Atles nye kino - Prosessor til salgs - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 355
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ny god økt i går.
    Har nå endelig BILDE! Wooot!

Skjelettet av en kino begynner å bli synlig nå. Litt mer gardiner og få skjult alt rotet, så blir det bra.

Men foreløpig har jeg bare stereo, da jeg venter på nytt kort til DSP'en. Dermed går prosessoren i Stereo-modus, og det virker som den da dropper LFE-kanalen. Satte på Wall-E i går, og når romskipet lander var det null og niks trøkk og rumling. Mangler ikke bass når jeg spilelr musikk, da er det akkurat passe, og slik jeg forventer. Jeg vet dette systemet kutter høyere enn jeg hadde før, men ville trodd det skulle være adskillig brystkassetrøkk på de scenene. For meg virker det som at LFE-kanalen rett og slett blir droppet i Stereo. Prosessoren tar imot DTS-HD, forøvrig.

Noen som vet hvordan Onkyo behandler LFE i stereo?
    På min Onkyo TXR-875 , så er subben altid aktiv i Stereo, om Front står oppført med delefrekvens.

Setter jeg frontene til Full(range) , så får jeg valget med DobleBass ; on/off , der jeg kan velge å slå av LFE, eller kjøre LFE + full bass til fronthøytalerne.

Edit : det høres jo unektelig veldig ut som utfasing på noe vis, hadde det selv med to subwoofere og de spilte og pusta og pesa som bare det, men skjedde ingenting. men ja som du sier, du måler jo tilnærmet lineær dB , og mikrofonen ville jo plukka opp det ganskje kjapt..

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle slike faseproblemer ville ha vist på frekvensresponsen! Det måler jo nær perfekt...
    Du har rett i det. Da tenker jeg vel at det er over 100Hz du har litt å hente. Erfaringsmessig hører man lett forskjell på bredbåndede frekvensforskjeller selv med liten amplitude.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle slike faseproblemer ville ha vist på frekvensresponsen! Det måler jo nær perfekt...
    Jeg har lekt litt med måling av impulsresponsen i xo-området. http://avforum.no/forum/kalibrering-...lsrespons.html

Kan jo være verdt å prøve seg frem litt. At de er i fase behøver ikke bety at de spiller samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har endelig fått skikk på NAS-disken min så streaming funker skikkelig. Følgelig har jeg brukt kvelden i går til å kjøre et stort antall demospor, samt sett hele Skyfall. Nå vet ikke jeg hva som har skjedd med Wall-E entrysequence, men det er mulig jeg bare har vært vant til en resonans i den sekvensen. For det meste annet av demospor og lydspor låter veldig bra. Jeg økte nivået på subbene 6dB, og det låter tøft, men er for mye bass. Etter å ha sett Skyfall må jeg si +6dB er for mye i bunn. Det er tøft, men blir litt vel tungt. Kjører frontene fullrange nå, så subbene spiller kun LFE, og jeg merker godt når en lydeffekt flytter fra frontene til LFE siden LFE er såpass mye for høy. Så jeg tror at lineært slik det var+DynamicEQ skal låte ganske balansert. Kan eventuelt legge på opp mot +3dB i Audyssey, som nok vil låte bedre enn å bare booste LFE. Har også to subber til som skal inn, mulig jeg plasserer disse rett bak sofaen og skrur dem ned en hel del, så jeg får en nærfelteffekt.

I alle fall morro å få både NAS og lyd til å samarbeide til en forandring.

Forøvrig var Skyfall en fantastisk film! Slutten, der vi kommer "full circle" ga meg frysninger!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Operasjon Blackout er i full gang.
    Har begynt å få svart stoff på veggene, og montert Lutron 4-kanals dimmeren. Bruker tre soner foreløpig, sidelys framme, sidelys bak (vegglamper) og dekorlys bak lerretet. Har en kanal til, ikke helt sikker på hva jeg skal bruke den til ennå.

Har satt to subber til stacket midt på bakveggen, skal bli spennende å se om det fungerer. Det er egentlig nok bass med bare to subber framme, men kanskje jeg kan få ryddet opp litt med en sub i høyden.

Bakhøyttalerne har også fått plass, de skal settes opp i løpet av kvelden, og sannsynligvis en ny runde kalibrering etter det.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende at du er igang igjen. Gleder meg til å se litt bilder på hvordan det blir hos deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, foreløpig likner det mer en byggeplass enn en kino, men det meste av systemer fungerer nå, og det låter helt ok. Blir ofte til at vi bare bruker kinoen istedet for å gjøre den ferdig. Det tar jeg som et godt tegn!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget en kjapp video som viser dimmeren i aksjon....

Lutron Demo - YouTube

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ting fornekter seg ikke... Pokker så vanskelig det skal være å få ting til å spille på lag da!

Ok, positive først. Fått nytt hovedkort til MiniDSP, så nå funker alle kanalene der. Trengte ikke sende tilbake det gamle, så da har jeg i grunn 7 kanaler til med DSP om det skulle trengs.
    Fått på plass bakhøyttalerne og koblet opp, og de funker fint.
    Fått koblet subbene bak, og det låter bra med subber stacket sentrert bak, og på hver side av senteren.
    Det LÅTER bra nå. Fin trøkk og behagelig lyd.

Men så... Skulle dra på litt i dag, Avengers på -5dBMV, og den ene subben lager skikkelig ulyd på høyt nivå. Det er den som var trøblete før, som målte rart men jeg antok det var plassering siden det var den eneste som stod over gulvet. Får åpne opp og se om jeg kan se noe....

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulyd er sjelden et godt tegn, kan jo være den som knakk div utstyr?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, første gang jeg testa disse subbene er nå i det nye huset på det nye utstyret. Har hatt ute elementet og sjekka porter og kabinett, alt ser ut til å henge fast. Elementet beveger seg fritt uten lyd når jeg trykker det inn med fingrene, merkelig nok.

Dek KAN hende det var en lyd fra noe mekanisk, en kabel som har ligget inntil eller noe. Jeg må teste mer når kona er ute av huset, det er et stykke over konevennlig nivå når det skjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen her er nok rett og slett at Audyssey kjører subbene bak for hardt. En bred dip i 20-40Hz området fylles kraftig opp og overbelaster subbene når nivået går opp. Får prøve med flere målepunkter og eventuelt flytte subbene litt og se om jeg kan bli kvitt dippen.

Det spiller veldig bra når jeg bare holder meg under smertegrensen. Bra trøkk og fres når alle fire subbene er i aksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny kalibrering, "ny" kino

Da har jeg endelig fått kjørt en ny kalibrering. Jeg har nå brukt den forrige kalibreringen en stund. Jeg liker å la lyden "sette seg" litt, og få teste med mange filmer og forskjellige kilder for å danne meg et bilde av oppsettet. Og konklusjonen på forrige var entydig: ALT for mye bass. Det var nok derfor subbene gikk i metning også. Når det kiler i buksebeinet og håret blafrer med MV -15dB, da der det MYE bass. Skjønner godt at subbene ikke syns det var noe særlig på -5dB, for å si det slik....

Tok en runde og byttet de siste viftene i forsterkerne i går, og gjorde meg litt flid med å få ned støynivået i rommet. Skrudde av stasjonær PC og kjøleskapet og litt slikt. Kjørte bare seks posisjoner da jeg hadde litt nettverkstrøbbel, men lagret og kan fortsette med flere målinger etter hvert.

Har ikek kontrollmålt nivåer eller korreksjon ennå, hadde bare tid til en liten test. Det er i alle fall MYE mindre bass denne gangen. Det virket litt tynt, men det er nok bare fordi jeg har spilt med syke mengder bass i flere uker. har troen på dette. Midbassen virket fastere, og mer snert oppover, sannsynligvis fordi dypbassen har vært på slankekur. Blir spennende å prøve på litt høyere nivå og med mer variert materiale.

Forøvrig, dere som ikek har kjørt "Art of flight" ennå: Løp og kjøp! Så den for noen uker siden, og selv om snowboardfilmer ikke er min greie ble jeg sittende og måpe hele filmen ut. For en gjennomført fantastisk produksjon, fra første sekund. Bilde og lyd er perfekt, klart det beste jeg har sett og hørt til nå. Klipping og regi er upåklagelig, og jeg glemte helt at jeg ikke syns snowboards er noe særlig.... Denne skiva MÅ du ha i hylla.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa sjølv med The Art of Flght på laurdag. Mest for å blæra meg med anlegget til ein kamerat som har kjøpt mine gamle subbar. Eg har aldri hatt volumet og subbane stilt opp så høgt på film før. Og me var begge einige om at dette var veldig tøft

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte best at alt var så balansert og proporsjonert. Bilde var perfeke, så langt min projektor klarte å formidle det, og lyden satt som et skudd. Ingenting overdrevet, ingenting neglisjert! Pur glede!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å høre at det begynner å sitte bedre Atle.

Har du vurdert å gjøre om Miles til 3-veis? BEF har gjort dette, og også Jim Gore (Ian) på avforums.co.za. BEF gikk vel for 12G40 etter anbefaling av Tangen, mens Ian gikk for en 10". (10MWNd om jeg ikke husker feil). Tangen uttalte for kort tid siden på et annet forum at TPL-150H låter best uten bakkammer og delt et sted mellom 1500-2000hz. Flere andre er også skjønt enige i at den bør deles over 1800hz. Har du gjort deg noen tanker? Selv kommer jeg nok til å gå for 3-veis på sikt, men kjører passivt filter for øyeblikket.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen planer om å bygge 3-veis, nei. Det er mer enn nok jobb å få de til å sitte som 2-veis. Er ikke SÅ opptatt av lydkvaliteten, syns de spiller morsom, og det er det viktigste. Den dagen jeg ikke gidder å sette meg foran anlegget skal jeg heller vurdere tiltak.

Det begynner å sitte nå, ja. Har ikke fått sett så mye film siden jeg kalibrerte, men foreløpig inntrykk er at det nok er nøytralt nå. Kommer til å ha det slik en stund, men kan hende jeg ender opp med å legge på litt i bunn, det virker litt tynt enn så lenge. Men mistenker at det bare er slankesyken, da det har kjørt veldig basstungt en god stund.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt her i gården?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite. Det er vår, og det betyr mer tid i bilen enn i kinoen. Har ikke hatt kinoen på på flere uker, faktisk! Er så sykt mye som skjer hver kveld at det blir liksom ikke tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått sett et par filmer siden jeg har ligget sjuk i to uker.

Har kjørt et par nye kalibreringer, men ender opp med samme problem uansett konfigurasjon og lytteposisjon: Subbene gir seg når det går litt for seg.

Jeg har to subber på hver forsterker, så de får ikke syke mengder effekt. Forsterkerne skal vel levere 450W kontinuerlig i 8 ohm. Jeg har høypasset dem på 15Hz så de skal slippe å jobbe under arbeidsområdet sitt. Jeg har målt lytteposisjon, og det er litt dip, men ikke verre enn jeg har hatt og sett i andre situasjoner. Likefullt høres subbene tydelig anstrengt ut når det røyner på. Til musikk funker det strålende, men til film blir det tull. Selvfølgelig adskillig mer bass når man har LFE og bass management, men mener 4 18" bør kunne levere mer enn jeg får. Har sjekket forsterkerne, de indikerer ikke klipping, men det KAN være at de kneler, rett og slett. Men enn så lenge lurer jeg rett og slett på om DSP'en overstyrer? Noen måte jeg kan sjekke det, og evnt unngå det? Trim på subkanalene er -1,5dB på subbene framme og -4,5 på subbene bak. Har 0 - 6dB løft fra 100 - 30Hz på alle kanaler, før romkorreksjon. Etter korreksjon viser grafen en nokså rett kurve med +3dB på 30Hz som faller mot 0dB på 100Hz som er mitt Audyssey target.

Begynner å bli litt lei nå.... *mumle*

Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •