Mitt surround- og stereoanlegg. :-) Impulskjøp: Swans sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt surround- og stereoanlegg. :-) -Prosjekt loftstue

Endelig har familiefar i huset fått lov til å bruke penger til noe annet enn bleier og barneleker.. 8)

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/quench

Er ikke helt optimal plassering av ting, og liten/ingen demping i form av tepper på gulv, e.l., men er iallefall en start. :wink:

Setter pris på tips og triks hvis noen har det, men må nok føye meg etter hva som er praktisk i stuen inntil videre. Alt dette med surround- og stereoanlegg er forholdsvis nytt for meg.

Edit, lagt til utstyrsliste i tråd også:
    Utstyr oppsummert
    - Samsung 46" TV
    - Playstation 3
    - Altibox
    - PC m/Hegel HD11 Audio DAC
    - Pioneer SC-LX85 surround reciever Lenke
    - Hegel H100 stereoforsterker Lenke
    - Norstone Bergen AV2 AV-rack. Lenke
    - Nordost analogsignal- og høyttalerkabler. Lenke
    - Billigste HDMI-kablene fra Lefdal.

Høyttalere
    - 2x System Audio Mantra 60 fronthøyttalere fyllt med sand. Lenke
    - 1x SA Mantra 10 AV senterhøyttaler
    - 2x SA Aura 1 bakhøyttalere
    - 2x SA Talent surr.bakhøyttalere
    - 1x Ken Kreisel DXD-808 sub.
    - 1x gammel JBL E150P 10" sub.
    Sist endret av quench; 09-22-2013 kl 20:30

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo flott ut.
    Du kan jo kanskje prøve å vinkle senterhøyttaler litt opp mot lytteposisjon.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det :-)

Siden jeg ikke har tatt bilde av sofaen, så er det ikke så godt å se, men når man sitter i midten på sofa, så sitter man cirka rett foran senteren. Tror den er ganske bra plassert, men kunne kanskje ha vinklet den et par cm opp i front, men vet ikke om det har noe særlig for seg...?

Edit: var nok ikke helt våken når jeg leste posten din ahilmen, var jo nettopp dette du skrev - at jeg kan vinkle senteren opp litt. :-P

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sette subben på den andre siden av høyttaleren, så blir det like lang avstand fra L C R.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Gargamel_Grusom - Hadde kanskje ikke vært så dumt det nei, men det blir ikke litt kort avstand mellom frontene da..?

Kanskje jeg kunne ha flyttet TV litt til høyre, slik at den kom cirka midt mellom frontene + flyttet senteren til å stå rett over Hegel H100'en istedet for på midten av AV-racket, slik at denne også kommer cirka midt mellom frontene..?

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!!!

Flott stuekino dette. Er selv midt i bleieskiftinga på yngste frøkna i huset, men håper å snart få brukt pengene på andre ting jeg også

Vet ikke om du ønsker tips til komponentene du har idag, eller kan/tenker å bruke noen lapper på nytt utstyr......Men om anlegget primært brukes til film, kan jeg gi deg 2 tips som VIRKELIG ga et løft hjemme hos meg:

1. SVS rørsub. Filmopplevelsen steg 100%
    2. Effektforsterker. Løftet lyden til et helt nytt nivå

Spesielt tips nr. 1 er virkelig å anbefale

Var forresten innom presentasjonen din å la igjen en kommentar og score 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Spiff79 - takk for det! :-) Bor forresten i Sandnes jeg og.

Nå er det meste bortsett fra sub og TV nytt, så håper å kunne begrense videre investeringer for en stund fremover, men.. :-P

Er lsound.no plassen å kjøpe SVS rørsub?
    Ser det var noen "friske" priser på den, men SVS PC12-NSD DSP var jo på et overkommelig prisleie.. :-P

Ang punkt 2 så bruker jeg Hegeln H100'en som effektforsterker på frontene - vet ikke om den gir noe mer effekt enn Pioneer'en men (den påstås jo å ha 190watt pr kanal, mot Hegelen sine 120watt).
    Eller mener du at jeg bør ha egen effektforsterker på senter og bakhøyttalere også?

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quench
    @Spiff79 - takk for det! :-) Bor forresten i Sandnes jeg og.

Nå er det meste bortsett fra sub og TV nytt, så håper å kunne begrense videre investeringer for en stund fremover, men.. :-P

Er lsound.no plassen å kjøpe SVS rørsub?
    Ser det var noen "friske" priser på den, men SVS PC12-NSD DSP var jo på et overkommelig prisleie.. :-P

Ang punkt 2 så bruker jeg Hegeln H100'en som effektforsterker på frontene - vet ikke om den gir noe mer effekt enn Pioneer'en men (den påstås jo å ha 190watt pr kanal, mot Hegelen sine 120watt).
    Eller mener du at jeg bør ha egen effektforsterker på senter og bakhøyttalere også?
    Sandnes er vel nesten universets sentrum

For eksempel en slik du linket til ja. Men de dukker opp på bruktmarkedet med jevne mellomrom. Den jeg har var jeg på Gausel å henta for 4 lapper.
    Og tro meg, denne type sub er i en helt annen verden hva film angår.

Om du bruker Hegel til frontene dine idag, er det ikke effektforsterker jeg ville lagt pengene i første omgang.

Når det gjelder center kanalen, så er jo denne kanskje den viktigste av de 5 kanalene i et slikt oppsett, så denne bør en ikke ned-prioritere når det gjelder forsterkerstørrelse. Uten å kjenne så alt for godt til SA sine høyttalere, så mater du nok denne kanalen med tilstrekkelig strøm for å fungerer på en ok måte.

Men synes du har kommet langt med det utstyret du har. Om jeg forstår deg rett så brukes Pioneeren kun til center og bakkanaler ved film titting.... Oppgraderinsspøkelset kommer etterhvert uansett....tro meg

Edit: De 190W du refererer til, er vel ved 2 kanaler i drift......

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer kamerat, og velkommen! Må si meg mye enig i det godeste Spiff79 sier her, med unntak om at Sandnes er i universets senter Vi er også midt oppi bleieskift men det er ingen grunn til at ikke far skal få ha en hobby. Syns du har vært smart som har kjøpt gode komponenter ifra start, men du har nok litt å hente i en skikkelig sub. Skal bli morro å følge deg videre, og skal svippe innom presentasjonen din også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller 2 subber for symmetri:-D
    Jeg har 2 slike stående 2 stk. XTZ 99W10.16 Piano 10" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Jeg er fornøyd med disse.
    Har ikke hørt SVS enda, men hadde vært artig.
    Xtz ene er jo forholdsvis rimelige, men gratis er de jo ikke.
    De dukker jo også opp på brukten med gjevne mellomrom.
    Estetisk så ser de jo ikke så værst ut heller.
    Det kan jo bli litt trangt med 2 stk. også ser jeg.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ahilmen - virket interessant med 2x XTZ'er. Var en behagelig pris også! Vil tro at det er litt mer WAF på disse også enn på SVS'en. Pioneeren har 2x sub-utganger også, vet ikke om det kan dra nytte av dette på noe vis, men...

Tror nok at ny(e) sub(er) samt projektor står på ønskelista til neste investering ja.... :-)

Noe helt annet, ser at endel her på forumet kjører Upper Left- og Upper Right-høyttalere. (9.1) Har dette mye for seg?
    Jeg har dog 5.1 nå (har ikke skikkelig plass til høyttalere bak sofa.. :-\) - blir det da feil med Upper Left og -Right? (som jeg har plass til).

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke presence høytalere selv, men mange snakker veldig varmt om det. Det blir ikke feil i det heletatt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som alkar bruker som surround hadde kanskje gått an å teste?
    Er jo et rimelig alternativ pluss at de matcher mantraene i hvit utførelse.
    Dynavoice Magic FX-4 EX White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, har endelig fått somlet meg til å flytte TV og AV-rack til å stå mer sentrert.

(fullstørrelse her. Film "Black Swan")

Ble mye bedre nå, men merker "irritasjonen" på at det ikke blir symetrisk mtp. sub'en.. :-P

Har tenkt litt frem og tilbake på SVS-sub vs. 2x 10" XTZ.
    Har mest lyst på SVS, men frykter litt for plassering. Da hadde det vært mye enklere med 2x XTZ'er...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt mer på høydekanaler?

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig elegant oppsett du har valgt deg!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så veldig bra ut! Har du merka noen forskjell i lyden etter at du flytta rundt på ting? Vil anbefale deg sterkt å leke litt med kalibreringstråden til Kringlyd her på forumet nå som du har et symetrisk utgangspunkt. to tomler opp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen
    Har du tenkt mer på høydekanaler?
    Hei! Ja, har surfet endel rundt. Var rett før jeg bestilte 4x Dynavoice'er, to til bruk som surround back og to som høydehøyttalere. Dog pga at jeg ikke greide å bestemme meg ang. sub, så avventet jeg det litt. I ettertid har jeg tenkt litt, og egentlig bestemt meg for å avvente litt og se. :-)
    Btw, jeg har aldri vært i en hjemmekino med surround back oppsett. Hvilken av disse kommer det "mest" lyd ut ifra? Jeg tenker f.eks. når jeg da ser en 5.1 film, så vil jeg anta at det er surround-kanalene det kommer lyd ifra, mens surround back-kanalene ikke vil ha lyd... eller? (tenker litt mtp om det kan bli "fjas" med Aura1 som surround og dynavoice som surr.back)

Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Veldig elegant oppsett du har valgt deg!
    Takk for det! Var inne og tittet på din hjemmekino, trodde med første øyekast at du hadde Manta 60'er du og :-P Fint med hvite høyttalere! :wink:

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette så veldig bra ut! Har du merka noen forskjell i lyden etter at du flytta rundt på ting? Vil anbefale deg sterkt å leke litt med kalibreringstråden til Kringlyd her på forumet nå som du har et symetrisk utgangspunkt. to tomler opp!
    Takk! Jeg hadde kjørt en Advanced MCACC kalibrering med mikrofon mot sweet-spot på Pioneer'en fra før jeg flyttet, så må ærlig innrømme at jeg ikke hørte noe særlig forskjell til etter flytting (og ny Adv MCACC ble kjørt), men visuelt sett så merket jeg mye forskjell! Før flytting satt jeg og irriterte meg over det, så nå fokuserer jeg mer på filmen og musikk jeg ser/hører på! :-)
    Prøvde å søke litt etter kalibreringstråden du nevnte, men fant den ikke med det første. Får lete litt mer senere. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryddet litt i kjelleren, og fant den gamle sub'en min, en Cerwin Vega CLSC-15s.
    Fant ut at forsterkeren ikke funket skikkelig (null lyd :cry, så koblet på noen høyttalerkabler direkte for å teste med en annen forsterker.
    Ble god rumlelyd med harman/kardon-forsterkeren tilkoblet, dog ikke spesielt optimalt :-P
    Vedlegg 87644

Den får bli i kjelleren, kanskje jeg rasker sammen nok til en enkel hjemmekino for ungene elns... :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så tilfeldigvis at Soundgarden hadde tilbud på System Audio Talent Vegghøyttaler, dog i sort utførelse.

Til mindre enn halv pris, så lot jeg meg friste og kjøpte et par til bruk som surround-back, slik at jeg får meg 7.1-oppsett. :-D

Gikk dog over Blu-ray-samlingen etterpå, og fant ut at det var ytterst få som har 7.1-lyd... Jaja, får håpe det blir flere etter hvert! :-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •