Atles nye kino - Prosessor til salgs - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 18 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 355
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis man kalibrerer med de interne måletonene så skal lydnivået være likt i alle kanaler, siden de aller fleste prosessorer automatisk legger på disse 10dB i etterkant.

Hvordan får du sent LFE-signal fra REW? Vil du ikke i beste fall få kalibrert SUB-utgangen med å trikse med en variant av lydprosessering? SUB-utgangen skal ikke ha disse ekstra 10dB, de legges internt på LFE-kanalen.

I et bass-managed system så må subben kunne gjengi de 115dB fra LFE+ bass fra samtlige andre kanaler, som jo begynner å bli en del etter hvert. Hvis noen skulle mikse full trøkk på 30Hz i alle kanaler samtidig vil man jo med et 7.1 lydspor teoretisk kunne måtte gjengi 115+21db=136dB. Dette tror jeg ikke vil skje noen gang, man har vel lagt seg på 10dB ekstra headroom som en tommelfingerregel.

Det er også veldig interessant hvordan samme lydtrykk oppleves i store og små rom.

I mine systemer opplever jeg vanligvis ikke lyden som tynn, selv om det kalibreres relativt lineært. DynamicEQ fikser en del, og jeg liker bedre tight "trøkk" enn rumlebrumle. Det kan være tøft med jordskjelv, men da syns jeg det skal henge på greip med resten.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig - ved kalibrering skal alle kanalene ha samme db nivå i utgangspunktet.
    Alt annet blir personlige preferanser.
    Ser det er mange som øker subkanalen med flere db manuelt etter kalibrering , men det pleier ikke jeg gjøre.
    Leser jeg av likt kanalnivå på alle kanaler med db måler , så blir det rimelig riktig i mine ører.
    Og 10 ekstra db i subsporet på film blir lagt til automatisk når man ser film med DD el DTS lydspor.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at de fleste prosessorer med romkorreksjon IKKE bruker romkorreksjonen ved avspilling av interne testtoner, og at de målte nivåene etter romkorreksjon ikke vil være rette. Skal man sjekke nivå med rosa støy etter romkorreksjon må dette gjøres med en ekstern kilde, testdisk e.l. Da vil man også observere 10dB økning på LFE hvis disken/kilden sender LFE.

Kanskje man burde hatt noen slike sticky-poster om slike relativt elementære ting, og fallgruver.
    Sist endret av atledreier; 02-24-2014 kl 10:24

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at både Yamaha og Pioneer som jeg er mest kjent med, tar med korrigeringen når man kjører test-tonene. Men skal sjekke når jeg kommer hjem for å være sikker.
    Men dem burde jo kjørt en ny level-kontroll etter at EQ justeringene er foretatt - først en grov innstilling før EQ og avstand , og så en ny finjustering til slutt.
    Mener at Pio gjør dette iom. det står "leveltrim" på hver kanal inne på EQ-innstillingene.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Hvis man kalibrerer med de interne måletonene så skal lydnivået være likt i alle kanaler, siden de aller fleste prosessorer automatisk legger på disse 10dB i etterkant.

Hvordan får du sent LFE-signal fra REW? Vil du ikke i beste fall få kalibrert SUB-utgangen med å trikse med en variant av lydprosessering? SUB-utgangen skal ikke ha disse ekstra 10dB, de legges internt på LFE-kanalen.

I et bass-managed system så må subben kunne gjengi de 115dB fra LFE+ bass fra samtlige andre kanaler, som jo begynner å bli en del etter hvert. Hvis noen skulle mikse full trøkk på 30Hz i alle kanaler samtidig vil man jo med et 7.1 lydspor teoretisk kunne måtte gjengi 115+21db=136dB. Dette tror jeg ikke vil skje noen gang, man har vel lagt seg på 10dB ekstra headroom som en tommelfingerregel.

Det er også veldig interessant hvordan samme lydtrykk oppleves i store og små rom.

I mine systemer opplever jeg vanligvis ikke lyden som tynn, selv om det kalibreres relativt lineært. DynamicEQ fikser en del, og jeg liker bedre tight "trøkk" enn rumlebrumle. Det kan være tøft med jordskjelv, men da syns jeg det skal henge på greip med resten.
    Det stemmer nok at pink-noise generert fra recevier er lik i alle kanaler fordi receiver tar høyde for den ekstra gainen i LFE-kanalen.

Jeg har to kilder for signaler og målinger: Den første er en teknisk test-DVD jeg har fått fra Dolby når jeg implementerte en Dolby Digital dekoder for mange år siden. Der har jeg DD testspor som har pink-noise x antall dB fra 0dBFS.

Den andre er å bruke en PC med HDMI utgang og ASIO driver i REW. ASIO tillater å sende sveipet til individuelle kanaler, inklusive LFE. Når du her kjører ut et signal på -12dBFS, så er dette relativt til digital maks, derfor vil LFE være 10dB høyere enn til de øvrige kanalene.

Jeg vet ikke hvor mye headroom de pleier å ha for sub, men er nok enig i at en aritmetisk sum på +21dB skjer nok aldri. Min er erfaring er at det ofte ikke forekommer veldig mye sub (<50Hz) i bakkanaler f.eks. Teoretisk er det jo mulig, men veldig sjelden brukt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen konseptskisser fra kinoen. Har begynt såvidt på modellen, og tanker om demping av bakvegg.

40cm (2x200mm) Porac plater stablet så tett jeg får plass til på bakveggen burde gi grei demping et stykke ned.

Atles nye kino - Prosessor til salgs-kjeller2-2-jpg

Atles nye kino - Prosessor til salgs-kjeller-jpg

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Får virkelig en følelse av rommet når du kjører på med en rendering! Gleder meg til å se ekte bilder for å se hvordan det stemmer overens med tegningen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmeste vinklene jeg klarer å få til sånn i farten. Det er veldig mye enklere å holde 3D-modellen ryddig enn et kinorom som er WIP.... :-P

Atles nye kino - Prosessor til salgs-_mg_5418-jpg

Atles nye kino - Prosessor til salgs-_mg_5417-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Noen konseptskisser fra kinoen. Har begynt såvidt på modellen, og tanker om demping av bakvegg.

40cm (2x200mm) Porac plater stablet så tett jeg får plass til på bakveggen burde gi grei demping et stykke ned.
    Staselige skisser
    Ut i fra det resultatet jeg har fått med demping av bakvegg, burde demping du legger opp til fungere helt utmerket.

Forresten meget imponerende frekvensrespons uten sub du la ut for noen dager siden. Trodde ikke det var mulig å få de høyttalerne så lang ned i frekvens. Blir sikker utrolig tøft når du får bygget IB sub ferdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Audyssey kjører ganske kraftig på i bunn. Når jeg spiller høyt hører jeg litt ulyder i høyttalerne, og gardinene foran blafrer en del. Ulyden bekymret meg litt, men fant fort ut at det var en bitteliten luftlekkasje ved det ene hornet. Lett å fikse. :-) Elementene slår ikke mye, og selv med 110dB i lytteposisjon høres det smooth og uanstrengt.

Hvordan har du støttet opp platene dine i bakkant?
    Sist endret av atledreier; 02-26-2014 kl 08:56

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det litt utskiftinger på gang igjen.

Selger Hypex forsterkerne og MiniDSP.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atle, fikk du PM'en min? (hold av minidsp!) Ser ikke på "sendt" at den gikk avgårde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kom begge to.

Både forsterkerne og MiniDSP er solgt allerede. Det gikk mye fortere enn forventet, så nå blir jeg uten lyd noen uker, sannsynligvis... :-p

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men jeg har lenge drevet å siklet på Hypex NC400. Uten at jeg helt vet hvordan hverken NC400 eller UcD-ene som du solgte låter. Det som holder meg tilbake er at jeg må bygge kasse. Har ikke mekket forsterker og kasse siden jeg gikk på Gløshaugen i Trondheim, og da sa jeg vel at det kommer jeg ikke til å gjøre mer...

Har du erfaring med begge Hypexene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare skrudd på UcD, men vil tro det er nokså likt. Det er enkelt å få liv i disse, nærmest plug and play med de kabelsettene som følger med. Du trenger litt kjøling, de blir varme. Jeg har brukt vanlige Pentium passive kjølere og temperaturen stabiliserer seg på ca 45C på tomgang, litt lavere i bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken retning går det nå da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært arbeidsledig en stund, så det blir noe enda billigere, og forhåpentligvis litt enklere og mindre støy uten dempeledd. Har bestilt tre Behringer iNuke1000DSP. Jeg håper og tror at DSP sitter i forkant av gainjusteringen på forsterkerdelen og at jeg dermed kan få dempet gain (og støy) nok til at det blir lite hørbart i lytteposisjon. Hadde det slik med oppsettet ved bruk av dempeledd, men de leddene jeg brukte var ikke balanserte, så det begrenset litt lydkvaliteten. Er klar over at iNuke er billige (betalte under 5000 for tre! ), men det får duge. Får oppgradere etter hvert. Med denne løsningen får jeg nok effekt og balansert signalvei helt ut, DSP innebygget i amp og et mye enklere kablingsopplegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da var forsterkerne i hus allerede.

Måtte skaffe SpeakOn plugger, da det var de eneste utgangene på forsterkerne. Utenom det er førsteinntrykket svært overraskende bra. Tilnærmet støyfrie når gain er på fornuftig nivå (+3dB trim) selv om de har DSP. Enkel og grei DSP med 24 presets, man kan navngi forsterkerne så det er lett å vite hvilken forsterker som hører til hvor, og det hele var satt opp på et blunk. Har ikke fått testet skikkelig og heller ikke kalibrert, bare kjørt alt opp uten romkorreksjon. Kommer sannsynligvis til å snu rommet tilbake, da simuleringer viser at det skal fungere ganske bra med sub bak lytteposisjon i dette rommet. Det er på tide å få det ferdig nå, har bodd her i to år og hatt det litt på "halv åtte" lenge nok. :-) Men tror i alle fall jeg endelig har funnet forsterker/DSP komboen jeg kan leve med. At jeg fikk tre forsterkere og DSP til rett over 5000 spenn med frakt og moms er jo bare et stort pluss. Det er egentlig helt utrolig at det går an! Rart hva man kan få av lyd når man ikke bryr seg om fin logo og "brand". :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noe eksperimentering med RoomSim og litt flytting må jeg si det begynner å sitte bra. Fikk midbassenmin tilbake, endelig er det morro å høre metal igjen! Har aldri fått til metal på Miles før i går kveld, da ble jeg sittende å spille tre hele plater med Sabaton på rappen, klarte ikke å løsrive meg. Endelig! Det måler ganske bra nå, og det låter "riktig" igjen. Litt tynt i bunn )har en dip rundt 30Hz som kommer fra plassering). Denne dippen kan jeg unngå med å snu rommet så jeg får subben bak, da vil suben fylle opp det hullet. Aberet er at da får subben en dip på 60Hz, men denne dippen klarer frontene fint å fylle. Det skumle er at LFE vil få en dip på 60Hz da, og der ligger mye av "magatrøkket". Mulig jeg må ty til "double bass" i mitt oppsett siden med snudd rom, siden fronter og sub utfyller hverandre veldig bra, men ingen av dem klarer seg helt på egenhånd.
    Det er mye jobb å snu rommet, så jeg skal prøve å få det til slik det står. En annen ulempe med snudd rom er at projektoren da monteres i samme vegg som subben. Det er ikke så mye bevegelse i den retningen, men litt blir det jo. Skal ikke så mye til når man kaster bilde 4m....

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende lesing dette, og godt at du får frem godlyden igjen. Ser ut som om man får temmelig mye igjen for pengene med Behringer, altså!
    Litt synd at Hypexene støyet slik hos deg, er litt i tenkeboksen selv nå. Må muligens prøve en, og heller benytte bytteretten hvis det ikke funker...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 16 av 18 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •