Anfields "sjokobunker" - Fyllt med godbiter.... - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 110 av 123 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 2459
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke vær redd, gutten min...:-D

Det er faktisk lettere å få det til den veien. Å reise bort mener jeg. Sitter nå og prøver å finne noen alternativer som passer for meg. Så får vi se om det passer for dere. Vi snakker fremdeles om oktober som en reell mulighet?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vær redd, gutten min...

Det er faktisk lettere å få det til den veien. Å reise bort mener jeg. Sitter nå og prøver å finne noen alternativer som passer for meg. Så får vi se om det passer for dere. Vi snakker fremdeles om oktober som en reell mulighet?
    Jeg har mulighet både i oktober og november (foruten en eller to låste helger). Du får komme med noen alternativer, så finner vi ut av det

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine leker, men blir det ikke stor lydforskjell ved film da? Ikke nok med at du har annen senterkanal enn fronter, men du bruker en CJ til Martin Loganene og reciveren til senter.
    Veldig pent anlegg og rom du har, men en G series processor hadde gjort seg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner tankegangen din, men så var det dette med teori og praksis da.

Jeg har sett endel filmer nå, både med CJ og andre stereokombinasjoner enn receiveren, og til nå kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke volder meg et eneste problem. Lydsignaturen til Martin Logan og Audiovector Si6C er faktisk ikke den verste matchen en kan ha da begge er meget oppløste og evner å gjengi en haug med detaljer i ethvert lydbilde. At CJ kan være med på å "farge" lyden i stereo og har en annen klang enn Sonyen kan så være, men her dreier det seg mest om forforsterkeren. Den er jo ikke i drift under film, og således er det de klangmessige forskjellene mellom receiver og effekttrinnet vi snakker om. Min erfaring er at det er viktigere med at hver høyttaler får nok krefter til filmbruk enn de store lydmessige klangforskjeller og nyanseringer.

Uansett, musikk i to kanaler vil alltid bli prioritert fremfor filmlyd... ;-)

Meridian er helt klart et spennende merke, men for min del blir det lett litt "bortkastede" penger når en har såpass godt utstyr til tokanalsbruk. Ulempen er at det ikke akkurat er billige produkter, G-serien leveres enda ikke med HDMI (så vidt meg bekjent), slik at jeg slipper billigere med en "mainstream-prosessor" til film, og kan koste på meg litt bedre anlegg til stereo.

Men hver har sine meninger, og takk og pris for det. Hadde vært kjedelig om alle skulle hatt det samme...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Uansett, musikk i to kanaler vil alltid bli prioritert fremfor filmlyd... ;-)
    Amen til det.. Hadde vært gøy å sammlet en rogaland gjeng for å høre på anlegget ditt.

Kan du tenke deg noe penere demping på veggen Anfield?

Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Amen til det.. Hadde vært gøy å sammlet en rogaland gjeng for å høre på anlegget ditt.
    Nå har det jo nettopp vært en bataljon fra Rogaland her, men vi kan gjerne ta imot en til....:-D

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kan du tenke deg noe penere demping på veggen Anfield?
    Vakkert er det. Vakkert...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten stund siden jeg har tittet innom her nå. Grattis med CJ Rune Ser det står en velkjent cd-formidler i racket også. Får den bli på sørlandet?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Får den bli på sørlandet?
    Akkurat det er jo det store spørsmålstegnet. For øyeblikket står den godt, men fremdeles bare på lån. Jeg har noen flere spillere på gang inn til test, og det skal bli morro å teste G08en mot et par av disse.

Ellers så har jeg nå kommet et stykke på rørtesting av nye rør i PV14L. Originalt står det to Mullard M8080 (6C4)-rør i denne. Men Mullard er Mullard, på både godt og vondt. Det finnes jeg ikke tegn til lyttetretthet, mellomtonen er vidunderlig varm, men det kan bli litt for laidback i perioder. Med dette i tankene gitt jeg jo for litt siden til innkjøp av noen nye rørcomboer for å prøve å komme meg enda nærmere mitt lydmessige ideale. Og nå, nå er jeg snart der......

Den foreløpige "vinneren" er

6C4WA fra JAN Phillips.

Med dette røret fikk jeg et enormt detaljnivå sammenlignet med Mullard-rørene. Mellomtonen har fremdeles den varme gløden, men ikke så mye som M8080. Med positivt fortegn. For når "ho Kari søng" så ble det med Mullard litt for snilt, stemmen hennes manglet den siste krispheten og tangentlydene på "Sommerkjoledyr" ble litt for myke og behagelige.

I bassområdet er det nå også litt strammere. Ikke det at jeg følte Mullard M8080 fløt ut på noen måte, men JAN-rørene har en mer kontant og distinkt bassgjengivelse.

Dette var det lille jeg manglet, og det er med all beskjedenhet, en nytelse å høre på musikk her. Lyttetrettheten er fremdeles ikke et tema, for jeg er på 5te timen med musikk her nå.

Men fra nå av er det nemlig LP-aften her i Cinema Anfield, for et nytt RIAA-trinn har nemlig kommet på besøk.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield,

Hva skjedde med din fantastiske hjemmekino presentasjon på minhjemmekino? Får bare opp 'tom profil'.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Profilen er fjernet for tiden, men kommer kanskje "plutselig" tilbake. Svar på dine spørsmål er sendt deg på mail.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i dag fått en skikkelig øyeåpner i hva skikkelig og riktig strøm har å si for lydopplevelsen.

Det hele startet for et par måneder siden. Jeg har hele tiden, siden vi kjøpte huset, irritert meg over at lyspærene gikk hele tiden, det har vært godt hørbart nettbrum fra både sikringsskap og her nede i kinoen. Når en har elektrostater blir jo dette ganske hørbart i tillegg. Det at vi ser rett bort i gata på transformatorboksen og at vi er et av de første husene på sløyfa gjorde meg også litt mistenksom på om det var noe i veien med strømleveransen til huset vårt.

Så, i sommer når jeg pusset opp badet så målte elektrikeren min nettspenningen i huset, og det viste seg at den lå på 248 volt. Altså altfor høyt. Fremdeles innenfor kravene e-verkene har på +/- 10%, men her lå jo muligens endel av forklarlingen på vårt høye lyspærebudsjett og nettbrummet.

Jeg sendte så en mail til mitt lokale e-verk angående problemet, men den mailen tror jeg har kommet bort i løpet av ferietiden. Jeg tok for en uke siden kontakt pr telefon, og etter å ha blitt satt over 5 ganger kom jeg i kontakt med en tekniker. Han lyttet, noterte, godtok argumentene mine, men kom allikevel med en sluttkommentar: "Veldig ofte viser det seg å være feil på elektrikerenes måleapparater, for når vi måler spenningen er den ofte riktig". Men vi skal reise ut og se på det. Ok...:-?

Skeptisk var vel bare forbokstaven på hva jeg var, men dagen etter (fredagen) ringte den samme teknikeren tilbake og bekreftet at spenningen lå altfor høyt og dette skulle de ta tak i med en gang. Han beklagde at de ikke kunne gjøre det samme dagen, for de måtte avertere strømstansen i lokalavisen før de kunne utføre det. Men tirsdagen klokken 0900 skulle de ordne det. Klokken 0905 i dag rullet bilen inn foran trafoen, og ut kom to blide teknikere. Imponerende!

Så nå er nivået justert ned og målt til 232 volt, og det skal jeg klare å leve med. Men det jeg er aller mest fornøyd med er at dette absolutt har gjort utslag i kinoen. Nettsusen i elektrostatpanelene er merkbart lavere, og når jeg spiller musikk nå er det et sortere lydmessig bakteppe enn jeg noengang har hørt før, og flere smådetaljer trer frem. I de helt stille partiene i musikkstykker hører jeg overhodet ingenting til panelene lenger, noe jeg kunne før. Den lille trafobrummen fra Conrad Johnson MF2500 er også merkbart lavere enn før.

Så dersom du er plaget med nettsus og støy. Få målt opp spenningen i huset ditt, og dersom den er for høy så er det tydeligvis velvilje å spore hos e-verkene rundt forbi. Jeg hadde aldri trodd at det skulle ha så mye å si for lyden, så dette var en eneste stor, salig opptur.

Så gjenstår det bare å se om vi sparer noen flere lyspærer, da.... :lol:

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å vite Dette er det vel flere som vil ha nytte av tenker jeg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine erfaringer mht. nettsus i panelene nikker jeg gjenkjennende til.

Ofte får jeg dette fenomenet når luftfuktigheten er som høyest. Imidlertid merker jeg også dette når (retrospektivt sett) spenningen er høyere enn normalt. I og med at jeg ellers ikke opplever noe som helst støy på nettet eller i anlegget, er vel en strømrenser lite nødvendig hos meg. Like fullt investerte jeg i en slik.

Jeg ser jo også på Monster-strømrenseren at spenningen ofte går opp i over 240 volt. Målte her om kvelden, og da viste måleren 246 volt.

Vårt boligområde er rimelig nytt (5 år) og benytter 400 volt inn. Jeg vil tro at belastningen på nettet som helhet er lavere enn beregnet (eller tatt høyde for).

Dette med høy spenning er kanskje et senkveldsfenomen her, men det vet jeg jo lite om, all den tid jeg som regel jobber i byen. I dag er jeg hjemme, og spenningen er nå faktisk hele 251 volt...!!!!!

Likevel er panelene helt støyfrie. Forklaringen må ligge i luftfuktigheten.

Jeg tror jammen jeg skal kontakte e-verket likevel jeg... :shock:

EDIT:
    Har nå hatt en lengre - og interessant - prat med Hafslund.
    De sier at grensen er 253 volt, men skjønner problemet med projektorpærer som går etter 40% bruk.

Jeg bor, tilførsel/ledningsmessig, kun 115 meter fra trafo. Dette medfører at jeg må beregne en høyere voltstyrke - kun for at de som er tilknyttet i enden av tilførselen skal ha et akseptabelt voltnivå. Lite tilfredsstillende for meg, men slik er det.

Han ba meg snakke med naboene i gata og høre deres erfaringer med unormal utbytting av pærer etc.

Han ba meg også snakke med leverandørene av utstyr og pærer til projektorer for å få dem til å endre spesifikasjonene...
    Yeah - right!
    Han hadde selvsagt selv ingen tro på at dette vill eføre frem, men mange bekker små... ;-)

Jeg følger med i tiden fremover, og så får vi se hva som skjer!

Takk for fornuftig innspill, Rune!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesing. Hm, bor ganske nær en trafo jeg også.

Litt OT: Hvilke høyttalere testet du Denons F102 på? ...og hva sammenlignet du med vedrørende "...man skal ganske høyt opp i pris på en surroundreceiver for å få samme lydkvalitet"?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Litt OT: Hvilke høyttalere testet du Denons F102 på? ...og hva sammenlignet du med vedrørende "...man skal ganske høyt opp i pris på en surroundreceiver for å få samme lydkvalitet"?
    Bowers & Wilkins CM1 og Opera Mezza. Settet står seg meget godt mot Denons egne budsjettreceivere, og da gjerne i samme prisklasse. Mer konkret svar på ditt spørsmål er at jeg tok en kjapp sammenligning med min brors 2805. F102 stod seg godt det. For 3800,- er det etter min mening et meget godt kjøp for de som ikke vil ha store komponenter, men fremdeles god lyd på "fornuftige" lyttevolumer...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    EDIT:
    Har nå hatt en lengre - og interessant - prat med Hafslund.
    De sier at grensen er 253 volt, men skjønner problemet med projektorpærer som går etter 40% bruk.

Jeg bor, tilførsel/ledningsmessig, kun 115 meter fra trafo. Dette medfører at jeg må beregne en høyere voltstyrke - kun for at de som er tilknyttet i enden av tilførselen skal ha et akseptabelt voltnivå. Lite tilfredsstillende for meg, men slik er det.

Han ba meg snakke med naboene i gata og høre deres erfaringer med unormal utbytting av pærer etc.

Han ba meg også snakke med leverandørene av utstyr og pærer til projektorer for å få dem til å endre spesifikasjonene...
    Yeah - right!
    Han hadde selvsagt selv ingen tro på at dette vill eføre frem, men mange bekker små... ;-)

Jeg følger med i tiden fremover, og så får vi se hva som skjer!

Takk for fornuftig innspill, Rune!
    Tydelig at min strømleverandør var mer vennlig innstilt da ja. Jeg er vel andre hus på "rekka" fra denne strømtrafoen, men gutta som jeg snakket med her i dag sa at det er ingen grunn til at en skal legge spenningen så veldig mye høyere for de første for at de siste på leddet skal få nok "juice".

Feltet her er kanskje ikke det største, men jeg tar allikevel av meg hatten for at de tok saken så alvorlig som de gjorde. At Hafslund bare gjemmer seg bak at 253 volt (den tidligere nevnte 10%en) er den øvre grensen og ikke gidder å gjøre noe er jo bare skammelig. Alt elektrisk utstyr blir jo påvirket av å stå med for høy spenning over tid.

Stå på Roger!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Leter litt for øyeblikket da jeg har fjernet all "ungkarsutstyret" fra stua. Må ha noe som ikke ruver...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva? Marantz, System Audio og hele skjiten?:shock:

Når det gjelder kompaktanlegg, så er fremdeles referansen min Audio Pro Stereo One. Den får du vel nå for snaut 6k. Da seff inkl. høyttalere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida. Det er bare satt ned i hjemmekinoen for lagring / støvsamling ops:

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det fortsatt er brumming i elektrostatene må du bare kjøre på med ett enormt strømfilter som transformerer spenning ned til 230 Volt uansett hvilken inn-spenning du har til huset; Disse komponentene er dyre, men hvis det fortsatt er ett lite problem burde du vurdere det Anfield.

Bra du fikk fiksa det Anfield Når kommer hjemmekino profilen din opp igjen? Driver du å oppgraderer eller?

Side 110 av 123 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •