Vilunde,s hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vilunde,s hjemmekino

Da er det igang med å innrede kjellere,n til et hyggerom istaden for lagrinsplass av alt mulig som en ikke har brukt for.
    Har tidligere hatt dedikert rom i 2 etg, men ettersom det kom flere arvinger, ble dette soverom.

Kjeller,n ligger halveis under jord, men jeg tok dreneringsjobben da jeg begynte prosjektet.
    Ellers skal jeg prøve å få lydisolere rommet mest mulig. Lydbøyler og gips blir valgt.
    Lager denne tråden for å dele/skaffe erfaringer, da det er vanvittig hva dere her inne får til. Mye god kunnskap, og det er dette som inspirerer.....

Har nå fått kommet igang med lydbøyler og lekter.

Vilunde,s hjemmekino-2011-09-18-15-50-34-jpg

Vilunde,s hjemmekino-2011-09-18-16-30-35-jpg

Vilunde,s hjemmekino-2012-01-08-12-18-06-jpg

Vilunde,s hjemmekino-copy-2012-01-05-16-44-11-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å følge med i prosessen! Du får pøse på med bilder underveis. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Har nett funnet ut dette med utlegging av bilder her nå

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

11

1

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det nærmer seg

For de som skulle vere interressert, så har det skjedd lite og ingenting det siste halve året i kinoen grunnet andre oppussingsprosjekt som bla å renovere en gammelt gardshus fra 1730, i tillegg til garasje som er satt opp.
    Nå nærmer det seg at denne tråden skal bli aktiv fra min del, men mye av planene har endret seg ettersom inspirasjonskildene innpå her er på grensen til ekstremt.

Målet mitt er å få et rom som er like mye et rom der en hører musikk, som å se film. Jet vet fra erfaringer at det er mest musikk det blir brukt til.

På utstyrsfronten har jeg noe fra tidligere prosjekt, men ser helt klart at kravene er blitt noe større og oppgraderinger må til :-D

I tillegg går det litt ekstra tid med slike prosjekter grunnet 2 barn, jobb,kone osv 8)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal jo leve, kompis! det er jo derfor dette er en hobby. Noe vi kan kose oss med når vi har tid. Stå på med resten, så skal det bli fett å følge med når tråden våkner ordentlig til liv!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Man skal jo leve, kompis! det er jo derfor dette er en hobby. Noe vi kan kose oss med når vi har tid. Stå på med resten, så skal det bli fett å følge med når tråden våkner ordentlig til liv!

Ja, det er helt sant. Og det er jo en hobby med veldig vidt spekter som fasinerer meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senking av gulv

Da er forespørselen til RAMIRENT sendt om utstyr til pigging av kjellergulv.
    Etter en gjennomgang her, ser jeg at dette må til for å få nok høyde, samt å få inn isolering og varme i gulvet.

Slik det blir kommer jeg til å ende med en høyde på ca 215 ferdig, og det er å leve med.

Vilunde,s hjemmekino-pigge-kjellergulv-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder .

Er kommet igang med å meisle opp gulvet. Lydbøyler og lekter er på plass i taket, så nå er det å få unna gulvarbeidet for så å komma igang med "kosearbeidet"

Vilunde,s hjemmekino-l1020416-450x800-jpg

Vilunde,s hjemmekino-l1020479-800x600-jpg

Fikk endelig bestillingen fra Toolstop.co.uk :
    Vilunde,s hjemmekino-20121009_192757-800x600-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst noen er innom her og har forslag/erfaringer til løsninger med ventilasjon eller AC er jeg takknemmelig for det. Er i planleggingsfasen på den biten.

Newcomer jnordto sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vilunde
    Visst noen er innom her og har forslag/erfaringer til løsninger med ventilasjon eller AC er jeg takknemmelig for det. Er i planleggingsfasen på den biten.
    tror du kommer langt om du slår hull for en ventil med vifte.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jnordto
    tror du kommer langt om du slår hull for en ventil med vifte.
    Ja, det var tanken, men ønsker helst å legge opp til vent anlegg med nok lydfeller siden jeg skal ellers legge ned en del arbeid i lydtetting.
    Spurte Akto om hvordan han hadde løst det, og han hadde kun en ventil rett ut, som resulterte i at det ble litt hett ,spesielt med litt folk der inne. I tillegg har han eget teknisk rom utenom, noe jeg ikke skal.

Vidar

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vilunde
    Ja, det var tanken, men ønsker helst å legge opp til vent anlegg med nok lydfeller siden jeg skal ellers legge ned en del arbeid i lydtetting.
    Spurte Akto om hvordan han hadde løst det, og han hadde kun en ventil rett ut, som resulterte i at det ble litt hett ,spesielt med litt folk der inne. I tillegg har han eget teknisk rom utenom, noe jeg ikke skal.

Vidar
    Tekniske løsninger - Inneklima/Ventilasjon ventilasjon: Her kanskje

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, slik jeg ser det må jeg ha avsug i ene enden av rommet og frisk luft inn i andre. Da blir det en grei ventilasjon, og rommer er jo ikke større enn 17 m2.

Tenkte å kasse det inn no slik som dette, som kan kombineres med spot og lydfeller. Ser at TomRon her inne har samme opplegget som jeg tenker. http://avforum.no/forum/av-rom-konst...getrad-18.html

Vilunde,s hjemmekino-bilde-av-vent-anlegg-png

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

puhh

Da er verste jobben gjort. Ble en god del trillbårer å kjøre ut.
    Får et lite lass med singel i dag, for å legge et lite drenerende lag , før jeg isolerer og legger varmekabler.

Vilunde,s hjemmekino-20121022_175335-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått på et lag med singel for avretting og drenering . Nå er det klart for isolering og legging av varmekabler, for så å støpe.

God helg :-D

Vilunde,s hjemmekino-20121025_190239-800x600-jpg

Vilunde,s hjemmekino-20121025_190717-800x600-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nevnt det før i andre byggetråder, og nevner det gjerne igjen: det er utrolig imponerende hva folk setter i gang for å skaffe seg et hyggerom i kjelleren

Når det gjelder ventilasjon må man ha aktiv lufting av et slag. I et rom på 17 m2 blir det ganske fort både varmt og klamt hvis man er mer enn én person til stede, og kun ventil i veggen gir ikke nok frisk luft. Hvis du klarer å gjemme en litt kraftig vifte med lyddemping i spotkassa slik du har planlagt, så er du et godt stykke på vei. Bare pass på å legge så store kanaler du har plass til, slik at de kan transportere mye luft med lav lufthastighet. Høy hastighet = støy og det vil man ikke ha. Jeg gikk opp fra planlagte 125 mm til 160 mm etter anbefaling fra gutta på vifter.no, og det har fungert bra.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Og jeg er veldig enig med Tols1. Vi tok jo en snarløsning hos oss og droppa vifte i rommet vårt som er bare 11 kvadrat, og det var teit... Når jeg og madammen ser film, så er det veldig greit å ta en liten luftepause hvis man har drukket litt mye brus og spist litt mye popcorn...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har nevnt det før i andre byggetråder, og nevner det gjerne igjen: det er utrolig imponerende hva folk setter i gang for å skaffe seg et hyggerom i kjelleren

Når det gjelder ventilasjon må man ha aktiv lufting av et slag. I et rom på 17 m2 blir det ganske fort både varmt og klamt hvis man er mer enn én person til stede, og kun ventil i veggen gir ikke nok frisk luft. Hvis du klarer å gjemme en litt kraftig vifte med lyddemping i spotkassa slik du har planlagt, så er du et godt stykke på vei. Bare pass på å legge så store kanaler du har plass til, slik at de kan transportere mye luft med lav lufthastighet. Høy hastighet = støy og det vil man ikke ha. Jeg gikk opp fra planlagte 125 mm til 160 mm etter anbefaling fra gutta på vifter.no, og det har fungert bra.

Jeg tror nok at det er verdt all slitet Jeg har i utgangspunktet lagt opp til 100mm kanaler med vifte, men godt poeng med lufthastighet og støy. Kanskje jeg skal redesigne, og kjøre med 160mm.
    Tanken var å ha vifte på sugesiden, og kun ha åpen kanal på andre, mtp vakuum og frisk luft som kommer inn....

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste