Thohaugs Lytterom - Ting er på plass - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  22
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 177
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oi, tøft!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er overraskende fornøyd med bildekvaliteten på denne. Til prisen så er det ikke noe som er i nærheten som jeg har sett hittil ihvertfall. Har også fått laget et gardinoppheng i taket for å trekke bak sofaen slik at jeg får skikkelig god kontrast når filmen skal rulles.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg igjen lest gjennom tråden din og her var det mye spennende lesning. Du begynner å få et veldig bra oppsett nå, men savner du ikke den tredje Milesen (center)? Jeg ser ellers at vi har valgt mye likt utstyr (Miles, Crown, JVC) så erfaringen din blir bra å ta med seg når jeg etterhvert får ferdig min kino. Hvilke element har du valgt som mellomtone til Milsene ? Tror nok du blir veldig fornøyd med prosjektoren, men den bør proff kalibreres hvis det ikke allerede er gjort. Jeg har ikke sett bilde på disse uten kalibrering men i følge Andreas21 og Gorm så blir bildet betraktelig bedre etter kalibrering da fabrikk instillingene ikke er de beste.
    Jeg har kjøpt meg en X700 og EEcolour. Jeg har ikke fått den opp hjemme enda, men fikk den demonstrert hos forrige eier og bilde var helt fantastisk. Jeg kommer til å følge denne tråden tett for her skjer det stadig noe spennende.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Da har jeg igjen lest gjennom tråden din og her var det mye spennende lesning. Du begynner å få et veldig bra oppsett nå, men savner du ikke den tredje Milesen (center)? Jeg ser ellers at vi har valgt mye likt utstyr (Miles, Crown, JVC) så erfaringen din blir bra å ta med seg når jeg etterhvert får ferdig min kino. Hvilke element har du valgt som mellomtone til Milsene ? Tror nok du blir veldig fornøyd med prosjektoren, men den bør proff kalibreres hvis det ikke allerede er gjort. Jeg har ikke sett bilde på disse uten kalibrering men i følge Andreas21 og Gorm så blir bildet betraktelig bedre etter kalibrering da fabrikk instillingene ikke er de beste.
    Jeg har kjøpt meg en X700 og EEcolour. Jeg har ikke fått den opp hjemme enda, men fikk den demonstrert hos forrige eier og bilde var helt fantastisk. Jeg kommer til å følge denne tråden tett for her skjer det stadig noe spennende.
    Center passer ikke inn i oppsettet hos meg pga en dør på frontveggen gjør at den ikke kan plasserer i helt i midten. Dessuten er akustikken såpass kontrollert her at phantom center ikke er noe problem. Lyden følger personene i bildet helt perfekt uansett.

Jeg har allerede en EEcolour og prosjektoren er proffkalibrert. Så bildet er helt fenomenalt.

PDD. bruker jeg ikke Crown forsterkerne i det hele tatt. Men de kommer nok opp og spiller igjen etter at jeg har bygget om kassene.
    Mellomtonen jeg valgte til Miles er Acoustic Elegance TD12M. Dette er helt fantastiske mellomtone elementer og 8x12Tom leverer dem hit nå på søndag etter snart et års ventetid. Tipper delefrekvensene kommer til havne på 3-400hz med et slakt FIR filter for bassen, og på 12-1500hz med et bratt filter mot TPL.
    Har snakket litt med tangen om mellomtonene, og diskutert litt hvordan kassene skal bygges. Har trua på at dette kommer til å bli veldig bra til slutt.

Skal også bygge om akustikken i rommet her etterhvert. Må ta ned alt pga skal male her, så da tenker jeg å bare utnytte muligheten til å se på mer elegante og effektive løsninger. Tror muligens jeg kommer til å gå for komersielle feller med metallplate resonatorer.
    [SIZE=2]

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg fått æren av å oppleve en kompromissløs tilnærming av et rom bokstavelig talt bygd rundt Inconcert Miles

Dagen startet med å stresse avgårde fredag "morgen" , ringe ( å vekke ) Thomas og si at jeg var på vei! Fant til slutt huset med nærmest preppet skøytebane utenfor garasjen, fikk parkert bilen og snublet meg ut.

Thomas møtte meg utenfor med en Redbull i hånda , klar for å guide meg ned til hulen hvor han har lagt igjen blod , svette og (gledes)tårer.

Det første som møtte meg i døra var et pustende rack av forsterkere, pc´er og høyttalerelementer. Etter og ha brøytet oss inn i rommet, forbi diverse akustiske tilltak og et hengende lerret var det bare å sette seg ned å nyte

Jeg er jo ikke kapabel til å forklare/beskrive lyd. Men jeg sitter igjen med et ord, TØRR! Og det er bassgjengivelsen som er så stram/tørr og presis at det er helt utrolig! Det smeller til der det skal , hverken mer eller mindre. Og det spiller så til de grader uanstrengt uansett hvilket volum vi hadde det på. Ingen antydninger til å bli slitsomt overhodet. Det spiller også utrolig oppløst og fint! Skarp på dette anlegget er utrolig digg!!

Og når Thomas satt på Transformers 4, så fikk jeg føle hvor dypt disse monsterne går! Helt rått! Det er så mange nyanser i bassen , det merkes godt i starten på filmen!

Angrer på en måte at jeg dro innom, da jeg aldri kan få til dette i mitt nåværende rom. Da hadde jeg fort blitt boende alene!

Og som en bonus til denne lyd opplevelsen , så er Thomas en fyr det er lett å like! Lett å prate med, rolig, avslappet og herlig type!

Vi sees som sagt snart igjen!!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

6. Liker thohaug har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hyggelige ord og et hyggelig besøk!
    Håper også vi sees igjen snart
    [SIZE=2]

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ferdig med rommet nå Thomas ?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet har forøvrig verdt "ferdig" en god stund nå. Det er fortsatt litt småting igjen, men selve akustikken er slik den kommer til å være antagelig til jeg flytter.
    Eneste som skjer her er ombygging av høyttalere iløpet av de kommende ukene.
    Har et veldig spennende prosjekt som jeg holder litt i skyggen. Men om det blir suksessfullt, så vil det bli veldig spennende.
    [SIZE=2]

10. Liker Johnnygrandis, Torolan har likt denne posten
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og snart skal alt ned igjen! Da er det jo kjekt at du har sånne ålreite folk som meg som kan lagre høyttalerne trygt . godt og varmt
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det vært ekstremt stille i denne tråden i en veldig lang periode, men det betyr ikke at det ikke har skjedd noe her! Har vært veldig dårlig på å oppdatere i denne tråden på en stund, men har tatt litt bilder underveis ettersom ting har skjedd her, så jeg kommer til å legge ut poster på løpende bånd av hva som har skjedd her det siste året. Det har nemlig skjedd en del, og blir litt uhensiktsmessig og legge alt i en post. (revet lytteromsakustikk og bygget opp igjen, bygget motfasebasstårn som aktiv bassfelle m.m) Skal også bli bedre på å legge ut noe her i fremtiden når det skjer noe.
    [SIZE=2]

13. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan låter dette rommet nakent?

Det forrige som hadde skjedd her var at Grandis hadde vært inne her for et lyttebesøk. En liten stund etter dette, så skulle jeg male om stua. I forbindelse med dette, så måtte da absolutt av akustikk ned og høyttalere flyttes ut. Grandis fikk da låne med seg mine miles en liten stund.
    Dette lånebesøket endte jo slik det måtte ende, og Grandis endte jo opp med å bygge sine egne.

Når det var ferdig malt om, satt jeg opp høyttalerne igjen, og koblet til og begynte å spille litt musikk. Det slo meg helt umiddelbart at dette låt absolutt helt forferdelig. Det var i mine ører helt håpløst å høre på musikk. Bare det å føre en samtale innendørs var ganske ubehagelig synes jeg. Så jeg tenkte, hva er det som skjer her nå? Så jeg tok målinger med samme plasseringen høyttalerne sto før. Eneste forskjellen var med og uten all akustikken min. Det skal merkes at på den "gamle" målingen, så er det også litt eq fra ca 150hz og ned. Så dere kan se selv hvordan forskjellene så ut. Det skal sies at vanlig EQ ikke påvirker tidsdomenet, så det har liten til null innvirkning på vannfallet og ETC responsen.

Legg merke til at oppløsningen sånn ca. lik på begge målingene som kommer til å bli lagt ut.
    Her er den de gamle målingene i tidsdomenet:

Vannfall: (dybden viser hvor lenge lyden "henger" i rommet. Hvor lenge kan sees oppe til høyre og venstre. I Y aksen (oppover) kan man se hvor lavt ned i DB eventuelle resonanser er i nivå i forhold til direktelyden, og hvordan de faller i db, som følge av at tiden går og de dør ut.
    -waterfall-jpg

ETC: Her kan man se det nivået i DB på refleksjonene fra vegger/tak/gulv osv. i forhold til direktelyden. Den direkte lyden er den første høye spiken dere ser på 0ms, og 0DB. Dette er forøvrig også et stykke fra den beste ETC målingen jeg har hatt når ting var maksimalt på stell. Da lå alt under 30db. Men det var denne jeg brukte til å sammenligne med selv.

-yre-venstre-yttalere-etc-jpg

Så. Her kommer hvordan det så ut når all akustikken var nede.
    Vannfall:

-vannfall-nakent-jpg

ETC:

-etc-nakent-rom-jpg

Som kan sees på disse målingene så er det en helt håpløs mengde decay/heng i rommet i store deler av frekvensområdet. Det hang i over et halvt sekund i over hele lytteområdet. Det var ikke rart at alle trommene låt som slappe 10l plastbøtter som ble slått på med hender.
    Når man i tillegg kombinerer dette med at refleksjonene er ganske mye høyere i nivå, og dermed blander seg mer med direktelyden, som vil grøte til stereoperspektiv ganske mye, så sier det seg selv at dette ikke er noe spesielt gunstig.

Til slutt så har jeg en måling med frekvensresponsen på begge deler, der det er lagt oppå hverandre for å vise ekstra godt hvor enorme forskjellene faktisk var. Trenger egentlig ikke noe forklaring her, for denne målingen taler egentlig litt for seg selv. Blå er gammel, og grønn var ny (uten akustikk)

-nakent-rom-spl-vs-gammel-linng-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ombygning til treveis!

Dette låt jo så håpløst, at det var jo ikke noe vits å høre musikk her tenkte nå jeg. I hvert fall ikke med det oppsettet som var nå. Så da var det bare å skynde seg så man fikk bygget de nye modulene til høyttalerne så fort som overhode mulig slik at man kunne sette opp akustikken igjen.

Jeg bygget et eget diskantkammer med god demping inne i miles og fjernet filten og kassen på baksiden av diskanten. Dette ga lavere forvrengning på målinger ifht. med bakplata på.

I mellomtonen endte jeg opp med en sandwichkonstruksjon med viskoelastisk masse mellom kassene. I praksis betyr det at jeg bygde en "flytende kasse" inne en annen kasse. Dette vil gjøre at det overføres null energi og vibrasjoner fra den innerste kassa til den ytterste, fordi den viskoelastiske massen i mellom vil gjøre om vibrasjonene til varme.

I bassen er jeg "tro" mot originalen, og har tunet den til å samsvare identisk til hvordan miles simulerer med det ekstra diskantkammeret. ( om noen er interessert i noen av simuleringene, så har jeg dem liggende tror jeg om det er noen som vil kikke på dem)

Her hadde hullene til front bafflene og bassporter blitt frest ut.

-ting-frest-ut-jpg

Innerkasse til mellomtone er påbegynt bygging. Det er 20cm demping i bakkant av kassen for å drepe så mye som mulig av refleksjonene som oppstår der. I tillegg er det en matrix for å bryte opp bølgene i kassene i frekvensområdet som mellomtonen skal jobbe i. Det kom i tillegg 5cm demping i gulv/tak og sideveggene.

-startet-bygging-av-innerkasse-mellomtone-jpg

Her hadde jeg vært å handlet bassporter og viskoelastisk masse. Må litt størrelse til om man skal klare å flytte luft, og samtidig holde portkompresjon lav, som dere ser

-handlet-bassporter-jpg

Så ble det litt pussing av innerkassene slik at laget med masse mellom kassene skulle bli så jevnt som mulig for likt trykk til alle flater.

-mellomtone-pussing-innerkasse-jpg

Her er laget med viskoelastisk masse mellom indre og ytre kasse på mellomtonen når jeg dreiv å satt det sammen.

-mellomtone-liming-ytterkasse-jpg

Har dessverre ikke flere bilder av selve byggeprosessen av bassene, men basskassene ble hivd sammen i en fei og utforingen til ytterkassen gikk også fort.
    Her har jeg stablet opp en side, for å bare høre hvordan det låt med en kanal. Koblet midlertidig opp på 2 crown itech forsterkere for å forenkle.
    Blir grei høyde på det her. Ca 10-15cm klaring til taket når det står på bar bakke.

-midlertidig-testing-en-kanal-jpg

Og joda, det var fuggel det virket det som! Og da var det bare å få stablet opp resten og begynne å kjøre på. Satte samtidig høyttalerne på halvfylte trillebårslanger fra biltema. Dette var for å senke resonansfrekvensen ned til gulvet til godt under det hørbare området. Resonansfrekvens mot gulvet med denne løsningen er på <10hz. Og joda, det forplanter seg absolutt INGEN lyd/vibrasjon fra gulvet og inn i kassen eller omvendt, selv ved nivåer på over 120db. Veggene flekset flere mm på disse volumene, men kassene var HELT fri fra vibrasjon.

Her har jeg satt opp systemet med elementer og fått de opp på gummislangene og vatret det opp. I tillegg har jeg begynt å konfigurere filterinnstillinger i Jriver og ruting av kanaler i lynx mixeren.

-en-kanal-ferdig-jpg

-oppe-jpg

-jriver-start-jpg

-lynx-start-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så, hvordan måler egentlig dette, og hva er mine tanker om akustikk for fremtiden?

Hadde nå fått målt det nye systemet. Hørte at det var mye potensiale i hvert fall og det låt bedre enn original konstruksjonen i mine ører. En god del mer sprut i mellomtonen og litt mer luft i diskanten, sånn uavhengig av romproblemene.
    Midlertidige delefrekvenser ble 300hz og 1500hz. (endte forøvrig opp på det og tror jeg kommer til å holde meg der en stund. Spiller på det enda)

Her er målingene høyttalerne. Legger ved den gamle målingen av miles i nakent rom for sammenligning først, kun den grønne som er interessant.

-nakent-rom-spl-vs-gammel-linng-jpg

Så den nye konstruksjonen: Det er null EQ eller akustikk på disse målingene.

-bassrespons-utgangspunkt-rl-jpg

-begge-fullrange-utgangspunkt-jpg

-waterfall-begge-utgangspunkt-jpg

-etc-utgangspunkt-jpg

-gd-begge-utgangspunkt-jpg

-spectogram-begge-utgangspunkt-jpg

Jeg ser i hvert fall forbedringer fra de gamle høyttalerne!. Den ekstra basseren på toppen har gitt vesentlige forbedringer i området 100-300hz ihvertfall, samt har den hevet dippen min på 70hz som jeg håpet den ville en god del. Gleder meg til å få inn føresterefleksjonsplatene her igjen og da vil nok området fra 200hz og opp bli vesentlig forbedret. I tidsdomenet har det jo gjort lite, men dette bør tas akustisk, og er vanskelig å løse (ref nær umulig) i høyttalerne i seg selv.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikkplaner for fremtiden

Så litt på hvilke akustiske løsninger jeg kom til å gå for fremover og kom til konklusjonen at jeg kom til å beholde den massive absorbent veggen foran. Dette er både pga estetiske hensyn ifht lerret slik at jeg kan få baffelvegg, samt litt det økonomiske aspektet ved å gå helt all out med komersielle feller. I tillegg vil jo en slik massiv felle i praksis virke som om hele høyttaleren står i infinite baffle over rommets schroederfrekvens.
    Jeg bestemte meg dog for å bytte materiale inne i veggen, samt øke dybden litt. Hadde benyttet 60cm med gul glava fra før som har en luftgjennomstrømnings motstand på 10700pa.s/m2. Denne skulle bli byttet med 75cm med knaus space slab som har en luftgjennomstrømning på 5000 pa.s/m2. Hadde også lyst til å gjøre veggen litt reflekterende i de øvre frekvensene i mine tanker og simulerte en del forskjellige materialer som skal gå foran bassfellen.

Endte opp med at det mest gunstige for meg vil være gulvpapp ved et scenario for å beholde øvre frekvenser uten å miste bassdemping fra Biltema. Dette ville gjøre at veggen begynner å reflektere over ca 1khz og i tillegg gir litt ekstra demping nedover i frekvens på selve fellen.

Her kan det sees simuleringene av den gamle fellen vs den nye fellen med og uten papp foran:
    Multi-layer Absorber Calculator

I side, tak og gulvrefleksjoner ble det fortsatt 25cm demping muligens med unntak av vinduet i venstre refleksjon. Der skulle det muligens bygges en absorbent som kan tas ut og inn av vinduet med håndtak som vil få en dybde på rundt 40-45cm for at det skal se flukt ut med resten på den siden, og for at det skal gå an å benytte vinduet når det ikke er kritisk musikklytting og film.
    Refleksjon på bakvegg skulle fortsatt bli håndtert av den store diffusoren min på 120x180x60cm.

I høyre hjørne bak var det massivt med trykk, så der blir det å eksperimentere med forskjellige løsninger. Hadde forsket en del på VPR i det siste og ville muligens til å prøve å bygge en 2x1m VPR med både 1 og 2.5mm stål i det hjørnet. Det var også mulig det kom til å bli testet litt motfase sub og andre fiffige ting.
    Ingen ting var for rart å prøve der.

Jeg hadde i forkant løpt rundt i rommet med sinustoner og kartlagt forskjellige resonansområder i rommet og hvor de oppstå. Det var dette jeg brukte for å ressonere meg frem til tankene mine over her. Her kan du se hvordan det så ut. Det er en grunn til at jeg vurderte feitere absorpsjon i det vinduet foran bl.a for å si det slik.

-kartlegging-resonanser-rommet-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Start på baffelvegg og tur til isolasjonsfabrikken!

Her hadde jeg begynt å bygge baffelveggen og testet hvordan lerretet ville passe. Pga døra i på frontvegg måtte jeg ha en løsning som var lettvindt, så jeg bestemte meg for å hengsle det på den 2"2" planken til venstre der. Da kan det svinges til venstre som en dør når man skal ut og inn. dette er en bedre løsning enn å vippe det opp.

-begynt-bygging-av-baffelvegg-jpg

Var også en liten tur innom isolasjonsfabrikken og skaffet med meg noen pakker med isolasjon som skulle brukes i bassfellen foran.

-isolasjonsfabrikk-tur-bakside-bil-jpg

-isolasjonsfabrikk-tur-fremside-bil-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustisk tweaking for ekstra bassextension

Sist gang jeg dempet opp frontveggen min så fikk jeg på en rar måte plutselig 20hz ekstra extension uten å miste noe annet.
    Etter mye tankegang om hva dette kunne skyldes så var teorien min at fordi jeg dempet opp på baksiden mellom høyttalerne og bakveggen med glavaen som hadde en viss type motstand. Da ble det slik at kassene mine oppførte seg mer som "lukket" fra 40hz og ned. Dermed ville avrulling endres og bli slakere derfra, og jeg ville få mer roomgain som resulterte i mer bass lenger ned i frekvensområdet.

Så denne teorien testet jeg ut. En måling verifiserer dette og da ble det glava bak høyttalerne og knaus på resten av fella.
    Her kan man se en måling av hvor mye ekstra extension nedover jeg fikk ved å gjøre dette. Spør du meg er det en formidabel økning En oktav mer i bassen må sies å kunne hjelpe til på film og elektronisk musikk. Kapasiteten er fortsatt den samme, og kapasiteten helt der nede ved 15-20hz er like høy som den er på 50hz.
    Er litt urettferdig her så ikke sammenlign selve responsen oppover. Hadde nemlig 6 pakker med knaus på bakveggen da. Det er uansett kun effekten ved gain fra 30hz og ned som var interessant på denne målingen. Selvsagt null EQ i bildet her.

Uten Glava bak
    -bassrespons-utgangspunkt-rl-jpg

Med glava bak

-med-glava-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygging av bassfelle m.m

Her fylles det på med isolasjon i det som skal bli bassfellen. 3 pakker inni her.

-bygging-av-bassfelle-1-jpg

Her er bassfellen ferdig fylt med isolasjon. Massive saker dette!

-bassfelle-ferdig-jpg

Her har jeg fått hengt opp lerret også. Svingfunksjonen fungerte utmerket! Dessverre litt mørke bilder her.

-lerret-plass-flatt-jpg

-lerret-plass-vinklet-jpg

Fikk også tatt en kjapp måling med bassfellen oppe. Absolutt godkjent dette i mine øyne. Dette var utgangspunktet før refleksjonsplatene kom opp og gjorde sine ting. Har heller ikke begynt på bakveggen på denne målingen. Tidsdomenet ble komplett ryddet opp i ned til rundt 35-40hz, men har ikke måling av dette dessverre. Det kommer måling av dette i en senere post.

-kjapp-ling-med-bassfelle-jpg

[SIZE=2]

21. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke folk aner hvor mye akustikk har og si. I de aller fleste tilfellene utgjør det også langt mer enn bytte av høyttalere. I alle fall hvis man går litt drastisk til verks. Det er selvsagt ikke alle som har mulighet til p.g.a. WAF.

Hvilke inntrykk fikk du av Audiolense på seminaret? Fikk du hørt oppsettet med vanlig manuell høyttaler korreksjon vs fullkorreksjon av Audiolense?
    Jeg har både eid Audiolense og hørte en rekke oppsett med det. Jeg har til gode å høre at det fungerer i nærheten av noe som er tilfredsstillende.

Det du sier at korreksjon ikke gjør noe tidsdomenet er forøvrig ikke helt korrekt. Dersom responsen er minimum fase, så vil EQ/korreksjon fungere. Som regel er f.eks deler av dypbassen det og der fungerer EQ ok. Til gjengjeld taper man kapasitet. Selv å dra ned en peak med bare 3-4 dB kan gi et klart dynamikk tap i oppsett med kommersielle produkter hvor man allerede har lite å gå på. Har man store basstårn med 120 dB pluss i kapasitet, så betyr det derimot neppe noe. Men å løse noe med tiltak vil alltid være det foretrukne og beste.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott dokumentasjon av hvor god effekt slike tiltak egentlig har , så dette er absolutt interessant å følge med på
    Keep up the good work
    Sist endret av Torolan; 03-06-2017 kl 10:33
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Imponerende at du klarer å ratte inn frekvensresponsen på såpass lave nivåer thohaug! Har du også en RT60 graf etter disse tiltakene, og i så fall; hvor foretrekker du at reverb ligger i ditt rom?

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •