Anfields "sjokobunker" - Fyllt med godbiter.... - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 123 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 2459
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det høres ut som om du ikke er en av dem som sier at Marantz ikke duger til hjemmekino. Har lest flere innlegg her på forumet der noen skriver nei,nei,nei til Marantz på film. Jeg skjønner ikke hva de snakker om, ettersom jeg synes film er helt kanon på Marantz, men så kan jeg også nyte en film uten at lyden er så høy at tapeten preller av på veggene.

Og så er den (Marantz) finere å se på enn Denon, Pioneer og spesielt Yamaha (synes nå jeg) :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart at Marantz duger til filmbruk. Det endel kan mene er jo at de ikke har de aller siste "dibbedutter" og tilkoblingsmuligheter som enkelte andre "først-ute-med-alt"-produkter. At Marantz kun er brukendes til musikk og ikke film er det veldig mange som mener, kanskje noen mener det kun fordi de har lest det og ikke på grunn av praktiske erfaringer?

Utseendemessig er Marantz langt fremme. Kanskje ikke spesielt på receiversiden, men se på produkter som SA11/15, PM11/15, DV12S2 og lignende, er jo noe av det lekreste som er laget...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle poste noen få, kjappe ord om en av receiverne jeg har på besøk i stua; Marantz SR8500.

Jeg har alltid vært svak for Marantz, jeg innrømmer det. Både design og de musikalske kvalitetene deres har fenget meg. Marantz er aldri først ute med det siste på markedet, der er gjerne Denon og Pioneer bl.a. kjappere. Derfor får de nok også aldri toppkarakterer i Lyd & Bilde og DVD & Hjemmekino der dette er med på å sette karakteren. Men det er mye kvalitet over det Marantz produserer. Og når muligheten til å teste en SR8500 kom, ble fristelsen for stor og jeg slo til.

Fra før satt jeg med Arcams AVR200 og var i grunnen fornøyd med det. Men med tanke på at jeg i nykinoen kunne få muligheten til 7.1, pluss muligheten til å koble til flere bildekilder og switche i receiver var det kanskje på tide å bytte? Jeg kunne i hvertfall benytte muligheten til å teste litt i ventetiden. Jeg er altfor nysgjerrig til å sitte på gjerdet.

Byggekvaliteten på SR8500 virker veldig bra. En solid kobberplate i bunn, samt gullforgylte terminaler i bakkant virker lovende. Frontplaten er av børstet aluminium. Knappene er solide, og hjulene er forholdsvis tunge å vri rundt, spesielt sammenlignet med Denons. Disse er mye lettere. Ikke at det betyr mye, bare nevner det. Et solid deksel (også i aluminium) skjuler alle knappene/funksjonene i front som en ikke bruker så mye og gir receiveren et solid og stilrent ytre som jeg liker. Displayet på SR8500 er forholdsvis lite, nesten litt for lite. Det er litt vanskelig å sette opp receiveren kun ved bruk av dette displayet, og en må garantert bruke OSD. Sammenlignet med Denon 3805/3806 sitt display er det mye større og en kan her stille inn nesten uten OSD (selv om en alltid velger OSD..;-) )

Fjernkontrollen er godkjent. Et opplyst LCD-panel og bakgrunnsopplyste knapper. Lett å justere i mørket med andre ord. Er også såkalt "lærevillig" slik at en slipper altfor mange kontroller rundt om i kinoen.

I min nåværende kino har jeg kun muligheten til å kjøre 5.1. SR8500 har da mulighet for "biamping", der en bruker de to ekstra utgangene på receiveren til å gi frontene litt ekstra juice. Jeg har hele tiden vært litt skeptisk til hvor stor effekt dette vil ha. Tross alt henter en jo kraften fra den samme strømforsyningen. Jeg testet dette ut og kan ikke påstå at jeg opplevde de helt store forskjellene.

Marantz SR8500 har mulighet for å konvertere analoge bildesignaler til digitalt og benytter DVI. De fleste konkurrenter til SR8500 har valgt HDMI, og det spørs nok om ikke Marantz kommer etter med det på neste generasjon. Men så lenge en ikke har planer om å overføre lyd over HDMI ser jeg ingen ulempe med å bruke DVI. Kontaktene er større og mer stabile, og jeg har hatt flere problemer med HDMI-utganger og innganger enn med DVI. Så kanskje det ikke er en negativ ting allikevel..? Konverteringen fungerte bra det lille jeg har testet den, og bildekvaliteten over DVI/HDMI til min TW600 ble ikke berørt i noen grad (les: gjort dårligere). Noe annet var heller ikke å vente.

SR8500 har Marantz sitt romkorreksjonssystem MRAC. Dette systemet, i motsetning til Denon og Pioneers bl.a., har ikke EQ. Den justerer da kun høytalerstørrelse, lydnivå og avstander. Altså ting en også klarer å justere med en Radio Shack lydtrykksmåler og et målebånd. Jeg testet ut dette systemet og ble svært så positivt overrasket over resultatet. Kjapt og greit å kjøre gjennom, og alt fungerte smertefritt. Når jeg så testet de kjente filmklippene og sammenlignet med AVR200 ble hele lydbildet mye større og mer sømløst. Jeg befant meg mitt i filmen, mens jeg med AVR200 lettere la merke til at lyden skiftet fra høytaler til høytaler. Tydelig at prosesseringen av kinolyden er bedre i Marantzen enn Arcamen.

Hva så med musikk? Vel, mine Mi3 er ikke de vanskeligste høytalerne å drive. Så dersom målet var å teste kreftene i SR8500 må det nok tyngre skyts til. Men jeg var med og testet SR8500 på jfinnerud sine Helicon 800-høytalere, og den klarte brasene svært så bra. Noe også Jørn skrev i sin test av SR8500 i nr 3 2005:

"Liker man å spille høyt, orker denne receiveren ganske mye før den må gi tapt, et godt tegn siden Helicon-serien ikke akkurat er den som er lettest å drive".
    Jeg merker meg at lyden er noe mer tilbakelent med Marantz i førersetet enn når Arcam styrer. Noe mørkere. Føler ikke at SR8500 har veldig mye bedre kontroll i bassen enn AVR200, men merker at diskant og mellomtone kommer noe mer frem. Men forskjellene i musikk er mer utslag av forskjellig smak enn en kvalitetsmessig stor forskjell.

De store forskjellene merker jeg når jeg sammenligner med Arcam FMJ A32. Her er det store forskjeller. En mye større kontroll på basselementene, mer punch og klem. Diskant og mellomtone er hakket vassere, og stemmer står plantet dønn i midten. Så at det er forskjeller på dedikerte stereo-oppsett og hjemmekinoreceivere er jo hevet over enhver tvil. Større strømforsyning som kun skal forsyne to kanaler, en mye mer påkostet forforsterkerdel gir svært tydelige og hørbare forskjeller. Det ideelle med A32 er jo at den har prosessorinngang, så med å aktivere denne fungerer effektdelen i A32 som en ren effektforsterker i kinomodus. Til musikklytting i stereo deaktiveres denne, og da er det A32 som styrer butikken. Med jernhånd! Og alt dette uten å flytte en eneste kabel, kun et trykk på fjernkontrollen. Anbefales på det sterkeste....:razz:

Marantz SR8500 er et svært så hyggelig bekjentskap i min kino, og til filmbruk er det ingen tvil om hvem som styrer i kontrollrommet. AVR200 har fått avløsning, og avventer sin skjebne med spenning....;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god review (som vanlig). Ble litt usikker på avsnittet under. Mer tilbakelent med Marantz, men diskant og mellomtone kommer noe mer frem?

"...Jeg merker meg at lyden er noe mer tilbakelent med Marantz i førersetet enn når Arcam styrer. Noe mørkere. Føler ikke at SR8500 har veldig mye bedre kontroll i bassen enn AVR200, men merker at diskant og mellomtone kommer noe mer frem..."

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott att man kan få noen god ord om marantz og ikke bare en middels karakter og en anmeldelse der man ikke akkurat løper i butikken for å kjøpe marantz først. Jeg var i intresert i en marantz(modellen under den du har) selv,men la fra meg den tanken da jeg leste en test av den.Det virket som att den ikke kan brukes i hjemmekino i det hele tatt.Jeg hadde desverre ikke tid til å høre på den selv for å danne meg ett inntrykk.Det er i alle fall bra att du tar deg tid til å legge inn dine erfaringer med produktene :grin:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marantz har laget mange gode receivere de, så det er ingen grunn til å ikke kjøpe sånn sett. grunnen til at marantz har fått litt lavere karakterer en toppene kommer i bunn og grunn av de litt høye veil prisene. prut litt så går karakteren opp
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    grunnen til at marantz har fått litt lavere karakterer en toppene kommer i bunn og grunn av de litt høye veil prisene.
    Det sammen med at ikke Marantz har "alt" av det siste på sine receivere. Hadde de inkludert HDMI, romkorreksjon med EQ og et bedre bassmanagement skal du ikke se bort fra at karakteren hadde gjort både et og to hopp (IMO ;-) ...)

Dessuten er det viktig å ikke se seg blint på karakteren, men å lese litt mellom linjene. Karakteren er bare en del av testen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    En god review (som vanlig). Ble litt usikker på avsnittet under. Mer tilbakelent med Marantz, men diskant og mellomtone kommer noe mer frem?
    Klønete skrevet, helt enig. Tror ikke jeg skrev helt riktig av notatene mine der nei....ops:

Meningen var å si at det totale lydbildet på SR8500 var noe mer tilbakelent og mørkere. Ved en direkte sammenligning var allikevel mellomtonen mer fremtredende, mens diskanten ikke var så agressiv. Virket mer homogent med SR8500 enn AVR200. Den er igjen lysere i totalgjengivelsen, og diskanten kan lett ta litt overhånd med AVR200 alene i samspill med Audiovector Mi3.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz hadde heilt klart vore høgt på mi liste om den hadde hdmi-switching, for designmessig er den på topp synest eg. At den spelar musikk opp imot det ein steroforsterkar kan utføre ville eg også lagt vekt på. Men synest at AX2'en som er på veg til meg i stor grad he alt det er vil ha. Eg veit også frå før(sidan eg hadde 1014) at denne er god på musikk. Designet(som for meg er rimelig viktig) stend heller ikkje tilbake for mange.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVR200 er det produktet som har vært lengst i tjeneste hos meg, og har utført sine plikter uten plett og lyte i nesten 1,5 år. Så da er det nesten litt trist å måtte pakke den ned og sende den videre på ferden.....:sad:

Etter kun å ha vært til salgs i et par timer på nettet har min kjære Arcam AVR200 nå blitt solgt og på vei til sin nye matfar "master" i Trondheim. Måtte den få et langt og lykkelig liv i samspill med Mirage-høytalerne hans....;-)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer med både salg og nyinvestering Anfield! dette kommer til å bli en steintøff kino i det nye huset. pass på hjertet
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt utstyr ja Marantz har jo lenge vært kjent for sin musikalitet, noe mange liker.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker gutter!

Jørn: Tøff er vel ikke ordet sammenlignet med din kino. Der er det kun et lite kinaputtsmell i forhold. Men kommer nok til å få noen gode stunder i den kinoen. Du er velkommen nedover til sommeren, er jo en jazz- og bluesfestival her også vettu. Gjesterommet står klart da...;-)

Ak: Takker! Kan nok ikke love at Marantzen blir her til "evig tid" heller, men det var et stort steg fremover på kinolyden. Musikk-messig er fremdeles Arcam FMJ A32 bossen....:razz:

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott skrevet. Morro å se at det er flere enn meg som setter pris på Marantz i hjemmekinoen. Min ble desverre solgt før jul, til fordel for ny stereo på vei i løpet av en måned. Savnet etter SR7500 er stort, men blir forhåpentligvis dempet når det nye anlegget er i hus. Mulig jeg tar etter ang ideen din om stereoforsterker til frontene og surround receiver til resten, når økonomien tillater det...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at det er "lenge til" vi overtar det nye huset, og har derfor lagt ut nye og oppdaterte bilder på minHjemmekino sålenge.....

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Anfield

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Denon 2910 solgt, og det er på tide å trappe opp jakten på arvtageren. Tydeligvis et populært brukobjekt, fikk en masse henvendelser på få timer.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket det samme da jeg solgte min. Blir det marantz på deg på den siden også? 6600 og 7600 er jo begge meget habile?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg kan vel med rimelig stor sikkerhet si at det ikke blir 6600....;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett/hørt DV7600?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er min "gamle" Denon DVD-2910 pakket og gjort klar for sending til et forummedlem med oppgraderingsabstinenser. Mottar fremdeles henvendelser på denne, aldri solgt et AV-produkt med lignende interesse...

Eller så er avtalen gjort på en arvtager og i løpet av få dager vil en Marantz DV7600 finne veien til mitt rack.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har du sett/hørt DV7600?
    Nei, men nå er det ikke lenge igjen...;-)

Men mer seriøst. Rapportene på DV7600 er også såpass gode fra både norske og utelandske tester og "testpersoner" har snakket godt om den. Uansett bør denne by på en oppgradering både av lyd og bilde. Jeg har jo i dag SR8500 i racket, og en DV7600 vil også gjøre noe mer ut av seg rent estetisk sett. Så får vi se om den gjør en såpass god jobb på musikk at Jungson Moon Harbour vil måtte "melde pass". Har mine tvil, men vi får teste og se......

Side 21 av 123 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •