Snikkerens Lekeplass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Snikkeren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snikkerens Lekeplass

Hei.
    Jeg er ny her på forumet, men har hatt interesse for Lyd&Bilde i mange år. Man kan vel si at interessen er langt større enn lommeboken, men sånn er det vel for de fleste av oss.

Jeg har ikke noe dedikert kinorom, og med en bedre halvdel som ikke skjønner at høyttalerne bør stå litt ifra veggen blir det som det blir i stuen. Planen er å lage dedikert hjemmekinorom når vi bygger oss hus, noe som forhåpentligvis ikke blir alt for lenge til.

Jeg har akkurat oppgradert surroundrecieveren min. Hadde fra før en Denon AVR-1306, som var den første surroundrecieveren jeg kjøpte meg. Grunnet stramt budsjett havnet valget på Onkyo TX-NR609. Hadde egentlig lyst på 709'en, men lommeboken sa nei.

Ellers kjører jeg et oppsett uten sub, altså 5.0, igjen pga lommeboken.

Høyttalerne mine er Dynavoice Challenger M65 til fronthøyttalere, Dynavoice Challenger C6 til center, og Dynavoice Challenger S6 til bakhøyttalere.
    Jeg er ganske fornøyd med høyttalerne, men synes diskanten er litt vel skarp/skrikete når volumet skrues opp.
    Søkte litt på forumet, og fant en tråd om hvordan man skifter ut diskantene. Tok en sjangs og bestilte meg Seas H1280 22tff elementer til 198 kr stk. Så får vi se om jeg blir fornøyd når de kommer.

Ellers har jeg lyst å kjøpe meg sub etterhvert, men venter nok litt til jeg har fått spart litt. Har tenkt litt på XTZ 99 W12.16.

Jeg har en annen hobby som også koster endel, og som jeg er en del mer opptatt av en Lyd&Bilde. Den hobbyen er MC, så den blir prioritert foran oppgraderinger i hjemmekinoen.

TV'en jeg har er en Samsung UE46B7070 LED-LCD tv. Denne er jeg meget fornøyd med til mitt bruk.
    Ellers bruker jeg PS3 til filmer.

Tenkte også jeg skulle kjøpe meg noen høyttalerkabler og bruke de to ekstra kanalene på 609'en til å bi-ampe frontene. Er litt usikker på hvor mye det har å si for lyden, men satser på at det hjelper litt på ihvertfall.

Noen med erfaringer når det gjelder Bi-Amping av M65? Gjerne også i kombinasjon med 609'en.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg har postet under feil kategori? Hvis jeg har gjort det, er det mulig for en av moderatorene å flytte den til riktig plass?

Ellers har jeg bestilt meg Vogel veggfester til høyttalerne bak. Regner med de kommer i posten i dag.
    Og i morgen kommer Seas diskantene. :grin:

Gikk også til innkjøp av ny sofa i går. Og det helt aleine, uten at samboeren var med.
    Men fornøyd ble hun.

Høyttaleren dere ser på bildet under her skal opp på veggen når jeg får veggfestene. Den ble bare plassert der midlertidig.

Så til spørsmålet jeg hadde. Er det noen som har erfaring med å bi-ampe Dynavoice M65 sammen med onkyo TX-NR609?
    Eventuelt om det er noen som har erfaringer med å bi-ampe m65'ene med en annen surroundreciever?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til AVforum.

Presentasjonen av oppsettet ditt har du nok plassert i rett kategori (du kan jo også legge den ut på minHjemmekino.no)

Når det gjelder spørsmålet ditt angående bi-amp av m65, så bør du kanskje poste det som et separat innlegg i høyttaler-kategorien. Tror nok du får bedre respons da.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.
    Skal se om jeg får litt mer respons i høyttaler-kategorien.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny SUB.

Da har endelig fått den sårt etterlengtede SUB'en min. En XTZ 99 W12.16. :\m/:

Ble et litt større lydbilde no ja. :thumleft

Har begrenset område å plassere den på, ca 1x1m jeg kan flytte den rundt på. Har brukt noen timer i dag for å finne best mulig plassering. Må si at det virker som den er utrolig lett å integrere med resten av anlegget.

Jeg har ikke noe måleutstyr, men ut i fra hva jeg hører, så er det nesten som jeg ikke hører at det er en sub der. Det er bare ekstra dyp bass, og større trøkk. Må si jeg er imponert over denne sub'en. Og det selv før jeg har fått spilt den inn. Har bare spilt i 3-4 timer no, og det er en fryd å høre. :grin:

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny sub. Du trår ikke feil med en XTZ sub når det gjelder ytelse pr krone.

Siden du ikke har noe målerutstyr anbefaler jeg på det varmeste at du bestiller feks .

Radio Shack Analog Radioshack Lydtrykksmåler - L-Sound AS

Så er det bare å lese seg opp om kalibrering.. Feks her: http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Lykke til videre.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har sett litt på de. Men er litt i stuss på om jeg bør gå for analog, eller digital. Tenker liksom at det kan være lettere å lese av en digital. Men vil den analoge være mer nøyaktig?

Og når jeg stiller inn med Audessey, vil ikke den da gjøre samme jobben som jeg kan gjøre manuelt med en Radioshack?

Selv synes jeg sub'en ble stilt inn litt for lavt med Audessey, så jeg har justert den opp litt i forhold til det.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snikkeren
    Ja, har sett litt på de. Men er litt i stuss på om jeg bør gå for analog, eller digital. Tenker liksom at det kan være lettere å lese av en digital. Men vil den analoge være mer nøyaktig?

Og når jeg stiller inn med Audessey, vil ikke den da gjøre samme jobben som jeg kan gjøre manuelt med en Radioshack?

Selv synes jeg sub'en ble stilt inn litt for lavt med Audessey, så jeg har justert den opp litt i forhold til det.
    Spiller vel ingen rolle om man har den analoge eller digitale. Jeg valgte den analoge når jeg kjøpte, siden den var rimeligst.
    Få receivere gjør en god jobb med å kalibrere subwooferen opp mot frontene, så det anbefales at du gjør dette selv.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Sikkert derfor jeg ikke var helt fornøyd etter Audessey kalibreringen da.
    Skal kjøpe meg en Radioshack og leke meg litt.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått somlet meg til å ta noen bilder av TV/Lyttekroken.
    Og ja, jeg vet at plasseringen av høyttalerne kunne vært bedre, men sånn er det når man har en bedre halvdel som skal si sitt også. :twisted:

Et bilde av den nye sub'en slik den står plassert no.

Bakhøyttalerne har kommet opp på veggen. Ville egentlig hatt de litt lavere, men det fikk jeg ikke lov til. Men det funker faktisk overraskende bra selv om de står så høyt:

Frontene:

Og til slutt, et oversiktsbilde:

No ser jeg fram til jeg får RadioShack'en i posten, så kan jeg få justert sub'en enda bedre.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette8)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått byttet diskantene på M65 ?

Har selv et par M65 som nå brukes i en "kino" på loftet.

Disse byttet jeg diskant (seas 22TFF) på og forskjellen ble merkbart bedre.

Orginal diskantene ser jo "latterlige" ut når du sammenligner dem med Seas diskantene :-)

Ellers så har du jo har fått deg et pent oppsett.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, diskantene er skiftet til Seas 22TFF, og det hjalp virkelig. :-D

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lekt meg litt med kalibrering av SUB'en.

Koblet Radio Shack lydtrykksmåleren opp til PC'en.
    Et bilde av Radio Shack'en:

Jeg har ikke eksternt lydkort på PC'en, så målingene blir nok ikke nøyaktige, men de gir meg sikkert en pekepinn. Eller hva tror dere? Kjørte lyd ut via HDMI, og brukte mic-inngangen på PC'en.

Noen bilder av utviklingen må til. Jeg har kun konsentrert meg om opp til 80 hz, da delingsfrekvensen er satt der. Jeg får ikke gjort så mye med det som er over delingsfrekvensen uansett, da høyttalerne og møbler må stå slik det står ifølge sjefen i huset.

Som dere ser, så har jeg klart å jevne ut en del.

Etter 80 hz går nivået litt ned, men det har nok med at sub'en ikke hjelper til mer. Jeg synes den spiller temmelig dypt også. Det merkes ihvertfall godt at det er en sub der for å si det sånn.

Hva tror dere om dette? Det er første gang jeg leker meg med REW, så noen innspill fra noen mer drevne folk hadde vært kjekt.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som noen av dere kanskje har fått med seg vært litt på jakt etter nye høyttalere i det siste. Jeg har hørt på en del høyttalere før jeg bestemte meg. Har hørt på: Klipsch RF82, Yamaha NS-F700, Dali Zensor 5, Lektor 6, Ikon 6, og Saxo 30. Og jeg er ikke i tvil om hvilke jeg likte best.

Da gikk det som det måtte gå. Sånn er det når man forelsker seg i noen høyttalere.

I dag hev jeg meg rundt og kjørte til Ålesund. Sendte selvfølgelig melding til finanssjefen før jeg dro. Fikk beskjed om å måke før jeg stakk avgårde. Tror aldri jeg har måkt så fort før.

Noen bilder må til:

Og så et par for å vise hvordan det var før:

Må si jeg er temmelig fornøyd med kjøpet. De har bare spilt et par timer, men allerede hører jeg at de begynner å løsne litt. Med en gang jeg spilte musikk synes jeg de låt veldig innestengt, til dels boksete, men det kom seg betraktelig bare etter en times tid. Satser på at jeg blir storfornøyd når de har spilt 50-100 timer. :-D

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vart skikkelig pent.
    Saxo 30?

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Det synes jeg også.

Ja, det ble Saxo 30 fronter, Saxo 10 center, og Saxo 1 bak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •