Atles nye kino - Prosessor til salgs - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 18 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 355
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å simulere rom og plassering synes jeg room simulatoren i siste utgave av REW fungerer helt strålende. Tregner ikke å gjøre noe av avansert oppsett i REW for at Room simulatoren skal fungere. Trenger kun å instalere programmet lokalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har jeg ikke prøvd! Det må prøves!

Forøvrig kjørte jeg dine Paroc kontra Glava i 40cm tykkelse, og mens Glava var klart bedre i midbassen var Paroc faktisk bedre under 30Hz med ganske god margin.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd litt mer med REW roomsim. Den stemmer på en prikk med Hunecke sin kalkulator, så det er jo greit å vite.

Har også kjørt litt nye målinger etter at jeg tok en skikkelig Audyssey-runde. Det så riktig hyggelig ut, bortsett fra helt i bunn, som jeg visste om. :-)

Blått er Audyssey med DynamicEq (MV -6dB), Rødt er uten Audyssey. Den siste er Audyssey uten DynamicEQ
    Atles nye kino - Prosessor til salgs-nyplass-jpg

Atles nye kino - Prosessor til salgs-nyplasswf-jpg

Atles nye kino - Prosessor til salgs-nyplassgd-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ren nysjerrighet: hva er det som skjer i diskantområdet (på vannfallet) over ca 7000Hz? Er det refleksjoner?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er lydkortet mitt som gjør noe rart. Det er hørbart under sveip også. Ikke noe å bry seg om.

Dette er med akustikktiltak i alle fire vegghjørner (Rockwool "chunks" fra gulv til tak) og tilfeldig plasserte 10cm og 5cm plater bak lerretet. Ingen refleksjonstiltak ennå, så ganske fornøyd med lyden. Bassen sitter "så ei kula", og med Audyssey boost i bunn når det overraskende dypt, selv med tuning på 45Hz på høyttalerne. Det låter tøft, men frontene vil nok like bedre når subbene kommer. De er forresten på båt over dammen "as we speak". :-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut dette
    Men syns du dette gir nok nivå i bassen ?
    Selv har en god del mer heving i bunn enn dette - ca 10 db stigning til fra topp til bunn
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er vant til å ha det temmelig lineært i bunn. Er nok kanskje litt slankt, ,men ikke tynt på noen måte. Det er ganske tight i bunn i alle fall.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Nei, det er lydkortet mitt som gjør noe rart. Det er hørbart under sveip også. Ikke noe å bry seg om.
    Det der hørest kjent ut. Jeg har noe av det samme på et lydkort jeg har. Hvis det er det samme, så skyldes dette at lydkortdriveren resampler signalet. Det er aliasing/folding som følge av (ekstremt) dårlig signalbehandling i resampler. Derfor må du sørge for at settingen i windows er den samme som du setter i REW. Hvis du har 48kHz i REW, prøv da å sette den til 44.1kHz og se om signalet låter annerledes.

Settingen for windows finner du på høyttaler symbolet i toolbaren -> Playback devices -> Velg utgang -> Properties -> Advanced. Her kan du sette sampleraten driveren bruker. Merk at du kan ikke endre samplerate mens du bruker lydkortet, så REW må være lukket. Du må også gjøre det samme for recording device dersom du tar inn analog mic.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det var noe slikt, har bare ikke brydd meg siden 7k og over er litt uinteressant å måle. :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er vant til å ha det temmelig lineært i bunn. Er nok kanskje litt slankt, ,men ikke tynt på noen måte. Det er ganske tight i bunn i alle fall.
    Tight er det sikkert ja.
    Og det kan kanskje variere fra oppsett til oppsett hva som er passe heving nedover også ?
    Og dette er jo selvsagt justerbart , så jeg regner med du justerer det slik DU liker det
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er vant til å la Audyssey styre løftet i bunn. Det er lagt inn +3 db fra 50 og ned, som begynner på ca 150Hz. Det er ikke så lett å se på disse kurvene siden det ruller av en del. Men husk at DynamicEQ legger på ganske saftig med bass når volumet går ned. -6dB MV er temmelig høyt. Når jeg skrur ned holdes bassen ganske høyt.

Det trengs en del jobb oppover i frekvens, men bassen er jeg nokså fornøyd med nå, ja. Blir spennende å få subber som kan hjelpe til i bunn. Håper de låter like bra som resten av bassen. :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er vant til å la Audyssey styre løftet i bunn. Det er lagt inn +3 db fra 50 og ned, som begynner på ca 150Hz. Det er ikke så lett å se på disse kurvene siden det ruller av en del. Men husk at DynamicEQ legger på ganske saftig med bass når volumet går ned. -6dB MV er temmelig høyt. Når jeg skrur ned holdes bassen ganske høyt.

Det trengs en del jobb oppover i frekvens, men bassen er jeg nokså fornøyd med nå, ja. Blir spennende å få subber som kan hjelpe til i bunn. Håper de låter like bra som resten av bassen. :-)
    Ok , skjønner .
    Det høres ut til at du har full kontroll på sakene ja
    Og med Dynamic EQ i drift så blir det sikkert passe på mer normale lyttevolum også.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vel strengt tatt være en god pukkel i bunn? Iallefall for film. I henhold til f.eks. THX, skal man kalibrere jo main speakers til 75dBC (på -30dB FS), mens sub settes til 85dBC. Da får man jo en god pukkel. Det er vel kanskje kotyme for at det skal være flatt på et HiFi anlegg.

Men receiver gjør noe lurt. Når man har HT satt til small og måler på f.eks. L kanalen, så får man en ganske jevn kurve (men allikevel får/liker jeg en pukkel), men kjører man samme måling på LFE kanalen så får man +10dB gain i sub output. Ergo dempes signaler fra andre kanaler til sub med 10 dB før det spilles av fordi det antas at suben er satt +10dB i absolutt avspillingsvolum.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX antar en deling på 80Hz, altså et "bass managed" system. Da skal subben spille ALL bass fra alle kanalene, noe som i snitt tilsvarer en heving på 10dB. Det er veldig viktig å skille LFE fra SUB. Sub-utgangen kan godt måtte spille 10dB høyere, men LFE skal ikke kalibreres 10dB høyere enn resten.

THX krever altså de 10dB ekstra HEADROOM til subbene, ikke ekstra kalibrert nivå.

Når det er sagt, jeg har latt Audyssey gjøre dette på sin måte, og er så godt som alltid enig i de nivåene som blir satt, og blir blåst ut av sofaen når det trøkker til, så det mangler lite, vil jeg si. Har vært i mange kinoer som jeg anser å ha ALT for mye bass. Det er morro på lave nivåer, men når det nærmer seg referansenivå skal det noe til å holde følge når man har kalibrert 10dB "hot". Når man tenker på at man skal ha 115dB peak for THX-referanse, PLUSS de 10dB som kommer fra de andre kanalene, PLUSS de 10dB man har kalibrert feil så er det jammen ikke mange subber som klarer å holde koken.... 135dBSPL er helt hinsides høyt, jeg syns 125dBSPL er mer enn nok, de få gangene jeg har hørt anlegg som i det hele tatt klarer det. At noen klarer det på en gitt frekvens der rommet hjelper godt til teller ikke. Man skal kunne klare 125dB mellom 20 og 120Hz.. Det er en prestasjon...

Using these tones the level of individual speakers are adjusted to 75dB as measured with a C weighted SPL meter at the listening position. Note that the low frequency effects signal is nearly always internally set to be to be 10dB louder than that for the speakers so that the end user's life is simplified and the subwoofer is calibrated to 75dB rather than the 85dB one might expect.
    Sist endret av atledreier; 02-22-2014 kl 13:47

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referansenivået en kalibrerer fra Eks : 85 dB

Front, Center, Surround er mixet med + 20dB så, max nivå blir 85dB + 20 = 105dB
    LFE får +30dB, så max nivå blir 85dB + 30 = 115dB ( THX standaren sier at suben skal tåle 115dB peek og minimum 105dB ved 20hz )

Dette gjelder surround formatene fra Dolby, DTS og THX ( og SDDS kino )

Enig med Dreier i at mange har for høyt nivå på sub/LFE. Noe som gjør at annen lyd drukner bort i bass/rummling fra sub.
    Sist endret av harman/kardon; 02-22-2014 kl 22:31

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    75 + 20 er da ikke 105 ?
    75 + 30 er heller ikke 115 ?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ups. 85 skulle det være

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    ups. 85 skulle det være
    Hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Crimson Tide i går, en god gammel schlæger som skal nytes med popkorn og en kald grønn. :-) Husker vi brukte denne som surround-demo på HifiKlubben for mange herrens år siden. På Laserdisc.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX antar en deling på 80Hz, altså et "bass managed" system. Da skal subben spille ALL bass fra alle kanalene, noe som i snitt tilsvarer en heving på 10dB. Det er veldig viktig å skille LFE fra SUB. Sub-utgangen kan godt måtte spille 10dB høyere, men LFE skal ikke kalibreres 10dB høyere enn resten.

THX krever altså de 10dB ekstra HEADROOM til subbene, ikke ekstra kalibrert nivå.

Når det er sagt, jeg har latt Audyssey gjøre dette på sin måte, og er så godt som alltid enig i de nivåene som blir satt, og blir blåst ut av sofaen når det trøkker til, så det mangler lite, vil jeg si. Har vært i mange kinoer som jeg anser å ha ALT for mye bass. Det er morro på lave nivåer, men når det nærmer seg referansenivå skal det noe til å holde følge når man har kalibrert 10dB "hot". Når man tenker på at man skal ha 115dB peak for THX-referanse, PLUSS de 10dB som kommer fra de andre kanalene, PLUSS de 10dB man har kalibrert feil så er det jammen ikke mange subber som klarer å holde koken.... 135dBSPL er helt hinsides høyt, jeg syns 125dBSPL er mer enn nok, de få gangene jeg har hørt anlegg som i det hele tatt klarer det. At noen klarer det på en gitt frekvens der rommet hjelper godt til teller ikke. Man skal kunne klare 125dB mellom 20 og 120Hz.. Det er en prestasjon...
    Ja, og denne headroomen må hentes fra at signalet i subkanelen (i kilden) er mikset inn lavere. Som det ble sagt her, referansenivå er ved -30dBFS skal gjengis som 75dbC SPL, altså maksvolum på 105dB SPL ved 0dBFS. Sub skal kunne gjengi 10dB høyere, 115dB SPL, som da er dens 0dBFS. Når man da kalibrerer/måler med REW med -12dBFS (eller -20dBFS eller -30dBFS) som man injiserer i de ulike kanalene, så må da nødvendigvis sub-kanalen være kalibrert 10dB høyere for å nå 115dB SPL. (Siden ingenting kan gå høyere enn 0dBFS.) Headroomet hentes ved at subsporet er mikset 10dB lavere nivå enn hovedkanalene.

Et "bass managed" system skal ikke gi ekstra gain på sub såvidt meg bekjent. Rationalet er at gitt en perfekt HT og en perfekt sub, så skal lyden være helt identisk og uskillelig om man har fulltone HT kontra en hvor man deler mellom sub og HT.

Jeg undrer meg over folk som er interessert i lydtrykk som overstiger 100dB over en lengre periode. Når jeg kjører live konsertlyd ligger jeg å dupper oppi 95-100dB, og jeg syns det er høyt nok. Hjemme så ser jeg at jeg ligger ofte legger meg 5-10dB lavere. Uten at jeg helt vet hvorfor. Kanskje det har mer rom og nærfelt, kontra PA og stort rom.

Det der med referanse og subnivå er et interessant tema! Jeg tok med meg REW til en live konsertjobb for å se hvordan en line array PA måler i REW. Og jeg kan si at PA anlegg er alt annet enn flate. Jeg hadde en god overvekt på sub med opptil +17dB på peak (45Hz) enn midlet gjennomsnitt ellers! Dette var regnet som et moderat anlegg med passe mengde sub. Livelyd-messig måtte jeg ha såpass med bånntrøkk for at det skulle låte fett. Mindre sub, så blir det hadde blitt pinglete og kjedelig. Så for meg er det interessant at referansene og standardene er forskjellige. Så hvor kinoer sitter og skal sitte på en slik referanse er jeg usikker på.

En kompis av meg (også lydmann) liker heller å dra på Sandnes kino sal 1 (den største) enn en hjemmekino. Han sier at det er noe spesielt med den store lyden. Fysikken av effekt som setter rommet i bevegelse. Lyden av at rommet henger igjen. Altså alle de tingene som ikke er perfekt, men som er typiske for PA/Kino akustikk.

Side 15 av 18 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •