Aktos hjemmekino - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 78 av 257 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 5136
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes hjemmekinoen din bare blir mer og mer lekker Akto, begynner å miste munn og mel.......e......;-)

En liten ting jeg lurer på.
    Hvordan er det med den vertikale spredningen fra mellomtone og diskant fra slike ML elektrostat front og bakhøytalere? Kan utfasingen av diskanten man ofte har vertikalt høyere eller lavere enn de områdene man hører vinkelrett fra membranet ha noen neggativ effekt dersom man har forskjellige siteplass nivåer i hjemmekinoen.

Hører du f.eks diskanten godt fra de ML font høytalerene dine dersom du hører på dem med øre høyde lavere eller høyere enn elektrostat panelene?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Angående spredning så kan dere ta en titt på tegningene jeg har laget under. Det illustrerer på en veldig enkel måte hvordan spredningsvinkelen blir. Tegningen er ikke helt korrekt, men nok til å forstå fordelene og ulempene ved å gå for en løsning som inneholder elektrostater.

Her kan man se den hertikale spredningen. Selv om denne i virkeligheten er mye mer snever, vil man ha like godt område bak, fordi de bakre stolene er hevet så de ligger på linje med de forran
    Aktos hjemmekino-spredning-jpg

Her vil man se at når en hører musikk, vil sweetspot være i midten, mens de på sidene vil ikke kunne oppleve lydbildet som 100 % komplett. Derfor må man også ha senter om man skal være flere som ser på film. Denne tegningen er også sterkt overdrevet, men man får essensen i det hele
    Aktos hjemmekino-spredning_1-jpg

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smaker fugl her nå! :grin: En elektrostat-demo hadde jo ikke vært å forakte...:-P
    Vet du når elektrostatene bak er på plass? I kinoen din blir det jo skikkelig kinofølelse for de som sitter bak, med opphøyd sitteplass; griselekkert er det bare !!! :grin:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig gode illustrasjoner akto, men de viser ikke helt problematikken jeg ville frem til med med elektrostat paneler som bak høytalere og den seteraden lengst fremme.

For høyere frekvenser i diskant området så vil man stort sett kun høre direkte lyden vinkelrett fra membranet i panelene samt litt av spredningen og diffraksjonen de perforerte stator platene gir. For en dome diskant vil man alltid innenfor sprednings område ha et område på domen som er vinkelrett på lytte possisjonen, noe man ikke uten videre har for elektrostat paneler, noe som vel nettop er årsaken til at ML har den karakteristiske krummingen på diskant og mellomtone panelene, for å få en bredere sprednings karakteristikk opp i frekvens. ML benytter vel også en dome diskant i senter kanal høytaleren sin også, stemmer ikke det?

I det to elevasjons sitteplass nivå oppsettet ditt akto, må man vel nermest tilte bak kanalene like mye fremover som fornt kanalene er tiltet bakover, for å få fullt frekvens område i den fremste lyttepossisjonen.

Har ikke testet dette og disse ML i praksis , men utifra mine erfaringer så kan dette bli en aktuell problemstilling , og noe man burde undersøke før man tar skrittet helt ut og bruker elektrostater i alle de 5-7 disakant spillende surround kanalene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det du sier ask4me2. Jeg må tygge litt på det.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Veiledende er 25k pr. par. Eneste ankepunktet er at de er for store, eller dvs for tykke. Men det skal gå
    Ville trodd at problemet heller ble at de var for høye. De er jo 23 cm tykke og kan veggmonteres. Det kan da ikke være tykkere en Cobalt'ene ?

Er overbevist om at du finner en løsning. :grin:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Takk folkens.

Jepp, bruker fortsatt Cobalt SR800s som bakhøyttalere, men om ikke lenge håper jeg det står 4 stk av denne typen bak meg:
    Dine Cobalt SR800s hadde vært midt i blinken i min kino. Send en PM når du selger, så kansje jeg kan svinge innom å hjelpe deg med å bli kvitt dem.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Dine Cobalt SR800s hadde vært midt i blinken i min kino. Send en PM når du selger, så kansje jeg kan svinge innom å hjelpe deg med å bli kvitt dem.....
    Da blir vi nok fler om beinet, devilej

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi blir nok enige folkens. Hyggelig at ting selger seg selv

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være herlig å ha kjøperene klare før man skal selge

Ser imponerende ut din neste plan Atle, ganske godt illustrert dine tegninger ved "spredning" også, sikkert litt overdrivi som du nevnte, men ville tro at du har en veldig morsom sweetspot..

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg offisielt medlem av klubben for de som har lest hele tråden fra a til å... Begynte ved 01-tiden og har lest konstant. Joa, det er kanskje absurd å lese over 60 sider i en tråd uten stopp, men når man sliter med insomnia er det et ypperlig tidsfordriv:wink: Det som er frustrerende er at jeg fortsatt ikke er trøtt :roll:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir oppriktig imponert over folk som leser hele tråden.

Som en motvekt til insomnia har man små barn. Jeg sovnet vel ca 02:30 i natt, men kl. 07:15 var jeg oppe med et lite lattermildt troll som IKKE skulle sove mer

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var oppe 7:15, men heldigvis uten lattermilde troll.
    De er forresten så store at de er mer hånende... :-?

Ha en flott dag!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å stå opp tidlig. Var selv oppe for en time siden, men nå må jeg stikke på jobb.

Ha en hyggelig dag!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lattermilde troll er adskillig mer sjarmerende enn vekkerklokker! Jeg er mest glad for at jeg ikke skal på jobb i dag! Gutten vår sover fra kl 2100 til kl 0600, og det er jo fantasisk, men jeg irriterer meg over at han "bor" rett over kinoen som ikke er lydisolert (ennå).

Når det gjelder tråden din tror jeg at jeg har lest hele, men ikke alt på en gang. Kinoen din er blitt fantastisk. Jeg følte jeg hadde sjangs til å nå opp så lenge du hadde Focal, men i denne "konkurransen" stiller du i en annen klasse! :lol: Men det er morsomt å følge med på det du gjør. Det er ikke så rent få ideer en kan få gjennom å kikke litt på arbeidet du har lagt ned.

Nå gleder jeg meg til i morgen. Da kommer Flageborg på besøk hos meg og skal hjelpe meg med kalibrering av SVS. Da kommer jeg og et lite stykke på vei!

Ha en fantastisk dag og hils det lattermilde trollet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Da blir vi nok fler om beinet, devilej
    Regner med det. Ikke så mange av disse på bruktmarkedet. Stakk innom Andre og hørte med han, men der var det heller dårlig der også.......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff... jeg kom meg i seng ved 6-tiden. Da var det plutselig full krasj. Jeg må si at det mest interessante med denne tråden var å lese i starten da det virkelig så mørkt ut med tanke på plassmangel pga den gedigne barcoen, og så når Mr.Akto omsider satte hjernen i høygir og tenkte ut løsning med skillevegg og bakprojeksjon :idea: . Sitat fra tidligere i tråden: "Det finnes ikke problemer, bare utfordringer". Slik tankegang skiller tapere og vinnere

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en av de trådene jeg er fast leser av, og har holdt et øye med siden starten.
    En god tråd med mye gode diskusjoner.

Og Akto er jo en kjernekar og da Får til det meste han går løs på.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk folkens, det er så koselig med slike tilbakemeldinger. Blir faktisk litt forlegen...

:-D

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tillater meg å spørre deg om en liten tjeneste: Som du har fått med deg er jeg på PJ-jakt om dagen og Epson TW600 er en høyst aktuell kandidat. Siden jeg snart får DV7600 i posten lurte jeg på om det hadde vært noen mulighet å ta den med til deg en dag for litt testing i løpet av de nærmeste ukene?

Side 78 av 257 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •