Atles nye kino - Prosessor til salgs - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 355
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjølerommet var et elementrom som stod fritt i boden. Hullet var til aggregeatet, ja.

Størrelsen blir fin, men det er veldig nære på 2:1 mellom lengde og bredde. Tett på 8 meter og akkurat 4 meter bredt. Heldigvis er rommet litt breiere i 'sittedelen' enn i 'lerretsdelen'. Håper det er nok til å bryte opp de verste resonansene. Framveggen vil jo bli massivt dempet, så jeg håper stående bølger i lengderetning kan dempes i alle fall litt. Blir spennende å se og høre hvordan det blir til slutt.

Kommer til å droppe varmekabler og heller legge teppe og installere varmepumpe. Da har jeg mulighet for kjøling også, samt at luften sirkulerer bedre. Vet av erfaring at det blir varmt når man er et stykke ut i "Return of the King" etter et maraton.. Med bedre sirkulasjon vil jeg også få bedre varmeeffekt i resten av kjelleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått bestilt MiniDSP. Var meningen å vente til rommet var klart og oppgjøret på huset var på konto, men har man Mastercard så HAR man Mastercard.

Skal rive gulv og vegg i kinoen, men er såpass klart for å få lyd i huset nå at jeg setter IKEA-hjul på høyttalerne og får lyd i dem. Da kan jeg bare trille dem til sides når de står i veien, og fremdeles ha lyd i kinoen. Da blir det også lettere å eksperimentere med plassering før lerretet kommer på plass.
    Skal bestille en stabel forsterkere også, men de kommer mye fortere på plass da de bestilles i Norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet og søkt litt og tenkt litt når det kommer til demping i kinoen.
    Får en fin og lang kino, og har dermed god plass i dybden på framveggen.
    Etter en del søking fant jeg til slutt "flow resistivity" på Glava plater, og regnet litt på dette.
    Glava Plate A har 8310rayls/m, og i 57cm dybde vil det dempe jevnt og fint et godt stykke nedover. Ser for meg å dekke hele framveggen med 570mm dybde fra gulv til tak. Dette blir ca 9 pakker med 200mm plater, som koster omtrent det samme som en enkelt akustikkplate fra en akustikkleverandør... :roll:

Vil da bruke de hjørnefellene jeg allerede har og de andre akustikkplatene på bakveggen og strategiske plasser i rommet.

Høyttalerne kommer foran dempingen i framveggen, og jeg har fremdeles god plass til subber. Det er deilig å endelig ha god plass bak lerretet!

Dempingen til platene er kalkulert som jeg viser i vedleggene i denne posten. Som dere ser finnes det demping med bedre demping et stykke ned i frekvens, men disse faller for av når det går nedover. Liker at det faller av såpass jevnt. Håper å oppnå en akustisk 'usynlig' framvegg. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre på sideveggene bak lerretet, men ender nok opp på 10cm akustikkplate med 10cm luft. Disse gir en god demping i forhold til plassen man bruker, dessuten har jeg slike plater allerede. Alternativet er Glava der også, 200mm uten luftgap, men disse er egentlig litt for lette for så tynne dempere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende saker.

Jeg tar meg friheten å oppdatere denne tråden http://avforum.no/forum/av-rom-konst...e-utgaver.html med data om Glava Plate A.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med tols her, dette er spennende! Har også dempet frontveggen, men da bare med ti cm Glava, og litt mer i hjørnene og på sidene. Hadde ikke plass til mer foreløpig, da jeg skal sette inn mine gamle høyttalere mellom lerret og den dempede veggen. Blir det etterhvert bygging av InMiles eller lignende kan jeg heller fylle på...

Morsomt og opplysende å følge med videre her!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var subber "bestilt" av Baldrick, så da er den løsningen i boks også etter hvert.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble JBL ja? Hvor mange har du totalt da? Hadde du en fra før?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en fra før, men mulig den blir overført til en svoger. Prøver meg med de fire først.

Mulig jeg må ha noe som tar det aller dypeste på sikt, men det blir i så fall en separat løsning for ULF. Aner ikke hvor dypt JBL'ene når med Baldrick sine modifrikasjoner. Vi får se når de er i hus.

Når det er sagt har jeg ikke fått bekreftelse fra Baldrick på at det er i boks, så et lite forbehold er det jo... Baldrick er treg på PM i dag..

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som venter på noe godt ..... 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...han venter nok på nye subber! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det med 2242 elementene?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loffen68 hadde fire 2242h i et veldig stort rom med god takhøyde, og det trøkka så enormt av den fordreide stemmene våre. Jeg kunne i alle fall levd fint med fire slike.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Jeg er ikke interessert i å spille så avsindig høyt, men headroom får man aldri nok av.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også dempet frontveggen med 60cm glava og taket frem til lytteposisjon med akustikkplater og det hjelper en god del.. demper bra ned til en 60hz.. kan aldri få nok glava sier jeg I henhold til stående bølger hjelper 2 subtårn også noe helt sinnsykt.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kommer nok til å sette dem som to tårn på hver side av senteren. I alle fall til å begynne med. Blir spennende å prøve.

Forrige eier opplyste om en vannlekkasje i kjelleren for noen år siden, og man kan se litt 'rester' etter den på noen av veggbordene. Er også litt merker i laminatgulvet, så vi vurderer å ta opp gulvet og legge nytt for å få tatt en titt. Håper det ikke er så ille, men bedre føre var.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta å gi tilbakemelding på hvordan MiniDSP'en fungerer på miles. Vurderer å bygge meg noen Hypex nc400 blokker, og trenger en stille dsp til å seg av ting istedefor crownen. Men er redd for at det blir vanskelig å finne en DSP som ikke støyer på miles. De er jo så forbanna følsomme. Skal ikke direkte mye til før du har sus for å si det mildt.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Har ikke så store forhåpninger til DSP'en. I følge Hypex er det samme chip som de bruker i sine DSP-løsninger, og den støyet veldig. Men jeg er forberedt på det nå, og villig til å akseptere litt støy. Når ting er i bruk vil det jo bli litt støy uansett med projektor, PS3, forsterkere osv i gang. Det viktigste er at jeg får det til å spille. Med MiniDSP har jeg to kanaler ledige til subbene også, som nok kommer til å trengs med JBL'ene. Vil tro de trenger et høypassfilter og muligens litt EQ.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atle har nok hørt det før, men jeg kan nevne det igjen. Hos meg hører jeg kun en veldig svak susung om jeg legger øret helt inntil. Mao aldri plagsomt selv på lavt volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det skal bli spennende å prøve. Kjører du balansert, Teddy?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope.

Jeg bruker en "vanlig" minidsp, og ikke den du har bestilt, bare for å klargjøre det. Jeg bruker også minidsp på Econowave. Samme greia der. En veldig svak summelyd om jeg legger øret inntil. Skal sies at summingen er noe høyere med den effekten jeg bruker nå kontra den jeg brukte før. Brukte en gammel Rotel 6-kanaler, men flyttet den ned på FR15A/2. Nå bruker jeg en eldre Denon receiver som effekt på Econo, og det summer noe mer. Men aldri plagsomt.

Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •