Atles nye kino - Prosessor til salgs - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 18 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 355
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I og med at jeg nå har forsterkerne i samme rommet som anlegget visste jeg at jeg måtte bytte vifter i forsterkerne. Tenkte 19dB vifter skulel være stille nok, men de lager en del lyd allikevel. Er seks av dem, tross alt.

Så, har nå funnet noen som er bare 12dB(!). De er selvfølgelig noe dyrere, men det tror jeg de er verd. Viftene er fra Digikey, type 8414NGL

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått litt kvalitetstid med anlegget. Gikk litt systematisk til verks med lytteposisjon og høyttalerplassering. Har ikke så mye å flytte på, men det gjorde store utslag. Fant også ut at den ene subben gjør merkelige ting. Enten er den koblet feil internt eller et eller annet mystisk. Når den er koblet "rett" får jeg en skikkelig utfasing på 80Hz. Prøvde meg fram for å finne ut synderen, og den høyre øverste subben lager hele krøllet. Skal jobbe litt videre med disse, muligens droppe stacking og flytte to av subbene til et annet sted. Men først vil jeg finne ut hva som skjer og hvorfor.

Første bilde viser høyre og venstre front og subbene, målt hver for seg.
    Det andre bildet viser subbene, med og uten øverste høyre i fase med resten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder av oppsettet i dag og prosessen med å finne en god plassering.

Første bildet er en oversikt over rotehullet mitt for tiden.

Det andre bildet viser målemikrofon og oppmerkede lytteposisjoner. 20cm avstand mellom hvert merke.

De to siste viser høyttalerplasseringer. Laget et 10cm rutenett og merket dem 1.1, 2.1, 2.2 osv så jeg hadde en referanse til hver måling.

Gjorde så en måling på hver lytteposisjon (5) for hver høyttalerposisjon, og sammenstilte dem i etterkant for å finne den beste posisjonen.

Legger med et lite utvalg av målingene som ble tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uheldig den dippen ved 60 hz. Jeg vil tippe den ødelegger litt av brystbassfølelsen,nsamtidig som den peaken ved 40 Hz gir deg en følelse av at bassen ikke er skikkelig kontant, men henger i rommet litt etter basslaget. Det er jo en sinnsyk HT rigg du har der, og med rett kalibrering bør det bli fett. Du har kanskje en reciver med god RK som kan hjelpe deg litt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, disse målingene er helt uten EQ, så det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Pleier å ta de største peakene med MiniDSP, og resten tar Audyssey PRO seg av. Men uten et godt utgangspunkt vil EQ feile. Dette er også helt uten akustikktiltak.

Peaken på 40 er nok breddenoden og 2x lengdenoden som kombinerer. Ikke mye å gjøre så langt ned i frekvens, men man kan i alle fall få dempet den med EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å koble bort de to øverste subbene fikk jeg svært gode målinger uten eq. Mer eller mindre flatt fra 15 til flere hundre Hz, med en liten peak på 40Hz. Så de skal bort og settes et sted de ødelegger mindre og bidrar til mer kos. Vil tro at selv med bare to subber bør det klare seg en stund, til jeg finner en egnet plass til de andre. Har troen på sentralt på bakvegg, stacket eller spredd.

Har fått hentet resten av akustikkplatene og bassfellene i dag, og bare å bære dem inn i rommet gjør akustikken mer behagelig. Lerretet er også i hus, og skal forhåpentligvis monteres i kveld.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God økt i kveld!

Fått juster inn subbene, og funnet første og andrerefleksjonspunktene. Satt opp akustikkplater der (10cm). Det hjalp veldig på perspektivet og generelt lydbilde.

Har funnet ut hvor lerretet og projektoren skal stå, og begynt på stenderne til lerretsveggen. Det blir litt større avstand til lerretet nå enn før, men projektoren blir lenger fra sofaen og bildet vil fylle hele bildeflaten nå.

Gode tider! Det virker å spille bra, selv uten romkorreksjon. Blir spennende å prøve med bilde og film!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en hærlig følelse når det omsider begynner å sitte

Det har ikke vært feil fase på en av de øvre subene da? Trodde de alle skulle være korrekte men 1000% sikker er jeg ikke på at ikke pluss/minus kan ha blitt byttet om innvendig på en av de.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket hele signalkjeden for polaritet. Men det er ikke noe problem så lenge man vet om det. :-)

Foreløpig står de to andre ubrukt. Får se om de blir nødvendige eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt et sett med ordentlige målinger nå, og lagret slik at jeg kan prøve litt forskjellig. Det er deilig med Audyssey PRO, man slipper å måle alt på nytt når man bare skal teste litt, og man har alltid en "last known good" konfigurasjon på hånd.

Har testet med forskjellige delefrekvenser og targetkurver. Prøvde med en heving i bunn +3dB på 20Hz, som faller av mot 100hz, men det fungerte dårlig. Ble litt sidrumpa og tregt. Nøytralt i bassen og uten BBC-dippen så funker det utmerket. 40hz deling fungerte bra også i dette rommet. Skal få ferdig projektorhylle og feste lerretet skikkelig i dag, så blir det på med duken og snurre film! Veldig spennende!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny god økt i går.
    Har nå endelig BILDE! Wooot!

Skjelettet av en kino begynner å bli synlig nå. Litt mer gardiner og få skjult alt rotet, så blir det bra.

Men foreløpig har jeg bare stereo, da jeg venter på nytt kort til DSP'en. Dermed går prosessoren i Stereo-modus, og det virker som den da dropper LFE-kanalen. Satte på Wall-E i går, og når romskipet lander var det null og niks trøkk og rumling. Mangler ikke bass når jeg spilelr musikk, da er det akkurat passe, og slik jeg forventer. Jeg vet dette systemet kutter høyere enn jeg hadde før, men ville trodd det skulle være adskillig brystkassetrøkk på de scenene. For meg virker det som at LFE-kanalen rett og slett blir droppet i Stereo. Prosessoren tar imot DTS-HD, forøvrig.

Noen som vet hvordan Onkyo behandler LFE i stereo?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikker, men på Yamaha må(tte) (har "gammel" receiver) en velge "both" for å få med sub i stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene er med, det er ikke problemet. Men det ser ut som at LFE-kanalen blir droppet. Deler frontene på 40Hz, og det er liv i subbene. Men på de fleste filmer er det ikke så mye bass i frontkanalene.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Subbene er med, det er ikke problemet. Men det ser ut som at LFE-kanalen blir droppet. Deler frontene på 40Hz, og det er liv i subbene. Men på de fleste filmer er det ikke så mye bass i frontkanalene.
    Jeg ahr en onkyo 807 med stereo og sub. Funker knall det på BD.

Har du prøvd å ta bort romkorreksjonen?

Den stilte ned volumet ned så kraftig at den ikke hørtes hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det spiller jo bra på musikk... Har fin bass der, men på film så blir det tamt der jeg forventer skikkelig smell. Som sagt, tror jeg får bare frontkanalene, ikke LFE. Sjekker litt rundt, manualen var ikke til hjelp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet litt mer. Med phantom senter fikk jeg satt opp surroundmodes, men ikke noe mer bass. Subbene jobber og puster en hel del, men det er lite bass i lytteposisjon. Må visst revurdere plasseringen... *sukk*

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det suger når det skjer, min pustet og peste og masse før, men det ble en annen verdens når den pustinga og pesingen havna mitt i sweetspot :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vet det. Syns bare det er så rart at det høres såpass bra ut på musikk og ikke på film.... Får kave litt mer med det så ordner det seg nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Perfekt måling - låter bæsj

Jeg skjønner ikkeno nå....

Det måler nesten perfekt i bunn.... Men er totalt kraftløst.... Og jeg mener ikke bare litt lite bass, men helt fraværende. Veldig, veldig rart.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en kul nederst. Fra konstruktøren selv (tatt litt ut av sammenhengen, men fortsatt relevant):

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Noen kommentarer:

Nivåene på alle målinger unntatt sub'ene er feil pga en kalibreringsbug i softwaren. Senter bak-kanaler (de som er helt bakerst) er målt begge to samtidig og bør da være 6 dB høyere.

Ca. 10dB nivåhevning ned mot cut-off i 20 Hz-området er normalt, og en anbefalt in-room frekvensrespons fra flere hold. 13 dB som det er her er faktisk ganske konservativt. Jeg har sett oppsett der det er 20 dB mer ved 20 Hz enn lenger opp, men da begynner det å bli basstungt. Omvendt sett vil en helt flat respons låte utrolig tamt, lyst og bassfattig. Det er derfor frontene låter veldig tamt alene uten hjelp fra subwooferne, det manger nivå i bassområdet.

Jeg kan selvsagt velge tidsgap i målesystemet for å få ekkofrie målinger eller kortere tidsgap enn 160 ms, men hva er vitsen med det? Man hører jo summen av høyttaler og rom, og da må man måle det samme. Poenget med disse målingene - samt 1/2 okt smoothing - var å vise overall hvordan klangbalansen fra de forskjellige kanalene er. 1/3 eller 1/6 smoothing vil vise mer topper og daler, og ikke så nyttig for å se tendenser i responsen.
    http://avforum.no/forum/1798255-post4766.html

Side 9 av 18 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •