Anfields "sjokobunker" - Fyllt med godbiter.... - Side 93

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 93 av 123 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 ... SisteSiste
Viser resultater 1,841 til 1,860 av 2459
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uansett så er det helt greit. Det er sååå mye bedre å komme til finalen og tape for Milan, enn om vi skulle gjort det for dere.....

Fotballfest blir det uansett, og det er en ekstra nytelse at Chelsea heller ikke i år nådde opp med milliardmannskapet sitt....:twisted:
    Nå gjelder det bare å robbe Chelsea for FA cupen og seriegullet !!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært stille i denne tråden i det siste, men det betyr ikke at det har vært stille i "sjokobunkeren" av den grunn. Innimellom all testing og skriving har jeg fått tid til å leke meg litt med noen nye rør i min Rogue Stereo 90. Må si det igjen, fantastisk fleksibelt med en slik rørforsterker med at en med et enkelt rørbytte kan endre klangsignaturen ganske betraktelig.

Opprinnelig kom min Rogue med disse rørene:

KT88-rør fra Electro Harmonix
    12AX7LPS-rør fra Sovtek
    6SN7GT-rør, kinesiskproduserte OEM

Etter litt leting på nettet og prat med forskjellige ressurpersoner innen rør har jeg testet ut noen andre varianter.

Det første røret jeg byttet ut var 6SNGT-røret. Her hadde importøren sendt med et sett ekstra rør fra Sylvania, og her var forskjellen ganske fort merkbar.

Lydbildet ble langt mer åpent, og dybdeperspektivet langt bedre enn de kinesiske originalrørene. Mellomtonen kom mer frem, med varme og fylde. Den dypeste bassen ble også littegrann strammere, men det var først og fremst holografien som ble endret til det bedre.

Så fikk jeg et sett med nye KT88-rør:

KT88 rør fra JJ Electronics (Tesla).

Med disse i Roguen fikk jeg en ganske stor endring i lydkvaliteten sammenlignet med originalrørene. Bassen ble merkbart strammet opp, og tredimensjonaliteten i lydbildet ble litt større. De gav også en god del mer i toppen, og litt enkelt sagt vil jeg nesten si at disse rørene har en litt "lys" klangkarakter. Alt har jo litt med matching å gjøre, så med høyttalere og en kilde som ikke er for pågående i toppen kan dette bli meget bra. I mitt oppsett valgte jeg derimot å beholde originalrørene.

De siste to dagene har jeg brukt på å lytte litt på et par nye 12AX7 Telefunken-rør:

12AX7 Telefunken Diamond Bottom

Forskjellene mellom de opprinnelige Sovtek-rørene og Telefunken var mindre enn jeg kanskje hadde trodd på forhånd. Detaljeringen i toppen er noe bedre, svake strøk over cymbaler og "s" og "f"-lyder er littegrann mer fremtredende, men det kler lydbildet godt. Men her trengs det nok litt mer lytting før jeg kan felle noen endelig dom.

Jeg har nettopp lagt inn en ordre på et sett nye KT88-rør fra Tung Sol. Blir spennende.

Koster noen kroner, men det er jo langt billigere enn å bytte forsterker hele tiden. :-D Dessuten får en jo greit solgt de rørene en ikke velger å beholde, selv om jeg liker å ha dem liggende i backup til en senere anledning. Kan være at de blir aktuelle igjen dersom andre ting i kjeden skulle endre seg.

Ahhhh, den rørkosen den rørkosen.....

Ellers så har jeg et lite romtuningsprosjekt på gang. Har bestilt 6 stk Wedge Panel dempematter fra Acoustic Tuning:

Tanken er å leke litt med demping, og da spesielt veggen bak lytteposisjon. "Live end, dead end"-prinsippet skal testes ut. Rapport følger.....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært så du rører for tiden da

Har troen på de platene der på bakvegg i og med at du sitter ganske nære den. Det er utrolig hva litt romtuning kan gjøre med hele lydbildet. Ser fram til å høre resultatet av eksperimenteringen din!

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

matchen

Kommer du til storbyen for å se kampen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Svært så du rører for tiden da
    Jupp...

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Har troen på de platene der på bakvegg i og med at du sitter ganske nære den. Det er utrolig hva litt romtuning kan gjøre med hele lydbildet. Ser fram til å høre resultatet av eksperimenteringen din!
    Er også spent på det. Har tenkt endel på det, og kommet frem til at det må forsøkes. Ulempen med rommet mitt er at jeg ikke får lyden til å "bre seg bak meg", som eksempelvis hos akto. Med demping bak hindrer jeg jo refleksjoner tilbake, så det blir som du sier spennende å høre om det får den ønskede effekten.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Kommer du til storbyen for å se kampen?
    Kampen blir sett på storskjerm her i byen. Jeg har tatt meg fri i morra just in case, fest blir det uansett. Spørsmålet er om det blir champis eller gravøl. Har dessverre ingen god følelse, og tror innerst inne at Milan får hevn for 2005....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kampen blir sett på storskjerm her i byen. Jeg har tatt meg fri i morra just in case, fest blir det uansett. Spørsmålet er om det blir champis eller gravøl. Har dessverre ingen god følelse, og tror innerst inne at Milan får hevn for 2005....:sad:
    Jeg blir 50,- rikere når Milan vinner i kveld

Eller da, Rune ? Hørt lite fra deg i det siste. Optatt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ellers så har jeg et lite romtuningsprosjekt på gang. Har bestilt 6 stk Wedge Panel dempematter fra Acoustic Tuning:

Tanken er å leke litt med demping, og da spesielt veggen bak lytteposisjon. "Live end, dead end"-prinsippet skal testes ut. Rapport følger.....
    Moro med all tweakingen du driver med. Er det forbedringer å spore med alle rørbyttene? Synes jo Rogue-forsterkerne virker som gode greier rett ut fra boksen, så her er det vel snakk om å hente ut den siste prosenten av godlyd, eller?

Når det gjelder demping, så er demping av veggen bak lytteposisjon en spennende tilnærming. Med dipoler (som elektrostater jo er), så fjerner man vel mye av godlyden hvis man gjør frontveggen til "dead end". Likevel skal man ha i mente at også dette er en versjon som brukes med suksess av enkelte.

Det er også viktig å huske at absorbentene/diffusorene bare kan dempe ned til en viss frekvens, gjerne bestemt av tykkelsen på dempematerialet. Det vil si at i tillegg til å dempe vil du kunne oppleve at klangbalansen forskyves mot det varme.
    Jeg er spent på hvilke erfaringer du gjør deg med romdempingen. Innsatsen for godlyden er det ihvertfall ikke noe å si på.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser frem til å lese mer om dempeprosjektet ditt. Var inne på sidene til acoustic tuning, og de hadde en del spennende produkter

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg blir 50,- rikere når Milan vinner i kveld
    Eller da, Rune ? Hørt lite fra deg i det siste. Optatt?
    Opptatt er bare forbokstaven. Våren kommer med alle sine prosjekter, og i tillegg skal en jo teste og skrive litt for bladet også. Så med litt familieliv i tillegg kan en vel si at en ikke har fritidsproblemer...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Moro med all tweakingen du driver med. Er det forbedringer å spore med alle rørbyttene? Synes jo Rogue-forsterkerne virker som gode greier rett ut fra boksen, så her er det vel snakk om å hente ut den siste prosenten av godlyd, eller?
    Ikke alle rørbytter som er til det bedre nei. Jeg valgte jo å beholde originalrørene fremfor et KT88-bytte. Her er det helt klart snakk om å tweake lyden til sine preferanser, og det er deilig med en såpass fleksibel forsterker. Den tar jo også EL34-rør, selv om jeg ikke har testet ut noen av dem enda. Jeg er overrasket over hvor stor forskjell det var på KT88-rørene fra JJ og mine originale Electro Harmonix-rør, utgangsrørene har jo flere uttalt at det ikke er så stor lydmessig forskjell på, og at det er lettere å høre forskjeller på inngangsrørene. Det er ikke min erfaring til nå, jeg hører greit forskjeller på alle byttene (kanskje bortsett fra Sovtek vs Telefunken 12AX7-rørene, som jeg ikke har fått testet grundig nok enda...

Når det gjelder demping, så er demping av veggen bak lytteposisjon en spennende tilnærming. Med dipoler (som elektrostater jo er), så fjerner man vel mye av godlyden hvis man gjør frontveggen til "dead end". Likevel skal man ha i mente at også dette er en versjon som brukes med suksess av enkelte.
    Har også tenkt på det, og det er jo lett å endre til frontdemping for å teste dersom jeg ikke får ønsket resultat med å dempe bakveggen. Lett å flytte dem, så vi får se...

Det er også viktig å huske at absorbentene/diffusorene bare kan dempe ned til en viss frekvens, gjerne bestemt av tykkelsen på dempematerialet. Det vil si at i tillegg til å dempe vil du kunne oppleve at klangbalansen forskyves mot det varme.
    Er klar over det, og blir det "for varmt" så kan jeg mottweake litt med å endre tilbake til KT88-rørene til JJ som jo er litt mer detaljerte og "lyse" i klangen.

Så her finnes det uante muligheter. Er jo slik en lærer av...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har dessverre ingen god følelse, og tror innerst inne at Milan får hevn for 2005....
    Du hadde jaggu rett også... Det var synd Rune :cry:

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv tok jeg fri fra jobben i morgen, i tilfellet feiringen tok helt av (håp). Nå blir det desverre ikke slik. Selv om Liverpool var det klart det beste laget hjelper det desverre så fryktelig lite når fasiten viser ett mål mot Milans's to. "Hjertesukk"

Egentlig vurderer jeg nå å stille på jobb i morgen allikevel, da jeg egentlig ikke har noe å ferire?! Spørs om jeg ikke tar fri uansett...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv tok jeg fri fra jobben i morgen, i tilfellet feiringen tok helt av (håp). Nå blir det desverre ikke slik. Selv om Liverpool var det klart det beste laget hjelper det desverre så fryktelig lite når fasiten viser ett mål mot Milans's to. "Hjertesukk"
    Er det ikke alltid det beste laget som vinner? :-D:-D

For meg var det deilig at Milan vant,. Blir garantert en bra dag på jobben i morgen, svermer jo med LFC fan der

Tenkte du var optatt ja, Rune. Vi får ta igjen det tapte litt etterhvert tenker jeg. Du skulle jo en tur til vestlandet også, men det har ikke blitt enda da. Tipper det ordner seg likevel

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alltid at det beste laget som vinner, nei. Men det laget som scorer flest mål vinner...

Tenkte du var optatt ja, Rune. Vi får ta igjen det tapte litt etterhvert tenker jeg. Du skulle jo en tur til vestlandet også, men det har ikke blitt enda da. Tipper det ordner seg likevel
    Ikke misforstå, det er absolutt aktuelt med en tur til Vestlandet, sååå opptatt er jeg ikke... ;-) Vi kan jo begynne å se på en helg. Den 15.juni-helgen er jeg opptatt, da kommer ambience og scic nedover på en liten demo. Men litt senere, kanskje?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal sjekke litt, så snakkes vi litt etterhvert. Må time det med blant annet g-h også

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For meg var det deilig at Milan vant,. Blir garantert en bra dag på jobben i morgen, svermer jo med LFC fan der
    Du er jo småslem AK

Trøst deg med det Rune at det blir ingen dissing av LFC'fans i august, da blir det bare fisking, grilling, cognac-drikking og noen deilige lyttekvelder

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du har kanskje sett i Vista test tråden prøver jeg å finne et par ny høyttaler og ser nærmere på Vista/Vantage.

Jeg har et par spørsmål om oppsettet ditt:

1) Har du prøvd Vista og Vantage side ved side ? Hvis du har gjort det: var Vantage vanskeligere å plassere enn Vista ?

2) Som Vista'ene er plassert nå bruker du ikke noe sub for stereo. Du skrev en gang at det ikke er nødvendig. Husker du hvordan du måtte endre plasseringen for å få dem til å spille optimalt i bass området (i tillegg til alt annet) ?

3) Jeg har lest og sett at Vista/Vantage trenger en del luft/plass rundt seg for å spiller bra. For eks har Kenti plassert dem nesten 90cm fra sideveggene. Jeg har et rom rom er 3.5m bredt og et 100" tommer lerret som begrenser hvor jeg kan plassere dem. Jeg er litt redd at det blir ikke nok bredde. Hva er din erfaring ?

Håper at svarene dine kan hjelpe andre enn meg. Da får jeg ikke så dårlig samvittighet for å stjele tråden din litt :-D

Takk !

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Som du har kanskje sett i Vista test tråden prøver jeg å finne et par ny høyttaler og ser nærmere på Vista/Vantage.
    Det har jeg sett, ja... :-)

1) Har du prøvd Vista og Vantage side ved side ? Hvis du har gjort det: var Vantage vanskeligere å plassere enn Vista ?
    Jeg har ikke testet dem ut side ved side i mitt rom. Men som du jo er klar over er Xstat-panelet identisk på begge, og det er kun i bassen at de er forskjellige (Vantage er "aktiv" mens Vista er "passiv"). Vil vel tro at Vista og Vantage er omtrent identiske når det gjelder plassering.

Har du god nok elektronikk til Vista har jeg personlig litt problemer med å forsvare prisforskjellen opp til Vantage.

2) Som Vista'ene er plassert nå bruker du ikke noe sub for stereo. Du skrev en gang at det ikke er nødvendig. Husker du hvordan du måtte endre plasseringen for å få dem til å spille optimalt i bass området (i tillegg til alt annet) ?
    Mitt rom tilbyr en god bassrespons, og sånn sett fungerer det utmerket (i mitt rom) uten sub til musikk. Min personlige musikalske smak gjør at jeg "ofrer" de laveste hzene til fordel for sammenhengen og lydbildet Vistaene klarer alene. Til film bruker jeg sub, "ingen" fronter klarer å gi skikkelig filmopplevelse uten sub tilkoblet... ;-)

Når det gjelder best mulig plassering mtp bass, er min erfaring at de trenger i hvertfall en halvmeter fra bassport til vegg.

3) Jeg har lest og sett at Vista/Vantage trenger en del luft/plass rundt seg for å spiller bra. For eks har Kenti plassert dem nesten 90cm fra sideveggene. Jeg har et rom rom er 3.5m bredt og et 100" tommer lerret som begrenser hvor jeg kan plassere dem. Jeg er litt redd at det blir ikke nok bredde. Hva er din erfaring ?
    Alle elektrostater spiller aller best med endel luft rundt seg, så også Vista og Vantage. Men her til lands vil jo ofte rommene være en begrensende faktor. Mitt rom er jo litt "skjevt" møblert i og med at jeg kun har sideveggsproblemer på den venstre siden. Mine er også vinklet svakt innover og med tanke på det begrensede spredningsmønsteret på Xstat-panelet har jeg ikke refleksjonsproblemer på den siden. Den venstre HTen står 55 cm fra sidevegg, og begge har minst 75 cm fra bakkanten av panelet til bakveggen.

Der jeg skulle ha hatt mer plass er bak lytteposisjon for å få den helt ideelle lyttesituasjon. Men der driver jeg med et lite dempingsprosjekt, som det dessverre er altfor tidlig å gi noen konklusjon på, dessverre....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel skyte inn at min erfaring er at Vistaene hadde bedre midbassbassgjengivelse når de sto nærmere frontveggen hos meg også. Men det førte også til at lyden ikke ble optimal i resten av frekvensområdet. Bassen ved 30 hz er ikke den jeg mangler, men heller den som ligger i området 50-90hz. Det er også grunnen til at jeg bruker sub til musikk, tunet til 25hz. Det er altså ikke fordi jeg vil ha avgrunnsdyp bass, men mer punch i midbassen. At jeg får med noen beskjedne hz ekstra nedover grunnet dette er vel en liten "bivirkning"..

Jeg er også av den oppfatning om at stereo er mest "riktig" uten sub, men rom og plassering tillater ikke alltid dette. Så for Jeromes del har jeg god tro på at han kan klare seg uten sub om Vistaene ikke står veldig langt ut på gulvet. Hvorvidt dette er heldig for resten av lyden i hans rom er vanskelig å si før man har prøvd og feilet litt.

Side 93 av 123 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •