Cyber's ministereo! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 30 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 589
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Betyr det at du har valgt dem pga utseende og at du ikke har hatt noe seriøs lytting før du bestilte dem?
    Jeg har ikke lyttet til dem, men jeg kjenner merket meget godt fra før av så jeg aner hvor jeg skal. Utseende er en stor bonus, men det er gode erfariger med GS20 som ligger i bunn. Nærmeste forhandler ligger 45 mil unna og det er ikke mulig å få tatt en tur dit med det første.

Høyttalerne er forøvrig kjøpt til en grei pris brukt så det er ikke så vilt som det kan virke. Jeg gleder meg til å jobbe med disse i rommet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke være allergisk for spiss diskant med disse i hvert fall. Diskanten til stativhøyttaleren (PL100 er vel det?) lå på grensen til kniv når jeg testet den hjemme i mitt lytterom som er middels til godt dempet. I et nakent rom kan det bli stygt, men jeg håper det beste.....

Grattis forresten :-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg synes det er vanskelig å si noe veldig konkret før jeg har testet selv. Noen sier de ikke er skarpe overhodet, men jeg vet jo at du har god peil på dette.

Rommet er forøvrig ikke så nakent lengre og mer demping og korreksjon skal til. Jeg må også få roet etterklangen også en hel del.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere, ikke bare spiller de bra, men finishen og bygge kvaliteten er jo også utrolig. Har hatt PL200 i snart ett år og har aldri tenkt tanken på å bytte de ut.

btw. Jeg har ingenting å utsette på diskanten og ville aldri beskrevet den som spiss.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har hørt folk sier så låter de helt jævlig. Spes. i diskantområdet.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Etter det jeg har hørt folk sier så låter de helt jævlig. Spes. i diskantområdet.
    Skal ikke tro alt du hører.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PL200 har til en viss grad stigende diskant. Motsatte av hvordan en høyttaler bør måle for å låte riktig tonalt. Det nevnes også i testen til Stereophile at de låt noe hardt. Og vi vet at i tester er man snille.... Kanskje PL300 måler annerledes, men det spørs.

Fort at en slik høyttaler vil imponere ved første lytt, men blir slitsom i lengden til variert musikk. Lyttetretthet kommer sigende. Håper jeg tar feil.

Mye bra å lese og lære i bloggen til Sean Olive.
    Audio Musings by Sean Olive: Part 3 - Relationship between Loudspeaker Measurements and Listener Preferences

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at det ikke et tilslørte høyttalere på noen måte, men har snakket med endel jeg kjenner før kjøp som har meget gode erfaringer med disse. Selv liker jeg heller at lyden er litt frempå enn bakpå så jeg tror dette skal bli bra. Tiden vil vise om jeg tar feil.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste noen tester før kjøp og der beskrev de PL300 som at de ikke hadde problemene noen skisserer.

Eks.
    ...unbelievable treble, because of the successful design of the tweeters. In this case, there is none of the expensive brightness of modern recordings or the “sand” of old recordings...choose a suitable environment and do some work on the room, and you will then have what some companies’ advertisements call “the ultimate purchase!"

Uansett, vi får se til uka når alt faller på plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer uansett tilbake til samme tema (som alt for mange ignorerer....):
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    choose a suitable environment and do some work on the room, and you will then have what some companies’ advertisements call “the ultimate purchase!"
    Og disse høyttalerne er vel ingen unntak: de låter helt sikkert dårlig i et elendig rom.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det kommer uansett tilbake til samme tema (som alt for mange ignorerer....):

Og disse høyttalerne er vel ingen unntak: de låter helt sikkert dårlig i et elendig rom.
    Riktig. Det gjør alle høyttalere. Derfor må det gjøres mye med rommet - og det står på planen. Problemet er å gjøre det relativt smakfullt. Det er flere på HFS som klarer det og også her på berget, men det koster $$$.

I første omgang skal rockwool bestilles inn.

Dersom noen har tips på enkle trekantbassfeller tar jeg i mot det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode og rimelige trekant bassfeller lager man best selv. Tåler du litt størrelse på de, så kan du bruke rockwool stålstenderplater eller flexi-a plater som første skjæres på midten og deretter på langs til trekanter. De blir da ca. 84 cm bred i fronten. Staples oppå hverandre, setter lister/lekter på sidene og så enten stifter du eller bruker borrelås til lydtransparent stoff i front. Skal det gjøres helt til taket, må du gjøre det lagvis for å unngå at det faller.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bassfellene kommer før gulvlistene hos siste der

Jeg så for meg noe litt mer moderat og ikke så voldsomt høye. Litt over metern hadde nok vært estetisk penest, men det gir ikke effekt?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ser bassfellene kommer før gulvlistene hos siste der

Jeg så for meg noe litt mer moderat og ikke så voldsomt høye. Litt over metern hadde nok vært estetisk penest, men det gir ikke effekt?
    Joda, alt monner. Mest bass er det som regel nede ved gulvet og i takhjørnet. Men viktig at de bygger nok ut. Porøs materiale krever tykkelse for god effekt. De på bildene har liten effekt under 100-80 Hz. Lager du slik jeg foreslå på 1 m, så er det absolutt brukbar effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bassfellene var lekkkkre !

Det beste er tross alt å integrere det sammen med rommet som her.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Joda, alt monner. Mest bass er det som regel nede ved gulvet og i takhjørnet. Men viktig at de bygger nok ut. Porøs materiale krever tykkelse for god effekt. De på bildene har liten effekt under 100-80 Hz. Lager du slik jeg foreslå på 1 m, så er det absolutt brukbar effekt.
    Jeg skal ta en målerunde, men det er ikke plass til så mye i hjørnene før vinduene kommer inn i bildet, men lager jeg litt lavere så går det.

Finnes det noe godt, akustisk transparent stoff til å kle slike lydrammer på veggen med? Gjerne med en viss elastisitet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stoffet har både pen struktur, god bredde (160 cm) og er fin strekk i:
    DMD Acoustically Transparent Fabric
    Jeg bestiller via Jetcarrier. Sparer en god del på å bruke båtfrakt ved litt større bestilling, med da går det gjerne 4-5 uker.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Dette stoffet har både pen struktur, god bredde (160 cm) og er fin strekk i:
    DMD Acoustically Transparent Fabric
    Jeg bestiller via Jetcarrier. Sparer en god del på å bruke båtfrakt ved litt større bestilling, med da går det gjerne 4-5 uker.
    Hvor tykke rockwool-plater bruker du i førsterefleksjon på sidene?

I taket går det ikke å ha noe, men det skal teppe på gulvet under sweetspot og forover.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig rart at de fleste glemmer at det nødvendig å ha bassfeller på flere enn 2 (av 12) grenser/kanter. Det hjelper ikke å pøse på med isolasjon på 2 hjørner, da er det bedre å spre fornuftig rundt og ha litt avstand til veggene. Det gir et bedre resultat.

Ethan Winer (blant annet) har gjort en del arbeid og tester rundt dette temaet. Dessverre blir det utrolig stygt rundt i rommet...
    Her finner du en del bilder som viser hvordan han løser problemet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder diffusorer, er det slik at jeg f.eks. kunne kjøpt materiale på f.eks. 1 og 3 tommer og kappet 40 cm lengder og limt sammen annenhver og malt, eller må man ha porøse saker?

Side 15 av 30 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •