Thohaugs Lytterom - Ting er på plass - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  22
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 177
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja er nok noen horn inne i bildet og store element..... Om tiing går iorden. Må sjonglere litt med økonomien, salg av noen småting osv, så blir det mange store element... Men det er en del som skal klaffe for at jeg skal få det til. Må selge unna Chelloene ( sukk) og Unison settet... (dobbeltsukk) men å selge noe som helt fortiden er nesten som å vinne førstepremien i lotto... Hmm kanskje jeg like greit skulle satse på det. Vinne førstepremien i lotto, da kan jeg jo beholde både Chelloene og Unison settet og bruke det som et nr 2 anlegg...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sysler å går her. Har stått noen dager stille nå, da jeg har andre ting å gjøre enn å lime. Men begynner å se enden på det nå.
    Har også bestemt meg for å ta ned all akustikken i lytterommet og begynne på nytt, helt ifra plassering av sofa. Så får vi se hva vi ender opp på her etterhvert. Det vil komme både bilder og målinger fra dette.

Status:

Beklager rot, men blir litt sånn når man driver på med ting :P

-fb_img_14007679058314361-jpg
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var siste stav limt og platået sin dette skal stå på endelig ferdig. Alt som gjenstår nå er å stable dem oppå platået og gjøre målinger og justere.

Her er et bilde av kaoset som er stua mi for øyeblikket :-P

-20140621_030023-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg endelig ferdig! Slik ble sluttresultatet. I morgen blir det målinger for å finne ut hvor mye dette har faktisk hjulpet.

-diffusorer-ferdig-jpg
    [SIZE=2]

5. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått målt opp og gjort kalibrering. Disse nye diffusorene hjelper veldig godt på mellomtone. Spesielt vokaler høres mye mer naturlig ut. Det låter også generelt åpnere, som at jeg sitter i et større rom. På målinger ser jeg også at de har hjulpet endel på etc og på kamfilter fra 300hz og opp.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I helgen tok jeg frem kalibreringsutstyret igjen for å gjøre litt finkalibrering. Føler at jeg er i mål nå og har pakket ned målingsutstyret. Ihvertfall frem til den nye akustikkløsningen for førsterefleksjon dukker opp.

Her er resultatet etter helgens kalibrering:

Målte først i stereo, kalibrerte bassen med stereomåling.
    -bassrespons-med-og-uten-shelf-uglattet-jpg

-bassrespons-med-og-uten-shelf-1-6-glatting-jpg

Her kan man se bort i fra det som skjer helt i toppen, da dette er måleartifakter som ikke er hørbare.
    -begge-yttalere-fullfrekvent-jpg

Målte så høyttalerne hver for seg

-respons-200hz-yre-yttaler-uglattet-jpg

-respons-200hz-yre-yttaler-1-6-glattet-jpg

-venstre-yttaler-fra-200hz-uglattet-jpg

-venstre-yttaler-fra-200hz-1-6-glattet-jpg

Her er vannfall av rommet mitt, er litt usikker på hvordan jeg skal få løst problemet med de stående bølgene helt i bunn der, men merker ikke så mye til det på musikk, så om noen har noen konkrete tips der er jeg åpen for forslag

-vannfall-bass-300ms-jpg

-vannfall-bass-500ms-jpg

-vannfall-hele-kurven-jpg

Impulsrespons:

-etc-yre-yttaler-jpg

-etc-til-150ms-yre-yttaler-jpg

-etc-venstre-yttaler-jpg

-etc-til-150ms-venstre-yttaler-jpg

Legger også med en måling av group delay her.

-excess-delay-yre-yttaler-jpg

-excess-delay-venstre-yttaler-jpg

Her ser du også disse rare måleartifaktene som oppstår i høy frekvens når det måles i stereo.
    -excess-delay-begge-ht-jpg

Føler vel at jeg er sånn noenlunde i mål nå, men om noen har noen konkrete tips om hva som kan forbedres så tar jeg gjerne imot tips.
    Driver å jobber med en ny løsning for førsterefleksjon og håper på å forbedre en del av problemene mine mellom 100-500hz med den.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjedd en del her siden sist jeg postet. Har hatt en annen tråd her inne hvor jeg har diskutert en ny akustikkløsning for min førsterefleksjon. Denne er nå på plass og jeg synes alt låter betydelig bedre og strammere. Spesielt gulvplatene utgjorde stor forskjell. Ble en helt annen verden når disse havnet på plass.

Har også fått flytta all elektronikken min inn i et annet rom siden jeg var drit lei viftestøyen fra Itech forsterkerne mine i tillegg til at de gjorde det nesten uholdbart varmt her.

Slik ble det seende ut:

-20140731_194343-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen har blitt betydelig strammet opp her etter den nye akustikkløsningen kom på plass. Bestemte meg denne gangen for også å ta gulvrefleksjonen min seriøst. Har fått gjort unna litt kalibrering og satt opp noen få eq punkter under 160hz og et shelf fra 200-20hz for å heve bassen slik at den føles naturlig. Alt over det er det ikke gjort noe som helst med. Nå låter det riktig så godt. Fått mer tyngde og bedre definert midbass spesielt. Har pleid å bruke Avratz fra infected mushroom til å høre om bassen er bra og føler nå at den sitter som et skudd. Resten er mer eller mindre som før ettersom den nye løsningen var laget spesielt for å takle romproblemene og refleksjonene mine fra 500hz ned til 100hz.

Er desverre fryktelig dårlig på å beskrive lyd, men nøytralt og tørr og definert bass er vel nøkkelord jeg kan bruke.

Design er kastet på båten for lengst. Her er det kun lyden som er i fokus.

-20140731_194012-jpg

-20140731_194134-jpg

-20140731_194159-jpg

Her er noen målinger av hvordan det ser ut nå. Dere kan bare se bort ifra det som skjer fra rundt 1khz og opp da dette kommer av refleksjoner fra skinnsofa og at mic ikke er helt nøyaktig plassert siden jeg har målt i stereo. Det er derfor ikke representativt for virkeligheten.
    På vannfallmålingen kan man også se bort ifra den bølgen på 50hz ettersom dette har jeg kommet frem til at er støyen fra prosjektoren min.

Alle kurvene er uglattet

-bass-ferdig-kalibrert-med-og-uten-shelf-jpg

-etc-vrnstre-yre-jpg

-gd-begge-yttalere-jpg

-vannfall-bass-etter-kalibrering-jpg

-vannfal-etter-eq-og-shelf-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost
    Sist endret av thohaug; 08-10-2014 kl 01:50
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått optimalisert akustikken så godt det lar seg gjøre i dette rommet nå tror jeg. Har fortsatt resonansen min på 24hz som jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gjøre noe med, men annet enn det tror jeg at jeg sier meg fornøyd.

Driver sakte men sikkert å jobber meg over til å kvitte meg med prosessoren og bytte til en ren pc-basert løsning, men har støtt på noen hindre som må overkommes først. Et av disse problemene er hvordan jeg skal få rutet lyden fra eksterne enheter gjennom jriver sin prosessering. Har gått til innkjøp av et billig lydkort med optisk inn, for å prøve å kjøre lyden min inn gjennom det og i en loop tilbake til jriver sin WDM driver. Blir nok av knoting med dette i nærmeste fremtid vil jeg tro.

Har også fått lagt opp ny beskrivelse og nye bilder i førstepost.

Her er noen målinger av rommet spiller for de som interesserer seg for slikt.

-frekvensrespons-siste-justering-jpg

-vannfall-siste-justering-jpg

-etc-samlet-jpg

-gd-etter-siste-justering-jpg
    Sist endret av thohaug; 11-18-2014 kl 15:50
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost.
    [SIZE=2]

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, "design er kastet på båten for lengst"

Morro at det sitter, spiller nok rått!:-)

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet målrettet med kun rommet som fokus en veldig god stund nå, så det er deilig å endelig være nære målet. Nå kan jeg fokusere på andre ting fremover og starte med å forbedre lydkvaliteten i bl.a kjeden min. Fikk lydkortet mitt med optisk inn idag, så i helga blir det nok mye knoting med å prøve å kjøre eksterne enheter gjennom jriver. Har noen ting jeg tror kan fungere, men vi får se i løpet av tiden fremover.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt en liten oppgradering her. Har gått til anskaffelse av nytt lerret!
    Var så dritlei det gamle nedtrekkslerretet så bestemte meg for å gå for et med ramme. Måtte bygge et hengslingssystem til det. Har bygget og hengt lerretet mye lengre ned enn jeg pleide å ha det før. Hengselsystemet er ikke ferdig, men det ser nå sånn tålelig greit ut nå.

-20150101_225126-jpg

Har også kjøpt slike masking bars, men må bare meddele at jeg ikke helt forstår meg på hvordan disse skal monteres. Er det noen som kan opplyse meg om dette?
    [SIZE=2]

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest igjennom tråden din, og jeg må si dette er et spennende prosjekt. Imponerende. Stå på!

Jeg skal være ærlig at jeg drømmer om et dedikert mørkt rom med skikkelige bassfeller og diffusorer...

Hvordan oppleves lyden i rommet? Jeg ser at fallet fra direktelyd til refleksjoner faller til -30dB innen 1ms? Er rommet "tungt"? Fordi i enkelte veldig dempede rom har jeg opplevd at man må pøse på med forsterkerkraft for å føle man får nok, og når man går ut etterpå finner man ut at volumet har vært skamhøyt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo tusen takk for det! Nå ser det ikke like lekkert ut som hos deg, men det gjør jobben bra ifht lyden. Synes selv ikke det oppleves som tungt. Det ble mye bedre og åpnere etter at jeg gikk over til mye tykkere plater i refleksjonspunktene. Da forsvant mye av den lyden av en eq profil som gjerne for tynne akustikkplater gir.
    Bassen oppleves som veldig kontant og tørr men unntak av den noden på 24 hz som jeg antagelig aldri blir kvitt. Den plager meg dog ikke akkurat mye. Dette oppsettet er kanskje hakket for mørkt for de som hører mye på jazz og lignende, ettersom jeg subjektivt er glad i relativt pondus i bunn. Tror dog grunnen til at du kan ha opplevd en trykkende følelse fort kan komme av at det ikke er dempet bredbåndet nok.

Hadde før ca -25db på etc skalaen og har nylig justert til -30 og for min del syntes jeg det ble bedre. Synes ikke det er noe problemer med for lite klang selv, men det er jo litt smak og behag kanskje. Synes det er godt med smekk i trommer og lignende selv ved lave volum. Pleier generelt å lytte til musikk på rundt 75-80db.

RT ser slik ut, selvom den kanskje ikke er veldig relevant i et såpass lite rom.
    -rt-siste-justering-jpg

Det jeg er mest stolt over å ha fått til i dette rommet er definitivt Group delay, som antagelig er få bra som jeg noensinne kommer til å få det.
    Sist endret av thohaug; 01-08-2015 kl 14:04
    [SIZE=2]

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, både du og 8x12_TOM klarer det imponerende kunststykket med å få så godt som snorrett GD. Kudos. Men det er jo i hovedsak fordi dere har veldig dempede rom vil jeg tro.

Om bunn er jeg enig. Det virker som en trend at når man beveger seg oppover i ultra HiFi-rankene at lydbildet blir renere, men også tynnere med mindre fokus på bunn. Funker knall på jazz og kvinnevokaler, men feiler helt når man kommer med en fet og fyldig fuzzgitar. Bunnen skal (på musikk) trøkke så mye at man kjenner basstromma i brystet og bassen suger i magen. Det er iallefall min mening som live lydmann.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i dette. Kan heller ikke understreke nok hvor viktig headroom er. Synes selv mine 4x15 holder akkurat til musikk, men jeg ligger selv i den kategorien som mener at man aldri kan få for mye membran sålenge man har kontroll i rommet. Jeg som hører mye på rock og metall o.l synes det ihvertfall må rundt 9-10db heving til før det svinger skikkelig. Hvis man virkelig skal skvette av skarptrommene må man opp litt i volum også. Er vanskelig å få til skikkelig livelyd uten å bli litt ivrig med volumkontrollen.
    Har dog hørt en del ultra High end (på pris) oppsett som har stått i ubehandlede rom og det er heller labre greier må en si. Verste i nyere tid var det stenheim oppsettet på hortenmessa. Det var bare total grøt i bassen.
    [SIZE=2]

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende! Har innsett at rommet mitt ikke er bra i det nye huset, og at det må relativt massive tiltak til for å få det noenlunde brukbart. Hadde vært spennende å sett litt skisser av løsningene du har kommet fram til for å hente litt inspirasjon. Skal lese gjennom tråden din når jeg kommer hjem. :-)

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen gode skisser liggende, men skal se om jeg får laget noen modeller o.l i sketchup og komme med en litt lengre post om hvordan rommet er bygget opp og hvordan jeg har bygget og satt opp løsningene som står i rommet p.d.d

Rommet mitt er ikke spesielt gunstig det heller, med en åpning inn mot kjøkken som ikke er mulig å tette, samt at samtlige vegger er laget av betong. Så det er fullt mulig å oppnå et godt resultat selv i et middelmådig rom.
    [SIZE=2]

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •