Cyber's ministereo! - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 30 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 589
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En diffusør som ikke reflekterer lyden er en absorbent

Det finnes veldig mange type diffusører og mange DIY er lagd i tre. Både 1D og 2D, små og store. Jeg har ikke regnet på det men jeg tror at en diffusør som du beskriver ikke kommer til å være like effektivt som den kunne være.

Det finnes veldig mye der ute. Fin en web side som beskriver hvilke lengder du skal bruke og da et det bare å gjøre det. Enkelt og greit egentlig

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hvor tykke rockwool-plater bruker du i førsterefleksjon på sidene?

I taket går det ikke å ha noe, men det skal teppe på gulvet under sweetspot og forover.
    Kommer litt ann på rommmet og bredden, men i utgangspunktet aldri tynnere enn 10 cm. Lager du f.eks absorbenter med 10 cm plater og en ramme med lekter på baksiden som bygger ut 2,8 cm, så får du god demping ned til 200 Hz som grafen under viser. Ellers så prøver jeg forøvrig å unngå dempe siderefleksjonene så mye, men bruker gjerne reflektorer som rediregerer energien forbi lytteposisjonen og til diffusorer på bakvegg. Det krever dog målinger for å gjøres.

I taket kan du ha en pen nedsenket himling i ramme mellom høyttalerne og sitteplassen. Ikke tull nå.

Skal du lage diffusorer bør du sette deg inn i det skikkelig. Det må være pinlig nøyaktig matematisk for at effekten skal være homogen og god. Jeg har sette mye rart her..... Kanskje bedre å spare opp og heller kjøpe ferdige fra RPG inc. 10-15k må du da regne med.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spare og spare. Det handler vel mer om hvor mye man ønsker å bruke.

Oppsummert. Det er et godt førstetrekk å dempe 5+ cm på sideveggene i førsterefleksjon og gjerne 10 cm på frontvegg, litt nærmere midten enn rett bak høyttalerne og så et teppe på gulvet. I taket har jeg lampepunkt i førsterefleksjon så det må nok vurderes på sikt.

Slik ser det ut idag:
    Cyber's ministereo!-img_4955-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 cm absorbenter vil fungere som en eq og trekke øvre frekvensområdet ned. De demper nemlig bare bra til ca. 800 Hz.

Hvis ikke høyttalerne sender øvre frekvensområdet bakover og man behandler bakveggen i rommet, så trenger man ikke nødvendigvis å dempe det området bak høyttalerne. Derimot er det viktig å dempe bass på frontveggen og da er 10 cm altfor for puslete.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Jeg bare leste et sted at man ikke trengte så mye demping av f.r. på sideveggene, så 5 cm er lite der også?

Jeg sitter ca 3.5 meter fra frontvegg i rommet og har da like mye bakover (Rommet er ca 6.7 m langt) så jeg vet ikke hvor kritisk det å gjør mye der bak, men jeg må uansett få roet akustikken litt da rommet er bredere bak meg enn foran. Svak L-form.

Cyber's ministereo!-uten-navn-png

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    5 cm absorbenter vil fungere som en eq og trekke øvre frekvensområdet ned. De demper nemlig bare bra til ca. 800 Hz.

Hvis ikke høyttalerne sender øvre frekvensområdet bakover og man behandler bakveggen i rommet, så trenger man ikke nødvendigvis å dempe det området bak høyttalerne. Derimot er det viktig å dempe bass på frontveggen og da er 10 cm altfor for puslete.
    Du overdriver vel ikke litt nå Orso? Alle målinger jeg har sett av akustikkplater viser at 5cm har god effekt ned 400hz område og 10cm til 200hz område.

Har du målinger som tyder på noe annet?

Jeg er selvsagt enig at absorbenter idielt sett burde være 10cm eller mer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Du overdriver vel ikke litt nå Orso? Alle målinger jeg har sett av akustikkplater viser at 5cm har god effekt ned 400hz område og 10cm til 200hz område.

Har du målinger som tyder på noe annet?

Jeg er selvsagt enig at absorbenter idielt sett burde være 10cm eller mer.
    Overdriver ikke nei. Er derfor jeg har skrevet en haug med ganger at man må bruke trykke absorbenter. Grafen faller bratt ved ca. 700 Hz med 5 cm rett på veggen (blå kurve). Luftrom på 5 cm øker selvsagt dempingen lenger ned i frekvens som kan se på den grønne kurven, men gjør også at man får litt mer ujevn absorpsjon i deler av frekvensområdet. 10 cm rett på veggen er bedre.

Det er ulike måter å måle på og det som oftest er oppitt er for tale og har liten relevanse for det vi holder på med. Mer reklamepreget enn noe annet dersom det er oppgitt av noen som selger til musikkbruk. Rockwool/glava o.l. oppgir sine tall med tanke på store rom i forhold til tale.

Toole nevner også dette i sin bok og anbefaler og bruke 15 cm absorbenter. Det er helt essensielt å dempe bredbåndet for et bra resultat. Og skal porøs materiale fungere som bassfeller trenger de å være enda tykkere. Noe å tenke på når man ser produsenter kaller absorbenter på ca. 10 cm for bassfeller. Det holder knapt til jevn demping ned til schroeder frekvensen i mange rom.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke Sumopix du bruker FredrikC?
    Her kan du se hvordan det sånn cirka demper. Blå kurve er 4 cm (2 cm luftrom) og den grønne 8 cm (6 cm luftrom). 4 cm så demper det bra ned til 1000 Hz. Med 8 cm får man kurant demping ned til nesten 500 Hz, men med ujevn kurve i deler av området. Graf nr.2 viser absorpsjonen ved 40 grader innfallsvinkel. Da ruller dempingen av enda tidligere.

I tillegg mener jeg de printer trykket på stoffet (gjorde i alle fall det siste jeg spurte de). Og da reflekterer trykket noe.
    Disse produktene er primært beregnet på å fjerne flutter-ekko i kontorbygning o.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield :
    PL100 har en noen modifiseringer i diskanten i forhold til de større PL200 og PL300.

Primaren som ble nevnt kan fort bli litt liten. PL300 har et snillere impedansforløp enn PL200. Men en med PL200 prøvde denne Primaren og det funket ikke i det hele tatt. Han gikk for en Parasound A21.

Anfield har testet mine PL100 og beskrev de som å balansere litt på kniveggen. Kan si meg enig noen ganger.

PL200 har et artig smekk i bassen og låter særdeles åpent og det blir aldri kjedelig. Det kan låte utrolig rått på veldig mye musikk, men tar man seg en runde på Spotify`s Topp 100 liste med mye R&B, techno osv og det er eierens musikksmak så anbefaler jeg å se seg etter andre høyttalere. Det funker OK, men som andre nevner-det gir en viss lyttetretthet og blir litt masete.

Jeg spiller mye rolig musikk og mine favoritt band er Dire Straits, Roger Waters, Pink Floyd osv. Der sitter de som en kule. Smekken og den lille økninga i midbassen funker veldig bra på denne musikken. Detaljegjengivinga, åpenhet og dynamikk er også svært bra.

Match det med varm elektronikk og mye krefter så tror jeg du blir fornøyd på 75% av all musikk.

PL300 har jeg hørt hos hifihuset selv. Synes faktisk at PL200 har en bedre sammenheng og en roligere diskant, men bassen i PL300 er jo bare helt utrolig. Inkl alle høyttalere og subber jeg har hørt så setter jeg PL300 høyest som den beste bassen jeg noensinne har hørt.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres meget bra ut. Liker god bass. Vil tro resten holder et ok nivå.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er allt klipsch ut av hus? :-o skal du kjøre stereo igjen?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    er allt klipsch ut av hus? :-o skal du kjøre stereo igjen?
    Jepp, surround klarer ikke å nå opp på lydkvaliteten jeg ønsker i stereo og stereo er 97% av fokuset her. I tillegg er etter min mening god stereo mye bedre på film enn halvgod surround. Noen sirkler blir det etterhvert...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke Sumopix du bruker FredrikC?
    Her kan du se hvordan det sånn cirka demper. Blå kurve er 4 cm (2 cm luftrom) og den grønne 8 cm (6 cm luftrom). 4 cm så demper det bra ned til 1000 Hz. Med 8 cm får man kurant demping ned til nesten 500 Hz, men med ujevn kurve i deler av området. Graf nr.2 viser absorpsjonen ved 40 grader innfallsvinkel. Da ruller dempingen av enda tidligere.

I tillegg mener jeg de printer trykket på stoffet (gjorde i alle fall det siste jeg spurte de). Og da reflekterer trykket noe.
    Disse produktene er primært beregnet på å fjerne flutter-ekko i kontorbygning o.l.
    Jeg har ikke noe Sumo-Pix nei. Har et par hjemmemekkede lærretter med 7cm dyp ramme fylt med 5cm rockwool. Lærrettet reflekterer litt helt klart.

Jeg etterspurte målinger som dokumenterer det du hevder og det fikk jeg jo. Men hvor har du funnet disse? Er det dine målinger?
    Som jeg sa har de fleste målinger jeg har sett av absorbenter basert på glassfiber vist bedre resultater enn de du viser, ikke bare fra Rockwool. Kan du henvise meg til dokumentasjon på hvorfor disse målingene ikke gjelder til vårt bruk? RPG leverer jo masse akustikktiltak til konsertsaler og studioer, kan man ikke stole på deres data heller?

Helt enig at jo tykkere jo bedre og at 5cm ikke er en bredbåndet absorbent. Men jeg mener fortsatt det er bedre enn nake førstrefleksjoner, og til å senke mengden flutter i nakne rom. Overdreven bruk av tynne absorbernter låter helt klart ille. Dette er mine erfaringer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @FredrikC
    Jeg bruker en absorpsjons kalkulator og det samme resultatet får man med andre kalkultatorer.

Orker ikke å diskutere dette i særlig grad og det blir off-topic. Kort fortalt handler det om det er ulike måte å måle på og alle er ikke like representative til musikk og heller ikke like korrekte. Du vil kunne få bekreftet dette hvis du spør litt på et akustikkforum. Dette er velkjente greier i litt mer seriøse akustiske kretser og har vært det i veldig lang tid.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @FredrikC
    Jeg bruker en absorpsjons kalkulator og det samme resultatet får man med andre kalkultatorer.

Orker ikke å diskutere dette i særlig grad og det blir off-topic. Kort fortalt handler det om det er ulike måte å måle på og alle er ikke like representative til musikk og heller ikke like korrekte. Du vil kunne få bekreftet dette hvis du spør litt på et akustikkforum. Dette er velkjente greier i litt mer seriøse akustiske kretser og har vært det i veldig lang tid.
    Beklager for OT i din tråd Cyber!

@Orso
    Jeg spurte kun fordi jeg var genuint interessert i en henvisning til tråder / fora som omhandler dette. Send meg gjerne en PM Orso.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var godsakene i hus. Nå mangler bare effekten...

Cyber's ministereo!-dsc_8293-jpg

Cyber's ministereo!-dsc_8289-001-jpg

Cyber's ministereo!-dsc_8291-jpg

Kanskje er det den gamle Yamahaen som ikke får frem de vonde sidene ved disse, men jeg kan ikke tro diskanten på disse vil bli hard. Disse er faktisk svært så oppløste, til og med på dårlig elektronikk.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha 659 fram fra glemselen? Hadde ikke du det en gang før? I så fall, welcome back my friend

Litt effekt i tillegg så er du fremme:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=94451&cat=13
    Eller
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=94399&cat=13
    Osv

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    659 står alltid klar til dyst på lageret. Trofast venn i nøden.

Jeg har en Primare A33.2 på vei inn, men det drøyer litt da forrige eier venter på ny effekt selv og avtalen er at jeg får den når han får sin.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttaler juveler. Disse er virkelig vakre høyttalere 8)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Gratulerer med nye høyttaler juveler. Disse er virkelig vakre høyttalere 8)
    Takk og Amen to that...

Side 16 av 30 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •