Lytterom/hjemmekino-prosjekt endelig igang!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lytterom/hjemmekino-prosjekt endelig igang!!

Hei!
    Jeg har endelig, etter måneder med div planlegging, kommet igang med et lytterom/hjemmekino i kjelleren. Det uinnredede rommet i kjeller er totalt på 65m2, 19m2 av disse skal brukes til prosjektet. Det er betong på 3 av veggene, støpt gulv, og treverk i etasjeskille til 1.etg. Jeg har maaange timer her inne på avforum, og har plukket opp mange ideer .
    Soverommet til min datter på 2 år er rett over, så må jeg gjøre endel lyddempende tiltak. Det er veldig lytt idag. Har derfor begynt med dobbel gips i tak, skrudd rett i bjelkelaget. Er usikker på veien videre, men har 2 muligheter som jeg har tenkt:

1. Skru på lekt under gipsen, som jeg igjen skrur glava lydbøyler i, så en ny lekt under lydbøylen som undertaket skal festes i. Det blir for det meste perforert gips, og glava isolasjon (eller noe annet?) over dette. Er usikker på om dette blir en god løsning med tanke på lydisolering oppover.

2. Lage rom i rommet. Dette blir vel noe mer jobb enn løsning 1, men jeg gjør det hvis det er det som skal til.

Noen som har synspunkter på dette. Vil løsning 1 bli bra?

Takknemlig for synspunkter her :-D

Hansa

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rom i rom er selvfølgelig best, men sannsynligvis er lydbøyler godt nok.

I mitt gamle rom, kunne jeg se film om kvelden uten problem. Musikk på referansenivå derimot...

Om rom i rom demper nok, får de som har peiling uttale seg om.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Rom i rom er selvfølgelig best, men sannsynligvis er lydbøyler godt nok.

I mitt gamle rom, kunne jeg se film om kvelden uten problem. Musikk på referansenivå derimot...

Om rom i rom demper nok, får de som har peiling uttale seg om.
    Var inne og så på byggetråden din nå Skalle, og Russia anbefaler ikke montering av lydbøyler under gips. I mitt hode skjønner jeg ikke det. Tenkte det at 2 lag gips vil dempe de høyere frekvensene, uansett hva du monterer under gipsen? Men nå er det ikke alltid mitt hode er i takt med forskrifter :-?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansa1807
    Var inne og så på byggetråden din nå Skalle, og Russia anbefaler ikke montering av lydbøyler under gips. I mitt hode skjønner jeg ikke det. Tenkte det at 2 lag gips vil dempe de høyere frekvensene, uansett hva du monterer under gipsen? Men nå er det ikke alltid mitt hode er i takt med forskrifter :-?
    Nja, gipsen bør vel være under lydbøylene.

Men om det er et lag gips der fra før, så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke "D" bøyler, og legge et nytt lag under. Jeg er dog ikke noen ekspert på området.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Nja, gipsen bør vel være under lydbøylene.

Men om det er et lag gips der fra før, så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke "D" bøyler, og legge et nytt lag under. Jeg er dog ikke noen ekspert på området.
    Hadde allerede begynt med gipsen, så den blir der :neutral:
    Ble nesten ferdig med andre laget med gips idag, men fant ut at jeg ville utvide rommet for å gi plass til 2 seterader. Målene på rommet blir da ca 4x6m. Da får jeg handle mer gips imorgen. Legger fug i alle skjøter på gipsen, så minst mulig lyd slipper i gjennom. To be continued

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sniker meg inn med et kjapt spørsmål. Lydbøyler, er det for å dempe lyden sluk at resten av huset ikke forstyrres, eller er det på linje med akustikkplater ?

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrAmarok
    Sniker meg inn med et kjapt spørsmål. Lydbøyler, er det for å dempe lyden sluk at resten av huset ikke forstyrres, eller er det på linje med akustikkplater ?
    Det er slike:
    Himling med lydbøyler
    Skal visst minimere vibrasjoner/lyd fra rommet over, eller omvendt
    Hansa

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrAmarok
    "sluk" faktisk. Ja, sånn kan det gå når man skriver via iPhone.
    Men takk for godt svar :-)

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På`n igjen :)

Da er jeg igang igjen etter noen ukers pause, fikk en datter for litt over 2 uker siden

Har da også fått litt tid til å tenke ut hvordan ting skal gjøres. Har lektet ut veggen med 2"x2", skrur så 2"x4" i denne. Det blir 10cm rockwool i veggen, mens det blir 5cm luft mellom betong og isolasjon. Dette for å få lufting til betongveggen da det meste ligger under bakken. Bruker da ingen dampsperre i vegg. På veggene blir det et lag gips og et lag MDF panelplater, med greenglue mellom lagene.

På gulvet har jeg lagt Pergo knotteplast, da er jeg sikret noe lufting hvis det skulle oppstå noe fuktighet med tiden. Oppå dette blir det trykkfaste glassullplater, så gulvspon oppå det igjen.

Har ikke bestemt meg ang varme i rommet ennå. Heller mest mot gulvvarme, enten varmefolie eller T2 reflecta plater + kabel. Bruker jeg sistnevnte så kan jeg legge teppe oppå parkett/laminat uten problemer, da kabelen er selvregulerende. Time will show
    Ferdig rom blir ca 3.8m x 5.8, takhøyden blir ca 2.35.
    Bilder kommer...

Hansa

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder.

Her er foreløpig status i kjelleren.

Vedlegg 97392

Vedlegg 97394

Hansa

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir knall! Gratulerer med datter forresten Fint å ha en hobby på hjemmebane da, og noe alle i familien kommer til å ha mye glede av.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette blir knall! Gratulerer med datter forresten Fint å ha en hobby på hjemmebane da, og noe alle i familien kommer til å ha mye glede av.
    Takker Samboeren er ikke like entusiastisk ennå, men det kommer nok når det begynner å ligne et ferdig rom. Det blir ikke en hardcore hjemmekino, men like mye en kjellerstue som en kan være i uten å se på film også.
    Prøver å få til noe som ligner Stapedius sin hjemmekino. Håper han ikke har noe imot at jeg hermer litt

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering 18 Nov.

Har ikke vært kontinuerlig arbeid med kinorommet de siste ukene, er mye jobb om dagen og lille gullet på 4 uker krever sitt

Har idag fått trekt nesten ferdig til strøm/kabler, mangler bare noen småting som blir kjøpt inn imorgen. Har lagt opp til 7.1 foreløpig. Er litt usikker på om jeg også skal trekke til Presence i front, noen som har formening om dette?
    Har foreløpig ikke mulighet til å styre dette med min Primare SPA22, men planen er etterhvert å kjøpe en reciever med mulighet for korreksjon og med effekttrinn i front.

Har ikke landet helt når det gjelder prosjektor heller. Har lyst på Sony HW30 eller Epson TW9000, men så var det de penga da. Epson TW6100 er vel den som er innen rekkevidde pr idag. Vil jeg bli fornøyd med denne?

Har bestilt materialer for levering imorgen, da kommer ikke mindre enn: 35 gipsplater, 35 MDF-panelplater, 80m2 rockwool flexi-A isolasjon, 25m2 trykkfaste trinnlydplater, 25m2 gulvspon 22mm samt Glava lydbøyler. Blir en grei treningsøkt bare å få det i hus :grin:

Vedlegg 97836

Vedlegg 97837

Vedlegg 97835

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolering igang.

Har fått bært inn alle materialene idag, ble en grei treningsøkt av det ja
    Fikk også begynt med isoleringen, kom ca halvveis. Fanget opp et tips fra en annen her på forumet, om å bruke sperrebånd slik at isolasjonen holder seg der den skal være. Husker ikke hvem, men takk uansett
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1353449317
    Fant ut at jeg vil legge opp til høydekanaler i front, dumt å angre senere på at jeg ikke la det opp. Fattern hjelper til også
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1353449403
    Håper jeg ikke har glemt noe her. Har trekt til 4 dobble stikk, antenne, HDMI til Prosjektor, samt til høyttalere bak, surround og presence.
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1353449693
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1353449737
    Må på kundebesøk imorgen og torsdag, da er det på`n igjen nærmere helgen

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være meg? Brukte ihvertfall sperrebånd jeg og for å holde isolasjonen bort fra veggen. Funker greit det Kommet deg etter all materialbæringen? Tror armene mine var 50cm lengre i en uke etter stabelen med gipsplater som skulle ned

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut, og det går jo bra unna! Misunner deg virkelig muligheten til å forlenge rommet mtp andre seterad. Går selv å funderer på om jeg skal presse inn to rader, men det er utfordrende med rom på ca 415 cm.

Følger med videre

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Kan det være meg? Brukte ihvertfall sperrebånd jeg og for å holde isolasjonen bort fra veggen. Funker greit det Kommet deg etter all materialbæringen? Tror armene mine var 50cm lengre i en uke etter stabelen med gipsplater som skulle ned
    Jepp Nabon, det vår fra deg jeg lånte ideen. Funket bra, så takk igjen.
    Hehe, armene ble noe strekt ja, er på bedringens vei nå

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Dette ser veldig bra ut, og det går jo bra unna! Misunner deg virkelig muligheten til å forlenge rommet mtp andre seterad. Går selv å funderer på om jeg skal presse inn to rader, men det er utfordrende med rom på ca 415 cm.

Følger med videre
    Takk for det Kenti
    Er usikker på om det blir en andre seterad til å begynne med, men nå har jeg ihvertfall muligheten. Samboeren har ymtet frempå at hun vil bytte ut sofaen i stuen, da blir nok den flyttet ned i kinoen. Det er en Ekornes arion stressless modul-sofa, med god sittekomfort. Da blir det også et oppholdsrom selv om det ikke snurres film.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips på.

Da har jeg fått gjort en grei økt i helga. Fått isolert ferdig og gipset 3 vegger. Den siste veggen må stå åpen inntil videre, da jeg bruker den som inngang (greit å ha god plass til å bære inn materialer). Begynner med lydbøylene i taket imorgen
    Vedlegg 98060
    Vedlegg 98058
    Vedlegg 98062
    Vedlegg 98059
    Vedlegg 98061

Lett å måle feil etter en lang dag, samtidig som en skal være litt rask. Dårlig kombinasjon
    Vedlegg 98063

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klar for gips i tak.

Da har jeg fått opp alle Glava lydbøylene i taket, samt lektet ferdig. Klar for gips Skal låne en gipsheis i helgen, da blir alt så mye enklere.
    Neste uke er det gulv på planen. begynner da med kantavstivere, 19mm. Så legges Glava trinnlydsplater med 22mm gulvspon oppå dette.
    Ser lyset i tunnelen nå, kanskje det blir film før jul?
    Vedlegg 98136

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •