Atles nye kino - Prosessor til salgs - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 18 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 355
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg skjønner ikkeno nå....

Det måler nesten perfekt i bunn.... Men er totalt kraftløst.... Og jeg mener ikke bare litt lite bass, men helt fraværende. Veldig, veldig rart.
    Ja, det blir som å bruke TV til å spille musikk med "nesten"..
    Ca 10db (alt etter humør) fra 120-160hz syntes jeg blir fint, og moro:-D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikkeno nå....

Det måler nesten perfekt i bunn.... Men er totalt kraftløst.... Og jeg mener ikke bare litt lite bass, men helt fraværende. Veldig, veldig rart.
    Jeg synes dette ser litt for "slankt" ut egentlig , men rart at du ikke skal få noe trøkk fra LFE sporet uansett :-?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett kurve er triste greier. En skikkeli house-curve er obligatorisk skal man få noe som kan minne om rockefot. Jeg er også helt avhengi av en -3 Db BBC-dip for at lyden ikke skal bli massete. Dette fremhever også bassen litt. Men veldig morro å tune anlegg jeg har noen 100 timer med målinger og justeringer, det berikker hobbyen til nye nivåer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Du sier du ble skuffet på Wall-E med DTS-HD. Har du testet med vanlig DTS eller DD? Har erfart i det siste at det kan mangle litt i bunn på filmer i DTS-HDM. Syns det er litt rart, men det er slik det oppfattes hvertfall.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si som de over her helt rett kurve er ikke alltid det man ønsker, det ser bra ja, men det låter kjedelig..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært i gamet i noen år, og har vært veldig fornøyd med rett kurve tidligere. Grunnen er nok DynamicEQ, som gir et løft i bunn etter som volumet går ned. Hvis man ser på X-curve som er blitt en slags bransje så er den rett i bunn med avrulling i topp, som er lik standardtargeten til Audyssey.

Men nå er det ikke noe energi i bunn, selv på referansenivå. Det vil si at man skal ha rundt 110dB og vel så det i bunn. Det bør kjennes, men det gjør ikke det, og det er DET jeg syns er så rart. Det er ikke energi noe sted i rommet som jeg har funnet i alle fall. Har gått rundt på jakt etter bassen, men det bare ER ikke der.... tror jeg har energityver i rommet mitt!

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært i gamet i noen år, og har vært veldig fornøyd med rett kurve tidligere. Grunnen er nok DynamicEQ, som gir et løft i bunn etter som volumet går ned. Hvis man ser på X-curve som er blitt en slags bransje så er den rett i bunn med avrulling i topp, som er lik standardtargeten til Audyssey.

Men nå er det ikke noe energi i bunn, selv på referansenivå. Det vil si at man skal ha rundt 110dB og vel så det i bunn. Det bør kjennes, men det gjør ikke det, og det er DET jeg syns er så rart. Det er ikke energi noe sted i rommet som jeg har funnet i alle fall. Har gått rundt på jakt etter bassen, men det bare ER ikke der.... tror jeg har energityver i rommet mitt!
    Mål med db måleren din da vell, hva har du i bunn ved film?

Også prøv, prøv og sett stigende kurve fra en 150 hertz til 20: hvor 20 hertz er 10 db høyere enn 1khz.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har prøvd å endre fase på subene? Hos meg må jeg ihvertfall konsekvent endre fase når jeg på Onkyoen bytter mellom full range og f.eks. deling på 40hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte sinuskurver med PC-input (som også føles vagt), og det var lineært og fint, og stemte med målt kurve.

Men, tenkte akkurat en tanke....
    Hvis jeg setter frontene som Large, så vil jo subbene KUn spille når det er en LFE i signalet. Da vil jeg i alle fall få bekreftet om den tar med seg LFE eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Du har prøvd å endre fase på subene? Hos meg må jeg ihvertfall konsekvent endre fase når jeg på Onkyoen bytter mellom full range og f.eks. deling på 40hz.
    Vel, Audyssey har alltid fikset dette flott før. Miles ruller av rundt 40, og jeg deler på 40 (60 på senter). Vet BEF kjører dem fullrange, skal prøve det, ref posten over her.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte sinuskurver med PC-input (som også føles vagt), og det var lineært og fint, og stemte med målt kurve.

Men, tenkte akkurat en tanke....
    Hvis jeg setter frontene som Large, så vil jo subbene KUn spille når det er en LFE i signalet. Da vil jeg i alle fall få bekreftet om den tar med seg LFE eller ikke.
    Jeg har frontene som large og har valgt "doble bass = on", då får subene bass uansett. Synes det uansett er beste løsning. Dersom det blir for mye bass slik synes jeg det heller er bedre å ordne opp i det via manuell EQ/XO på minidspen!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve litt forskjellig. Men syns det er litt rart at det skal spille SÅ annerledes med JBL'ene og Soundsplinterne.... Med SS var flatt mer enn nok bass, og alt falt naturlig på plass med bass management osv. JBL ruller av litt før, men har jo adskillig MER og gå på oppover.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg ville prøvd er som sagt å bytte fase på subene, deretter ville jeg også uten tvil lagt inn en liten "bump" i bunn. Etter å ha kjørt automatisk kalibrering legger jeg inn low-shelf f.eks. på 6dB på 30 hz, da får en bra løft i bunn som både høres og føles, JBL subene har godt av litt EQ i bunn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene har jo EQ i bunn nå. De blir ikke så lineære til 15hz uten et "greit" løft i bunn. Poenget er at kurven ser ut som en bra utgave av det beste jeg hadde i det gamle rommet, men føles totalt kraftløst der det gamle rommet ristet innvollene.... Jeg skjønner det bare ikke.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som deg forrige rommet mitt. Brukte vel ett halvt år på å få til noe som helst energi i fra LFE-signalet. Hadde flere så kalte "kyndige" på besøk, og alle bare klødde seg på hodet. Til slutt ble jeg så frustrert, at jeg ikke husker hva jeg gjorde. Det bare plutselig løsna fullstendig! Kjellerdyp, tørr og jevn bass fra bunnen til langt oppover. Skjønner at dette innlegget ikke er til nytte for deg, men som du sikkert veit hender det at ddet plutselig "sitter", uten at det verken er noe logisk, eller bevisst du har gjort. Er nok ett rom som er vanskeligere å få til enn ditt forrige, men ikke gi opp. Prøvd med bare en subwoofer i rommet?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som forundrer meg mest er at det måler så bra.

Hadde det vært like lite bass i målingene som det er i brystkassa så kunne jeg forsåvidt vært med på det. Eventuelt at det var enormt mye bass et ANNET sted i rommet... men vi snakker om seks 15" og fire 18" og enorme mengder effekt som bare blir... borte?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det i andre rom?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene har jeg aldri målt i andre rom. Men høyttalerne har målt og spilt bra i det forrige rommet mitt.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Første jeg ville prøvd er som sagt å bytte fase på subene
    Ingen dum idé. Eldre JBL-elementer hadde ofte motsatt polaritet i forhold til normalen. D.v.s. utover utslag med positiv spenning på sort(-) polen. Slik er iallefall JBL 2226 konstruert. Normalen er i de aller fleste tilfeller utoverslag med positiv spenning på pluss/rød polen.

Ellers kan det være en bug med fase v/ tuningfrekvens. Ved tuningfrekvens er signalet 180 grader forskjøvet. Kan være uheldig overlapp mellom 15" og 18"erne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle slike faseproblemer ville ha vist på frekvensresponsen! Det måler jo nær perfekt...

Side 10 av 18 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •