antydning til at de "hang" litt ned fra kassene, så kjøpte noen vinkler for å holde de på plass. Måtte derfor plukke ut mattene igjen fra rammene, det måtte litt lirking til for å få de ut i og med at jeg hadde stiftet ferdig stoffet. Litt støvete ble det også.

Kjøpte også flere lektere til de siste rammene, og fikk lagd en stor ramme til i kveld.

Festet også på noen skjøtejern til å feste platene i taket. Disse fikk en omgang med svart lakk.

Er fortsatt litt usikker på hvor mange jeg skal feste i taket, har to forslag, en med tre plater og en med fire. Jeg tror jeg satser på den med fire.

Men før jeg henger de opp i kinoen skal de bli utsatt for den ultimate støydempingstesten. De skal nemlig testet i barnehagen der jeg jobber... Skal henge der de to neste dagene. Vi sliter nemlig med dårlig støydemping, om vi skal teste om dette kan være en billig løsning på problemet.

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-1-jpg
    Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-2-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-003a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-001a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-005a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-016a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-017a-jpg
    Noe støvete da jeg måtte pelle ut platen igjen

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-018a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-019a-jpg
    Klarte å kjøpe feil størrelse på et par av vinklene, så måtte ta et par større jeg hadde liggende

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-010a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-014a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-022a-jpg
    Klar til å henges i taket

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-023a-jpg
    Skal få en omgang lett støvsuging før de blir hengt opp

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar06_-012a-jpg
    Velkjent stoff på avforum...

Newcomer Ullaen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noen flotte akustikkplater du har lagt deg der !
    Hva ble total prisen med alt av utstyr?
    ------------------------------------------------------------------------------
    B&W 683, 603 S3, HTM61, XP610 & ASW675
    Denon X4000, Rotel 993
    DreamScreen Phantom Vertical Masking 106
    Sony HW50

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ullaen
    Det var noen flotte akustikkplater du har lagt deg der !
    Hva ble total prisen med alt av utstyr?
    Takk for det.

Kostnadene per stykk har vært som følger:

Selve akustikkplaten 550/8= ca 69 kr (Platene selges i pakker med åtte stk til 550 kr på Maxbo

Materialer til rammene: Ca 40 kr ( Ca 4 meter med 23x48mm lekter til 8.90 per meter på Maxbo). Biltema har noen lekter på 30x48mm på 2,7 meter til 15 kroner, må ha to slike i tilfelle)

Høyttalerstoff fra Biltema 60 kr (går en pakke per plate). Kan sikkert finne billigere stoff i stoffbutikker.

Vinklene til å holde platen på plass 16.90 på Biltema (kan sikkert finne billigere løsninger, f.eks trekke noe ståltråd i stedet.

Takfesteanordningen 16.90 på biltema

Et par kroner til skruer og stifter.

Så ca 200 kroner alt i alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken maxbo er du har kjøpt platene? Er det akustikkplater eller vanlig isolasjon? Er det Glava eller rokwol.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Enus
    Hvilken maxbo er du har kjøpt platene? Er det akustikkplater eller vanlig isolasjon? Er det Glava eller rokwol.
    Det er Paroc NRS 2T lydplater med fibervev. Link.

Kjøpt på Maxbo i Ole Deviksvei i Oslo. De hadde på lager. Bare å ringe litt rundt, er ikke alle som har på lager til enhver tid.

Newcomer Ullaen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wessey
    Det er Paroc NRS 2T lydplater med fibervev. Link.

Kjøpt på Maxbo i Ole Deviksvei i Oslo. De hadde på lager. Bare å ringe litt rundt, er ikke alle som har på lager til enhver tid.
    Men er Lydplate og akustikkplate det samme???
    ------------------------------------------------------------------------------
    B&W 683, 603 S3, HTM61, XP610 & ASW675
    Denon X4000, Rotel 993
    DreamScreen Phantom Vertical Masking 106
    Sony HW50

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er laget av samme materiale og har omtrent samme tetthet som 50 mm akustikkplater/Rockphon. Funksjonsmessig skal de derfor være ganske like.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Den er laget av samme materiale og har omtrent samme tetthet som 50 mm akustikkplater/Rockphon. Funksjonsmessig skal de derfor være ganske like.
    Takk for oppklaringen tols, jeg blander nok ofte begrepene.

Etter en liten stund hvor det ikke har skjedd noe spesielt fikk jeg hengt opp platene i taket i går, ble fire stykker. Vet ikke hvor mye det gjorde for lyden, men det fikk dempet mye av lysrefleksjonen så jeg er fornøyd. De er også hengt opp med tanke på lys og ikke lyd, så eventuelle lydmessige fordeler er en positiv bieffekt.

Fikk lagd ferdig de siste akustikk/lydpplatene i dag.

Lagde en stor som skal opp på den ene side veggen, to kvadratiske som skal på bakveggen og to høye og smale som jeg tenkte jeg skulle teste litt å ha bak fronthøyttalerene. Vet ikke om det har noe for seg? Har ikke fått testet så veldig enda.

Regner med å få hengt opp de siste platene i morgen. Til torsdag kommer gardinene og forhenget så da nærmer det seg ferdigstillelse.

Har jo vært på forsterkerjakt i det siste i og med at forsterkeren i stua har begynt å tøyse, har mer eller mindre sikret med en Onkyo SR608 for en relativt billig penge. Jeg tror nesten den skal få overta denon sin plass i kinoen siden den støtter HDMI 1.4 noe Denonen ikke gjør.

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-026a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-028a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-031a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-033a-jpg
    Delte en lydplate for å lagde to kvadratiske

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-143a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-145a-jpg
    En av lektene var skjeiv, men med litt ståltråd fikk jeg rettet på det.

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-147a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-151a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-153a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar17_-156a-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet! Det ser virkelig bra ut, sjef!

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Alkar.

Skjedd en del i kjelleren de siste dagene. Har fått hengt opp dempeplatene på bakveggen, endelig fått pakket ut filmene fra eskene og lagt disse på plass, snekret sammen en "bok"hylle til blu-rayfilmene da det ikke var plass til alle filmene i kommoden,byttet ut bordet (klesket til med et "Lack-bord" fra Ikea til hele 179 kroner...), satt opp en bokhylle, byttet ut forsterkeren, fått gardinene/forhengene fra svigermor (har dog ikke fått hengt de opp enda) og ikke minst fått ryddet en del der nede.

Ang forsterker så plukket jeg opp en Onkyo SR608 fra en hyggelig kar på forumet (dog uten noen poster) i går, fikk den til 2000 kroner (fikk prutet den ned fra 2500,-). Grunnen til bytte er at denne har hdmi 1.4 og at jeg trengte en ny en siden stueforsterkeren (min gode, gamle NAD 751) har begynt å tulle litt. Så da blir onkyoen i kjelleren, mens Denonen får flytte opp til stueanlegget. Har bare fått koblet den opp og sjekket at alt funket, så ingen ordentlig testing enda. Helgen er fyllt med besøk og toårsbursdagsfeiring...

Men nok prat, her er en del bilder...

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar19_-002a-jpg

Relativt rotete og kaotisk ja...
    Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar19_-004a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar19_-010a-jpg

Dempeplater på bakveggen satt opp, det alt for store bordet byttet ut med noe mer passende, bokhylle satt opp, og litt rydding.
    Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar19_-014a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar19_-015a-jpg

Hyllesnekring, hobbyplater fra Biltema, 150 cm høy, 80 cm bred, alt i ferdige lengder, så slapp å sage noen ting. 23 cm mellom hyllene, kunne hatt en hylle til, men tenkte litt feil. Men greit med litt luft. Har sparklet skruehull, skal males i samme farge som veggene.
    Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar19_-019a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar20_-053a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar20_-054a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar20_-055a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar20_-056a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar20_-058a-jpg

Hadet bra til Denon, velkommen til Onkyo (vennligst overse støvet, det forsvinner i morgen...
    Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar23_-030a-jpg

Wesseys budsjett-kjellerstuekino -15. jan 2013 - Dvd-kommode ut, hyller inn ...-februar23_-039a-jpg

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren har mulighet for precens, noe jeg kommer til å benytte meg av (har et par høyttalere liggende). Vil det da bli et 9.0-system? Eller vil ikke de telle med?

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk på en bitteliten "smell" her, tenkte siden forsterkeren hadde mulighet for precens at jeg kunne ha både det og fire bakhøyttalere. Så hang opp et par høyttalere jeg hadde liggende og stilte inn på forsterkeren at jeg hadde front high. Men hvis det var lyd i front high hadde jeg ikke lyd i surround back og omvendt. Så gikk jeg inn i innstillingene og da så jeg at jeg hadde oversett et "or" (eller) mellom front high og surround back.

Men når jeg tenker over det, hadde det funket med begge så hadde det vel vært 9.1-forsterker og ikke 7.1...

Så er spørsmålet, hva bør jeg velge? Front high eller surround back.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en smaksak kompis. Noen syns presence er viktigere enn sidekanalene. Dersom du sliter med å få lyden fra centeren din til å sitte i midten av bildet, så er presence muligens løsningen. Mange digger det. Jeg har bare hørt et par oppsett med det, og jeg må ærlig innrømme at jeg vurderer å sette opp presence selv fordi det kan i beste fall gjøre mye mer for lydbildet enn det sidekanalene gjør (siden du må velge). Jeg er bare treig fordi jeg er hypp på å bygge garasjeloftskino med tiden.

Ellers så ser det suverent ut! Liker at du lager hjemmebygde hyller til filmene, og smeller til med nytt bord og forsterker. Når kommer du til å begynne å bruke herligheten da? Og ikkeminst... Er kona frelst enda???

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut, Wessey!

Supert at du la ut mykje bilete av laging og montering av akustikkpanel. Eg skal til med same prosess sjølv no (må berre få gjort ferdig nokre andre prosjekt først), og trur eg kjem til å låna nokre løysingar av deg

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Det er en smaksak kompis. Noen syns presence er viktigere enn sidekanalene. Dersom du sliter med å få lyden fra centeren din til å sitte i midten av bildet, så er presence muligens løsningen. Mange digger det. Jeg har bare hørt et par oppsett med det, og jeg må ærlig innrømme at jeg vurderer å sette opp presence selv fordi det kan i beste fall gjøre mye mer for lydbildet enn det sidekanalene gjør (siden du må velge). Jeg er bare treig fordi jeg er hypp på å bygge garasjeloftskino med tiden.

Ellers så ser det suverent ut! Liker at du lager hjemmebygde hyller til filmene, og smeller til med nytt bord og forsterker. Når kommer du til å begynne å bruke herligheten da? Og ikkeminst... Er kona frelst enda???
    Takk for det Alkar, jeg får teste litt, er jo bare å trykke på en knapp på fjernkontrollen for å bytte mellom de.

Artig å lage noe møbler selv, selv om dette var i den relativt enkle delen av skalaen. Bordet var jo som sagt det ekslusive Lack fra Ikea til den heftige prisen 179,-....

Forsterkeren er jeg egentlig godt fornøyd med, har ikke hatt tid til å justere den noe særlig eller kjøre noe romkorreksjon enda siden helgen har vært fullt opptatt med besøk og bursdagsfeiring for vesla.

Kinoen er i full vigør den, har jo vært det et par uker selv om jeg ikke vil kalle den ferdig enda. Er jo bare småting som gjenstår, småting som jeg håper faller på plass snart.

Gjenstår bare å liste rundt pipen oppe og nede, samt bytte ut noen lister ved vinduet. Når det er gjort kan jeg henge opp gardinene foran vinduet og forhenget ut mot gangen og jeg vil erklere kinoen for ferdig. Blu-rayhyllen må forresten også pusses ned og males.

Kona har forsåvidt alltid vært interessert i film, så trur at ho synes det er litt artig... Men tviler vel litt på at hun kommer til å gå ned i kjelleren å se på film alene...

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Ser veldig bra ut, Wessey!

Supert at du la ut mykje bilete av laging og montering av akustikkpanel. Eg skal til med same prosess sjølv no (må berre få gjort ferdig nokre andre prosjekt først), og trur eg kjem til å låna nokre løysingar av deg
    Bilder er viktig veit du

Lån i vei, jeg har jo lånt ideen av andre her på forumet så kan ikke ta noe kred for det...

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •