Aktos hjemmekino - Side 96

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 96 av 257 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 ... SisteSiste
Viser resultater 1,901 til 1,920 av 5136
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Hvis man måler rett mot linse, har jeg alltid lurt på hvorfor ikke absolutt alle projektorer er mer eller mindre 100% korrekt på 6500K .....
    Vel, vi har jo 6500K, i tillegg til 6500K, og - for ikke å forglemme - 6500K.

Det er jo derfor det er forskjell på gjengivelsen fra de forskjellige projektorer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man måler rett mot linse, har jeg alltid lurt på hvorfor ikke absolutt alle projektorer er mer eller mindre 100% korrekt på 6500K .....
    Fordi det er relativt store forskjeller i fargetemperatur bare om du skifter UHP-pære i projektoren. At de skal måle korrekt tilsier at hvert eksemplar må fargekalibreres i fabrikken (noe projectiondesign faktisk gjør), og slikt koster penger. Så svaret er enkelt BWA, det er fordi kundene fortsatt kjøper projektorene selv om de er helt på trynet "kalibrert" fra fabrikk. Hadde alle valgt projectiondesign ville nok de andre produsentene fulgt etter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måler du mot lerret eller fra lerret mot linse ?
    Målesensoren settes foran linsa.:-P

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke i bakprojeksjon, hos Akto satte vi "sugekoppen" rett på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Men ikke i bakprojeksjon, hos Akto satte vi "sugekoppen" rett på lerretet.
    Hvorfor det egentlig? Er det ikke det samme du skal måle uavhengig av front- eller bakprojeksjon...? Eller blir det det samme bare at du setter sensoren på "lerretet" ettersom det er en "plate"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med pakprojeksjon er at det er mulig å måle rett på lerretet, og lerretets eventuelle påvirkning inkluderes i målingen. Dette er ikke mulig med vanlig måleutstyr i frontprojeksjon, siden måleutstyret vil lage skygge på lerretet der målingen skulle vært gjort. Det finnes måleutstyr (basert på laser tror jeg) som kan måle refleksjonen fra lerretet, med dette er dyrere enn en middels ny familiebil. Edge har slikt måleutstyr, men jeg regner med at de har vett på å ta seg betalt for kalibreringen også. :wink:

PS: vi har kanskje sporet av tråden til Akto lenge nok?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er relativt store forskjeller i fargetemperatur bare om du skifter UHP-pære i projektoren. At de skal måle korrekt tilsier at hvert eksemplar må fargekalibreres i fabrikken (noe projectiondesign faktisk gjør), og slikt koster penger. Så svaret er enkelt BWA, det er fordi kundene fortsatt kjøper projektorene selv om de er helt på trynet "kalibrert" fra fabrikk. Hadde alle valgt projectiondesign ville nok de andre produsentene fulgt etter.
    Hvordan vil det da stille seg med en projektor fra projectiondesign når man bytter pære etter at levetiden har gått ut eller den ryker? Tilbyr dem ny kalibrering inkludert. i kjøpet av ny pære, eller vil man mest sannsynlig få et dårligere utbytte av projektoren etter bytte? Grunnet uvitenhet, må jeg jo spørre:wink:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh...ja, beklager akto, men det var jo lærerikt da...:wink: Gleder meg til neste demo med riktig kalibrert HC3000 :grin: (om den ikke er byttet ut til da...)
    For å komme "on-topic": har du fått ny senter akto? Som fungerer :wink: ?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å avslutte off topic finnes det en egen tråd som passer bra :smile:
    http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/25615-bilde-kalibreringsutstyr.html

(takk for svar Gorm ;-) er sikker på at Akto tilgir oss, han er jo "bittelitt" interesert i temaet han også, selv om dette ikke er tema i hans tråd)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del guttær, bare diskuter så mye dere orker. Jeg finner dette uhyre interessant :-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    For all del guttær, bare diskuter så mye dere orker. Jeg finner dette uhyre interessant :-D
    Har vel aldri orket så mye som da jeg så ekstended versjonen av ringenes herre trillogien på rappen, men det var vel ikke det du mente med "diskuter så mye dere orker" akto. (kan sikkert komme på flere dumme orspill også....) ;-)

En slik direkte kalibrering av projektorer som jeg tolker Gorm gjennomfører da målerutstyret ikke takler lerret reflekterende kalibrering har fremdeles etter min mening fremdeles mye for seg for å komme innenfor et meget aksebtabelt nivå av fargebalanse bildekvalitet, og spessielt på Lampebaserte projektorer, der man har "ferdigblandet" lyset når det går gjennom linsa (og ikke sånn som på 3 rørs CRT som ikke ferdigblander før lerrets planet og derfor mer trenger spesial behandling).

Med å direkte kalibrere en lampe projektor, slipper man jo å ha primær farger som trekker fargebalangsen langt unna D65 fargetemperatur fra projektoren, og det er vel egentlig det vigtigste skal man ha en lampe projektor som yter opp i mot sitt beste . Rommet og spesiellt et reflekterende lerret spiller selfølgelig inn på resutlatet det også, men det blir vel skjeldent eller aldri 100% riktig uansett, for da mått man vel ha et 100% lysabsorberende rom uten noen refleksjoner eller ha det forholdene helt likt de forholdene man hadde da det ble kalibrert. Ma skal vel ikke gå inn for en grad av nøyaktighet som tilsier at man må sitte i sort burka for å se på film heller.....;-)
    Man vil vel også ha litt den samme problemstillingen med plassering av fargekalibrerings utstyr i forhold til sittepossisjon og forskjellige områder i bildet på lerretet også, så 100% nøyaktig er det vel meget vanskelig å komme, og samtidig har man jo også en gradvis forandring av lysutbytte fra projektoren over tid, så det som var ganske nøyaktig, kan få et avike etter 100-200 timer osv.

Har faktisk ikke tidligere tenkt på den ekstra gevinsten man egentlig har med fargekalibrering og bakprojeksjons lerret, da man jo kan måle direkte lyset, og kan få en ganske så nøyaktig fargetemperatur selv med forholdsvis rimlig direkte view kalibrerings utstyr.

Høres ut som du fikk et ganske så optimalt projektor og fargekalibrert oppsett med den jobben Gorm gjorde akto. Hadde forresten vært litt interesant med en liten film seanse av en slik live kalibrerings jobb, kankje noen som føler seg kallet....;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes igjen mitt spørsmål rettet til Gorm ovenfor er nokså interessant, samme som du er inne på.. Dette gjelder jo til en viss grad for oss "dødelige" med DVE kalibrering også, noe som muligens burde bli gjort omtrent hver gang pæren rundet 100 nye timer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel vært skrevet side opp og side ned om nødvendigheten av kalibrering etter hvert som intensiteten fra pæren reduseres?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg ikke nekte for, og det er jo nokså logisk når man først tenker på det...

Men tilbake til PD, Gorm. Det er dyrt å kalibrere dem fra fabrikk på denne måten sier du, forståelig, men betyr det igjen at kunden betaler ekstra for noe som holder kun ved den første pæren? Eller deler av den første pæren? Mao, får man "gratis" kalibrering av projektoren ved pærebytte? (Dette kan jeg sikkert finne ut av selv, men for meg er du en av fasitene her inne, er så mye enklere å spørre). Har vondt for å tro at man gjør dette..

Optic One ser utrolig morsomt ut, hadde jeg hatt tolmodighet nok, ville jeg nok spandert meg et slikt verktøy som sommerpresang til meg selv - desverre tror jeg at det får ligge i hendene på dem som allerede har lært seg det en stund til. Kan hende jeg prøver meg på en frekkas ved neste oppgradering, og sniker meg en tur til Gardemoen med en projektor i eske og et par takke-pils:wink: Hehe..... :razz:

Latskap lenge leve.....:wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en dyr sommergave til seg selv gitt. :shock:
    Projectiondesign er ikke dyre når det gjelder kalibrering. De tilbyr jo software oppgradering med fargekalibrering for prisen av en servicetime, noe som tilsvarer rett i overkant av tusenlappen. En ren fargekalibrering fra andre aktører koster jo vesentlig mer enn det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel vært skrevet side opp og side ned om nødvendigheten av kalibrering etter hvert som intensiteten fra pæren reduseres?
    Har ikke rukket å lese disse sidene enda. Det bør sikkert gjøres :neutral: men når det blir litt kaldere i været
    Det vil nødvendigvis variere fra pj til pj men, hva vil du si er en fornuftig kalibreringsfrekvens for en pære ? Blir det som Kid foreslår hver hundre'nde time (høres litt ofte ut for meg) eller hver 300/500/1000 ??
    :?:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isåfall synes jeg dem nok en gang imponerer meg Gorm, det er et godt tilbud fra dem, en servicetime kan vel de fleste overleve ja:wink: Koster ikke Optic One rundt 13-15k fra Tyskland?

Newcomer Anarion sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke lest mer enn de 5-6 siste sidene, men hvorfor byttet du ut Sony VW100 mot hc3000?

håper vi får noen screenshots snart når prosjektoren viser film

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anarion
    jeg har ikke lest mer enn de 5-6 siste sidene, men hvorfor byttet du ut Sony VW100 mot hc3000?
    Nå har vel aldri akto hatt VW100. Han gikk vel meg bekjent fra en Epson TW600 til HC3000. Gorm derimot har Sony VW100....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes den ikke holdt mål

Nei, Jørn Finnerud var innom med sin VW100, det er sikkert det du har lest.

Side 96 av 257 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •