Anfields "sjokobunker" - Fyllt med godbiter.... - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 123 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 2459
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dessuten, rent akustisk sett, er det vel en fordel å spille i lengderetning av rommet....
    Er det det?

Jeg var en gang på en konsert hvor bl.a. Tommy Körberg opptrådte. Konserten var i en stor hall. Han holdt da en liten innledning og fortalte publikum at det var meget viktig at scenen stod på den lengste veggen for å få den beste lyden.

Jeg vet ikke om det er mulig å trekke en parallell til et vanlig lytterom. Akustiske lover og regler er langt fra min sterkeste side.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og kona fikk i dag tilslaget på en ny enebolig, som er både mer innholdsrikt, bedre og ikke minst beliggende i et flott oppvekstområde for vår lille sønn og vårt nye familieliv. 258 m2 BTA/190 m2 BOA, med garasje, flott opparbeidet hage og stort badebasseng i hagen.
    Gratulerer Rune !!

24m2 er jo en meget ideel størrelse på et kinorom, jeg misunner deg virkelig da jeg sitter med halvparten

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg og kona fikk i dag tilslaget på en ny enebolig, som er både mer innholdsrikt, bedre og ikke minst beliggende i et flott oppvekstområde for vår lille sønn og vårt nye familieliv. 258 m2 BTA/190 m2 BOA, med garasje, flott opparbeidet hage og stort badebasseng i hagen.
    Gratulerer Anfield. Både med barn og hus. Måtte bare skrive et lite innlegg siden du bor i Arendal og har hus med svømmebaseng. Hadde for noen år siden hus på Tromøya med svømmebasseng. Gir gode minner. Savner det bassenget og Sørlandet generelt. Dette er vel egentlig off topik men skitt au::

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, Anfield. 6,4 meter er jo litt reklame. Trekker man fra dusjen (90cm), vasken (60cm), toalettet (60cm) og veggen (10cm) så er lengderetningen 4,2 meter og ikke 6,4 meter. Men plasseringsmessig så er jo rommet idéelt. Kjekt med nye planer,

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis, Rune! Dette var uventet?! Blir bra dette tror jeg. Du er vel ganske fornøyd nå kan jeg tenke meg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! Konge med basseng og fet kino. Gutta har det godt :-D

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva får du av basseng?

Driver selv med å bygge et: http://www.hushjemhage.no/forum/foru...p?TID=798&PN=1

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Gratulerer, Anfield. 6,4 meter er jo litt reklame. Trekker man fra dusjen (90cm), vasken (60cm), toalettet (60cm) og veggen (10cm) så er lengderetningen 4,2 meter og ikke 6,4 meter. Men plasseringsmessig så er jo rommet idéelt. Kjekt med nye planer,
    Ja Tiger, rommet er allikevel 6,4 meter på det lengste, men riktig som du sier, badet forsvinner og tar noen få kvadrat. Men lydmessig vil dette sikkert bli bra.

Bidda: For å være helt ærlig så vet jeg ikke. Men det er 7*4 m. Er av den hardplast-løsningen og bygget treplatting rundt hele etterpå. Ikke nedsunket i bakken som ditt. Er veldig bra integrert. Legger for øvrig til at bassenget ikke var avgjørende for valget vårt, men fikk det vel nærmest på kjøpet. Hadde kjøpt huset uten og...

Counterpoint: Koselig å høre, og du er alltid velkommen tilbake vettu. Enten for godt eller på besøk/demo...

Kenti: Overraskende for deg muligens. Jeg har vel hele tiden sagt at det stedet vi bor nå kun var midlertidig for å komme på beina etter hjerteproblemene. Men nå som alt er 110%, er det på tide å gå videre. Du får få en demo her etterhvert da vettu...

Ellers takker for gode ord fra alle sammen. Ligger vel tilrette for et greit lite AV-forumtreff til sommeren da dersom noen har lyst på gode dager i solen (og i kinoen...;-) )

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer med nytt hus og snart nytt kinorom....

er deiligt med masse plass, har sjøl 321 i boa og boltre meg på...

lønner seg og bo på (landet)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pepa
    gratulerer med nytt hus og snart nytt kinorom....

...lønner seg og bo på (landet)
    Eller i en litt mindre by enn Oslo...;-) Vil bo 3 km fra sentrum, men rett i nærheten av skole, sykkelbane, kunstgressbane, kunstisbane og masse natur. Tror dette blir bra for hele familien jeg.

Når det gjelder kinoen, så her jeg helt frie tøyler i dette rommet. Så nå kretser tankene rundt fargekoder, lerretsstørrelse og projektorvalg. For det neste som blir oppgradert er nok på bildefronten....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en A32 FMJ til salgs på HFS dersom du skal ha en til...til biamping.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er en A32 FMJ til salgs på HFS dersom du skal ha en til...til biamping.
    Hehe, så det! Klar for å investere mer penger i hobbyen min jeg, men enda en A32 er nok ikke et klart alternativ gitt. Men takk for tipset...;-)

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVilken PJ vurderer du da? Skal du selge din AE 700?

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå, ble det CRT på deg Anfield?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    HVilken PJ vurderer du da? Skal du selge din AE 700?
    Lyst til å kjøpe??

Ny PJ er et aktuelt tema. Ble overbegeistret for Optoma H79 når jeg så den ferdigkalibrert i Oslo forleden. Det som "imponerte" meg mest var den utrolige dybden som var i bildet, samt at jeg ikke var like plaget av regnbuer nå som jeg tidligere har vært. Bildet var helt kanon. Derfor hadde det jo vært gull å komme over en brukt H79 utpå nyåret...;-)

Ellers er det mange spennende projektornyheter på gang, og jeg vil holde meg oppdatert etterhvert som de kommer. Men jeg er utrolig spent på Optomas H72, og det er vel den som virker mest spennende for meg i øyeblikket.

Vil selvfølgelig også få med meg demo på de nye LCD-PJene som er på gang, siden jeg er en erklært LCD-fan....;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Nå, ble det CRT på deg Anfield?
    CRT er fremdeles under vurdering. Men foreløpig virker det som flere ulemper enn fordeler til mine kinoønsker. Er endel begrensninger som jeg ikke er begeistret for.

Men som sagt, er fremdeles under vurdering.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er på jakt etter en julegave til meg selv... Du har PM.

Er ikke du ganske var før regnbuer? Eller begynner de å bli så bra at du, ikke merker noe særlig til det lenger?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Ja, jeg er på jakt etter en julegave til meg selv... Du har PM.

Er ikke du ganske var før regnbuer? Eller begynner de å bli så bra at du, ikke merker noe særlig til det lenger?
    PM besvart!

Er sensitiv for regnbuer, stemmer det. Men det skal sies at når jeg så både H79 og 8720 så var ikke regnbuer spesielt plagsomt. Men da var ikke tekst aktivert, og det er jo en av de virkelig regnbue-frembringende tingene.

Begynner å bli mange gode projektorer til akseptable priser, det er jo lovende for oss kunder. Mer frustrerende for lommeboka, da oppgraderingsbehovet kommer rimelig tett....;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de oppmerksomme har fått med seg har jeg, etter at jeg kjøpte nytt hus, startet noen tråder om nye komponenter til både kino og stue-oppsettet mitt. Jeg ønsker et rent stereo-oppsett i stua, og de som kjenner meg vet at design spiller en viktig rolle. Nå er ikke dette er veldig fersk nyhet, men jeg legger dette innlegget inn i denne tråden min for å samle det her:

Valget av stuehøytaler til ble System Audio 1750.

Har tidligere hatt en lytterunde på System Audio da jeg skulle velge nye høytalere sist. Og den lytterunden gav ikke så veldig mersmak på SA. Den modellen jeg da lyttet til var SA 1530. Har tidligere også lyttet til 12xx-serien. Sammenlignet med Audiovector Mi3 og også QLN 604 som jeg testet den dagen så fallt SA igjennom. Aller mest pga at jeg opplevde de som litt "fattige" i bunnen sammenlignet med de andre. Dette var da et viktig kjøps-argument i og med at høytalerne skulle brukes til både musikk i stereo og kino.

For et par dager siden hadde jeg en ny runde til HFCK, og tok med meg 1750 på runden.

Mye av inntrykket ble rettet opp med disse. Det var en mye bedre mellomtone, og vokaler stod fjellstøtt. Akustisk musikk og melodiøs jazz låt fortreffelig på disse. Diskanten var også mer tilbakelent enn jeg tidligere har opplevd, mulig 1750 skiller seg noe fra 15xx-serien der? Det har jeg ikke sjekket. Noe bedre fundament i bunnen var det også. Men på Mi3-nivå? Neppe....

Til bruken min som rendyrket stuehøytaler i stereo-oppsett er dette dog mer enn bra nok.

Og design; Ja, det er viktig! Og der har aldri SA hatt noen problemer. Smale, slanke høyreiste høytalere som kom for salg i "fargen min", bøk. Da var valget forholdsvis greit.

Så da er det kun å velge hva jeg skal ha som forsterkeri på disse? Har en Arcam FMJ A32 som kanskje er noe luksus å ha som ren effektforsterker og som kan flyttes til stua når den tid kommer. Da blir det i så fall nytt forsterkeri til kinoen. Eller en ny rørforsterker fra Ming Da som tidligere nevnt. Glødende rør, jazz, stearinlys og et stort glass rødvin er et bilde som ikke høres helt feil ut i mitt hode.....

"The beat goes on and on and on......."

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så var de nye fremtidige stuehøytalerne ankommet. Jeg har jo vært i overkant tidlig ute med å handle inn ting til det nye huset, men når disse kom for salg for en grei pris var det like greit å slå til. Så nå har jeg alle muligheter til å foreta en direkte sammenligningstest mellom System Audio 1750 og Audiovector Mi3.

Begge høytalersettene er koblet opp mot min integrerte stereoforsterker Arcam FMJ A32. Her har jeg da muligheten til å switche mellom de to settene fra fjernkontrollen og raskt finne ut av forskjeller i lyd mellom de to variantene.

Utseendemessig er 1750 en flott og høyreist høytaler. Byggekvaliteten virker strålende og den består den "obligatoriske knoketesten" med glans. Solid og godt avstivet kabinett.

Men over til musikk og lytteinntrykk. Den vanlige bunken med test-cder blir hentet frem. Den siste jeg har fått tak i er en samlingsplate med mye forskjellig musikk på. Første sang er et bidrag fra Karunesh, og her får en mulighet til å få testet høytalerens evne til å lage et luftig og romslig lydbilde. 1750 står fjellstøtt og det er et veldig luftig og delikat lydbilde som blir tegnet opp. Jeg switcher så over til Mi3. Like luftig, men her er det et klart større fundament i bunnen. Ikke overraskende! Hvis det er en ting som er ankepunktet mot System Audios høytalere, så er det jo konstruksjonens evne til å gjengi de dypeste tonene.

Sang nr 2 er "My Love" med Diana Krall. Her er vokalen til frøken Krall betydelig mer fremhevet og tydelig. Bassgangen er kontant, men kanskje litt pen og pyntelig? Når jeg tester Mi3 får kontrabassen mye mer kropp. Men mellomtonen er da vitterlig bedre på 1750? Mer fremtredende. I tillegg virker diskanten å være noe mer tilbaketrukket og ikke fullt så pågående. Flere switchinger frem og tilbake bekrefter dette, bassen er mye bedre på Mi3, men mellomtonen og vokalen er best på 1750.

Og slik fortsetter det gjennom de fleste platene jeg tester. Madrugada, Dire Straits, Toto, Pat Metheny, Victor Bailey, Solveig Slettahjell m.fl. får alle testet seg på begge settene. Og det samme gjentar seg hver gang.

På en sang opplevde jeg at 1750 var veldig bra; "Keith don't go" med Niels Lofgren. Ikke en sang fyllt med kjellerdyp bass, men som setter sine krav til både mellomtone og diskant. Her imponerte de meg aller mest, og det var en skikkelig nytelse å høre denne platen på disse høytalerne.

Hva blir så konklusjonen? Jo, System Audio 1750 er helt klart en kapabel høytaler i prisklassen rundt 10k. Og som mye annet blir det nok en prioritering om hva en foretrekker. Dersom musikksmaken er mye akustisk, jazz der vokal og mellomtone er viktig er dette en glimrende høytaler. Er en ute etter (kjellerdyp) bass er System Audio nok ikke en høytaler for deg. Setter du derimot et par av disse opp sammen med en subwoofer, f.eks. SVS PB10 ISD eller System Audio SubElectro 200 så har du en glimrende musikk og filmkombinasjon.

1750 er også et godt hopp opp på lyd-stigen i fra sine lillebrødre i 12xx og 15xx-serien. Disse har jeg hørt endel på HFCK, men har aldri klart å overbevise meg. Med 1750 er System Audio på rett vei, og det er mye mulig jeg må ta meg en tur og lytte mer kritisk til storebror Explorer om ikke altfor lang tid.

Jeg kommer nok til å få mange gode musikkstunder i stua med 1750. At de i tillegg ser så bra ut er jo heller ingen ulempe.....;-)

Side 14 av 123 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •