Mitt surround- og stereoanlegg. :-) Impulskjøp: Swans sub - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt usikker på om det bare er yamaha, men mener å ha lest at noen receivere skal kunne dytte litt lyd i bak kanalene uansett om filmen ikke er i 6.0 7.0 osv

Men rett meg gjerne vis jeg tar feil

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Litt usikker på om det bare er yamaha, men mener å ha lest at noen receivere skal kunne dytte litt lyd i bak kanalene uansett om filmen ikke er i 6.0 7.0 osv

Men rett meg gjerne vis jeg tar feil
    Håper det! Jeg har prøvd å google litt på det, men fant ingen gode svar... Får prøve å se. :-)

Fikk endelig pakke i posten i dag, men viste seg å bare være èn høyttaler og ikke begge... :-(
    Håper den andre er på vei (selv om det ikke står noen referanse til 2 kolli på sendingen.. )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte du 2 stk. da?
    De selges ikke i par.
    Dette står i annonsen:
    SA Talent selges enkeltvis så du kan kjøpe akkurat det antallet du ønsker. Prisen er per stykk.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen
    Bestilte du 2 stk. da?
    De selges ikke i par.
    Dette står i annonsen:
    SA Talent selges enkeltvis så du kan kjøpe akkurat det antallet du ønsker. Prisen er per stykk.
    Jeg bestilte 2 stk. ja. Det er også det det står på pakkseddelen (og faktura).
    Jeg har sendt de en e-post og spurt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig er høyttaler nr. 2 kommet!
    Fikk hentet den på posten i dag, så nå har jeg 2x System Audio Talent som surround-back, og 2x SA Aura 1 som surround. :-)
    Gleder meg til å få testet det skikkelig.

Ellers fikk jeg The Black Keys - El Camino på vinyl her forrige dagen, og i den forbindelse fant jeg frem platespilleren, en Stanton STR8-60. Denne har jeg koblet til en NAD PP3, som igjen er koblet til Hegel H100'en. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått kjørt 7.1 i snart et par uker nå, og det har vært topp. Ved 5.1-filmer blir output fra surround-kanalene også delt ut til surround-back, så det er topp det. :-)

Ellers har minste-jenta i huset lekt litt med platespilleren, og det førte til knekt stift.. :-\

Har dog fått låne en rosa Ortofon Concorde scratch stift av en kompis innen jeg får meg en ny selv :-D

Noen anbefaling på hva jeg bør kjøpe? Skal hovedsakelig brukes til vanlig avspilling og ikke scratching elns.

Tenkte også å ta en DIY og bytte RCA-kablene og jording til platespiller. Noen som har gjort dette før?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått litt pynt på veggen i hjemmet. :-)

Endelig også bilde av 7.1-høyttalerne.

Klikk på bildene for større versjon.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo bra!

Vurderer de samme høyttalerne som surround selv!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet med en ny HTPC, en Shuttle Slim XS36V. Veldig behagelig størrelse, 22 x 16 x 3.6 cm.
    Den er laget for å kunne stå på 24/7, f.eks. i butikker eller produksjonssystemer (også derfor den har 2x rs232-kontakter). Den er også vifteløs, og krever derfor litt luft rundt seg for at den passive kjølingen skal kunne fungere. Den har også gigabit nettverk + trådløst, samt både VGA-, DVI- og HDMI-skjermutganger.

Den kommer med en 2-kjerners Intel Atom-prosessor med hyperthreading. Jeg synes dette virket veldig interessant mtp. HTPC, så jeg testet en. Kjøpte også en Corsair Nova 30 GB SSD (som siden det er SSD heller ikke lager varme eller lyd) og 2x 2GB RAM (maks støttet av hovedkort/cpu).

Det var veldig uvant (og kult!) når jeg startet den - totalt lydløs! Testet først med Ubuntu 12.04 32-bit, men fant raskt ut at Intel ikke har frigitt dokumentasjon eller åpne drivere (heller ikke har laget noen proprietær driver) for skjermchipsettet (Intel GMA 3650) engang! Veldig skuffende av Intel. Det å site med 640x480 oppløsning blir derfor uaktuelt.. :-P

Stort tilbakeslag, men jeg tenkte å teste med Windows7 istedet, bare for å teste det iallefall. Kjørte inn 64-bit pro, men da viste det seg at Intel heller ikke hadde laget 64-bit drivere til skjermkortet engang! Wtf Intel? Dette er jo helt søppel. Dog siden den uansett ikke støtter mer enn 4 GB RAM, så kjørte jeg inn 32-bit Win7. Her fungerte alt, også Intel sine skjermkortdrivere.. :-P

Koblet til Hegel HD2 dac'en, og brukte HDMI-utgang til bilde. Fungerte helt topp til lydavspilling, men når det kom til avspilling av HD-materiale, enten på youtube eller mkv-filer så hakket det.. :-( Skuffende igjen av Intel-skjermchipsettet...

Selv om avspilling av ikke-HD materiale fungerte fint, så blir det dog ganske ubrukelig som HTPC. Ser det også er en Shuttle som har nvidia Ion skjermchipset istedet for Intel GMA 3650, og denne skal kunne aksellerere bilde via VDPAU og da være brukbar. Får se om jeg gir den også en test, eller om jeg dropper det og heller gir en liten upgrade til eksisterende HTPC. :-P

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke rart at Intel sitt atom set ikke drar HD egentlig, da må du ha med Nvidia ION (med ATOM CPU'en da).

Men AMD E-450 drar alt .

Uansett, usedvanlig pent oppsett du har . Likte det bildet du la ut!

Her er hovedkortet/cpu settet jeg har ifra AMD .
    Komplett.no - ASUS E45M1-M PRO, AMD E-450

EDIT:
    Er vist dette jeg har:
    Komplett.no - ASUS E45M1-I DELUXE, AMD E-450

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ikke rart at Intel sitt atom set ikke drar HD egentlig, da må du ha med Nvidia ION (med ATOM CPU'en da).

Men AMD E-450 drar alt .

Uansett, usedvanlig pent oppsett du har . Likte det bildet du la ut!

Her er hovedkortet/cpu settet jeg har ifra AMD .
    Komplett.no - ASUS E45M1-M PRO, AMD E-450

EDIT:
    Er vist dette jeg har:
    Komplett.no - ASUS E45M1-I DELUXE, AMD E-450
    Takk, og takk for tips ang. PC. Må nok ha med Nvidia-skjermkortet skal den greie å dra HD-film ja. Tror nok heller jeg kommer til å bruke kabinettet jeg har fra før, og bytte til nytt hovedkort med en strømgjerrig cpu + vifteløst nvidia PCIe skjermkort og en SSD, eller noe sånt.

Men til noe helt annet, siden jeg ikke vant Ken Kreisel-suben i Facebook-konkurransen til lsound, så må jeg kanskje vurdere å kjøpe meg en sub. :-P Planen er å supplere Mantra 60'ene med en "musikk sub" som jeg kobler til pre-out på Hegel H100'en.

Noen forslag til en sub som skal brukes til musikk?
    Budsjettmessig tenkte jeg forholdsvis rimelige greier, kanskje i prisklassen rundt 3-6 tusen. Bør helst være med en viss WAF også.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har synes det har litt slitsomt å måtte starte PC og ha på TV for å høre musikk fra f.eks. spotify, så har testet litt rundt Airplay. Dog var det rimelig labert med Android-støtte, da jeg der kun fikk til å spille av lokal musikk og ikke fra youtube, spotify, etc..

Jeg liker ikke Apple pga den ekstremt lukkede retningen de velger på alt, men valgte til slutt å teste med en Ipad for avspilling av spotify. Selv om jeg ikke liker det, så funker det jo ganske bra.... :-)

Vedlegg 93421

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt endringer i oppsettet siden sist, tenkte var på tide med en liten update her :-)

Kjøpte den nye Playstation 3'en (kalt "Super Slim"...?) med 12 GB SSD, og noe slikt som 20% mindre og 20% lettere enn den forrige Slim-versjonen. Forskjellen til den "gode gamle" jeg har hatt tidligere var jo betydelig i utseende.. Årsaker til bytte er
    - den gamle bråkte en hel del
    - kunne bruke Bit Streaming istedet for PCM Linar
    - den gamle hadde problemer med å få ut plater (eject), med at den ble stående og "spinne" på platene.

Litt forskjell på størrelsen.. :-P
    -ps3-vs-gml-jpg
    Over
    -ps3-vs-gml-2-jpg

Litt funky luke for å sette i plater - virket litt "jalla", og jeg synes den gamle PS3'en hadde en bedre kvalitetsfølelse... men, men, slipper problemer med eject på denne.. :-P Krever dog en god del mer "luft" over PS3'en for å få inn/ut plater, så må vel flytte litt rundt på tingene i AV-racket og finne ut hvor det passer best.
    -ps3-vs-gml-3-jpg

Ellers har jeg byttet hardware i HTPC'en, som jeg nevnte i en tidligere post.
    Specs ble Intel Core i3-3220T Processor (35watt, 22nm), Asus P8Z77-M PRO hovedkort, 4x 2 GB RAM (Corsair XMS3 DDR3 1600MHz), Asus Nvidia Geforce 210, ute vifte, Corsair SSD Force 3, 60 GB. Media hentes fremdeles fra filserver via NFS, og lyd ut via Hegel HD2 DAC. Operativsystem falt på Ubuntu 12.04 med Gnome Shell (liker ikke Unity.. :-\). Det er fantastisk med SSD, lydløst skjermkort, og såpass lite strømkrevende CPU. Den er tilnærmet lik lydløs. Fantastisk! :-) En viktig ting er nå også at jeg får igjen lokket på kabinettet også (som jeg hadde problemet med ved forrige skjermkort, som var noen mm for høyt i kjøleribbene.. :-P)
    -htpc-jpg

Edit: prøvde her å bytte ut surround-back høyttalerne fra SA Talent til JBL E20, men lyden ble såpass annerledes på JBL at jeg byttet raskt tilbake. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    weee... fikk pakke i posten i dag... :-) (dog halvdårlige bilder.. :-\)
    Ken Kreisel DXD-808 / MX-700 Mk3.

-kenkreisel1-jpg

Fin og blank! :-)
    -kenkreisel2-jpg

Passet fint inn.
    -kenkreisel3-jpg

Symmetri! Sånn cirka iallefall.. :-P
    -kenkreisel4-jpg

Har koblet den til Pre-Out på Hegel H100 for å bistå Mantra 60'ene når jeg hører musikk. Siden jeg bruker H100'en som effektforsterker ved filmtitting også, så vil den jo også bistå på film, dog ikke i laveste frekvensområdene da dette blir håndtert av JBL-sub'en...

Vet ikke om jeg er helt fornøyd med dette mtp. film, men... får prøve litt frem og tilbake.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gudd, fikk i dag endelig kablene jeg bestillte sammen med sub'en, Tchernov Cable Original IC. :-)
    -tchernov-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer om jeg skal splitte 7.1-anlegget mitt opp i to, for å ha et stereoanlegg i stuen, og 5.1-anlegg i kjellerstuen.

Tenker da følgende i stuen
    - Hegel H100.
    - SA Mantra 60.
    - Ken Kreisel sub.

I kjellerstuen
    - Pioneer surround reciever.
    - SA Aura1 på stativ som front.
    - SA Talent som bak.
    - SA Mantra 10AV center.
    - JBL sub.

Spørsmålet er når jeg skal se film i stuen, hvordan vil surround-lydspor på bluray- og dvd-plater forholde seg til stereo?
    Hva er beste måten å koble dette på?

Bruke optisk utgang på bluray-spiller og kjøre denne til en DAC (f.eks. Hegel HD11), og analogt fra denne til stereoforsterker?

Edit: ser at f.eks. Hegel HD11 støtter opp mot 24-bit 192 kHz, og inne på PS3 (blueay-spiller) så har jeg valg på optisk utgang til å velge "Linær PCM 2.kan. 44,1 khz, 88,2khz, 176,4 khz og 48khz". Da bør vel PS3 mixe 5.1/7.1 lyd ned til 2.0 på en grei måte...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt rundt dette med å kjøre PS3 -> optisk -> Hegel HD11 og dermed få film i stereo. Jeg synes det var veldig nedtur på de filmene jeg testet (Dark Knight, åpningsscenen bl.a.) - kanskje det er stereo-sporene på filmene som ikke er helt optimale...?

Uansett, blir nok å fortsette med 7.1 i stuen inntil videre iallefall. :-)

Ellers har jeg fått på plass ny lyd på hjemmekontoret. B&W 686, NAD C 326BEE og Hegel HD2 DAC. Veldig bra lyd i forhold til B&W MM-1 jeg hadde tidligere (denne tullet også med volumet på Linux - enten for høy eller for lav lyd, irriterende!)

Veldig fornøyd med dette. Må bare få på plass underlag for høyttalerne, f.eks. Auralex MoPAD e.l. :-)

-kontoret1-jpg

-kontoret2-jpg

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Mye kjekke kompontenter her. Ser du har en DXD-808, jeg har denne på vei i posten nå. Er veldig spent på den. Ser du har hatt ønske om å spille film i stereo i stua, men at du var skuffet over opplevelsen da du prøvde? Hva var det nøyaktig du var skuffet over? Du husket å sette PCM-tokanals ut fra PS3? Hvis ikke gikk du glipp av veldig mye informasjon i lydbildet.

Edit: Ser allerede at du hadde funnet ut av det med tokanals ut fra PS3. Jeg har ihvertfall postivie erfaringer med stereo til film, men det blir selvsagt ikke det samme. Jeg ser mest filmer av drama/dialog-type, og ikke så mye action. Kanskje derfor jeg klarer å leve med stereo til film?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Heisann!

Mye kjekke kompontenter her. Ser du har en DXD-808, jeg har denne på vei i posten nå. Er veldig spent på den. Ser du har hatt ønske om å spille film i stereo i stua, men at du var skuffet over opplevelsen da du prøvde? Hva var det nøyaktig du var skuffet over? Du husket å sette PCM-tokanals ut fra PS3? Hvis ikke gikk du glipp av veldig mye informasjon i lydbildet.

Edit: Ser allerede at du hadde funnet ut av det med tokanals ut fra PS3. Jeg har ihvertfall postivie erfaringer med stereo til film, men det blir selvsagt ikke det samme. Jeg ser mest filmer av drama/dialog-type, og ikke så mye action. Kanskje derfor jeg klarer å leve med stereo til film?
    Hvordan ble det med DXD-808? Jeg er iallefall veldig fornøyd med den! :-)

Angående surround vs. stereo så er det nok mye avhengig av materialet som spilles av. Jeg prøvde bare noen få filmer over noen få timer, hovdsakelig action-filmer. Jeg opplevde da at det ble mye "flatere" lyd, uten at jeg er spesielt flink til å beskrive lydopplevelser.. :-)

Jeg har jo planer om å sette opp en mer dedikert hjemmekino i kjelleren etter hvert, men det krever en større oppussing, så det blir nok ikke før om noen år.. :-) Inntil videre blir det nok derfor surround-anlegg i stua som blir gjeldene.. :-)

Jeg har dog fått meg et nytt leketøy! En Apple TV. Har aldri vært spesielt fan av Apple pga alle restriksjonene og tvangspåleggene de legger opp til mtp. formater, etc., men er ikke til å stikke under en stol at løsningene med Airplay etc. er ganske elegante.. :-)

Har koblet Apple TV tilkoblet Hegel HD11 DAC via optisk, som igjen er tilkoblet Hegel H100 forsterker. Kjører denne dermed bare i stereo. Har også lagt opp til amerikansk Netflix på denne via Unblock-us (norsk på PS3). Får derfor litt film og TV-serier her i stereo, og har vært greit til nå det. :-) Musikk via airplay og strømmet fra itunes, og dette funker jo kjempebra.

Litt irriterende med Apple Remote App på Ipad og Iphone, da dette til tider tar litt for lang tid for å koble til Apple TV, men stort sett greit. Ble vesentlig bedre når jeg koblet Apple TV til kablet nett istedet for trådløst - via trådløst hadde den problemer med å finne Apple TV i det heletatt.

Btw, irriterende med krav om itunes! Har løst det må å legge det på en virtuell Windows-maskin, siden jeg ikke har Windows på noen fysiske... :-\ Ellers også ekstremt irriterende med ikke native støtte for flac... :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... bør jeg ta et hint om kompleksitet når jeg må lage bruksanvisning til kona? :-)

-bruksanvisning-png

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •