Aktos hjemmekino - Side 99

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 99 av 257 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 95 96 97 98 99 100 101 102 103 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 ... SisteSiste
Viser resultater 1,961 til 1,980 av 5136
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bare ved å maskere lysdioder fra utstyr og PC, økte kontrastområdet kraftig hos Akto.
    I dette tilfellet er faktisk kraftig en understatement. Du kan jo nevne hva forskjellen ble, jeg er usikker på om jeg husker rett. Nesten 10x !?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke så langt unna nei. Det er ikke rare bedringen en trenger i sortnivå før kontrasten mangedobbles.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en erfaring fra min egen kino. Har malt en Oppli benk sort matt. Men alikevel skinner det fra lerrettet i det svarte ! Dette forsvant når jeg la sort velour der det skinte (filt, fløyel ol. vil også sikkert ha samme effekt).
    Det betyr jo at sort ikke er sort i forhold til gjenskinn.

Hvis det er så kritisk i "bakprojeksjonsrommet" burde det kanskje vurderes bruk av ikke reflekterende sorte flater ?

Bare en ide fra min side :grin:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke at en flate er sort, så lenge den er blank. Matt sort derimot, reflekterer ikke stort. Når jeg snakker om matt så mener jeg ikke silkematt, men helmatt (kode 03). Filt går i kategorien helmatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å presisere så mener jeg også helmatt. Men fikk alikevel en veldig svak refleksjon, veluor ga ikke denne refleksjonen.
    En av subbene mine er blank svart, det er jo nesten like ille som hvitt ! :-|

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Counterpointer, nå har jeg fått filteret mitt.

Vil du hente ditt eget, eller skal jeg komme til deg med det?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten komme innom :-D Passer det en gang til uka (må jo få en liten titt på kinoen også) ?
    Har veldig lyst til å høre anlegget samt se hva en kalibrert HC 3000 kan by på av bilde. Har syslet en del med tanken på å importere en Optoma HD7300 men muligens er det bra nok med en HC 3000 (spesielt med tanke på garanti mm.)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevnte at du hadde bestilt ND2 fra USA? Hva kostet det med frakt og moms og har du evt link?

Edit: Prisen sto der gitt... Sånn går det nar man ikke følger med i timen... Har du link til butikken?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ikke man hadde behov for filter til Z4 ? Du burde vel prøve før du kjøper. Jeg kan godt låne ut mitt filter litt lengre. Sikler kun på ny pj selv så da er det ikke så farlig å tweake ut maksimalt av den gamle 8)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Trodde ikke man hadde behov for filter til Z4 ? Du burde vel prøve før du kjøper. Jeg kan godt låne ut mitt filter litt lengre. Sikler kun på ny pj selv så da er det ikke så farlig å tweake ut maksimalt av den gamle 8)
    Hvis det er ok for deg, låner jeg gjerne filteret ditt en kveld til testing. Jeg kan strupe lyset ganske bra med lukket iris, men stiller jeg det helt ned forsvinner litt detaljer. Vil ND2 gi den samme effekten, dvs at sortnivå og kontrast øker men noen detaljer forsvinner?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er ok for deg, låner jeg gjerne filteret ditt en kveld til testing. Jeg kan strupe lyset ganske bra med lukket iris, men stiller jeg det helt ned forsvinner litt detaljer. Vil ND2 gi den samme effekten, dvs at sortnivå og kontrast øker men noen detaljer forsvinner?
    Dersom man ikke kalibrerer etterpå vil dette kunne skje. En kalibrering etter filtermontering vil gjøre at man ser de detaljene man skal se. (Gitt at projektoren er i stand til dette) Som et resultat av mindre lys vil lyse detaljer være "mindre intensive".

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Hvis det er ok for deg, låner jeg gjerne filteret ditt en kveld til testing. ....
    Bare avtal med Akto om å hente det, eller jeg kan komme innom deg med det (jeg jobber på Lørenskog som jo er rett ved deg).

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også (endelig....) fått surret meg innom Norges travleste riksvei mot Fetsund, og opplevd Akto sin kino. På veien plukket jeg med meg Kenti og g-h, og fra før var RoKo "in the house"....:-D

Først og fremst må jeg få lov å si; Dette er en KANONBRA kino!

Førsteinntrykket var (nær sagt som vanlig) at rommet opplevdes som mindre enn bildene skulle tilsi. Ingen stor dramatikk i det, rommet er mer enn stort nok for å kunne lage gode lyd- og bildeopplevelser. Enormt gode skinnstoler/sofaer i to forskjellige nivåer gjorde også at alle fem fikk gode posisjoner. Bakprojeksjonsløsningen til akto er jo genial, to rom "etter hverandre" hvor sistnevnte også fungerer som kontor og rom for nærfeltslytting. Her er valgmulighetene for projektor store, og en bakprojeksjonsløsning som denne øker også kontrasten en god del. Bildet fra hans Mitsubishi HC3000 knuser alt jeg har sett av DLPer i denne prisklasse tidligere, det er en enormt bra dybde og sortnivå.

Men først og fremst var jeg nysgjerrig på å høre de mye omtalte Martin Logan Vantage. Det skal sies at jeg tidligere har fått servert svært dårlige demoer at ML, så med et snev av skepsis ble jeg satt i sweetspot. Den skepsisen ble blåst bort, og nærmest latterliggjort i løpet av de første 10 sekundene av Atles demo. Et enormt stort lydbilde brettet seg ut foran og rundt meg, og aldri tidligere har jeg opplevd et så høyt og dypt lydbilde. Enormt! Hjemme hos meg selv verdsetter jeg også luftfølelse og tredimensjonalitet i musikken, men dette var et helt annet nivå. Noe annet som overrasket meg stort, var hvor godt integrert 2 stk SVS PB12 Plus/2 stående bakerst i rommet var. Satt en bak var det selvfølgelig merkbart hvor lyden kom fra, men i sofaen foran bare bredte de subsoniske lydene seg rundt i søt harmoni med ML Vantage. Et ytterst godt bevis på at suber også kan integreres godt til musikk når de er plassert bak i rommet, og at rommet spiller på lag.

Vegger og tak er også veldig godt dempet, og de dårlige demoene av ML jeg tidligere har fått har det ofte blitt veldig "skrikende" og "påtrengende" lyd. Den sømløse overgangen (det finnes jo ingen overgang) mellom mellomtone og diskant imponerte meg storveis. Mellomtonen var enormt bra, og stemmer ble utrolig realistisk gjengitt. Diskanten var utrolig detaljert, og den ble aldri "slitsom" før Atle kjørte et lydtrykk godt over det nivået jeg noensinne benytter, selv på demoer.... På disse lydnivåene derimot var det rett nok ikke diskanten jeg la mest merke til, det var det enorme basstrykket det er i denne kinoen. FY SVARTE som det smeller! Jeg og Kenti satt med fårete glis og kikket på hverandre i omtrent hver eneste demo, og basstrykket i eksempelvis "Master & Commander" er jo helt enormt! De to plassene bak er litt for nærme bakhøyttalerne på siden, og det er vel noen få rester av trommehinne igjen i ørene til g-h etter at lysekronen i starten av "Phantom of the Opera" gikk i været....

Vi testet lydmessig Atles Meridian-CD spiller mot min Usher CD-1, RoKos sine to Sony spillere NS92 og NS9100, Oppo og Marantz DV7600. Atle har vel bilde av det "tårnet" med elektronikk? Flere av spillerne fikk også lov å leke litt med HC3000 helt på slutten av kvelden. Ytterst lærerikt.

Når vi var ferdige for kvelden var klokken blitt over 0100, og jeg hadde en snau firetimers biltur foran meg hjem. Men etter å ha satt Kenti og g-h av i Oslo sentrum, gikk jeg løs på den turen med glede. Full av inntrykk, deilige lydopplevelser, faglig utbytte og et fantastisk godt bilde gikk den turen unna i en fei.

Fanden hvor godt de Martin Logan spilte, og hvor irriterende det nå er at den logoen har satt seg i hjernebarken. Slike ting har en merkelig tendens til å bli svært dyrt. :-D ML vil jeg høre mer på, og det spørs om jeg ikke også må prøve å komme en tur innom Son for å "verifisere"....

Vil sende en stor takk til Atle for gjestfriheten! Det er enormt givende å møte felles "lyd- og bildenerder" på slike treff, og en tar som alltid masse god erfaring og nye musikalske bekjentskaper med seg hjem. Takker også RoKo, Kent og g-h for en svært så innholdsrik kveld.

En lettere trøtt, men svært fornøyd Anfield gikk i seng klokken 0530....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott referat Anfield. Glad jeg er invitert til Akto, elsker gode lytteopplevelser og dette gjør det ikke noe mindre fristende for å si det mildt :-D Får bare håpe jeg får tid til å ta meg en tur snart. Har hørt på ML før, og i motsetning til deg har jeg kun hatt gode erfaringer med det. Martin Logan Summit på Adyton Cordis 1.8 og Wadia 861 CD-spiller er vel noe av den....nei nei, stryk det, det ER den luftigste lyden jeg har hørt noen gang. Faktisk var det bare tilfeldigheter (og litt preferanser) at jeg ikke endte opp med ML selv, men jeg ser slettes ikke bort i fra at jeg skal ha det en dag.

Hvordan er rommet til Akto dempet? Brukt mye akustikkplater og lignende?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvordan er rommet til Akto dempet? Brukt mye akustikkplater og lignende?
    Det blir vel å ta hurtig versjonen av å innhente informasjon.

Synes denne tråden til akto, er en av de mest komplette og informative trådene her på forumet når det gjelder det å bygge seg en real hjemmekino, og prosessen underveis, og vil vel egentlig anbefale en full gjennom lesing av tråden HåkonN, hvis du ikke allerede har gjort det, og bare har glemt oppbyggningen av vegger og tak.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktigste detaljene er vel filt, brystninger(?) på halve veggen i høyden, samt hans geniale "hjørner" i taket. Ikke minst platået bak som kun er filtbelagt Sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farta også:wink:

Det eneste jeg følte han manglet var døra inn til rommet, som var av standard utgave. Ellers var alt gjennomført til punkt og prikke.. og døra var vel ikke akkuratt et stort problem:wink:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det blir vel å ta hurtig versjonen av å innhente informasjon.

Synes denne tråden til akto, er en av de mest komplette og informative trådene her på forumet når det gjelder det å bygge seg en real hjemmekino, og prosessen underveis, og vil vel egentlig anbefale en full gjennom lesing av tråden HåkonN, hvis du ikke allerede har gjort det, og bare har glemt oppbyggningen av vegger og tak.
    Jeg har skumlest igjennom de 100 sidene, men jeg får vel ta i et tak en dag...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield oppsummerer ganske bra hvordan kvelden fortonet seg hos akto, og det kan jeg også stå inne for. Ikke vits å gjøre denne tråden noe lenger enn den er

Vi kom litt over klokken fire, men tiden går ganske fort når man har det hyggelig. Jeg har vært hos atle tidligere da han hadde 946, som ifølge han selv heller ikke spilte helt på lag i kinoen hans. ML Vantage var en helt annen verden! Som Anfield sier spilte det latterlig bra, og jeg har tatt meg selv i å ikke skryte så alt for meget av andre oppsett i det siste... Men her satt de positive glosene ganske løst fra meg kan man si. Jeg har heller ikke hatt overhengende positive opplevelser med ML de få gangene jeg har hørt de tidligere, men seansen hos akto har satt ML på kartet for min del også. De låt utrolig luftig og detaljert, og spilte med en holografi jeg aldri har hørt tidligere, og da overdriver jeg ikke. Subbene var som sagt også utrolig bra integrert fra sofaen til atle, og jeg ble mildt sagt litt overrasket da jeg fant ut at de første låtene også ble spilt med sub, sånn skal det være Vi fikk også høre Vantage uten sub, og selv om det var en liten ”morsom” peak ved 50hz der låt det veldig bra. Ser en på bassystemet på Vantage skulle man ikke tro at de kunne levere såpass bra trykk heller.

Bildekvaliteten er det absolutt ikke noe å si på heller, her vises film i kvalitet som få andre kan vise til, meg selv inkludert. Full lyskontroll, bakprojekson, skikkelig ”lerret-plate” og knallgod projektor er garantert suksess. Eneste man kan ”ta” akto for er størrelsen på lerretet fra andre rad, men det funker knall fra første. Test av både dvd- og cd-spillere var veldig interessant og lærerikt. Er godt fornøyd med besøket som gav mange gode opplevelser og inntrykk, og selvfølgelig veldig hyggelig selskap.

Takk for en hyggelig kveld!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ...Fanden hvor godt de Martin Logan spilte, og hvor irriterende det nå er at den logoen har satt seg i hjernebarken. Slike ting har en merkelig tendens til å bli svært dyrt. :-D ML vil jeg høre mer på, og det spørs om jeg ikke også må prøve å komme en tur innom Son for å "verifisere"....

Vil sende en stor takk til Atle for gjestfriheten! Det er enormt givende å møte felles "lyd- og bildenerder" på slike treff, og en tar som alltid masse god erfaring og nye musikalske bekjentskaper med seg hjem. Takker også RoKo, Kent og g-h for en svært så innholdsrik kveld.

En lettere trøtt, men svært fornøyd Anfield gikk i seng klokken 0530....
    Ja... det er jo det vi alltid har sagt.... men det er jo ingen som tror på oss! :-D

Og ja, selvsagt Anfield - du er ytterst velkommen til besøk her i Son! Verifisering er jo alltid viktig... ;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke det at folk ikke tror dere RoKo, men folk blir jo som oftest litt ekstra skeptiske når det skrytes mye av et merke. Det er jo andre gode eksempler på det her på forumet også Så da er det beste å dra å høre selv, og hos atle her om dagen fikk vi jo en god bekreftelse på at det i dette tilfellet stemte godt.

Side 99 av 257 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 95 96 97 98 99 100 101 102 103 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •