Ny hjemmekino(på budsjett)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino(på budsjett)

Heisann..

Da var det tid for meg å lage min egen hjemmekino.
    Blir spennende dette her.

Blir et halvveis dedikert rom til å begynne med. Kino i ene delen og treningsrom og litt annet i andre.
    Det som er bestilt hittil er en Sony HW30ES(med full kalibrering), 120" lerett(Dreamscreen Dynagrey D65) med litt smått tilbehør. Full liste kommer etterhvert.

Rommet er ca 4.5 m bredt og ca 6m langt. Har ikke målt lenden perfekt enda. Lys stygg tapet fra 1979 på veggene på høyre siden av rommet, brunt panel i taket og på venstre side av rommet.

en liten (grov) tegning av rommet.

Pipen tror jeg det blir vanskelig å fjerne da jeg tror den er bærende for stua som er rett ovenfor. Tegningen er ikke til 100% skala så jeg har litt å gå på et er 2 vinduer på baksiden av rommet med noen tykke rullgardiner fra ikea for å dempe lyset. Døren på venstre side kommer kun til å ha gardiner som lysbeskyttelse i første omgang da jeg ikke vil ombygge for å få plass til en dør før resten av rommet skal gjøres samtidig.

Til nå har jeg 3 høyttalere (klipsch) 2x8" front og en senter. Onkyo TX-NR616 som reciever(funker utmerket til mitt bruk). PS3 og en HTPC som kilder.

Når det gjelder kabler så er jeg av den gjengen som tror at en kabel er en kabel. Enten så funker det, ellers så funker det ikke. Kommer ikke til å bruke tusenvis av kroner på fancy sølv og kobber legeringer med ultra super mega fidelity som løfter lydbildet til 1 million hz

Planene videre er å stappe inn litt akustikk plater i rommet, tenkte å starte med å kjøpe AVshop.no / Auralex Roominator Kit Project2 Charcoal og begynne med dette.

Vil sansynlig starte med å da alt utstyr stappet inn i hjørnet på venstres side av lerettet og pipen.

Er det noen som har noen gode ideer på hvordan jeg kan gjøre ting? Lyd isolasjon er ikke noen stort problem i begynnelsen.

Jeg har heller ikke et stort behov på å spille på referanse volum(ikke at min stakkars Onkyo liker seg så høyt oppe likevel)

Planlegger også å anskaffe meg en SVS PC-12 DSP sylinder sub i den nærmeste framtid da flere ser ut til å digge disse

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Og ekte bilder kommer så snart jeg får tingene hjem. AVshop skal sende det avgårde de nærmeste dagene(håper jeg).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var SVS PC12 NSD subben bestilt, kommer vel i løpet av uken.

Har fått veldig god service av AVshop.no hittil Godsakene skal komme i posten i dag eller i morgen.. får se når posten eller hvem det nå blir kommer på døren

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir bra! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk..

Litt knot med posten og slikt, men nå har vi fått løsnet det meste av kabaler så ting skal falle på plass før helgen(håper jeg)

Blir oppdatert fortløpende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet er oppe, ble sykt bra. 120" FTW!! Sonyen er på plass i taket. Nå er det bare å få ting til å se bra ut. Litt issues med Dreamscreen HDMI kabelen jeg kjøpte. Passet ikke med den skrue mekanikken, så dette måtte av for å få et bilde..

Det som var litt merkelig under testing kl 07:30 i dag morges var at det var litt grafiske finurligheter i bildet. Grønne stygge striper som kom opp på skjermen, men det kom kun under videospilling. Dette har aldri skjedd tidligere(koblet til en laptop direkte til PJ'en). Kanskje det bare var litt dårlig kontakt for HDMI'en, er ikke helt 100% enda.. har en del arbeid i helgen.

bilder kommer snart..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner ting å komme litt på gang her..

men et kjapt spørsmål(håper noen har noen raske svar..), min SVS PC 12 NSD hopper og spretter litt på gulvet når den spiller hardt, eller enkelte bass sekvenser, noen fine og elegante måter å fikse dette på?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm.. dette her har jeg ikke hørt noe om
    men å plassere noe tungt oppå eller legge auralex under bør funke?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen bilder. Tatt med mobil i dårlig lys, men det viser jo litt av moroa. Mer kommer senere.

Innspill taes i mot med glede!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å legge noe tungt på toppen er at det er der basshullet er.. skal prøve å legge noe greier under.. se om det kan hjelpe litt. Får invistere litt i Auralex på nyåret

Har fått målt med mine ører og den spiller ned til 25hz i mitt rom. Mer en dypt nok. Kan kjenne litt lavere, men det blir raskt svak lyd etter dette. Fra 26hz og opp er det fullt trykk!!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gummiknottene er fortsatt på under foten?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fra hovedsetet

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    It lives !!

Gratulerer med en operativ kino :-D
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk

Gummi knottene er på. Satte noe gardin liknende greier under subben, ser om det funker. Har fått sett noe gode filmer. Alltid en god ting.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut Men har du testet suben i et hjørne foran?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. da var det ekstremt lite bass på sitteplasse sentralt i rommet, men veldig mye bass i motsatt hjørne i rommet.

Har fremdeles ikke funnet sweet-spot'en, men vi får se.. har bare 5 meters sub kabel hittil, så det blit litt begrenset med plassering.

Har ikke prøvd i hjørne på venstre side av rommet, der hvor PC'en står. Men da står den halvveis lukket. Får teste litt i morgen

Nå blir det litt mer film igjen!! Må få bruke skiten nå som jeg endelig har det i hus!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også funnet ut av jeg har et heftig bass "hull" midt i rommet under prosjektoren, akuratt der jeg sitter.. 1 meter til høyre eller venstre er det godt med bass..

nåpr jeg setter subben på min sitte posisjon så er det best lyd på veggen rett bak stolen, av alle steder, så jeg må prøve å få tak i en lengre kabel for å teste dette.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stureah
    Har også funnet ut av jeg har et heftig bass "hull" midt i rommet under prosjektoren, akuratt der jeg sitter.. 1 meter til høyre eller venstre er det godt med bass..

nåpr jeg setter subben på min sitte posisjon så er det best lyd på veggen rett bak stolen, av alle steder, så jeg må prøve å få tak i en lengre kabel for å teste dette.
    Subb rett bak sitteposisjon=

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg putter subben der så står den 2 meter fra veggen, blir faktisk forbausende lite lyd på sitteplassen.. men jeg har ikke prøvd skikkelig enda vet ikke jeg har et "vanskelig" rom eller hva det er, men finner vel ut av det til slutt

God jul, forresten

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er subben fått en ny plass.. ny lang ledning gjorde susen, nå står subben bakerst i rommet, midt på veggem - ca 20 cm fra. Virker som det har spredt bassen litt mer i rommet. Fremdeles god romling.

Gjort litt testing og med mitt rom og oppsett, samt regnet litt på dette med noe kalkis greier jeg fant på nettet, så er det ca 26-27hz som er det laveste rommet mitt liker å kose seg med. Er sikkert litt av subben sin feil og, men jeg ser at mange har klart å får mye lavere hz enn dette. Jeg kan fint kjenne luften bli dyttet ut av subben ved 20hz, men det er lite lyd. (Ørene mine er også ganske dårlige, så det er nok noe der også).

Alt virker relativt greit nå, så nå er det bare å snurre film i nyttårshelgen!!!

Godt nytt år!!

Bilder kommer når jeg får tatt noen som ser halvveis skapelige ut

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •