Anfields "sjokobunker" - Fyllt med godbiter.... - Side 101

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 101 av 123 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 97 98 99 100 101 102 103 104 105 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 2,001 til 2,020 av 2459
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jeg si. Dere er veldig flinke, gutter. Enten det, eller så er jeg ekstremt dårlig til å gi vage hint... :-)

Men det stemmer. Valget falt på denne:

En Copland CTA405.

Det som avgjorde det hele var en lyttesesjon i "sjokobunkeren" med meg selv og akto en sen onsdagskveld. Sammen med CD-spilleren CDA823 disker denne kombinasjonen opp med et utrolig dynamisk lydbilde. Her finnes massevis av detaljer og luftigheten i lydgjengivelsen fra Copland-forsterkeren under forsterkertestingen var kanskje det som gjorde det aller største inntrykket. En mer billedlig metafor er kanskje "som å trekke bort et slør foran høyttalerne" sammenlignet med et par av kandidatene, enda disse opplevdes som deilig oppløste før jeg testet denne comboen.

Ellers så er jeg jo svært begeistret for rørforsterkere, og da gjerne de som er basert på KT88-rør. Disse har vist seg å ha nok "pudder" til å forsyne både vanlige dynamiske høyttalere og mine elektrostater med nok kraft. Sammenlignet med min forrige forsterker som hadde 2 x 90 watt, "trapper jeg nå ned" til 2 x 50. Men strømforsyningen på CTA405 er godt dimensjonert og konstruktøren mener at denne strømforsyningen lett kunne godgjort seg på et 2 x 100 wattsoppsett. Jeg har ihvertfall nok med krefter til å betjene det ønskelige lydnivået til både film og musikk.

En annen ting jeg gjerne ønsket å beholde var fleksibiliten en rørforsterker tilbyr i forbindelse med rørbytter og tweaking. Originalt kommer faktisk CTA405 med KT88-rør fra Svetlana og ikke Electro-Harmonix som svært mange andre. Innvendingen min mot den originalt oppsatte CTA405 med Svetlana-rørene er at bassen av og til kan bli en anelse fet (og da helst på referanseinnspillinger), og her har de andre transistor- og hybridkandidatene jeg har hatt her vært bedre. Men ikke mer enn at det langt på vei løste seg med et lite tweak. Jeg har portet bassrefleksportene på Vista med en skumgummipropp som jeg igjen har laget (boret) et hull i. Det vil si at jeg ikke tetter hullet, men minsker det. Med dette lille tweaket går den ikke så lavt, men bassen blir strammere og mer kontant. Nå skal det også sies at "sjokobunkeren" tilbyr godt med romstøtte i de nedre frekvenser.

Et lignende resultat ble det når jeg testet ut KT88-rør fra JJ. Luftigheten, klarheten og detaljer i topp og mellomtone ble beholdt, men de rørene strammet opp bassen endel. Så da gjenstår det enda litt testing før jeg får bestemt meg om det blir det ene eller andre tweaket.

Summa sumarum så er det vel ikke noen hemmelighet at jeg "ofrer" den aller strammeste bassgjengivelsen for å få de lydmessige kvalitene oppover i frekvensene. Det passer også mine preferanser godt. Men dette er ikke langt unna hva Stereo 90 disket opp med når det gjelder basskontroll. (Nå vil jeg bare presisere at bassen ikke er soft og "pløsete" dersom noen tror det, men dersom ditt viktigste parameter er steinkontroll på bassganger, er kanskje ikke en rørforsterker det fremste valget uansett...)

At den også kommer i et lukket kabinett gir meg samme fordelen som Stereo 90 gjorde, i form av at rørene er skjult i kinomodus. Men det er godt jeg har bra med lufting rundt forsterkeren, for denne blir varmere enn Roguen gjorde.

Lydmessig er jeg ikke i tvil om at Copland-settet er en meeeeget god match med elektrostater. Jeg er umåtelig begeistret for den lyden jeg har fått til her nå, og det for mindre penger enn det forrige oppsettet kostet. Ulempen er at den ikke har prosessorinngang, sånn at volumet til film må settes manuelt. I går kveld hadde vi en aldri så liten "film-generalprøve" og opplæringen av kona på å nedjustere volumet på stereoforsterkeren aller først er i full gang. Lydnivået er kallibrert til et fast punkt på skalaen og når hun kvitterte med "dette var jo ikke så vanskelig" så går kanskje dette riktig vei.....

Mer info følger...

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedgradering? Forsterker og CD-spilleren fra Copland er vel like dyre eller dyrere enn de du har kvittet deg med?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedgradering??? Javel, en ytterst marginal en sådan, men gratulerer så meget uansett, Copland er jo snop

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det betyr i klartekst at jeg må selge meg litt ned i hovedanlegget inntil videre, for å frigjøre midler til komponentene i stua.
    Jeg tolket dette som "nedgradering".
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville holde meg helt vekk til du fikk bestemt deg, men du gjorde det rette valget. Gratulerer!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TrondB
    Nedgradering? Forsterker og CD-spilleren fra Copland er vel like dyre eller dyrere enn de du har kvittet deg med?
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Nedgradering??? Javel, en ytterst marginal en sådan, men gratulerer så meget uansett, Copland er jo snop:smile:
    Var opprinnelig tenkt å velge en integrert variant som skulle være billigere enn Copland-kombinasjonen. Så der har dere observante lesere helt rett.

Jeg har derimot kommet til litt penger som jeg ikke hadde forventet etter at den beslutningen og kommentaren ble offentliggjort her på forumet (sender en liten hilsen til eiendomsmegleren solgte hytta til en god pris.) Da tok jeg meg rett og slett råd til å velge litt dyrere komponenter enn først tenkt. At det er mulig å oppnå gode priser på demobrukte produkter hjelper selvfølgelig også på.

Det kommer fremdeles til å renne ut endel kronasjer på stueoppsettet i den nærmeste fremtid. En Arcam DiVA A70 er allerede i bestilling og jeg er i sluttfasen når det gjelder valg av høyttalere.

Karusellen spinner videre...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg ville holde meg helt vekk til du fikk bestemt deg, men du gjorde det rette valget. Gratulerer!
    Der var du ja..... ;-)

Takker for det. Og det ble som jeg antok, et lite rørbytte endret det hele så mye at det ikke var noen tvil til slutt.

Antonio Forciones stålstrenger synger enormt bra i sjokobunkeren nå...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, hvilke rør var det da snakk om??

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, hvilke rør var det da snakk om??
    Et lignende resultat ble det når jeg testet ut KT88-rør fra JJ. Luftigheten, klarheten og detaljer i topp og mellomtone ble beholdt, men de rørene strammet opp bassen endel.
    ;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D'oh!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny (og tydeligvis velspillende) kombo Synd det ikke passet at jeg og Myagi kunne ta turen innom til helgen, men det er nok ikke siste gangen vi vender nesen sørover

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D'oh!
    Nysgjerrigmodus: Hvilke erfaringer har du med rør fra JJ? Har du testet dem i din Stereo 90?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Gratulerer med ny (og tydeligvis velspillende) kombo Synd det ikke passet at jeg og Myagi kunne ta turen innom til helgen, men det er nok ikke siste gangen vi vender nesen sørover
    Hadde det vært opp til meg skulle vi gjerne ha bunkret oss her nede i bunkeren. Men i og med at huset er fylt av gjester som skal på Lauren Hill-konsert på lørdagen (bor her fra fredagen) ble det litt for mye på en gang. Men det kommer garantert flere muligheter. Vær du trygg.... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger for ordens skyld ut et bilde av oppsettet slik det er i dag. Så til de gyldne ord en stort sett svelger rått om en liten stund; Dette oppsettet bør stå og duge en stund....

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal Copland stå i kinoen? Forsto det slik at de skulle i stuen, men nå er jeg usikker. Hvis de skal stå i kinoen, hva skal da i stuen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo vært planen hele tiden å ha ny elektronikk i kinoen. For å repetere litt så var den opprinnelige planen å selge meg "ned" litt i kinooppsettet for å frigjøre noen midler til et rent mellomklasseoppsett til stua. Hadde vært relativt råflott med Copland-settet i stua, gitt.

Meningen med å ha to oppsett er at jeg bør ha et best mulig egnet oppsett når produkter i budsjett- og mellomklassen skal testes for Hjemmekino. Stereoforsterkeren i stueoppsettet blir som nevnt Arcam DiVA A70, det blir et par gulvstående høyttalere i prisklassen under 10k. CD-spilleren er jeg fremdeles litt usikker på. Men antallet kandidater minsker for hver dag.....

I tillegg vil kona gjerne ha litt bedre lyd i stua enn det hun har i dag, blitt litt bitt av basillen hun og. Og jeg kan jo ikke nekte henne god lyd.... :-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nysgjerrigmodus: Hvilke erfaringer har du med rør fra JJ? Har du testet dem i din Stereo 90?
    Nei det har jeg ikke. Sitter og funderer på hvilke 6550/KT88-rør jeg skal investere i. KT88 fra JJ skal visstnok komprimere den dypeste bassen og har dermed svært kjapp og fast bass, hvilket høres bra ut ettersom jeg har fått såpass store høyttalere å holde styr på.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen med å ha to oppsett er at jeg bør ha et best mulig egnet oppsett når produkter i budsjett- og mellomklassen skal testes for Hjemmekino. Stereoforsterkeren i stueoppsettet blir som nevnt Arcam DiVA A70, det blir et par gulvstående høyttalere i prisklassen under 10k. CD-spilleren er jeg fremdeles litt usikker på. Men antallet kandidater minsker for hver dag.....
    Høres ut som høytalervalget er tatt, men kommer med et forslag alikevel. Har du vurdert Totem? Ble veldig imponert over mine egne Arro på Akto sin CJ og Meridian. Faktisk så imponert at jeg bestemte meg for å beholde dem selv om de skulle selges og jeg pr i dag ikke har dem i noe anlegg. De har både høy WAF og ekstremt potensiale for god lyd...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det har jeg ikke. Sitter og funderer på hvilke 6550/KT88-rør jeg skal investere i. KT88 fra JJ skal visstnok komprimere den dypeste bassen og har dermed svært kjapp og fast bass, hvilket høres bra ut ettersom jeg har fått såpass store høyttalere å holde styr på.
    Stemmer godt med mine erfaringer.

Dersom du trenger tips til en butikk på nett, kan jeg anbefale Welcome to TubeDepot.com! . Har handlet endel der og det går knirkefritt hver gang. Prisene er ikke så verst heller.

Side 101 av 123 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 97 98 99 100 101 102 103 104 105 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •