Thohaugs Lytterom - Ting er på plass - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  22
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 177
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Woho! Blir spennende å se hva du syns om diffusorer. Hvor mange får du ut av 270 meter plank? Bør vel bli noen? Tippe på 8 eller 10?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir 6stk faktisk. Med 60cm som lengste stav for å få effekt så langt nedover i frekvens som overhodet mulig. Skal lage en linje på bakveggen som blir 120cm høy og 180cm bred. Satser på at det vil hjelpe til med å rydde opp litt her.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, skikkelig dype altså! Spennende!

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å ta litt tid det her pga lite tilgjengelig fritid her er ståa akkurat nå.

Har kappet ferdig 15 cm stavene og begynte såvidt på 45 cm.stavene.
    Her er et lite bilde:

-20140309_175020-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av gårsdagens ganske effektive økt.

Begynner å bli en del nå

-20140310_212501-jpg
    [SIZE=2]

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der kommer til å veie "greit" med kilo... Tåler veggen din dette?

Har troen på konseptet, og med 45cm dybde og 48mm staver bør de bli ganske bredbåndet også.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir 60cm på lengste stavene, synes 45cm ble litt lite Virkningsområdet kommer til å være 287-3583hz. Kommer til å veie veldig mye antagelig. Skal bygge sidevegger til dem og stable dem oppå hverandre og sette hjul i bunnen slik at det enkelt kan flyttes på og stå fritt på gulvet. Hadde ikke vært noe problem uansett, da bakveggen min består av 25cm tykk mur og er en bærevegg i huset.
    [SIZE=2]

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du har kontrollen på dette. Er virkningen av diffusoren den samme med sidevegger? Vil vel påvirke spredning ganske betraktelig?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å teste med begge deler.. fordelen med sideveggene er at jeg muligens kan sette det opp som en diffraktal.
    Kommer til å teste grundig med målinger og ører under oppsettet av disse. Spredningen horisontalt blir nok å ankomme enda litt senere enn den vertikale spredningen, så det kan jo være en fordel i det også.
    Det vil jo spre like mye, men lydbølgene horisontalt vil jo sprette litt mellom sideveggene først.

Forøvrig spennende tråden din også nå! Du har vel som jeg har forstått testet en del forskjellige Glava og Rockwool typer.

Etter planen for hvordan diffusorene skal settes opp får jeg nemlig rundt 50cm tomrom over og under og over og tenkte å få til litt bassfeller der. Men jeg er redd for å overdempe rommet så det låter dødt.

Så etter jeg var hos 8x12 Tom forrige helg så jeg noe han hadde gjort som jeg tenkte å kopiere. Han hadde tatt støperør og borret masse hull i det og stappa det fullt med isolasjon og trekt stoff rundt. Dette syntes jeg var genialt, da røret vil i teorien fungere som en poly diffusor på høyere frekvenser og lavere frekvenser vil bli absorbert.

Disse rørene vil bli på enten 30 eller 40cm i diameter og rundt 180cm lange. Hvilken isolasjon vil du anbefale i disse?
    [SIZE=2]

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig banskelig å si hva som vil være optimalt, det vil nok avhenge av tuning på røret. Vil tippe et relativt tett materiale siden det er begrenset tykkelse.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får vel prøve meg litt frem. Tipper det blir en mellomting mellom glava a37 og rockfon et sted.
    [SIZE=2]

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Jeg kommer til å teste med begge deler.. fordelen med sideveggene er at jeg muligens kan sette det opp som en diffraktal.
    Kommer til å teste grundig med målinger og ører under oppsettet av disse. Spredningen horisontalt blir nok å ankomme enda litt senere enn den vertikale spredningen, så det kan jo være en fordel i det også.
    Det vil jo spre like mye, men lydbølgene horisontalt vil jo sprette litt mellom sideveggene først.

Forøvrig spennende tråden din også nå! Du har vel som jeg har forstått testet en del forskjellige Glava og Rockwool typer.

Etter planen for hvordan diffusorene skal settes opp får jeg nemlig rundt 50cm tomrom over og under og over og tenkte å få til litt bassfeller der. Men jeg er redd for å overdempe rommet så det låter dødt.

Så etter jeg var hos 8x12 Tom forrige helg så jeg noe han hadde gjort som jeg tenkte å kopiere. Han hadde tatt støperør og borret masse hull i det og stappa det fullt med isolasjon og trekt stoff rundt. Dette syntes jeg var genialt, da røret vil i teorien fungere som en poly diffusor på høyere frekvenser og lavere frekvenser vil bli absorbert.

Disse rørene vil bli på enten 30 eller 40cm i diameter og rundt 180cm lange. Hvilken isolasjon vil du anbefale i disse?
    Hei, og tak for sist.

Morro å se at dere prøver ut noen av mine ideer, men jeg må være så ærlig å si at disse tubene ikke er de mest effektive tingene jeg har laget, selvom de gjør noe. Det som virkelig gjorsde susen var de store som står mellom bassen og veggen - Dette tiltaket kaffet meg mellom 5-7db ekstra i området 70- 170. Kanskje en av grunnene til at lyden her hjemme føles såpass fysisk. Det var ihvertfall ganske tynt før, og det ble brukt for mye eq som stjeler headroom.
    Åssen gikk det med testen av skarptrommeslaget

Tor

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @8x12 tom. Er det de store absorbentene du hadde på frontveggen ( ikke den som hang ned fra taket) og de på sideveggene du mener over her?
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var disse du mener ikkesant? (Si ifra om du vil at jeg skal fjerne bildet.)

-cimg1758-jpg

Denne store bassfellen jeg har som bygger 60cm i dybden over nesten hele frontveggen gjør vanvittig mye for bassen min. (Legger ved et par bilder i tilfelle du ikke har sett den for å illustrere)

-bass1-jpg-bass2-jpg

Den ga meg rundt 10db gain ved 63 hz der jeg hadde en stygg dip, og jevnet ut bassområdet mitt veldig. Var egentlig bare for å få litt mer bassdemping uten å stjele mer av mellomtone og diskant og jeg synes det du hadde gjort var genialt. Den hadde selvsagt hatt mer effekt om den hadde vært mye større, men finnes grenser for hvor mye mer jeg kan putte inn i rommet her. Har egentlig relativt bra kontroll på rommet helt ned til 30hz, men den korte bredden min lager en del krøll området 100-400hz. Mulig jeg prøver meg på enda en cornertrap i venstre hjørne også, men vi får se. Første prioritet nå er uansett å bygge ferdig diffusorene.. Håper de også kan rydde opp en del.

Joa, skvatt bra av det skarptrommeslaget her hjemme også. Blir greit med trøkk her også når man drar på litt. Dro opp til rundt 95-100db og da smalt det veldig. Var omtrent likt som hos deg tenker jeg, men du har nok enda hakket vassere fylde på slaget. Har ikke turt å dra opp høyere enn det enda, og jeg tror det er like greit. Har headroom til å spille rundt 115-120db ved xmax, men tror ikke jeg noengang kommer til å benytte meg av det.
    Sist endret av thohaug; 03-12-2014 kl 11:38
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Woop woop :P går sakte fremover her pga mye sykdom og jobb, men hatt fått endel fremgang. 2 av 6 stykk er ferdig.

-20140519_233838-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, ser ut til at du må invitere gjengen når du er ferdig. Dette vil jeg høre, og ikke minst se.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok ikke se bort ifra at det blir en liten invitasjon når jeg blir ferdig her nei. Men jeg skulle gjerne ha fått tatt turen innom deg en gang nå etter at du har fått på plass de nye akustikktiltakene dine. Er veldig spent på hva de har gjort med rommet ditt!
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, har blitt litt bedre, Har fått bedre kontroll på ETC og jevnere mellom 100-200hz enn det jeg hadde før.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men du har sikkert sett at oppsettet er til salgs... Holder på å planlegge en vesentlig oppgradering av kino delen. Ser mer og mer film faktisk, holder kortene litt tett inntil brystet enda. For det er en del som skal klaffe for at jeg får det i orden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh...hmmm, dette var spennende nyheter! Snakker vi horn?

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •