Cyber's ministereo! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 30 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 589
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hell Freezes Over?

Skal gjøre det, men jeg tror VISA-kortet må trekke pusten før lysten har lov til å komme.

Har ellers "spilt inn" T6-ene litt alene i kjelleren og har så tatt og kravlet med måleband og lekt med toe-in en stund og klart å finne "direct stereo"-knappen på LX75. Joda, lyden er enda litt rompreget enkelte steder, men jeg satt sammen med datteren min (som danset i ring) og lyttet til enkelte hifi-svisker (som jeg kaller det) og hadde på spor 6 på Eagles sin "Hell Freezes Over", nemlig Hotel California. Ihjelspilte greier, men idet jeg lukket øynene så tok jeg meg selv i å ta en ubevisst tidsreise tilbake ca 5-6 år. Jeg hadde da vandret gatelangs i Oslo på jakt etter en hifibutikk som holdt til i 2 eller 3 etasje i et nokså anonymt bygg og hadde til slutt lurt meg til en demo på et par lekre kreasjoner jeg senere eide et par av (men det var i studietiden da jeg enda hadde råd til å drive med hifi på høyt nivå. ) og jeg tok meg selv i dag i å føle T6-ene ikke var så steinlangt unna å underholde på tilnærmet samme nivå i mitt rom på dette sporet nevnt over. Basstrommene som låt utrolig tight og tørt på kreasjonene låt igrunnen svært godt i kjelleren her også. Toppen manglet litt på T6ene med tanke på ting som sammenheng og homogenitet/attakk/oppløsning, men T6ene låter ulovlig godt til prisen. Det må sies.

For ordens skyld var kreasjonene Gallo Ref 3.1 på full Bladelius-rigg.

Det er gøy med lyd!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre at du er fornøyd da

Så du synes LX 75'en gjør en godkjent jobb som stereo formidler også?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hyggelig å høre at du er fornøyd da

Så du synes LX 75'en gjør en godkjent jobb som stereo formidler også?
    Absolutt, jeg er overrasket over hvor god den er. Jeg har hatt endel receivere som har skullet være gode i stereo, men føler aldri de har innfridd før, men Pioneeren oppleves som meget brukbar. Pioneerene har jo blitt ganske rimelige også nå i forhold til intro-prisen. Ser 85-en går for 13900 nu.

Hvis nå projektor og lerret lever opp til forventningene kan dette bli riktig så greit.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter og funderer litt på plassering av bakhøyttalere. Slik sofaen er plassert i dag sitter jeg nesten midt i rommet lengdemessig og har jo ingen bakvegg å henge bakhøyttalere på. Jeg hadde tenkt 5.0 og ville da hatt bakhøyttalerne 90 grader til hver side av sweetspot, men er det noe poeng i å gå for 7.0 istedet? Isåfall kan jeg jo henge bakkanalene i takhøyde og vinkle dem mot lytteposisjon, men det er kanskje ikke optimalt?

EDIT:
    En annen mulighet er å veggehenge alle 4 i et 7.0 oppsett, men da blir bakre høyre kanal endel lengre unna enn den venstre.
    Cyber's ministereo!-bakht-jpg

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville begynt med med et 5.0/5.1-oppsett med b6. Du kan fint montere dem 90 grader mot sweetspot ca 60-90 cm over ørehøyde. (ikke tilted nedover) ville kanskje flyttet sofa litt frem for å få 110 grader. Jeg synes lydene blir bedre plassert slik i 5.1

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 4 mindre høyttalere liggende som skal gjøre jobben i første omgang. Har ikke plass til å vegghenge B6 der.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    EDIT:
    En annen mulighet er å veggehenge alle 4 i et 7.0 oppsett, men da blir bakre høyre kanal endel lengre unna enn den venstre.
    Det skal vel romkorreksjonen kunne fikse?

Eller du kan sikkert justere for det manuelt etterpå.

Er det Image T6 du har? 5990 på Komplett nå - det er jo "gratis"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstandsforskjellen kan romkorreksjonen til forsterkar fiksa. Sjølv kjem eg til å ha surroundhøgtalarane på ca. 90 grader, der den eineer lenger frå lytteposisjon enn den andre. Surroundback høgtalarane blir plassert under taket i hjørnene bak og vinkla ned. Har desverre ikkje fått testa det endå-

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det skal vel romkorreksjonen kunne fikse?

Eller du kan sikkert justere for det manuelt etterpå.

Er det Image T6 du har? 5990 på Komplett nå - det er jo "gratis"
    Ja, jeg var ute etter et par T6 da tilbudet kom så det passer jo ypperlig for meg. Som jeg skrev over; Latterlig god valuta for pengene. Disse høyttalerne yter lett til langt over prisen.

Ja, romkorreksjonen tar nok det. Jeg har som sagt noen mindre satelitter som skal brukes først og så får jeg øke på etterhvert eventuelt.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke montert surround back så langt bak på siden. Tviler på at noen receiver kan kompensere for det.

Monter heller surround 90 grader på siden i høyden (60-90 cm over ørehøyde) og ingen vinkling/tilt på disse!

Surround Back kan du takmontere - vinklet skrått ned mot lyttepos. hvis du ikke kan montere på bakvegg.

Side-surround bør være 90-110 grader mot lyttepos.

Surround Back bør være ca 140-150 grader mot lyttepost.

Dette er en fin guide som forklarer plassering roughly:

Dolby Home Theater Speaker Placement and Setup Guide

fungerer bra til DTS-kilder også.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var prosjektor oppe i taket og bildet ser fint ut rett på vegg ihvertfall. Rammen til lerretet er montert også så jeg skal spenne opp duken i morgen og prøve å få hengt det opp på rett sted.

Prosjektoren henger greit, men stativet var svært vinglete og man skal ikke være mye borti prosjektoren før den er ute av vater og man må småjustere mye for å få bildet optimalt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var prosjektor oppe i taket og bildet ser fint ut rett på vegg ihvertfall. Rammen til lerretet er montert også så jeg skal spenne opp duken i morgen og prøve å få hengt det opp på rett sted.

Prosjektoren henger greit, men stativet var svært vinglete og man skal ikke være mye borti prosjektoren før den er ute av vater og man må småjustere mye for å få bildet optimalt.
    Etter at jeg fikk projektor i hus, har film blitt langt mere morsomt. Gratulerer, dette blir gøy!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper på det ja!

Et lite spm til de garvede; Jeg har fått spent opp lerretet og skal henge det på veggen i morgen om lykken står med bi. Jeg har ikke en kilde utenom PC å kople til. Kan jeg ta utgangspunkt i det blå bildet som projektoren viser når ingen kilder er koplet til for hvor lerretet skal henge?

Er det noen gode tips til å finne riktig høyde, eller er det bare å måle så nøye som overhodet mulig?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det "blå bildet" representerer projektorens "arbeidsområde".
    Ellers er jeg usikker på hva du mener med riktig høyde? Lerretshøyden kanskje?

Om du har lens-shift på PJ så er ikke dette kritisk.
    Om den derimot ikke har dette, er det relativt kritisk mtp lerretshøyde.
    Du kan korrigere et misforhold i høydesammenheng med Keystone-funksjonen i pj, men det er ikke å anbefale.

Om din PJ ikke har lens-shift, så sjekk at Keystonekorreksjon er satt til "0"
    Deretter bør du "tørrkjøre" et bilde på veggen hvor lerretet skal henge, samtidig som du sjekker at den blå flaten ikke har trapesform hva sidekantene angår. Disse skal være absolutt paralelle!
    Er de ikke det, må du vinkle PJ opp eller ned, inntil sidekantene er paralelle.
    Da kan du merke av de nederste hjørnene med f.eks et par tapebiter, som da blir referansen for hvor lavt / høyt lerretet skal henge.
    Lett som en plett! 8-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, syntes dette var vanskelig å få til. Har justert frem og tilbake i alle retninger men er utrolig vanskelig å få den i vater begge veier samt at den skyter "rett på". Stativet er ganske så løst i seg og dunker man lett med fingeren borti er bilde 10-15 cm flyttet.

Skal det være slik? Jeg så for meg at stativer skulle være ganske "tight" og kun mulig å bevege små mengder.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo lengre unna du monterer den, jo mer vil små bevegelser påvirke bildets posisjon. Hvilket takfeste har du? Er det montert så lavt at det er vanskelig å unngå å være nær?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Jeg kjøpte et fra netonnet.no, Kingpin Screens. Har måttet teipe sammen to av delene som henger fra taket for å stabilisere det, men platen som festes til PJ har et kuleledd mot selve staket som kommer fra taket og den kan ikke låses og må liksom bøyes "for langt" for å så sige litt tilbake ca de man ønsker det. Sideveis er det ganske løst.

Kingpin Screens VPM235-S Takfeste for opp til 15 kg projektorer

Jeg sliter med å få bildet helt rektangulært uansett hvor mye jeg jobber med den, blir liksom 4-5 mm for smalt eller bredt.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt perfekt er det vel vanskelig å få det, men jeg har personlig dårlige erfaring med kuleleddsvariantene.

Jeg ville heller satset på en slik variant: Komplett.no - UNICOL Universal Projektoroppheng GKU1

Ja, den er dyrere. Og ja, det er en grunn til det

PS, den er helt hvit. Ikke som på bildet.

Øyvind

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, syntes dette var vanskelig å få til. Har justert frem og tilbake i alle retninger men er utrolig vanskelig å få den i vater begge veier samt at den skyter "rett på". Stativet er ganske så løst i seg og dunker man lett med fingeren borti er bilde 10-15 cm flyttet.

Skal det være slik? Jeg så for meg at stativer skulle være ganske "tight" og kun mulig å bevege små mengder.
    Nå ser jeg ikke for meg hva slags stativ du har fått tak i, men i utgangspunktet skal stativer slett ikke fremstå som vinglete og løst!
    Jeg gjetter på at det er en eller flere skruer som ikke er strammet skikkelig til?
    Det skal i alle fall ikke være slik du beskriver det!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå har jeg det på plass med 2 mm margin, bedre får jeg det ikke. Skal prøvehenge lerretet og se hvordan det fungerer.

Side 9 av 30 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •