Atles nye kino - Prosessor til salgs - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 355
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Aner ikke hva problemet er hos deg men hos meg har jeg vært tre scenarioer som kan føre til lignende problem:
    - Antimode får for høyt signal inn så klipper den og det høres ut som om at bassene gir seg
    - MV står nesten på max og justering på kanaler står høyt
    - For mye EQ på MiniDSP fører til klipping i DSP

De to første "ordnes" hos meg ved å justere gain opp på effekttrinn (noe som dessverre medfører mer støy), for mye EQ sier seg vell hva som må gjøres med

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skal prøve med mindre nivå rundt omkring og se om det hjelper.
    Trim står allerede godt på minussiden, men det får så være. Kan eventuelt justere ned trim og opp gain etter kalibrering. Mistenker at PR-SC5508 gir ut litt i høyeste laget på de balanserte utgangene, den bikker 11V på full pupp. Får logge litt inputlevel på MiniDSP'en og se om det overstyrer allerede der.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet med mer gain og lavere utnivå, og det later til å fungere. Der det var tydelige tegn på stress før er det nå bare fin bass. Så da får vi se om ikke det blir en ny runde kalibrering med høyere subnivå. Har trim på -10 og -9db nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt flere filmer, og det later til å fungere greit med lavere nivå inn og/eller ut av DSP.

Så "Super 8" i går, og kan bare si: "Hellige Maria og sweet Jesus med hellige ånder på brødskiva for en BASS!!!" Togulykken tok nesten pusten fra meg, på en god måte! Det slo meg også at denne filmen er mikset HØYT når det trengs, men uten at det blir masete hele tiden. VELDIG dynamisk, og en utrolig bra film. Satt spikret hele filmen, mest fordi jeg egentlig ikke hadde særlige forventninger til den. Utrolige skuespillerprestasjoner av unge, uerfarne skuespillere, fine effekter og NYDELIG cinematografi. Lydsporet er uanstrengt og stort, og med veldig fin trøkk når det trengs. Deilig å ha en film som utnytter dynamikken som er mulig, helt fra mikro til makrodynamikk. Selv i de virkelig hektiske scenene er det masse detaljer og styring, der det dessverre så ofte bare blir mye lyd overalt. Kvalitet over kvantitet er mitt motto, men når man kan få begge deler slik som her så blir det Nirvana. :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt at det ordner seg. Min erfaring er i hvert fall at det gir minst problem når en har høyest mulig gain på effektforsterker, utfordringen er at det kan skape støy. Både MiniDSP og andre DSP enheter kan være litt følsomme for høyt nivå inn/ut.

Super 8 er en bra fil det med noen veldig artige lydscener

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy i subbene er ikke noe problem. Ikke i toppene heller egentlig, siden de seks viftekjølte forsterkerne står i kinorommet sammen med projektor og spillpc... Det er ikke akkurat stille...

Var antydning til stresslyder under de heftigste bassanslagene i togulykke-scenene, så nivået må nok ennå lenger ned. Usikker på om det er inngangene eller utgangene som sliter på MiniDSP. Skal sjekke litt. Mulig jeg må gå ned til RCA på subbene, der prosessoren ikke gir ut så sinnsykt høyt nivå.

Edit:
    Lese manual FØRST, klage på produkt ETTERPÅ....
    Ser i MiniDSP-manualen at det er jumpere der man kan sette inngangsfølsomhet og utgangsnivå... Disse må nok sjekkes. 8V vs 4V inngangsfølsomhet vil nok hjelpe en del, samt dempe 6dB på utgangene. Da må det jo bli bra! :-)

Edit2:
    Lese manual avslørte at default er lav inngangsfølsomhet, altså 8V.... Må sjekkes uansett....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å gå over til RCA fra MiniDSP vil bare gjør ting verre, for at effektforsterkeren skal yte max må den ha høyest mulig signal inn, da (selvsagt forutsatt at det er uklippet)

Dersom støy ikke er noe tema ville jeg kort og greit satt volum på effektforsterkerne til max. Problema hos meg i hvert fall oppstår når nivå inn på MiniDSP blir for høyt eller at en gjør for heftige justeringer i DSP oppsettet på MiniDSPen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Det slo meg at en testtone på 75dB må ligge på maks -40dB på inngangen for å ha nok headroom til fullt signal, og gjerne ennå lavere også. Når da prosessor kan gi ut 11V og inngangen er 8V og man vil ha litt headroom så ber man om trøbbel, jeg ser den nå. Må gå over gainstrukturen min og se hva som kan begrenses. Om trim må være -10dB betyr lite når signalnivået er såpass høyt uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom på at jeg hadde et par XLR balanserte dempeledd på -20dB liggende. Skal prøve å sette de på subbene. Så opp 10dB med trm så prosessoren får lov til å levere litt mer, og opp 10dB på effektforsterkerne. Da ser DSP 10dB mindre enn i dag, prosessoren får levere høyere oppløsning og nivået er det samme som i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg satt på dempeledd. Satt forsterkerne på full følsomhet, det var ca 8dB opp fra der de stod. La på 12dB trim og endte på samme nivå som før, men da ca 8dB lavere inn på DSP. Nå må jeg vente til kjerring og unger er ute før jeg får testet, for det er ganske formidabelt når det trør til. 8)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt her Atle?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.
    Det står og spiller uten at jeg har trang til å gjøre de store inngrepene, noe som svært ofte betyr at det er bra.
    Har kjørt et par nye kalibreringer med Audyssey, men resultatet er som regel mer eller mindre likt fra gang til gang. Leker med tanken på å flytte subber rundt litt for å få litt mer ut av dem, men subbene er tunge og store, så det blir som regel med tanken.
    Neste punkt på lista er uansett å bytte forsterkere. Nå har jeg seks EP4000, og selv med viftemod er det en hel del støy fra dem. Må ha forsterkerne i samme rom som utstyret nå i det nye huset. Planen er å bygge Hypex igjen, siden jeg nå har en DSP som funker. Tanken på et rom helt uten viftestøy er besnærende.. :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kikka på Abletec-moduler? ALC-1000 er visst ypperlig til sub-bruk. Plug and play.

http://www.profusionplc.com/pro/gex/...r%20amplifiers

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. 600W er omtrent tilsvarende effekt som jeg har nå. Kunne egentlig tenkt meg litt mer, tror jeg. Er ikke helt sikker på om jeg får brukt subbene fullt ut. Det kan være plassering også, men jeg føler at de burde kunne levert mer. Det er tross alt 4 18" på 30kvm. De to 15" jeg hadde før spiller ringer rundt JBL'ene slik det står nå.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke 15" var det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundsplinter RL-p15 i 270 liters sonotube tunet til 13,5Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det har vært litt snakk om subber og midbass og slikt rundt omkring i det siste, og jeg hadde litt tid til overs nå i ettermiddag bestemte jeg meg for et lite eksperiment jeg har tenkt på lenge.

Rett og slett koble bort Audyssey, subber, delefilter og alt det andre, skru av overflødige forsterkere for å få ned støy i rommet, og kjøre på Pure Direct på prosessoren, bare for å høre hvordan greiene EGENTLIG høres ut.

Vel, det høres helt STRÅLENDE ut!
    Skikkelig snert i midbassen (som jeg har savnet litt), og lyden står fint foran lerretet nå i motsetning til bak lerretet og litt utydelig. Det siste tror jeg nok mest er at jeg dro til side de tynne gardinene foran høyttalerne siden jeg ikke har Audyssey til å kompensere for dette. Overraskende nok savner jeg ikke bass, heller tvert imot. Innser nok at jeg har hatt litt i overkant med bass. Spesielt når jeg drar på litt er det helt gåsehudfremkallende.
    Hører at Audyssey rydder opp en del i mellomtonen, men innser at jeg har mye å gå på lydmessig. Det er også deilig å ha det nokså stille i rommet når jeg spiller, det har virkelig fått fart på tanken om å bytte forsterkerne til noe uten vifter.

Sitter nå å spiller siste Daftpunk på ca 105dB peaker og det låter STRÅLENDE! Ville ikke avslutte for å poste dette, så det er postet fra ipad'en jeg styrer Sonos med. Plutselig fikk jeg trang til å oppgradere Wimp-abonnementet mitt til Hifi, det føles liksom bare riktig nå....

God musikkhøst!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å høre Atle. Jeg gleder meg til å sette opp mitt anlegg når rommet en gang står ferdig. Da går jeg også for Wimp Hifi.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GØYGØYGØY!

Ja, nå tror jeg ikke det var den store forskjellen, det føltes bare riktig akkurat nå... :-)

Har sittet nå i to timer og bare pløyd Wimp og Spotify for kule sanger og fet musikk. Selv på 100+dB låter det bare fett. Har bass som rister huset, og kanskje 3mm vandring på elementer selv uten deling nedover, og det er stålkontroll. Det ruller tidlig av på papiret, men savner svært lite dypbass til musikk. Skal jammen prøve dette oppsettet på film også, med subbene kun til LFE i fornuftig nivå, og se hvordan det fungerer helt uten romkorreksjon. Har ikke hatt noen store stående bølger på musikk i alle fall, det virker nokså bra på de aller fleste typer musikk. :-)

Dette var GØY!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er "liker"-knappen når man trenger den... Morsomt når slike hendelser oppstår, og man får lyst til å pløye gjennom morro-musikken igjen! Har ikke vært aktiv her på AVF på en god stund nå, men husker du hadde noe trøbbel av litt ymse. Forsterkere som tok kvelden etc? Uansett, stå på Atledreier
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •