Atles nye kino - Prosessor til salgs - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 355
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye bilder, litt fremgang

Skjedd litt i dag også. :-)

Bygget ny vegg med hull til subwooferen. Begynt prosessen med å snu rommet, så har flyttet lerretet og fronthøyttalerne. Resten av rommet er kaotisk. :-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir gøy å følge med på
    Har du gjort noe simuleringer for å finne ut hvor åpningene til subbene bør være?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope! :-D

Satte den midt på veggen sideveis og 1/3 av høyden fra gulvet. Så får det bli som det blir!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut Atle.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt litt jobb i helga og uka som gikk. Har eksperimentert mye med plassering, virtuelt. I utgangspunktet satte jeg sofaen en vilkårlig avstand fra lerret, og høyttalerne plassert der de havnet. Syns ikke det spilte i det hele tatt. Ga blaffen den kvelden, og simulerte litt med http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html og fant at plassen jeg hadde funnet nok var en av de aller verste som finnes i rommet. :P

Nå har jeg funnet en veldig fin plass, tror jeg. Litt bak i rommet, men greit nok. Det låter bra, og er akkurat der simuleringen sier at det skal låte bra. :-)

Fikk også til en effekt jeg har prøvd å få til lenge, i flere rom. Når jeg har vanlig lys på er høyttalerne usynlige bak tynne tepper. Men har en lysscene der jeg har lyset av i rommet og kun spotlys på høyttalerne slik at de viser gjennom teppet. Vanskelig å få bilde av, men det ser tøft ut i virkeligheten!

Atles nye kino - Prosessor til salgs-_mg_5405-jpg

Atles nye kino - Prosessor til salgs-_mg_5406-jpg

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Da har det blitt litt jobb i helga og uka som gikk. Har eksperimentert mye med plassering, virtuelt. I utgangspunktet satte jeg sofaen en vilkårlig avstand fra lerret, og høyttalerne plassert der de havnet. Syns ikke det spilte i det hele tatt. Ga blaffen den kvelden, og simulerte litt med http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html og fant at plassen jeg hadde funnet nok var en av de aller verste som finnes i rommet. :P

Nå har jeg funnet en veldig fin plass, tror jeg. Litt bak i rommet, men greit nok. Det låter bra, og er akkurat der simuleringen sier at det skal låte bra. :-)
    Hva simulerer du i?

Eller spennende prosjekt. Jeg gleder meg til å høre erfaringene dine med åpen baffel.

Jeg skulle til å si at det å koble kryssfinér på den doble veggen vil jo ødelegge veggens lydegenskaper, men jeg innser vel selv at den ikke har noen lyddempefunksjon.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står link til simulatoren jeg bruker i posten som du siterte...

Veggen har ingen lyddempefunksjon, nei. I og med at subbene spiller like mye på begge sider av veggen har det ingen hensikt.
    Det er forøvrig UENDELIG baffel, ikke åpen. Ganske stor forskjell på de to.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står link til simulatoren jeg bruker i posten som du siterte...

Veggen har ingen lyddempefunksjon, nei. I og med at subbene spiller like mye på begge sider av veggen har det ingen hensikt.
    Det er forøvrig UENDELIG baffel, ikke åpen. Ganske stor forskjell på de to.
    Oops. Beklager det, av og til er man bare blind. Og ja, på bass har det mye å si med uendelig baffel mot åpen baffel. Nesten flaut dette her...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Sånn kan det gå.

Den Hunecke simulatoren er steinbra. Veldig fin til å finne et godt utgangspunkt, så sparer man en del løfting. Vet ikke hvor godt den funker med skråtak, så vet ikke hvor verdifull den er for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt inspirert av dempediskusjoner og romtråder har jeg tenkt litt på akustikk i rommet igjen.

Kommer nesten helt sikkert til å lage en absorbent av bakveggen i rommet. Har to vinduer og projektoren på den veggen, men bortsett fra det bør det kunne gå å dekke bortimot hele veggen. Lager en falsk vegg i framkant av projektoren og fyller opp med 30-40cm Glava 35. Dette bør gi god demping langt ned i bassen, noe som har vist seg nødvendig. Har da en del Rockwool tiltak jeg kan bruke framme bak lerretet der plassen er mer begrenset, samt refleksjonspunkter.

Skal lage en sketchup av hele rommet i kveld så det blir litt enklere å visualisere

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg godt i gang med Sketchup modellen. Blir kult å få inn hele rommet så jeg kan eksperimentere litt med lys og utseende, samt konstruksjon.

Atles nye kino - Prosessor til salgs-kjeller1-png

Atles nye kino - Prosessor til salgs-kjeller2-png

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nesten helt sikkert til å lage en absorbent av bakveggen i rommet. Har to vinduer og projektoren på den veggen, men bortsett fra det bør det kunne gå å dekke bortimot hele veggen. Lager en falsk vegg i framkant av projektoren og fyller opp med 30-40cm Glava 35. Dette bør gi god demping langt ned i bassen, noe som har vist seg nødvendig.
    Dette har jeg trua på
    Så får vi se hvem som blir ferdig først.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser her at du bruker en renderer til Sketchup. Hvilken da?

Eksperimentering i Sketchup er supert. Har hjulpet meg stort i visualiseringen. (Jeg har totalrenovert boligen min og har tegnet hele huset innvendig i sketchup).

Når det gjelder romsimulering, har du eller er du kjent med noen som bruker Comsol til å simulere trykkfordeling (poler&nullpunkt) i rom? Dette er jo en fysikksimulator som også kan simulere akustikk. Kanskje dette er vel i overkant dyrt/avansert?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker maxwell plugin til sketchup. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt kort i går, var egentlig i seng, men måtte bare svare Midas... :-)

Jeg bruker som sagt Maxwell Renderer til Sketchup, gratisversjonen. Kommer nok til å investere i fullversjonen (som kan rendre høyere oppløsning og production engine (gratisversjonen har bare draft rendering).

Romsimulering gjør jeg i Hunecke, den stemmer, er rask og gratis. :-)

tldng, jeg kommer nok til å bruke litt tid på dette. Jobber fremdeles med å få lyden til å sitte med nye forsterkere og "nytt" rom. Prøvde å kjøre med RCA i går, for å få ned inngangssignalet. Fort og galt med single ended skrudd rett i en sukkerbit, men det var MYE mindre sus, og lyden hørtes sånn i utgangspunktet helt ok ut. Ok nok til at jeg vil gjøre et forsøk med skikkelige loddede plugger og litt innsats. Det er ALT for mye støy med balansert og full pupp.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å få opp romsimuleringen til Hunecke, men den blir kraftig blokkert i min pc ( kjører Firefox/Explorer). Må dere slå av alt som heter sikkerhet for å få den til å virke?
    Får ikke brukt verken "Loudspeakers" eller "Room acoustics". Får åpnet "Room Eigenmodes", men der er det umulig å legge inn tallene.
    Har oppdatert Java og enablet denne, men det funker ikke alikevel. Tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må legge inn hunecke.com som "trusted site" i Java.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng Vis post
    Dette har jeg trua på
    Så får vi se hvem som blir ferdig først.
    Hva slags materiale bruker du til bakveggen din?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må legge inn hunecke.com som "trusted site" i Java.
    Takker, skal teste i kveld!

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags materiale bruker du til bakveggen din?
    Rockwool A-plate og Paroc. Disse ligger i området 9-11 kPa*s/m2. Når det blir såpass tykt som 40-50 cm hadde det vært ideelt med litt lavere luftgjennomgang, men jeg fant ikke noe lett tilgjengelig som var vesentlig lavere. Vanlig Glava (13,9 kg/m3) har vel ca. 8,5, men synes det er bedre å jobbe med rockwool.

Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •