Cyber's ministereo!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 30 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 589
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cyber's ministereo!

Da var tiden kommet! Jeg har hatt en lang periode med svært lite aktivitet her på forumet, men har lusket litt i skyggene sånn 3-4 ganger per mnd.

Meeeeen, etter mange år i hifileiren med et kinoønske i tillegg har muligheten kommet. Jeg kjøpte "drømmehuset" i desember og endte opp med flere potensielle rom, men til syvende og sist har jeg valgt meg ut kjellerstua. Det er et rom på 6.60 x 3,8/3,4 meter. Altså litt brede i enden hvor jeg planlegger å ha lerret og fronter. Takhøyden er god og det er allerede et helt ok teppe på gulvet. På veggene er det brystningspanel ganske langt opp. Jeg skal legge ut noen bilder når jeg får tid.

Utstyrsmessig blir det ganske "sobert", men planen er 5 kanals surround med projektor og stort bilde. Rommet skal også brukes trening og sosialt samvær.

Tråden er laget dels for å dokumentere, dels for å få litt hjelp med lure triks og produkter når bildebiten skal på plass for der er jeg "grønn".

Cyber's ministereo!-kinosketchup-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde jo ha et ganske så greit utgangspunkt i det rommet! 8)

Ellers ville jeg kanskje vurdert å henge lerret motsatt av det du har tegnet nå, altså på motstående vegg.
    Bredden er jo fortsatt 3,4m der, noe som bør være ganske greit?

Ser også for meg at det blir litt "riktigere" mtp avgrensningen mot den delen hvor trening / sosialt samvær skal foregå.
    Det blir jo også litt enklere mtp å nå sistnevnte fasciliteter - da slipper man jo å "traske gjennom en hel kino" for å komme dit.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, gratulerer med hus, cyber! Dette ser spennende ut. Tror også det ville lønne seg å snu rommet, som Scrooge foreslår.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult!

Jeg må også imidlertid henge meg på de foregående herrer når det gjelder plassering. Jeg ville definitivt hengt lerretet på motsatt side, i alle fall om du også skal bruke anlegget til musikk. Det hjørnet kommer til å lage mye ugreie for deg, i alle fall var det den avgjørende faktoren til at jeg valgte å rive min gamle kino. Det skjedde så mye krøll i lyden, og særlig i nedre mellomtone med det utstikket hvor refleksjonene herjet. Målene på rommet ditt er omtrent nøyaktig likt hva jeg hadde og min erfaring var særs dårlig.

Det skal bli kult å følge med her

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene! Jo, jeg har også hatt tanken om å spille andre veien så det kan fort ende opp slik, spesielt når jeg ser andre har hatt dårlige erfaringer.

Jeg må bare presisere at det blir i første omgang ikke noen ombygging av rommet i større skala, ei heller voldsomme utgifter til utstyr - det skal bli et familierom der film kan nytes så får vi se hva tiden bringer.

Må også legge til at jeg mangler en dør, inne i "L-en" som rommet svakt danner, altså mot oss på bildet er det en dør inn til et lagerrom med en maskin som durer litt - den må også dempes på et vis.

Treningsbiten er tenkt inkludert i kinoen på et vis, ihvertfall en trimsykkel slik at en kan få "slått to fluer i en smekk".

Totalt sett blir nok dette et prosjekt med lav fremdrift utover vår/sommer så det blir ikke posting daglig for å si det slik.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, cyber, og velkommen "hjem"

Siden du skal kombinere trening med hjemmekino, pain med pleasure, så kan du kanskje få en kreativ elev til å konstruere en ergometersykkel med generator - jo fortere du sykler, jo bedre bilde og lyd

btw: ja, om du kan henge lerret på motsatt vegg, slik de andre her nevner, så får du inngangen til rommet i motsatt ende - det kan være en fordel rent praktisk.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, takk. Jeg har også vurdert en kraftig dynamo på sykkelen slik at en må holde et visst momentum på pedalene for å få bildet opp på veggen, men prosjektoren vil nok ikke like en så ujevn strøm av energi.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en liten befaring nå i aften og tatt et par bilder i retningen herrene anbefaler. Kontrollmålte og ser at jeg må ha blingset på tommestokken da jeg målte sist, rommet er ikke mer enn 3.15 meter i denne enden.

Planen er gulvstående fronter og da er jeg usikker på hvor mye bilde jeg får mellom dem uten å skygge.

Hva tenker herrene (og eventuelle damer) - er det brukbart. Bør jeg istedet gått for mindre fronter og i større grad subwoofer(e)?

BTW: Ikke kommenter furua, jeg har nå malt kloss på 90 kvm tak - 4 strøk - i løpet av de siste mnd. Dette er ikke 1, 2 eller 3 pri i den sammenheng!

Cyber's ministereo!-dsc_6652-jpg

Cyber's ministereo!-dsc_6653-jpg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nærmer deg så smått dimensjonene hva bredden i mitt eget kinorom angår, så da kan jeg være ganske konkret på et par ting:
    Anbefaler umiddelbart en lerretsstørrelse på 92". Det gir deg ca 2,1m bildebredde, og dermed relativt god plass på sidene for gulvstående høyttalere.
    Samtidig kan du også tenke på en ting: Om du trekker fronthøyttalerne nærmere sitteposisjon, kan det også la seg gjøre med 106" lerret.
    Dette fordi høyttalerne da plasseres utenfor den tenkte trekanten mellom sitteposisjoner og lerret.
    Dette er selvsagt litt avhengig av antall sitteplasser i bredden. Gitt rommets bredde, ser jeg for meg at dette blir max tre plasser, og da stemmer "teorien" bra.

Jeg supplerer med et rykende fersk bilde, for å illustrere det hele:

Cyber's ministereo!-kino-jpg

Det som i første rekke begrenser lerretsbredden hos meg, er de to sub'ene du kan skimte bak fronthøyttalerne. De vil jeg ikke være foruten. ;-)
    Kommentarer på dårlig støvsuging og "puss" før fotografering, frabedes!

Jeg har brukt en 10mm "meglerlinse", så det blir nok en viss fortegning i bildet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så strøkent ut det der da. 92" virker bra størrelsesmessig. Jeg tar gjerne imot tips på projektor til en lav penge, hva bør man satse på til filmbruk og en sjelden gamingrunde på PS3-en?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Jeg nok ikke rette mann å spørre hva brukte projektorer angår, til det har jeg for lite erfaring med slikt.
    Men det er jo mye bra å finne på brukten for tiden! Fler og fler bytter jo til 3D-utgaver, så det kan vel være en årsak. :wink:

Du kan jo evnt sende en PM til Gorm, har er jo superguru hva projektorer angår.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Takk!

Jeg nok ikke rette mann å spørre hva brukte projektorer angår, til det har jeg for lite erfaring med slikt.
    Men det er jo mye bra å finne på brukten for tiden! Fler og fler bytter jo til 3D-utgaver, så det kan vel være en årsak. :wink:

Du kan jo evnt sende en PM til Gorm, har er jo superguru hva projektorer angår.
    Har sendt en mase-PM til ham så får vi se. Håpet å slippe rimelig unna. Budsjettet er ikke all verden og håpet å komme i havn med dette uten at kona går i taket.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Så strøkent ut det der da. 92" virker bra størrelsesmessig. Jeg tar gjerne imot tips på projektor til en lav penge, hva bør man satse på til filmbruk og en sjelden gamingrunde på PS3-en?
    Jeg er helt nybegynner på projektorfronten, men jeg slo til på en alt-i-et-pakke på brukten. Kjøpte en Sony VW50 som jeg er veldig fornøyd med. 92" rammelerret, 12 meter kraftig HDMI-kabel og projektor for under 10.000.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg er helt nybegynner på projektorfronten, men jeg slo til på en alt-i-et-pakke på brukten. Kjøpte en Sony VW50 som jeg er veldig fornøyd med. 92" rammelerret, 12 meter kraftig HDMI-kabel og projektor for under 10.000.
    Hmm, får sjekke markedet. Virker jo som en meget god deal det der.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektorbiten er visst fort dyrere enn jeg så for meg, moroa begynner visst ikke før på 20 000... Da må det nok bli brukt, eller kompromisser (som vanlig).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, lydbiten er nå på plass og jeg har slått til på en totalpakke fra Lsound som inkluderer:
    Definitive Technology BP7006 med senter og fronter og bakht.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiver er også bestilt, Pioneer LX75.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Receiver er også bestilt, Pioneer LX75.
    Gratulerer - da er du i gang:-D
    Gikk på "supertilbudet" til Lsound med LX 75 og BD LX55 du også da eller?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo en vanvittig pris. Føler LX75 er litt overkill muligens, men Lassesen mente det ville fungere svært bra sammen. Så få vi se. Er jo uansett en receiver som kan brukes til det meste "down-the-road". Kommer nok til å selge spilleren hvis jeg får ok pris for den. Har PS3 som spiller av med helt kurant kvalitet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg et skjermspørsmål. Dette skal jo brukes i en kjellerstue, men er det like greit med en stooor skjerm istedet for projektor? Skal man ha projektor er man jo fort opp i 15 000 og man får jo svært store skjermer for ca 10 000 nå om dagen...

Side 1 av 30 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •