Atles nye kino - Prosessor til salgs - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 355
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk takk, Ford!

Ja, det er morro. Har hatt litt klatt og litt lite motivasjon, men i det siste har det bare fungert, og jeg har ikke tenkt stort på forbedringer og slikt. Men har liksom hatt en ide om å prøve, bare for å ha gjort det. Var kjempemorro! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå brukt anlegget helt uten romkorreksjon, musikk i "Pure" mode og film i "Direct". Ingen bass management (50Hz på bakhøyttalerne, selv om de nok takler fullrange de også). Har skrudd begge parene med subber ned 6dB fra der Audyssey ville ha dem. Har en svak heving fra 100hz i DSP på frontene for å motvirke tuning etter anbefaling fra Tangen og BEF.

Og det låter bedre enn noengang før! :-) Blir motivert til å jobbe mer med rommet nå. Mulig jeg prøver en runde med Audyssey igjen når jeg har kontroll på rommet, men bare for morro skyld i så fall. Det er veldig fin kontroll i bassen, og det virker som om det er bedre forhold mellom midbass og dypbass nå. Savner ikke bass med bare Miles på musikk, selv om jeg nok går glipp av det aller dypeste. Det er fin trøkk og snert, bedre enn noen gang. Eneste jeg savner er Dynamic EQ. Må liksom dra på litt for å få det til å sitte. Alternativet er å skru opp bassen, men da blir det for mye når jeg drar på igjen. Greit kompromiss, jeg kan tåle å spille høyt! :-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merka (med langt simplere utstyr) noe av det samme hjemme hos gamlingen. Der har vi kobla bort alt av korreksjon og kjører Pure Direct. Hos han spiller det helt klart best. Gleder meg til å komme så langt i kjellerstuen at jeg får sjekka hva som spiller best hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere har det alltid vært bedre med Audyssey. Mulig jeg har mindre problemer med rommet nå i det nye huset. Er første gangen jeg spiller helt uten noe "tjafs" innkoblet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og vurderer lysmiljøet i rommet etter hvert. Kunne tenkt meg farget lys bak lerretet/på høyttalerne. Har en ledig sone på dimmeren jeg kan bruke. Men jeg sliter med å finne dimbare LED eller glødepærer, rett og slett. Kunne tenkt meg blå spotter, men ingen har jo annet enn LED som ikke kan dimmes, lenger.... I gamle dager hadde man spotlights som var laget for disko osv, men finner ingen som har slike lenger. Noen som vet?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om multisupply.no har det du ser etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk!

De har vanlige "diskopærer" ser det ut til.

Har funnet noen dimbare 5W LED-lamper på Ebay. Sjekker hvordan disse fungerer før jeg bestiller glødelamper.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også ta en titt på
    http://m.jula.no/rgb-lyspre-led-e27-37-w-421238
    Vet ikke om samme fjernkontroll kan brukes på flere pærer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal brukes på en programmerbar dimmer. Har en slik pære og den er ikke dimbar utenom egen fjernkontroll. Går også ilbake til default farge og setting ved strømbortfall, så den er i praksis ubrukelig. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, fant meg noen blå, dimbare LED pærer. Spot, og E14 sokkel. Forøvrig, LED-bærene står som baklys på lerretet. Bruker dem i en lyssetting for musikklytting, som er svakt lys i rommet og et blått skjær bak lerretet. De kan dimmes 10-100%, og der kom utfordringen. Betalte ca 150 kroner for fire stykker så det var verd et forsøk. Med min dimmer kan jeg dimme glødepærer totalt sømløst helt til null over svært lang tid, noe som gir en veldig fin overgang til mørkt, og mellom forskjellige soner. Når LED-pærene bare går ned til 10% og så skrur rett av ble det ikke pent. Så hva gjør man? På full blås hadde pærene veldig godt lys, så jeg tenkte som en lydmann; Gainstruktur! Så løsningen ble fire lag bakepapir festet med syltestrikk over lampene, og opp med lysstyrken! Så nå er 10% lyset redusert med mye, kanskje så mye som 90%, samtidig som jeg har så mye lys jeg trenger når pærene står på full guffe. Overgangen mellom nesten mørkt og helt av er nå nesten usynlig. Jeg kompenserte med litt mer lys i de andre lampene slik at de maskerer bedre når LED-lampene slår seg av. Enkelt, billig, og nokså elegant om jeg må si det selv! En annen fordel med papiret foran er at lyset blir veldig diffust og fint, så det er nesten helt jevnt lys på lerretet nå. Det ser ut som selve lerretet gløder i blått, som er veldig kult. Har en kanal til på dimmeren, vurderer en annen farge pærer også så jeg kan variere og/eller blande. Eventuelt prøve meg på spotlighting av høyttalerne slik at de kan skimtes bak lerretsveggen, det hadde også vært kult å få til.

(ja, jeg passet på å ikke dekke kjølehullene i selve lampa. LED-lampene er bare 5W og med åpne kjøleslisser tror jeg det skal være luft nok til å kjøle dem. )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg for å selge subbene. Rommet yter dem ikke rettferdighet slik de står nå, og jeg fikk mindre plasseringsrom enn jeg hadde trodd i det nye huset...

Legger ut forsterkerne også, da jeg vurderer å bytte til noe annet

http://avforum.no/avmarket-product-details.php?AdId=768
    http://avforum.no/avmarket-product-details.php?AdId=769
    Sist endret av atledreier; 12-23-2013 kl 12:09

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt deg PM angående forsterkeren

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det tilbake til "longstroke" med mindre "footprint" (very international today.. . ) Atle? DIY eller kjøpe-sub?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir IB. Har hatt sabla lyst å prøve dette i mange år, og har nå muligheten. Miles funker greit helt uten sub, også til film, så jeg er ikke redd for at det blir lite "trøkk" som sådan, det tar Miles seg av.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden fokus for kinorommet har flyttet seg litt i det siste blir det litt endringer i utstyrslista. Har nå fått solgt unna fem subber og en del forsterkere og begynner litt på nytt med blanke ark.

Beholder Onkyo PR-SC5508 som prosessor
    Beholder MiniDSP 10x10HD som DSP
    Beholder Miles i frontrekka og Klipsch RF82 bak med en EP4000
    Beholder to EP4000 til sub
    Kjøper fire Ficar IB318 og bygger ny vegg der jeg rev en vegg når vi flyttet inn, og lager Infinite baffle der.
    Kjøper Hypex forsterkeri til frontrekka, seks 400ST moduler og tre SMPS. På den måten får jeg det vifteløst i kinorommet.

Etter at jeg kom på plass i det nye huset har Miles virkelig kommet til sin rett. Bruker ikke lenger sub til musikk, og til film trengs ikke så mye LFE trøkk siden Miles har dette i massevis. Dermed blir jobben å fylle ut den siste oktaven (eller kanskje to, med IB) og LFE dypbass. Det går nesten 90% i musikk for tiden, og dette gjør at støygulvet må ned betraktelig. Å ha seks EP4000 og kjøleskap, fryseboks, spillPC, NASdisk og flere andre enheter som lager lyd gjør at støygulvet er veldig høyt nå. Skal bli deilig å få et stille rom igjen! :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende dette Atle. Støygulvet mitt må ned også. Nå er det bare en forsterker som bråker, men den bråker noe infernalsk. Regner med at det kommer litt bilder etterhvert her..?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, lager nok en byggetråd, tenker jeg. Blir spennende å prøve. Er lang leveringstid på elementer, så det blir nok utover våren. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestilt elementer til sub og nye forsterkere til fronthøyttalerne. Spennende tider! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert første post med ny info om rom og løsninger, samt byggetråder for eksisterende og "på vei" utstyr.

Forsterkere under bygging akkurat nå. Venter fremdeles på at elementene skal bli ferdig bygget og sendt til JetCarrier så jeg kan få en pris på frakten.

Har begynt å tenke på bakveggen i rommet, der subbene skal sitte. Planen er å få denne så stiv som mulig siden det skal MYE sub inn der. Det var en vegg der når vi flyttet inn, denne ble revet for å få mer volum i kinoen. Har nå besluttet å få inn denne veggen igjen, med sub, og bruk bakrommet som "kasse" på subbene. Det er stenderlag for en dobbel vegg. Den opprinnelige veggen var veldig godt isolert siden bakrommet opprinnelig var tenkt å være kjølerom. Har derfor dobbelt stenderlag med ca 10cm mellom. Vil bygge veggen dobbel, med kryssfineravstiving mellom de to lagene. Vi da få økt styrken i veggen mange ganger i forhold til enkelt stenderlag. Dette er viktig også fordi projektoren skal monteres på samme veggen som subben.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest gjennom tråden din ikveld. Flott tråd med mye interessant. Spesielt de siste sidene, da du har fått begynt å tune lyden litt. Er viktig å få rommet så bra som mulig.
    Spennende med de videre prosjektene. Her skal jeg følge med. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •