Thohaugs Lytterom - Ting er på plass - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  22
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 177
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det forrige rommet mitt var veldig likt det jeg har nå, både konstruksjon, dimensjon og bruk, men oppfører seg totalt annerledes. Ganske irriterende, i grunn...

Men tror et par massive feller vil gjøre susen, så får vi se. Diffusor er spennende!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Det forrige rommet mitt var veldig likt det jeg har nå, både konstruksjon, dimensjon og bruk, men oppfører seg totalt annerledes. Ganske irriterende, i grunn...

Men tror et par massive feller vil gjøre susen, så får vi se. Diffusor er spennende!
    Men diffusorer gjør ingenting med romnoder og stående bølger, vel? De reduserer ikke energien som er i rommet, bare spredningen/fordelingen av disse. Da er det bassfeller og absorpsjon som er tingen. Stemmer ikke det?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Men diffusorer gjør ingenting med romnoder og stående bølger, vel? De reduserer ikke energien som er i rommet, bare spredningen/fordelingen av disse. Da er det bassfeller og absorpsjon som er tingen. Stemmer ikke det?
    Helt korrekt det. Det er også relativt kritisk å bruke riktig material i forhold til hvilken tykkelse man skal benytte på fellene. Om du skakk ha diffusorer til å ta langt ned i bassen må man nesten bygge en diffraktal og man bør ha veldig god sitteavstand. Bassfeller vil i så og si alle tilfeller være å foretrekke.
    Har du tenkt noe på hvor tykke feller du tenkte å bruke atledreier? Om du skal over 40-50cm vil det jo kanskje være en fordel å bruke knaus fra Byggmax fremfor flexi-a. Ellers er jo disse modex edge fellene som er basert på vpr prinsipp fra RPG meget spennende. Koster endel, men vil nok dempe betydelig bedre enn passive feller.
    Sist endret av thohaug; 01-08-2015 kl 17:59
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker Å mer eller mindre dekke bakvegg med noe Glava-aktig, 40-50 cm dypt.

Har målt og prøvd litt i dag, poster i egen tråd.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne datt inn døra i dag, og da er jeg et steg nærmere å kvitte meg med prosessoren og kjøre aktiv deling med pc som kontrollenhet.

Veldig spent på kvaliteten og hvor transparent denne er. Men jeg har en tier på at den antagelig er transparent nok for meg. Skal benyttes sammen med lynx aes16 kortet som allerede står i maskinen.

-20150324_132309-jpg

-20150324_132625-jpg

-20150324_133217-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjedd litt forskjellig her i gården i det siste. For et par ukers tid siden dumpet disse driverne inn døra.

-rmj-18-tom-jpg

-rmj-18-tommere-jpg

Dette er noen beist av elementer og skal benyttes i Tapped hornene som jeg og Seigmann har bygd. Spesifikasjonene på dette elementet er helt hinsides. Det har en BL på over 35, QTS på 0.20, Xmax på 12.75 samt en EPB på over 140.

Forrige uke ble jeg til slutt helt møkk lei av å nesten brekke ryggen hver gang jeg skulle koble om bak i racket, så jeg bestilte meg et stort 19" rack med hjul på. Du verden så mye enklere det blir å holde oversikt med et slikt rack. Har kun en strømledning som går ned fra racket, ettersom jeg kjøpte 2stk 19" strømpadder som jeg kunne skru fast på baksiden av racket. Utrekkbare skuffer til både PS3 og PS4 er selvfølgelig også på plass.

Her er et bilde under montering. Mangler fortsatt å få portet over PC-en til et 4U kabinett.

-rack-front-jpg

Sist, men ikke minst så har jeg nå godt helt over til å gjøre DSP korreksjonene mine inne i Jriver, og i forbindelse med dette måtte jeg sette opp nye EQ kurver. Korrigerer ikke lengre opp enn til 150hz, ettersom under 150hz, så er bassen lik i alle setene mine, og korrigeringen gjelder for hele sitteplassen. Slik måler det etter den nye kalibreringen. Synes den store toppen ved 5-700hz var så rar på målingene, ettersom jeg ikke klarer å høre den når jeg sitter å lytter til musikk. Etter mye eksperimentering rundt det, fant jeg ut at dette er sofaryggen min, og at den ikke er tilstede når jeg sitter i sofaen. Samme med den stående bølgen ved 50hz. Den kommer å går litt tilfeldig, og fant ut at den ble plutselig borte når jeg skrudde av vaskemaskinen. Så den kan jeg jo også ignorere totalt. Bruker et høypassfilter på 12hz, ettersom systemet ikke har noe å gi under dette. Over dette har jeg en kapasitet på ca. 110-115db. Endte også opp med en litt mindre heving i bunnen den gangen her etter endel lytting på forskjellig musikk. Synes det låter veldig homogent og åpent her nå.

-jriver-kalibrering-spl-jpg

-frekvensrespons-750hz-jpg

-jriver-kalibrering-vannfall-jpg

-jriver-kalibrering-impulse-jpg

-jriver-kalibrering-gd-jpg

-jriver-kalibrering-forvrengning-jpg

Dersom noen ønsker å komme på besøk hit, så kan man skyte meg en PM. Har litt tid fremover som jeg gjerne benytter til musikkbesøk og til å utveksle erfaringer og løsninger med andre.
    Sist endret av thohaug; 05-27-2015 kl 13:49
    [SIZE=2]

7. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har kontroll på det meste når det kommer til rommet ditt virker det som
    Utrolig gode målinger , og jeg tipper dette låter meget bra ja
    Skulle gjerne bodd litt nærmere , slik at det hadde vært en overkommelig tur å fått en demo ja.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut! Gleder meg til helgen!
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjedd en del her i det siste. Har fått nye amper til fronthøyttalerne og er meget fornøyd med disse. Valget landet på Hypex Ncore. Disse skal senere brukes på diskantene når den aktive delingen dukker opp i løpet av høsten. Disse låter endel åpnere og mer oppløst fra øvre bass 150hz og oppover. I bassen er crown itechen fortsatt hakket vassere synes jeg, men det kommer muligens rett og slett pga ren kapasitet. over 150hz er Ncore definitivt bedre på alle områder.

Her er et bilde:

-hypex-ncore-jpg

Mesteparten av racket er også allerede fylt opp av forskjellige forsterkere, Pc og lagringsbokser. Så spørs om jeg ikke muligens må bestille enda et i senere tid om det blir utvidelse av surround. Har 12 kanaler med amp tilgjengelig nå og det kommer til å gå med 6 kanaler til frontene og 2 til surround. Så har fortsatt litt kanaler og gå på før jeg må ut og handle mer. Slik står det akkurat nå, ettersom jeg ikke har dyttet det inn der det skal enda:

-rack-jpeg

Det er ikke kun på hifi fronten det skjer ting. I sommer har jeg bygget nytt kjøkken, samt en tørr utebod til å lagre forskjellige ting til Hifi i. Har noen bilder av dette også.

-kj-kken-jpg

-utebod-jpg

Endelig etter over 6mnd ventetid dukker snart de nye mellomtonene mine opp og da blir det tid for ombygging av miles. Har fått designet ferdig kabinettene som skal benyttes og her kommer det litt om dem:

Skissen min for mellomtonen ser slik ut: Bare se bort i fra det ekstra rommet på baksiden, ettersom det kun er der for at det skal passe størrelsesmessig med resten av konstruksjonen. det er kun den lille boksen foran som er selve kabinettet. Denne er kun 35cm høy for å få mellomtonen så nærme diskanten som mulig.

Planen min var demping i sideveggene mellom avstivningene. Det er plass til 7-8cm tykk dempeplate på hver side, og en 5cm dempeplate/gummiplate etc på baksiden. Kabinettet er 14,7 liter etter alt av avstivning etc er tatt med. Det har en tuning på 0.73 uten noe som helst demping i bassbox. Med den mengden demping jeg hadde tenkt havner jeg på mellom q 0.66 og q 0.70, noe som er ganske midt i blinken mtp roll off.

Tenkte å kjøre greenglue mellom den doble frontbaffelen og noe form for gummi eller slikt for å hindre resonanser fra festingen av selve elementet. Avstivningene er satt inn vinklet i sidene for å unngå stående bølger så mye som mulig på sideveggene, og for å "dytte" refleksjoenene inn i glavaen jeg kommer til å ha der. I bunnen og toppen av kassen, så tenkte jeg kanskje det ville vært en ide å ha små støperør som jeg deler i 2 og borer masse små hull i og lime fast i bunn og topp av kabinettet med glava etc. inni støperørene for kombinasjon av både demping og å spre de stående bølgene inni kabinettet. Dette vil i tillegg ikke stjele noe særlig volum ettersom støperørene kommer til å være såpass åpne. Dette er dog ikke med på tegningen, så man får visualisere det istedet.

Kassen blir bygget med 30mm mdf i sideveggene og 60mm MDF frontbaffel, så det kommer til å bli stivt og tungt.

Her er tegninger og simulering av kassen for mellomtone:

-simulering-png

-front-jpg

-yre-jpg

-venstre-jpg

-avstvninger-jpg

Bassdelen skal jo integreres sammen med foregående bygg, så der har jeg valgt og bare halvere volumet på orignalkonstruksjonen og benytte eksisterende tuning, demping og slikt.

Her blir elementet satt relativt langt ned i kassen for å kunne teste med å enten ha bassen helt oppe mot taket, eller nærmest mulig mellomtone for å se hva som vil fungere best. Må også se litt an i forhold til hvor høy høyttaleren blir mtp at ikke den store dempeplaten i taket havner i veien for elementet.

Det vil bli limt 5cm isolasjon på sidevegger og bakvegg, samt tak og gulv i kabinettet, men her vil det ikke bli gjort noe særlig med kantavstivere og slik ettersom jeg ser ikke det som like nødvendig som i en mellomtone kasse. I tillegg er det ikke dette i originalkonstruksjonen og vil at denne delen skal være så lik som overhodet mulig.
    Her er noen bilder av bassdelen.

-simulering-png

-front-jpg

-venstre-jpg

-bakside-jpg

Så er mye prosjekter på gang her, selvom det virker litt stille fra denne kanten.
    Sist endret av thohaug; 09-03-2015 kl 01:13
    [SIZE=2]

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøøøøøft!

Har du testet PA amper i det oppsettet? Hadde ikke du noe itech forresten? Jeg er nysgjerrig på hvordan ncore yter i forhold til PA-amper.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Tøøøøøft!

Har du testet PA amper i det oppsettet? Hadde ikke du noe itech forresten? Jeg er nysgjerrig på hvordan ncore yter i forhold til PA-amper.
    Jo er nettopp Itech jeg har sammenlignet Ncore med. Itech er fortsatt en helt sinnsyk forsterker til bass, muligens kun slått av verstingene til Powersoft. Oppover i registeret er det klar seier til NCore på alle områder. Den har bedre oppløsning, lavere støygulv og generelt låter åpnere. Har 2 itecher liggene som jeg ikke bruker for øyeblikket. Når treveis oppsettet blir oppe å går så blir det itech på bass og mellomtone, og Ncore på diskant. Kommer nok til å svitsje litt rundt, men tenker ihvertfall nå at det er der Ncore gjør den beste jobben.

Er selv veldig fan av PA-amper og mener de kan være knakende gode forsterkere til Hifi også.
    Sist endret av thohaug; 09-03-2015 kl 01:20
    [SIZE=2]

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd. Noe nytt angående disse konstruksjonene?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endret litt på designet av kassene, men venter dessverre fortsatt på mellomtonene. Basselementene er mottatt, så regner med å få det ferdig til over jul en gang.
    Har du fått testet lroy subbene enda?
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Har skjedd en del her i det siste. Har fått nye amper til fronthøyttalerne og er meget fornøyd med disse. Valget landet på Hypex Ncore. Disse skal senere brukes på diskantene når den aktive delingen dukker opp i løpet av høsten. Disse låter endel åpnere og mer oppløst fra øvre bass 150hz og oppover. I bassen er crown itechen fortsatt hakket vassere synes jeg, men det kommer muligens rett og slett pga ren kapasitet. over 150hz er Ncore definitivt bedre på alle områder.

Her er et bilde:

-hypex-ncore-jpg
    Er det mulig å få vite hvor har du kjøpt disse og pris? Har prøvd å søke, men havner stort sett kun på diverse sider for kjøp av komponenter og DIY.

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Har endret litt på designet av kassene, men venter dessverre fortsatt på mellomtonene. Basselementene er mottatt, så regner med å få det ferdig til over jul en gang.
    Har du fått testet lroy subbene enda?
    Blir spennende å se når alt er i hus.
    Har hatt andre sted å prioritere budsjettet enn akkurat subber i det siste, så har ikke tatt noe valg der enda.
    Kommer nok etter hvert.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janghell Vis post
    Ja. Det er de kabinettene som er brukt hos meg også. Fungerer ypperlig og det blir ikke varmt i det hele tatt. Jeg bruker dog mono versjonen og ikke stereo versjonen.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Blir spennende å se når alt er i hus.
    Har hatt andre sted å prioritere budsjettet enn akkurat subber i det siste, så har ikke tatt noe valg der enda.
    Kommer nok etter hvert.
    Blir ofte sånn. Jeg for min del har måttet sette av penger til ny prosjektor i det siste ettersom den gamle synger på siste vers. Det kommer inn en råtass av en prosjektor om ikke lenge her tenker jeg. Men alt annet blir jo litt stående å henge.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gamle BenQ tok endelig kvelden forrige uke, så da ble det å kjøpe seg ny prosjektor! Så på lørdag så kom denne inn i stua.
    Digert beist dette her. For en bildekvalitet på denne maskinen!

JVC X500

-jvc-dla-x500r_1-jpg
    [SIZE=2]

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)