Aktos hjemmekino - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 257 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 5136
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for det. Må sjekke litt hva jeg har plass til siden jeg ikke har råd til to eller fire stk SVS...........

Denne bass(sillen) som er ute å går er veldig smittsom

Newcomer litø sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    BWA har "bare" plus, altså ikke plus/2. Dvs at han har mer treverk enn meg, men like mye effekt og elementer. Nå trenger jeg ikke mer sub har jeg funnet ut, det trykker helt sykt nå...
    Hei Akto. Jeg lurer på en ting. Du hadde Jm lab sw 900 før, som jeg har forstått. Jeg har dem nå, jeg bruker anlegget 90% til musikk og jeg syns at de spiller veldig bra sammen med Jm lab 946, de er veldig kjappe, jeg har hatt diverse subber på prøve som er noe mer "buldring" i film. Derfor lurer jeg på om SVS 12+.... er like kjappe til musikk som sw900?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SW900 er en meget god woofer, og den har ingen problemer med å følge de aller fleste andre woofere. Aberet er at den ikke går så dypt. Hvis musikk er viktigst ser jeg få grunner til å bytte den ut. Jeg mener dog at alle SVS-modellene er like kjappe og ofte kjappere, og de er i tillegg laget for å gå en del dypere. SW900 er en pen woofer, det kan desverre ikke sies om texture-modellene til SVS. Jeg bruker anlegget mitt 95% til musikk, og jeg trives veldig godt med SVS, men jeg har funnet ut at det er vanskelig å fortelle om inntrykkene man får med SVS kontra andre subbere, det må bare oppleves. Har du mulighet for å komme en tur på en liten demo, så blir det lettere for deg å gjøre deg opp en mening. Du er uansett velkommen hit.

Newcomer litø sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Akto for både info, invitasjon og et bra svar.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt å sjekket. De bassene dine blir litt i største laget for meg.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt greit.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hæ? blir ikke det akkurat det samme? hvis du justerer ned hele frekvensområde med si 6db må du jo øke gain med 6db!
    Hele poenget er jo at rommet har et problem ved den nevnte frekvensen (bassen fases ut av en eller annen grunn), og da er det serdeles lite lurt å "pøse på med mer" i akkurat dette området. Det er vel barnelærdom for SVS-entusiastene? :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er selvfølgelig barnelærdom, og slikt må en ta hensyn til så man ikke blir sittende med et element i fanget.

Men så tåler SVSen mye juling også da Gorm

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hele poenget er jo at rommet har et problem ved den nevnte frekvensen (bassen fases ut av en eller annen grunn), og da er det serdeles lite lurt å "pøse på med mer" i akkurat dette området. Det er vel barnelærdom for SVS-entusiastene? :wink:
    Ja, selvsagt - men dog har jo eXa et poeng da. Om du øker dipen med 6dB, eller om du senker resten med 6dB, og så korrigerer opp til referansenivå - da blir jo dette akkurat det samme. Du ønsker jo ikke å senke det generelle lydnivået med de 6dB-ene, sånn som du foreslår... ikke sant?

Dessuten har han vel et hav med headroom å gå på...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt kommer jo ann på hvor mye du drar på. Om jeg makser hele systemet, og det kommer info på 32,5 Hz, så er det stor fare for å ødelegge et eller annet. Men så lenge jeg kan vis moderasjon, og holde meg til det jeg nå føler er maks-nivå, så vil ikke dette medføre noen problemer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, selvsagt - men dog har jo eXa et poeng da. Om du øker dipen med 6dB, eller om du senker resten med 6dB, og så korrigerer opp til referansenivå - da blir jo dette akkurat det samme. Du ønsker jo ikke å senke det generelle lydnivået med de 6dB-ene, sånn som du foreslår... ikke sant?

Dessuten har han vel et hav med headroom å gå på...
    Her skjønte du tydeligvis ikke poenget i innlegget mitt RoKo. Hvis du titter på frekvensresponsen lenger frem i tråden, så ser du at den øker fra 90db ved 125Hz, til 101db ved 16Hz. Den peaker jo også som et fjell fra 25Hz ned til 16Hz. Det er dette området jeg mener måtte forsøkes dempet, ikke "total gain på subben". Ved å dempe i dette området (flat respons) vil kanskje noe av energien som skaper problemet høyere opp også forsvinne? Og akkurat det var hele poenget mitt. Ikke øk ved problemet, uten å først å ha forsøkt å fjerne alle "toppene".

Som du sikkert har skjønt er jeg tilhenger av flat frekvensrespons, for dermed å få kildematerialet gjengitt slik det var tiltenkt av de som mikset det. Det finnes neppe noe kildemateriale i verden som er mikset med tanke på et anlegg som peaker ved 16Hz.

Et eksempel fra filmen xXx, snøskredscenen: Har du noen gang stusset over hvorfor du nesten ikke hører at hytta som treffes av snøskredet splintres i tusenvis av biter? Eller når snøskuteren eksploderer i fjellveggen, da skal det høres en skikkelig eksplosjon som overdøver snøskredet. Informasjonen ligger på platen, men de færreste hører dette særlig godt, nettopp fordi buldringen fra snøskredet overdøver alt. Tuner du anlegget til noenlunde flat respons kan jeg love deg en helt annen opplevelse av disse (og andre) filmscener. Buldrende bass som rister hele kåken imponerer ikke meg lenger, for det overdøver all annen handling som er mikset i lydsporene. At jeg kanskje er alene om å mene dette får så være. :wink:

EDIT: Beklager avsporingen i tråden din Akto.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du er ikke alene.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skjønte du tydeligvis ikke poenget i innlegget mitt RoKo. Hvis du titter på frekvensresponsen lenger frem i tråden, så ser du at den øker fra 90db ved 125Hz, til 101db ved 16Hz. Den peaker jo også som et fjell fra 25Hz ned til 16Hz. Det er dette området jeg mener måtte forsøkes dempet, ikke "total gain på subben". Ved å dempe i dette området (flat respons) vil kanskje noe av energien som skaper problemet høyere opp også forsvinne? Og akkurat det var hele poenget mitt. Ikke øk ved problemet, uten å først å ha forsøkt å fjerne alle "toppene".

Som du sikkert har skjønt er jeg tilhenger av flat frekvensrespons, for dermed å få kildematerialet gjengitt slik det var tiltenkt av de som mikset det. Det finnes neppe noe kildemateriale i verden som er mikset med tanke på et anlegg som peaker ved 16Hz.

Et eksempel fra filmen xXx, snøskredscenen: Har du noen gang stusset over hvorfor du nesten ikke hører at hytta som treffes av snøskredet splintres i tusenvis av biter? Eller når snøskuteren eksploderer i fjellveggen, da skal det høres en skikkelig eksplosjon som overdøver snøskredet. Informasjonen ligger på platen, men de færreste hører dette særlig godt, nettopp fordi buldringen fra snøskredet overdøver alt. Tuner du anlegget til noenlunde flat respons kan jeg love deg en helt annen opplevelse av disse (og andre) filmscener. Buldrende bass som rister hele kåken imponerer ikke meg lenger, for det overdøver all annen handling som er mikset i lydsporene. At jeg kanskje er alene om å mene dette får så være. :wink:

EDIT: Beklager avsporingen i tråden din Akto.
    ah da skjønner jeg hva du mener!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm!

Ditt noe mer nyanserte svar ga selvfølgelig et helt annet inntrykk av hva du EGENTLIG mente. Da er vi også helt på bølgelengde igjen når det gjelder hvordan problemet bør angripes! :grin:

Greit å få oppklart slike misforståelser.

PS:
    Buldring er selvsagt ikke imponerende så lenge det går utover totalopplevelsen. Den blir naturlig nok redusert dersom det buldrer og braker, men samtidig ikke gir et fullstendig inntrykk av balansert lyd. Enig der.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .......Et eksempel fra filmen xXx, snøskredscenen: Har du noen gang stusset over hvorfor du nesten ikke hører at hytta som treffes av snøskredet splintres i tusenvis av biter? Eller når snøskuteren eksploderer i fjellveggen, da skal det høres en skikkelig eksplosjon som overdøver snøskredet. .
    Ble litt nysgjerrig på dette, så jeg måtte bare legge DVD'n i spilleren og prøve..... :grin:

Sånn i real-life må man nok regne med at et snøskred's lavfrekvente "bølger"(rumling) vil sluke de fleste rop om hjelp, pinneved og ris-kokere(snøscootere)........brutalt og effektivt, MEN film er film ;-)

Testet med DD og DTS, lot 2CH være.

Testet både med SUB og uten SUB, både 1 SUB av gangen og flere modeller hver for seg og flere sammen, høytalere som både SMALL og LARGE, men jeg får heller inntrykk av at beskrivelsen over må tas med en liten klype salt - "fantasifullt" beskrevet.

Opplever egentlig ingen "skikkelig" eksplosjon, men jeg oppfatter den "någet nuancered" kraftigere UTEN sub(er), Fronter(B&W 801) som LARGE og resten som SMALL.

Det kan være at mine høytalere ikke klarer å skille ut selve eksplosjonen bedre, men det henger nok sammen med at de spiller for dypt og derfor leverer for mye "snøskred" samtidig som det skal eksplodere...........

Dette fenomenet vil kanskje være lettere å oppleve på et system med fronter som ruller av rimelig høyt oppe, i nederste del av frekvenskurven.

Dette skal bli spennende å forske videre på...................ved neste treff hos Akto. I den kjelleren skal vel ingenting være uprøvd :grin:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njaha - jeg tipper kanskje at disse eksplosjonene ligger i senterkanalen, og DA er det jo ingen av oss dødelige som kan konkurrere med Gorms senterhøyttaler... ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er såvisst ingen avsporing Gorm, hvis du leser hele tråden så vil du finne ut at dette er relevant som bare det. Meget fornuftig innlegg.

Selv om man har en stigende kurve ned til 16 Hz, vil det ikke i realiteten gi et dårligere resultet enn en flat kurve. Et element i bevegelse vil aldri kunne gi to forskjellige frekvenser. Skal man ha subben til å spille både 16 Hz og 40 Hz, må elementet forandre takt. Et element kan kun utføre ett stykk arbeid pr. tidsenhet. Elementet må forandre frekvens for å kunne utføre neste stykke arbeid. Hurtigheten på denne forandringen gir oss musikk.

Men hvis frekvenskurven ser ut som en berg og dalbane, så vil du kunne oppleve det du sier Gorm, med manglende informasjon i forhold til det volumet du til en hver tid har. En annen ting som kan skje i noen rom, er at du "lader" rommet med en frekvens, la oss si 16 Hz. Hvis etterklangtiden (dårlig formulert, fant ikke noe bedre ord) er lang, vil den kunne "drukne" en evt. annen frekvens lenger opp. Bare som et eksempel jeg har opplevd selv. Jo mer headroom man har i subsystemet, jo mindre plaget vil man bli av dette. De store subbene til SVS har ganske så lang x-min/maks. Da kan man få problemer med dynamikken i subben hvis man tyner ekstremt ut av de. Dette kan man delvis eliminere ved å bruke flere subber, og la de jobbe lettere.

DD-serien til Velodyne oppfattes av de fleste som veldig dynamiske og korrekte. Dette har jo også en sammenheng med relativt kort slaglengde, ekstremt med krefter, samt servokontroll. Kombinasjonen mellom tiden det tar elementet å skifte frekvens og tiden det tar øret å oppfatte forskjellen vil ha stor betydning på opplevelsen, og kan relateres direkte til det du skriver. Derfor hadde det vært utrolig gøy å teste DD18 mot 2 stk PB12-Plus/2, for å sjekke om DD føles kjappere under samme forhold.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bare så det er sagt, når jeg nevnte "buldrende bass som rister hele kåken imponerer ikke meg lenger", så var ikke det med referanse til Akto's hjemmekino, for den imponerer meg i høyeste grad.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på med et litet dedikert kinorom, tenkte jeg skulle spørre her; hvor de med litt erfaring sitter, kontra de med tusen lesetimer på et forum. Vurderer SVS Plus/2 i mitt rom, men lurer på om det kan bli litt i drøyeste laget. 12,5m2 ca, 2,40 til tak, så og si firkantet rom. Blir dedikert til kinorom, er under bygging, så prøver å tenke mest mulig taktisk med tanke på lyd og bilde. Gulvet er såkalt "flytende". Blir en Plus/2 for mye i et så litet rom? Vil jeg få problemer med å spille pent i dette?

Har blitt invitert til lsound for nærmere kikk.. og ja; har hørt sofabordet!
    Ikke meninga å dra opp et stort tema her, med mange innlegg. Gjerne bare en bitteliten setning fra akto og gorm, sier heller ikke nei takk til en kommentar fra flageborg. (Vet dette blir lest!) Kan godt gi en pm, dersom det ikke ønskes at dette dra's i tråden til akto; men tenkte siden vi først var inne på akto sine nyeste familiemedlemmer..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus/2 kan bli overkill i et så "lite" rom. Thlian bruker samme subben i et nogenlunde tilsvarende rom, men jeg har ikke hørt rommet hans enda. Det som i høyeste grad kan by på litt utfordringer er romformen, men man bruker jo det man har. Du har åpent kjøp på lsound? I så fall er det jo bare å prøve.

Side 49 av 257 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •