Aktos hjemmekino - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 257 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 5136
    Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B/d

Kan sikkert diskutere dette i timevis men da er vi på feil forum, tror du bør sjekke disse såkalte fakta , problemet er at det ofte ikke er samme forutsetninger på en diesel og en bensinmotor, dette har ingen ting med at de ikke kan ta ut mer effekt av de forskjellige motorvolum, men det er flere faktorer som spiller inn ikke bare 0-100. Eksempel produksjonskostnader, holdbarhet, miljø, forbruk etc. Da jeg har drevet med racing i over 20 år, vet jeg også at bensin kvaliteten ofte er dårlig om du ønsker å utnytte motoren bedre. Du har rett i at ofte er en bensinmotor raskere fra 0-100, men bilkjøring er mye mer en det, ser man feks på dataen for eksempel fra 70-100 er det motsatt og hvem ønsker og sitte og røre med girspaken hele tiden.
    .
    Noen enkle data fra VW:
    105HK bensin 0-100 12,4 sek
    102 D 0-100 12,1
    150hk bensin 0-100 8,9 sek
    140hk D 0-100 9,2 se

Skal man sammenligne på dine vilkår,bør da bilen ha samme Volum, Turbo og samme HK antall. Tror du får en overraskelse da.

Beklager temaet, gir meg nå!

Newcomer OsloPetter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ble kanskje litt mye OT her nå, og har ikke videre lyst til å gå videre på Diesel vs Bensin debatten , da begge arbeids prinsipper har sine klare fordeler og ulemper, men...
    Greit.

Kan ikke helt si jeg skjønner en slik utalelse, da det vel er liten tvil om at FWD nettop er den riktige måten å få overført motor effekt til underlaget under alle vei og friksjons forhold, vel og merke hvis kjøretøyet har to aksler og fire hjul da...
    Helt uenig, eller det er egentlig direkte feil.
    Idag har vi 144 Hester på forhjulene. Det kunne sikkert vært 180-200. Men en kommer ikke unna det faktum at med FWD/vått føre, så må enten: 1. Traction-kontrollen jobbe som besatt ved gasspådrag. 2. Det resulterer i en masse hjulspinn. På tørt føre fungerer det derimot greit (med 144 hester).

FWD er ikke den ideelle drivlinje. (Her ser jeg bort fra biler med norgesmotorer hvor FWD dekker behovet greit.)
    Men hvis vi tar for oss biler med litt motor, 150 hester og opp uten at bilen er for stor, så er FWD taperen på alt unntatt én ting; å kommer seg løs hvis man står fast på vinterføre (pga. flyttbare drivhjul).

Ellers er det 3 hovedulemper jeg vil trekke frem:
    1) Understyring
    2) Drivhjul som røsker i rattet ved kraftig gasspådrag
    3) Bilen kaster seg til siden ved kraftig gasspådrag (som f.eks Saab 9-3 Viggen)

Produsenter av biler med drift på forhjulene kan begrense og delvis elliminere disse problemene. Men det er fortsatt ikke det ideelle.
    Det handler også om å fordele kreftene etter hvor langt det aktuelle hjulet skal bevege seg. Ytterhjulene beveger seg jo lengere enn det innerhjulene gjør. Derfor er det fordelaktig at det er distribuert mer krefter til dem. I tillegg vil man jo helst ikke at styringen skal bli påvirket, så dermed er det da viktigst at ytterste bakhjul er det hjulet som vil få mest krefter distribuert. Og siden det er mye av vekten hviler der, så vil den også kunne få plantet kreftene i bakken bedre enn f-eks det indre bakhjulet, som er det hjulet som kanskje bærer minst vekt.

Når det kommer til grep. En bil vil ikke ha mer grep om den har 0-hjulsdrift eller 1000-hjulsdrift. (sier ikke at du har sagt dette - bare synes det er litt vesentlig i drivlinje-debatten) En må skille mellom, det som heter traction, og grepet. Med 4wd så vil du øke traction, men ikke grepet. Der vil den faktisk ha litt dårligere grep bl.a. pga. mer vekt. Den vil også ha en ulempe i forhold til RWD med at den har krefter på de svingende hjulene. Så en RWD bil er best i svinger om man kun ser på grepet. Det den taper på mot 4wd, er i forholdsvis trege til mediume svinger der man må hente fart ut av svingene. Men det kun om man har forholdsvis mye krefter.

Når det gjelder RWD mot FWD i touring car ligaene, så er det ulemper og fordeler med begge to. FWD er langt mer stabil (spesielt gjennom sjikaner) og har en langt bedre turnin enn det RWD bilene har. Fordelene til RWD er derimot at de har et langt lavere dekkforbruk, bedre akselerasjon fra stillestående, og er raskere igjennom raske svinger (FWD har større tendenser med understyring).

Nå er vel Bensin også et produkt som blir utvinnet av råolje, så jeg skjønner ikke helt denne påstanden. Det at en benisn motor hele tiden må ha en brennbar blanding av luft og bensin før det kommer inn i cylinderen, betyr at en kompressor eller en avgass drevet turbo ikke blir like effektive under alle driftsforhold som man for eksempel har for en direkte innsprøytet diesel motor hvor man tilfører drivstoffet i selve sylinderen og kan kjøre med et meget stort luft overskudd og høye trykk. Får nesten det det intykket når jeg leser de andre inleggene fra deg OsloPetter at kompressor og Turbo matings prinsippet er noe som nylig er innført på Bensin motorer, ta en liten titt på for eksempel denne motoren http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/engines.htm som riktignok er en flymotor, men som måtte ha slike luft ladnings inretninger pga tynnere luft i høyden osv. Mener at Mercedes hadde noen kompressor matede bil motorer for på 30-40 tallet også, selv om det vel ikke var så veldig høye effekt ytelser tatt i betrakning av slagvolum osv i på den tiden.
    Joda. Men bensinen havner øverst i raffineringstanken.
    Poenget mitt var ikke at det er noe nytt med kombinasjonen kompressor/turbo. Er jo standard på mange båtmotorer.
    Tanken var vel (uten at jeg evnet å presisere det), at små (volummessig - og dermed også avgiftsmessig) motorer med overlading vil sørge for en renessanse for bensin, fodri når man får en bensinmotor som drar helt fra bunn og over et vidt register (og med FSI) som bruker like mye/lite som en dieselmotor - så er det rett og slett ikke grunnlag for å kjøpe diesel. I en test (Autobild) mellom Golf GT (1.4 liter) og en Astra GTC 1.9 TDI er noen utvalgte tall slik:

Elastizität:
    Astra
    60-100: 6.0 sek.
    80-120: 11.8 sek.

Golf
    60-100: 5.8 sek.
    80-120: 9,9 sek.

Beschleunigung:
    Astra
    0-50: 3.2 sek.
    0-100: 8.9 sek.

Golf
    0-50: 2.9 sek.
    0-100: 8.0 sek.

Også i mellomaksellerasjon slår den lille bensinmotoren dieselen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ingen vil kjøpe min T5, så avslutter vi bildiskusjonen i denne tråden nå

Start gjerne en ny tråd om emnet, så kan en moderator flytte disse innleggene dit. Det virker som om det engasjerer :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jesus!

Enig med Akto.
    Hadde detta enda handlet om bilhøyttalere skulle jeg vel ikke ha store innvendinger, men denne tråden begynner å likne på noe helt annet enn utviklingen i Aktos kino.

Back to topic!

Vel, Atle - begynner du å få noen vektige inntrykk av 946, eller går det kun i bleievalg nå for tiden... ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bleier, bleier og atter bleier... Sjarmerende på sin måte, men jeg tror det blir litt lytting i kveld. Når roen har senket seg.

Litt kjappe inntrykk sånn på tampen:

946 klarer å skape en følelse av en større høyttaler enn det 936 gjorde. Ikke så rart, det er en del mer membraneflate i Electra's største høyttaler.

Det jeg umiddelbart la merke til er at det er mer trykk, mer driv i bassområdet. Diskanten er klarere, mens mellomtonen forblir det samme. Når det er sagt, så er diskant og mellomtone plassert litt høyere fysisk sett, og det hjelper på den holografiske opplevelsen i rommet mitt. Siden jeg har dempet taket, så følte jeg at lyden ble presset litt ned i stereoperspektivet. Lyden i øvre halvdel av frekvensskalaen ble på en måte unaturlig lavt, i forhold til hva mine preferanser tilsier. Dette har blitt bedre på 946, og jeg får nå, føler jeg selv, en bedre diskantgjengivelse. Dette tror jeg det er 2 grunner til. Det ene er at diskanten på 946 har en 1 dB "boost", og det andre er at den fysisk kommer på høyde med teppet på veggen. Nå skal det være meeeget vanskelig å dedektere 1 dB økning, men følelsen er nå der, og jeg mener å huske meget godt det lydbildet jeg hadde før, på 936.

Ellers har jeg ikke hatt tid til å justere noe særlig for å oppnå best mulig integrering med subsystemet. Men det kommer

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Say no mo'.... nudge... nudge... ;-)

Har 200% forståelse for dette med tiden. Ja, kanskje bortimot 300% også...

Du får stjele deg tid når du føler at samvittigheten (og Monica) tillater det.

Gi litt - og ta litt...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager Akto, ble mye bil i hjemmekonoen din her, og jeg ser nå at jeg missopfattet OsloPetter med begrepet FWD som jeg tok for at han mente fire hjuls trekk og ikke forhjuls trekk. Tror ikke vi var så uenige i utganspunktet der gitt, lurer på hvor jeg hadde hode...ops:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott omtale i DVD&HK Akto.. morsomt å lese om dette selv om jeg nesten synes dine bilder er bedre, bla var ett av bildene i bladet litt ute av fokus..

Igjen, gratulerer så mye.

Mvh

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk rett ut i postkassen å hentet bladet da jeg hørte dette. Kjempefin omtale av kinoen din, atle. Det ser (og høres sikkert) helt rått ut =)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike...! Er bladet ute allerede????????

Og jeg har ikke fått det!!!!

Jaja, det kommer vel i morgen da forhåpentligvis.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det kommet i løssalg enda?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow Atle..Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet :grin: ,flott reportasje i bladet. Fikk nesten lyst til å driste meg til å spørre om demo en gang i fremtiden.Jeg er meget imponert. Gratulerer nok en gang.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smurfen; ta med deg bladet ditt og kom...NÅ...for svarte :-D

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Gikk rett ut i postkassen å hentet bladet da jeg hørte dette. Kjempefin omtale av kinoen din, atle. Det ser (og høres sikkert) helt rått ut =)
    Håper jeg får mitt... Bestilte tilbudet de hadde for et par uker siden så det bør vel dukke opp i postkassa snart...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en reportasje jeg gjerne vil se også.

Synd at bladet kommer så sent til oss som abonerer !! Hører du Gorm. Det kan du ta opp på et møte i bladet. Pluss at dere burde jo sendt et eksemplar direkte til Akto, først !

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulera med flott reportasje Atle. Eg kjem på besøk til våren om eg du tillater det.?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stian, du er hjertelig velkommen :-D

Counterpointer; enig

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da dukkar eg opp skal du sjå. Eg har først eit ærend av MR:finnerud først. Blir der nokon dagar først reknar eg med. Vidare så tek me det øver pm...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God damn. Er virkelig spent på om reportasjen yter Aktos hjemmekino rettferdighet? Ofte er det omvendt...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kan røpet det at skriveriet er vel fortjent.:-)

Side 36 av 257 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •