Thohaugs Lytterom - Ting er på plass - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  22
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 177
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei.

Ser på vannfallet ditt i post a 29-01.14 at du har en del stående bølger. Og at du måler på 300ms. Hvor lenge holder de på? Har du prøvd å øke tiden i ms? For meg så ser det ut som om at det vil føles rimelig basstungt og kasje du dekker over en del nyanser.

Ellers veldig spennende med DIY komponeter og HT.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Atledreier! VT4C var akkurat det jeg lette etter. Nå blir kanskje forsterkern ikke seenes ut som noe annet enn en trekloss med hull i!

Retep:

Har dempet så mye som er mulig i dette rommet uten å ødelegge det totalt. De 60cm med glava på frontveggen hjelper ganske mye men får jo selvfølgelig ikke tatt alt og dette er et kompromiss jeg blir nødt til å leve med.

Jeg føler ikke at det er basstungt i det hele tatt nå etter den nye shelfen er oppe å går. dette vannfallet er målt med shelfen på. Men det kan jo selvsagt være at jeg bare er litt for glad i bass :P Bassen er ganske kontant og tørr i dette rommet, og jeg føler at jeg ihvertfall får med meg de fleste nyansene i musikken. Det var litt basstungt når dette bildet ble tatt, men har jobbet en del med shelfen min nå og det føles mer nyansert ut nå. Hadde starta shelfen litt tidlig sist + økt hakket for mye, så er som du sier at jeg mistet litt nyanser. Har ikke målingene for hånden akkurat nå, men skal komme tilbake med hvor lenge de holder på når jeg er kommet i hus igjen. Skal finne frem vannfallet fra uten shelf og med shelf. Jeg får ikke dempet så mye mer enn det jeg har allerede gjort da, så blir vanskelig å få gjort noe med evnt stående bølger som er igjen.

Tips til videre utbedring tas alltid godt imot vettu!

Diy er gøy det. Får en goderfaring samt at man sparer masse penger på det. Er ikke feil det.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan det hende jeg er veldig gammeldags... Shelf, hva er det for noe???

Når jeg ser nærmere på vannfallet så kan det se ou som om den massive rosa delen som er klistret mot oss, er grunnstøynivået ditt....

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen oppdaterte bilder: Shelf er nivåjustering i bassen. "typisk housecurve"

Har ikke så veldig lav grunnstøy i dette rommet. Crownene er ikke verdens mest stillegående forsterkere akkurat.

Blås i det lave nivået mellom 2-4.5khz... det var et problem som ikke er rettet på denne grafen.

Uten shelf
    -waterfall-1500ms-noshelf-jpg

Med shelf:

-waterfall-1500ms-med-shelf-jpg

EDIT: Skal få målt opp noen ETC kurver også.. Vet at jeg har ihvertfall 2 peaker som er over -20db.. Så kanskje jeg får litt tips til hvor problemene kan ligge. Slike problemer er jo fullt mulig å bli kvitt ihvertfall.
    Sist endret av thohaug; 02-01-2014 kl 03:59
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var DIY forsterkeren fikset. Den står koblet opp på surroundkanalene nå og tutrer ivei. Den ser f*** meg ikke ut, men den gjør jobben sin og fungerer helt smertefritt og da er det ikke så farlig. Skikkelig jallamekk!
    Når jeg får ånden over meg igjen bestiller jeg meg et kabinett og setter den inn der.
    Hvis det er noen som lurer litt på forsterkeren er det en kjapp liten sak jeg heiv sammen for en stund sia når jeg var uten noe som helst av forsterkere. Den gjør jobben sin helt greit. Den leverer 150w i 8ohm per kanal og 300w i 4ohm.

Nå er det musikk og helg! Skål!
    Sist endret av thohaug; 02-01-2014 kl 04:00
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så du har rimelig høyt nivå på støygulvet ditt. Ta et par ETC målinger ja, Husk å måle venstre og høyre ht hver for seg... lettere å lete seg frem til de "stygge" refleksjonene.....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du si at snittet på støyivået ligger på hos deg på de vannfallene. Husker du hvor mye headroom du fikk under målingene?

Synes det er litt vanskelig å lese wnnfallet ditt pga den massive fronten ( støygulvet ditt ) som viser. Toppene i bassen ser da rimelig jevne ut

KAn du legge ut at vannfall eller to med frenkvansene fra 16-500hz? Samt ETC og spectogram? Mye mas her..

Kan legge ut noen grafer fra mitt rom om du er intr i det...

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få tatt noen flere målinger etterpå. Skal ta en hvor jeg fjerner det støygulvet så det ikke synes på bildet. Gjerne post dine grafer her så har jeg noe å sammenligne med
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se hva jeg får til. Bildene mine kommer ofte som en ekstern link har jeg lagt merke til,,,,

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frekvensrespons

Rommet er rett under 39m2 og er et eget rom for lyd og bilde...

Det første bilde er vannfall fra 200hz og ned, Bilde 2 er fra 500hz og ned.

Den stående bølgen på 50hz er faktisk trafostøy... jobber med en løsning på hvordan den kan fikses. Den er ikke hørbar fra sweetspot med musikk på, men hører den om anlegget musikken står på pause.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -vannfall-200hz-og-ned-jpg   -vannfall-500hz-og-ned-jpg  

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensganger og vannfall opp til 10.000.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dypbass-jpg   -frekvansgang-fra-200hz-og-ned-jpg   -frekvensgang-hele-veien-jpg   -vanfall-13-10khz-jpg  

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan smoothing har du på disse frekvens kurvene? 1/3?

Ser veldig bra ut.. Det er ikke en jordsløyfe som forårsaker den trafo støyen? 50hz høres mistenkelig ut som ei jordsløyfe.

Ser ut som et veldig bra sted å høre på musikk ihvertfall har du brukt mye bassfeller i dette rommet eller? Er hjemme om 30 min så da skal jeg få målt litt da
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

smothing er vel 1/3 om jeg ikke husker feil. Har vel kun 2 store bassfeller men bruker DSP som tar de verste frekvansene i rommet.

Noen flere bilder av rommet
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -oversikt-midt-jpg   -hele-yre-jpg   -hele-venstre-jpg   -bakside-jpg   -subwoofere_rack-jpg  

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rommet der så bare skikkelig lekkert ut! Regner med det ligger veldig mange timer arbeid med å få det sånn + at frekvensmålingene dine ser jo veldig bra ut! Så i en annen post at du holder til ved Jessheim. Skulle gjerne likt å hørt og opplevd dette rommet en eller annen gang. Er jo ikke lange veien siden jeg bor i Fetsund.
    Legger forresten merke til at den øverste akustikkplaten på venstre side er vinklet utover, mens den på høyre ikke er det. Noe spesiell grunn til hvorfor det er usymmetrisk akkurat der?

Uansett.
    Nå har jeg fått gjort noen nye målinger. Skulle være litt enklere å lese av disse.

Waterfall 200hz

-waterfall-200hz-jpg

Waterfall 500hz

-waterfall-500hz-jpg

Waterfall opptil 10khz

-vannfall-opptil-10khz-jpg

Spectral Decay

-spectral-decay-jpg

ETC Høyre Front

-etc-yre-front-jpg

ETC Venstre Front

-etc-venstre-front-jpg

Dypbassrespons

-dypbassrespins-jpg

Frekvensgang 200hz og ned

-frekvenskurve-200hz-og-ned-jpg

Frekvensgang hele veien.

-hele-frekvensgangen-jpg
    Sist endret av thohaug; 02-02-2014 kl 06:01
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var det lettere å lese av ja,når du fjerna grunnstøyen. Ser virkelig bra du dette også, og min ærfaring er jo at det som måler godt veldig ofte låter godt. Har brukt en del tid på å sette opp rommet ja, og bruke målinger rimelig ativt under hele prosessen med det. Den asymetrien der er faktisk bare tilfeldigehet. Når jeg hadde besøk av han med kameraet, så hadde plata løsna fra veggen, på et punkt, På den tidan var platene kun festet med dobbetsidig tape. Er festa en del bedre nå.

Du er det føeste som har lagt merke til det, i vertfall skrive noe om det.

Ellers så bruker jeg DSP og eq i korrigeringen fra 300hz og ned. har en kraftig topp på 70hz so jeg tar knekken på med den. Og ellers så er det bare en hel del timer som har godt med til plassering av HT og med subber.

Fetsund ja, er ikke den lengste biten nei. Vi har et klubbmedlem derfra faktisk Jonnygrandis... Om om du har lysst så har du lov. Men dette oppsettet er satt opp med tanke på musikk i 2 kanaler. At jeg har PJ og lerret er egentlig bare fordi jeg fikk det såpass billig. Men er alikvel greit å se film på.

Kan sende deg kontaktinfo om du ønker.

ETC ene dine ser veldig bra ut! foruten det grumset helt ned mot 2ms, Er ikke det bare refleksjon fra sofa, sete, mikrofonstativ eller lignende. for det er ikke lange avstanden den reflekterte lyden reiser for å si det slik. etter 2ms så ser det virkelig bra ut. veldig jevn responstid som gir deg jevn klang. Rommet ditt virker heller ikke overdempa utifra det jeg kan lese på målingene. Godt jobba.

Ser også at du har en 50hz brum eller jordsløyfe? Jeg bruker rør forforsterler og hybrid effektforsterker, men må nok lete litt etter jurdsløyfe. Men hvordan i huleste gjør man det. Har heller ikke REW muligheter fortiden, da dac er bortlånt. Men det får man ta etterhvert.

Jobber litt med tanker rundt bakveggen min. Har svært lysst å få opp en 3-4 120x60cm skyline diffusorer, med 30cm sm lengste stav. for å se om jeg kan løfte lyden enda mer... Så har da noen projekter pågang.
    Sist endret av Retep; 02-02-2014 kl 10:20

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå litt på bildene av rommet og ppå ETC.ene dine. Og utifra bilde så er det ikke noe som skal gi de store toppene på ca 1ms og ca 2ms.

Det er da 58cm lenger reisevei for reflektert lyd og 34cm for refektert lyd. Dvs at det er noe som står ca 27cm fra målemikrofon eller fra ht som reflekterer lyden. Og også ca 17cm.

Dette er da ca mål, da det er vankselig å lese ETC kurven siden det er et såpass stort mellomrom mellom 0ms og 5ms. Jeg tipper at refleksjonene er fra sofarygg, evt sofa sete, gulvet fra basselementene..

De er ganske like både i tid og styrke på begge bildene, så det pgså tyder på at det er samme punkt som reflekterer. Igjen så vil jeg tippe sofarygg.

Hvor plasserer du målemikrofonen når du måler?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga mangel på målestativ for øyeblikket så henger målemikrofonen stabilt nøyaktig der ørene mine i sofaen er. Den aller første refleksjonen som er veldig høy (0.6ms) kommer garantert fra sofaryggen min. tipper at de 2 andre også er fra sofasetet og evnt. gulvet foran høyttalerne fra nederste basselement.

Den på 50hz er jeg litt usikker på hva er, men jeg klarer ikke høre det ihvertfall. Tror det rett og slett er en stående bølge. Men den er såpass lavt i volum at jeg merker den ikke ihvertfall når jeg hører musikk.

Typiske ting som gir jordsløyfe er f. eks antenne uttak uten galvanisk skille. Det kan også forekomme om du har ujordet og jordet kabling på samme stikk. et tips som kan prøves ut er å separere jordete og ujordete strømkabler på hvert sitt stikk og se om brummet forsvinner da. Om du har en antennekabel (selvom jeg tviler) kan du prøve å koble fra denne. Vet du hvilket apparat som gir denne brummen? Du kan prøve å ta ut en og en kontakt for å isolere hvilket apparat som er synderen. Da er det mulig å gjøre tiltak for dette ene apparatet.

Jeg sliter også litt med støy fra høyttalerne mine, spesielt surround, men dette er ikke 50hz brum, men det er høyfrekvent støy.
    Det er ikke hørbart i sweetspot med lyden av, men om jeg går vedsiden av surroundhøyttalerne hører jeg det. Frontene hadde også en del støy. Den var ikke statisk, men den økte jo mer gain jeg ga den. Men har skrudd ned gainen på Effektforsterkeren med -20db. Støyen er nå ikke hørbar i det hele tatt, selv ikke med hodet inni diskanten. Har vurdert å kjøpe overspenningsvern med strømrenser for det pga det er relativt gammelt el-anlegg i dette huset, og jeg har lite lyst til å få utstyret mitt ødelagt pga eventuelle strømbrudd eller lignende.

Jeg har også veldig lyst til å lage noen 2D diffusorer, men må se an om jeg har nok tid til det. Drømmen er å lage enten 9stk eller 15 stk 60x60x30 diffusorer og stakke disse 3 og tre oppå hverandre. Og plassere de slik at de blir en stor 1D diffusor i tillegg. En diffusor inni en diffusor om du skjønner tegninga.
    Blir nok til å lage noen slike skyline diffusorer snart om jeg får tid til det. koster jo ikke mange kronene å lage det. Det er mest tid det går på.

Mitt rom er også hovedsaklig for musikk i 2 kanaler. Har slengt opp et par surround høyttalere bare for å få surrerundtlyd til film, og det fungerer overraskende bra.

Du må gjerne sende meg en pm med kontaktinfo, så kanskje vi kan få til en liten demo hos deg når vi begge har tid.
    Sist endret av thohaug; 02-02-2014 kl 15:39 Begrunnelse: EDIT: Skriveleif
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Jeg har ikke feilsøkt den 50hz støyen da jeg ikke visste om den før jeg målte rommet og tok i bruk vannfall.. Har ikke noen antenne har oppe. Alt går (desverre) trådløst. Men jeg har både jorda og ujorda kontakter ja. Egen kurs med 12stikk som kun går til hifi. Men har jo Squeezeboks touch og dac koblet til de stikka, som er kobla med slike 4kanta vorter...

Så er det reciver og PS3 med ujorda kontakt, resten er jorda. Skal se om jeg finner ut av det. Må bare få igjen REW da det er vanskelig å høre noe brum... Har noe sus ( hlyfrekvent ) med kun i diskanten ( hornladda)

Sender deg info på pm..

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å plukket opp en UMIK1 igår! og etter at jeg fant ut at Radioshacken min hadde hatt en del målefeil var det på tide med ny kalibrering :P

Slenger opp masse bilder istedet for en vegg med tekst.

Synes det ble litt bedre nå, spesielt i midbassen. Er kun de store trendene som er jevnet ut.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dypbassrespons-uten-glatting-jpg   -dypbassrespons-med-1-3-glatting-jpg   -frekvenskurve-opp-til-500hz-med-1-3-glatting-jpg   -frekvenskurve-uten-glatting-jpg   -frekvenskurve-med-1-3-glatting-jpg  

-frekvenskurve-uten-glattin-db-forskjell-jpg   -frekvenskurve-med-1-3-glattin-db-forskjell-jpg   -miles-etter-shelf-og-eq-bl-uten-shelf-gr-nn-musikk-lilla-film-jpg   -delay-uten-glatting-200-200-jpg   -delay-1-6-glatting-200-200-jpg  

-delay-uten-glatting-35-35-jpg   -delay-1-6-glatting-35-35-jpg   -etc-begge-ht-jpg   -decay-500ms-jpg   -vannfall-hele-frekvenskurven-300ms-jpg  

-vannfall-hele-frekvenskurven-500ms-jpg   -vannfall-opptil-500hz-300ms-jpg   -vannfall-opptil-500hz-500ms-jpg   -frekvenskurve-opp-til-500hz-uten-glatting-jpg  
    Sist endret av thohaug; 03-08-2014 kl 01:14
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også et ganske stort og langt prosjekt gående nå.

Stikkordet er 60x60cm mdf plater og ca. 270meter med 48x48mm plank
    [SIZE=2]

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •