Cyber's ministereo! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 30 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 589
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    For skikkelig kinofølelse bør du ha synet ca midt i lerretet, men det finnes jo ingen endelig fasit på dette. Blir lerretet hengende for høyt, kan det bli slitsomt å se oppover. Kommer også ann på om du legger deg godt tilbake i reclineren, eller sitter litt mer opp og ned også. Hva med å henge opp et laken på veggen for å teste hva du synes?

Spennende at du kjører i gang kino Cyber. Har selv eid Definitive for mange år siden, dog litt større modell, men det er moro lyd og underholdning på film (og også musikk).
    Sikkert ikke dumt å teste litt, men center blir jo veldig lavt plassert om lerretet skal senkes, men det er kanskje nok å vinkle den litt oppover... Jeg tenkte også at man ihverfall ikke må få det for høyt. Planen er å ha en vanlig sofagruppe der.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som og kan være avgjørende er hvor laft du kan ha det i forhold til center... jeg 92" som henger 60cm fra gulvet synes det er helt topp. men det er jo som de andre sier her at det er litt smaken som avgjør høyden.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstand gulv - nedre billedkant her i huset: 65cm. Da har man senter på lerretet ca "midt i trynet".

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger vel ganske sterkt hvor stort lerretet er...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Sikkert ikke dumt å teste litt, men center blir jo veldig lavt plassert om lerretet skal senkes, men det er kanskje nok å vinkle den litt oppover... Jeg tenkte også at man ihverfall ikke må få det for høyt. Planen er å ha en vanlig sofagruppe der.
    Det er det du også ser i mange kinoer, at center er lavt plassert, og dermed tiltet litt opp. Det er mange som mener at dette gir litt lav lyd ift dialogen, og derfor har nok bla Yamaha kommet med høydekanalene sine, for å utligne dette. Se på Akto, som har ADAM oppsett. Hans senter kommer lavere enn "helt ideelt", men han har jo høydekanalene. Helt riktig blir det først hvis du har transparent lerret. Det skal sies at en lav senter, ikke er så kritisk heller, det blir litt hva du "pirker" på selv også.
    Vanlig sofa er helt fint...du vil sikkert legge nakken nedpå der også når filmen snurrer og du slapper av. Dette blir nok bra uansett

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det avhenger vel ganske sterkt hvor stort lerretet er...
    Selvsagt.
    Men i dette tilfellet er jo størrelsen stort sett gitt, innenfor +/- 8-10 tommer i forhold til mitt eget.
    Da stemmer nok det hele ganske bra. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller som Scrooge, ha en senter under og en over lerretet, da kommer dialogen i senter

Newcomer KJE sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det første jeg tenkte på da du sa du ville ha stort bilde, og trengte litt luft til HT, var muligheten for lydtransperent lerret. Plassere HT og evt. elektronikk bak lerret. Har sett liknende løsninger her på forumet før.

Uansett et lovende prosjekt.

Lykke til 8)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett tråden før nå. Morsomt med kino da :-D

Ser det ikke er kommet særlig mye konkret om pj. Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert f.eks BenQ W5000 det er en helt super pj i forhold til kvalitet/pris. Ligger en på bruken nå til rundt 5k. Den yter veldig bra også sett i forhold til toppmodeller (har sett dette personlig i shootout med pj'er kalibrert av Gorm) BEF valgte også denne i sin kino først, og selv om WV95 er noen strå vassere, koster den mange ganger mer.

Stort bilde er must i kino etter min oppfatning, men jeg er litt inhabil med 155" på tre meters avstand :-D jeg liker personlig ikke at lerret står for høyt, mitt mål på dette er å sitte i stolen/sofaen med bena på en puff da skal tærne ikke opp i bildekanten men ligge i ramma på lerretet.

Transparent lerret gir "cleanest" utseende, men degraderer bildet litt.

Jeg har også kombinasjonen trening/kino. Det er utfordrende å overdøve tredemølle og delvis også ergometersykkel uten å ha rimelig høyt nivå som plager andre i huset hos oss. Min løsning på dette har vært hodetelefoner av trådløs type.

Lykke til videre i prosjektet, er nok mye du må finne ut av.

Btw. Lens skift(anbefales) degraderer Ikke bildet, det er det den gammeldagse keystone correction(skal IKKE brukes) som gjør.

Edit link
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...9005&cat=last7

Denne er vel ganske kortreist også ...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Eller som Scrooge, ha en senter under og en over lerretet, da kommer dialogen i senter
    Jepp. En ganske god løsning, men som forutsetter en ganske pinlig nøyaktig avstand fra lyttepos til de to høyttalerne.
    Slurver man her, får man fort problemer med kamfiltereffekt. ;-)

Høyttaleren i racket har forøvrig vært nødt til å vike plass for en vinylsnurre, men det funker ganske greit med en høyttaler over lerretet også!
    Ulempen er at man da må ballansere lydnivået mellom senter- og fronthøyttalere, for å få dialogen på plass i midten av bildet.
    Noe som i sin tur gir et redusert "trøkk" fra senterhøyttaleren. :?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller - hva med å bare bruke presence. Kanskje for enkelt...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Presence er en mulighet.

Jeg har de siste dagene testet en hel del med BP7006 og center og det er utrolig hvor mye lyd det er i disse små søylene. Et problem dog er at et 100" lerret skygger såpass at BP7006 får dårlige arbeidsforhold. De liker seg mye bedre med god avstand bakover og til siden.

Jeg teller litt på knappene om jeg skal vurdere en vegghengt løsning ala Jamo D500 THX-høyttalere, eller få testet noe fra Klipsch Ref, men kjenner ikke til hvordan Klipsch er mtp å stå litt nær sidevegg. Dog blir begge de to en dyrere løsning da aktive subber på inn i tillegg, men mulig at jeg blir mer fornøyd med "blockbusterne" når jeg får subwooferens fundament da Deftechene ikke klarer helt å være like autoritære.

I lydverdenden er vel budsjettoverskridelser regelen snarere enn unntaket, nicht wa?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som du er mest fokusert lyden og spesielt mtp plassering. Da er lydtransparent lerret den beste løsningen. Du slipper å tenke presence (som Pioneer ikke har btw) og kan plassere høyttalerne akkurat der det passer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mk2 serien til klipsch kan stå nærme bakvegg!

mine 62mk2 står ca 30 cm fra bakvegg, målt fra bakside høytt.

Vil tro at Def tech løsningen krever litt mer luft grunnet slavene?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    mk2 serien til klipsch kan stå nærme bakvegg!

mine 62mk2 står ca 30 cm fra bakvegg, målt fra bakside høytt.

Vil tro at Def tech løsningen krever litt mer luft grunnet slavene?
    Det kan godt være, jeg har eksperimentert en hel del med aktivt element innvendig og mot veggen også og spillende mot hverandre er best. De er jo bipolare og spiller med diskant og mellomtone bakover også og 60-70 føler jeg må til før toppen sitter godt. Nå har jeg dem jo bare ca 15 cm fra sideveggene om det skal være optimalt med 100" lerret, men jeg skal ta å måle på veggen og sette på litt merker og se hvordan det vil ta seg ut og plassmulighetene til plassering av høyttalere.

Blir litt forvirret også mtp Jamo D500. I tester får de strålende omtale, men selgere mener de ikke kan måle seg med ikke-vegghengte løsninger.

Counterpointer: Jeg er nok fokusert på bilde også, men vil lande lydbiten først da jeg som nevnt har et begrenset budsjett på dette, men tanken er: Skal jeg først ha kino så skal det være mulighet for dynamikk, godt lydnivå og god "kinobass" med autoritet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Det kan godt være, jeg har eksperimentert en hel del med aktivt element innvendig og mot veggen også og spillende mot hverandre er best. De er jo bipolare og spiller med diskant og mellomtone bakover også og 60-70 føler jeg må til før toppen sitter godt. Nå har jeg dem jo bare ca 15 cm fra sideveggene om det skal være optimalt med 100" lerret, men jeg skal ta å måle på veggen og sette på litt merker og se hvordan det vil ta seg ut og plassmulighetene til plassering av høyttalere.

Blir litt forvirret også mtp Jamo D500. I tester får de strålende omtale, men selgere mener de ikke kan måle seg med ikke-vegghengte løsninger.

Counterpointer: Jeg er nok fokusert på bilde også, men vil lande lydbiten først da jeg som nevnt har et begrenset budsjett på dette, men tanken er: Skal jeg først ha kino så skal det være mulighet for dynamikk, godt lydnivå og god "kinobass" med autoritet.
    Kan jo lime litt papp-plater og lage et "lerret" for å se hvor stort det evt blir med lerret..Litt mindre lerret kan jo også være aktuelt?

Def tech er meget spennende synes jeg, men jeg ser absolutt utfordringer med å få bassen til å sitte mtp fase justering og at man er "fast" i fh til plassering iom at de er fronter!

Greia med vegghengte THX høyttalere er vel at de er optimalisert for å spille relativt høyt og bli delt på 80hz. Musikkmessig er vel ikke slike modeller optimale for og det er kanskje det selgerne mener?

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går for en Yamaha Receiver får du Presence som løser problemet med plassering av centerhøyttaler. Hos meg fungerer det veldig godt. Det krever riktignok at du kan plassere dem en halv meter eller mer utenfor fronthøyttalerene. Presence løfter ikke bare dialogen men gir en ekstremt kledelig effekt på alle filmer jeg har testet det på.

Øyvind

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    Hvis du går for en Yamaha Receiver får du Presence som løser problemet med plassering av centerhøyttaler. Hos meg fungerer det veldig godt. Det krever riktignok at du kan plassere dem en halv meter eller mer utenfor fronthøyttalerene. Presence løfter ikke bare dialogen men gir en ekstremt kledelig effekt på alle filmer jeg har testet det på.

Øyvind
    Kan godt være et lurt valg med Yamaha, men en halv meter lengre ut enn fronter? No can do.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere nevnt diy lerret.. Lager du selv, kan du tilpasse størrelsen slik at du får utnyttet både ht og pj best mulig.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Har tidligere nevnt diy lerret.. Lager du selv, kan du tilpasse størrelsen slik at du får utnyttet både ht og pj best mulig.
    Det er oppe til vurdering, jeg må bare forske meg ferdig på lydsiden og se hva som passer inn der nede. Har mye annet som opptar hverdagen så det tar nok litt tid før første film snurrer der nede.

Jeg kommer til å legge ut Definitive produktene og se om det er interesse for dem, de må ha endel luft og plass rundt seg for å yte sitt beste og jeg har et par-tre andre alternativer som nok vil passe bedre.

Side 5 av 30 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •