Aktos hjemmekino - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 257 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 5136
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Og bare så det er sagt, når jeg nevnte "buldrende bass som rister hele kåken imponerer ikke meg lenger", så var ikke det med referanse til Akto's hjemmekino, for den imponerer meg i høyeste grad.
    Tusen takk Gorm, veldig hyggelig sagt av deg!

Men... opplevelsen blir en helt annen nå som jeg har fått en rettere frekvensrespons, og denne "oppgraderingen" er en av de største jeg har opplevd i rommet mitt.

Men nå er det min tur til å dra på besøk :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Dette er såvisst ingen avsporing Gorm, hvis du leser hele tråden så vil du finne ut at dette er relevant som bare det. Meget fornuftig innlegg.

Selv om man har en stigende kurve ned til 16 Hz, vil det ikke i realiteten gi et dårligere resultet enn en flat kurve. Et element i bevegelse vil aldri kunne gi to forskjellige frekvenser. Skal man ha subben til å spille både 16 Hz og 40 Hz, må elementet forandre takt. Et element kan kun utføre ett stykk arbeid pr. tidsenhet. Elementet må forandre frekvens for å kunne utføre neste stykke arbeid. Hurtigheten på denne forandringen gir oss musikk.

Men hvis frekvenskurven ser ut som en berg og dalbane, så vil du kunne oppleve det du sier Gorm, med manglende informasjon i forhold til det volumet du til en hver tid har. En annen ting som kan skje i noen rom, er at du "lader" rommet med en frekvens, la oss si 16 Hz. Hvis etterklangtiden (dårlig formulert, fant ikke noe bedre ord) er lang, vil den kunne "drukne" en evt. annen frekvens lenger opp. Bare som et eksempel jeg har opplevd selv. Jo mer headroom man har i subsystemet, jo mindre plaget vil man bli av dette. De store subbene til SVS har ganske så lang x-min/maks. Da kan man få problemer med dynamikken i subben hvis man tyner ekstremt ut av de. Dette kan man delvis eliminere ved å bruke flere subber, og la de jobbe lettere.

DD-serien til Velodyne oppfattes av de fleste som veldig dynamiske og korrekte. Dette har jo også en sammenheng med relativt kort slaglengde, ekstremt med krefter, samt servokontroll. Kombinasjonen mellom tiden det tar elementet å skifte frekvens og tiden det tar øret å oppfatte forskjellen vil ha stor betydning på opplevelsen, og kan relateres direkte til det du skriver. Derfor hadde det vært utrolig gøy å teste DD18 mot 2 stk PB12-Plus/2, for å sjekke om DD føles kjappere under samme forhold.
    Et element kan i høyeste grad gjenngi flere frekvenser samtidig. Lyd er summen av frekvenser. Om man spiller av 16hz og 40hz samtidig og man ser på en bestemt tidsenhet så jobber ikke elementet med enten 16hz eller 40hz, men med summen av de to frekvensenes amplitude. Om den ene har høyere amplitude vil den dominere den andre i en eller annen grad.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar akto!
    Det beste er vel å prøve, istedenfor å stille dumme spørsmål.. :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra whoppass, da har jeg lært noe nytt i dag.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det der lurte jeg litt på også - en subwoofer kan da gjengi flere frekvenser samtidig? hmm..akkurat som alle andre typer elementer, når jeg tenker meg om :-P hvis ikke hadde det vel ikke blitt rare lydformidlingen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men elementet kan ikke bevege seg med 2 forskjellige hastigheter samtidig, kan det vel? Det var det jeg prøvde å formidle.

Kanskje whoppass kan gi oss en liten innføring i hvordan et element jobber når det skal formiddle mange frekvenser samtidig. Hvis det er 16 og 40 Hz den skal gjenngi, hvilken frekvens vil den da gi oss. Det kan vel ikke være så enkelt at den plusser de sammen, og legger på differansen mellom de to amplitudene?

Noen som tar på seg å forklare det? :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men elementet kan ikke bevege seg med 2 forskjellige hastigheter samtidig, kan det vel? Det var det jeg prøvde å formidle.
    Jeg har ikke rare peilingen på høyttalerkonstruksjon, men jeg akkurat dette her har jeg fundert endel på før. Det er vel sånn at et element kan ha store, trege utslag for å gjengi lave frekvenser, samtidig som det har små vibrasjonslignende utslag for å gjengi de høyere frekvensene?

I en subwoofers situasjon med litt skikkelig volum: Flere centimeters utslag i dybpassen samtidig som den produserer usynlige vibrasjoner som gjengir lydeffekter høyere opp i frekvens?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a|ex, la oss håpe noen som virkelig kan dette svarer... Interessant tema, så absolutt!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kid!

Var på demo hos Thlian i forrige uke, og hørte (les: kjente/følte) på subben hans. Rommet er 10 kvadrat og subben er en Plus/2.

Tror ikke du har behov for noe større enn Plussen. Med gain på klokka halv ti, var hele rommet i bevegelse på demonivå. Det kjentes iallefall slik ut.

Hadde jeg vært jeg, kunne jeg lett gått for Plussen. Så sparer du noen tusen som du kan bruke andre steder.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a|ex, la oss håpe noen som virkelig kan dette svarer... Interessant tema, så absolutt!
    Svare og svare, synes man kan ilustrere litt av denne problemstillingen med å blande to forskjellige sinus toner med hver sine frekvenser i et audio behandlings program, og se hva slags frekvens kurve man sender videre til høytaleren, og som membranet jo også blir tilført og vil få en bevegelse etter.

På bildet under er det en 20hz sinus kurve og en 50hz sinus, som blandes med hverandre og resulterer i de litt snodige frekvens kurvene til høyre. Kan legge til at ved denne blandingen er nivået på de sammenblandede frekvensenes halvert, for at ikke kurvene skal gå utenfor skalaen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er blitt bedt om å svare på dette og jeg vil bruke en analogi som jeg "kom på" for snart 20 år siden da jeg i stedet for å leke cowboy grublet over den samme problemstillingen.

A4M2 illustrerer og skriver på en fin måte her synes jeg, og da gjenstår det i den sammenheng bare å legge til at man kan oversette Volt til mm, slik at kurven reflekterer den ideelle posisjonen til membranet til en hver tid. Man kan se for seg at man beveger en høyttaler frem og tilbake en gang i sekundet. Denne bevegelsen vil legge seg oppå membranbevegelsene og den absolutte bevegelsen til membranet vil være den tonen det i utgangspunktet gjengir pluss den 1Hz bevegelsen.

Om man tenker seg 40 + 45Hz ser det helt "messy" ut på grafene. Imidlertid høres det heller ikke særlig bra ut. Det høres simpelt hen ganske uharmonisk ut. Om man ser for seg 50Hz + 5000Hz så vil den høye tonen ligge langs 50Hz-en i bue opp og bue ned. Med så stor avstand mellom frekvensene er det lett å se for seg at membranet beveger seg på den måten også.

Så til den gamle analogien:
    Jeg grublet fælt på dette som 10-åring og fant på en måte svaret uten at jeg følte jeg stolte helt på det. Så slo det meg hvordan vi hører. Vi har jo en membran i øret også, og denne må jo bevege seg på samme måte som høyttalermembranen for å gjengi flerstemthet. Med andre ord trenger ikke en høyttalermembran gjøre noe mer enn det ørets membran skal gjøre.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hei kid!

Var på demo hos Thlian i forrige uke, og hørte (les: kjente/følte) på subben hans. Rommet er 10 kvadrat og subben er en Plus/2.

Tror ikke du har behov for noe større enn Plussen. Med gain på klokka halv ti, var hele rommet i bevegelse på demonivå. Det kjentes iallefall slik ut.

Hadde jeg vært jeg, kunne jeg lett gått for Plussen. Så sparer du noen tusen som du kan bruke andre steder.
    Høres bra ut.. Hadde ikke tenkt å gå noe opp i pris fra Plus/2 opprinnelig. Er egentlig ikke prisen det står på, er mest ute etter en god sub til et nokså litet rom. Men synes ikke 10'ern til svs er spessielt pen, når jeg først skal bygge et dedikert rom, vil jeg at det skal se ut slik jeg ønsker.. Men takk for svar, regner med at en prøvelse er greit etterhvert uansett av denne. I værste fall får jeg bare selge den igjen, regner med det skal gå ganske greit.. Har ikke dukket opp så mange på bruktmarkedet enda :wink:

Edit: Selv om jeg skriver at pris ikke spiller noen rolle, er ikke dette bokstavelig talt.. Er verken Onkel Skrue eller Bill Gates, synd og leit, men sånn er det.. Men lever litt med tankene; den siste tusingsen opp til hakket bedre, hadde jeg bare sløst bort uansett.. Men i min sammenheng er jo spørsmålet mer, hva som er best.. Men høres ut som Plus/2 faktisk kan "temmes" litt, så da er det jo en god sub å ha med seg et par år kanskje.. (Blir vel flytting etterhvert, og da blir kino prioritert enda mer)

"Snickers-Is: Med andre ord trenger ikke en høyttalermembran gjøre noe mer enn det ørets membran skal gjøre."

Herlig forklaring :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje whoppass kan gi oss en liten innføring i hvordan et element jobber når det skal formiddle mange frekvenser samtidig. Hvis det er 16 og 40 Hz den skal gjenngi, hvilken frekvens vil den da gi oss. Det kan vel ikke være så enkelt at den plusser de sammen, og legger på differansen mellom de to amplitudene?
    Det har blitt svart på dette av flere andre, men jeg tenkte jeg skulle presisere at når man summerer frekvenser så blir ikke resultatet en ny frekvens.

En frekvens er en periodisk svingning, også kalt en sinusbølge. Alle har vel sett det illustrert som en graf som svinger opp og ned i forhold til x-aksen. Om man legger til en ny sinusbølge vil ikke den nye svinge opp og ned i forhold til x-aksen, men i forhold til den andre sinusbølgen. Legger man til enda en sinusbølge vil den svinge i forhold til de to andre sinusbølgene osv. Altså ender man ikke noen ny sinusbølge, men et signal der mange sinusbølger svinger i forhold til hverandre.

Beste forklaringen jeg klarer å prestere halv 3 på natta, så om folk ikke skjønner noe så er det antageligvis min feil.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da skjønner jeg mer tegninga her. Kanskje man skulle hatt en høyttaler med 20 000 elementer/membraner, slik at hver eneste Hz i det hørbare området hadde hvert sitt element uten forstyrrelser fra andre frekvenser

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    ...Kanskje man skulle hatt en høyttaler med 20 000 elementer/membraner, slik at hver eneste Hz i det hørbare området hadde hvert sitt element uten forstyrrelser fra andre frekvenser
    ...JA, og så kunne vi jo plassere ett og ett element i sweet spot, og deretter krabbe rundt på alle fire - alt for å finne ut hvor det enkelte element skulle plasseres i rommet - for maksimalt lydtrykk! :-P

Tror man ville ha behov for et par års ferie - både før og etter operasjonen.... hehe...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra svart av både ask4me2, Snickers og Whoppass :-D

Analogien til Snickers var fin, men det som slår meg er at mens jeg selv syntes at det var gøy å leke Sitting Bull og Custer, så lekte nok snickers og hans likesinnede Ernst Siemens og Sir Oliver Lodge :-D Da sloss de sikkert om kobbertråder og magnetstykker fra kjøleskapet til mamma...!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analogien til Snickers var fin, men det som slår meg er at mens jeg selv syntes at det var gøy å leke Sitting Bull og Custer, så lekte nok snickers og hans likesinnede Ernst Siemens og Sir Oliver Lodge :-D Da sloss de sikkert om kobbertråder og magnetstykker fra kjøleskapet til mamma...!
    :grin: :grin: :grin: :grin: Veldig bra!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med kurvene, akto?
    Blir de penere og penere? Husk at rette kurver ikke lenger er kurver (sånn isolert sett), så litt opp og ned er sikkert bare sunt.

Hva med morofaktor? Føler du at det likevel trengs "litt" pådrag i bunnen (evt. også andre steder) av spekteret, bare for å føle at lydbildet sitter?

Mange hevder at en "rett kurve" blir litt tamt. Hva er din erfaring nå?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurven er ikke rett, for nå har jeg min niese på besøk. Vinterferie der hun kommer fra, og da passer det fint med en tur til onkel :-D Da blir det ikke tid til å skru på Behringeren

Kurven er slik som på forrige grafen, og den funker som bare det. Jeg er en av de som påstår at en rett kurve er kjedelig, og litt ekstra pådrag i bunn er det som får frem det lille ekstra på film. På musikk er det jo bare electronica og lignende musikk, hvis vi ser bort i fra kirkeorgler, som har frekvenser så langt ned, og da er det jo pr. hifi-definisjon ikke skikkelig musikk lengre, så da føler jeg det er "lov" å ha det litt gøy i den enden av skalaen :-D

Kurven bør jo være så lineær som mulig, men den må gjerne være stigende nedover. 5 dB økning fra 25 til 16 Hz er bare dritgøy...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke Martin Logan ut av hodet....

Det spørs om jeg ikke bare må gjøre noe med den saken, mens jeg enda er ung

Side 50 av 257 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •