Aktos hjemmekino - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 257 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 5136
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OsloPetter
    Audi A4 Avant har større lasterom enn V50. Også med setene nede.
    Fornøyd med T5en forresten?

Vi skal enten har en (V70) T5 eller en 2.5T AWD. Jeg er litt usikker på om det er vits med AWD ettersom det er Haldex (Silikonkløtsj), altså ikke konstant. Men den skal jo være rask i innkoblingen.

FWD med mer enn 100 hester fungerer jo rett og slett ikke med mindre veien er _HELT_ tørr. (Har en 850 B5252S nå)

Petter
    Hva er begrunnelsen for å velge en 2.5T? Det norske avgiftsystemet gjør at den må vel være den minst økonomiske modellen til volvo både i kjøp og drift, samtidig har både den og T5 mindre dreiemoment enn den nye D5 på 185hk med 400 NM (samme som R AWD med 300HK). Det er en grunn til at det ikke ruller mange 2.5T på norske veier..Forøvrig får du ikke med den nye sekstrinnskassen på 2.5T heller.

Newcomer OsloPetter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler ikke om økonomi. Det handler om at "jeg" ALDRI skal ha en bil som brenner olje. ) Diesel har to fordeler: Økonomi og dreiemoment.

Dessuten er jo dreiemoment bare en faktor som må til for å lage effekt, og i dieselmotorer øker man momentet nettopp fordi man ikke kan øke turtallet (dreiemoment x turtall = effekt).

En bensinmotor er så mange hundre ganger mer dynamisk, gir mer kjøreglede - og når motorene først har 5 sylindre kan man jo nyte lyden (noe man ikke kan med diesel)

Dieselandelen på nybiler var ved forrige "opptelling" på skrekkelige 52% i Norge. Og det er fordi vi innprentes med at diesel er himmelen noe det absolutt ikke er.

;o)

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte høyttalere du har fått deg, Denne kinoen din har blitt utrolig bra nå.
    Gratulerer med en arving også!!!

All dette bilsnakket er jo litt of topic, men jeg vil bare legge inn et inlegg.

til Oslopetter. blandt annet.
    jeg har aldri vært noe fan av diesel, har blitt oppdratt til å ikke like det heller..

MEN, kjøregleden kan være ganske stor i en diesel bil også.. Det er noe jeg fikk erfare, Det draget som kommer på 2-2,5 000 omdreininger på en sterk diesel bil er jo så utrolig morsomt, det trekker skikkelig men det varer ikke lenge, og netopp derfor passer det også bra til norske veier.. og regler.

Den bilen jeg snakker om er en BMW E46 320Cd M-sport. Med 200hk og 400NM Det er faktisk en veldig morsom bil å kjøre. Jeg har kjørt M3 e46 og turtallet og draget på den måten er jo selvfølgelig morsomt det og, Men en lett og chippet diesel kan bli veldig morsomt til en billigere pris.

En kamerat har en far som både har en ny golf med chippet diesel på ca 130hk og en a6 2.8L begge er manuell, men golfen er så mye mer morsom å kjøre så det er alltid den bilen som han og faren vil kjøre. Før den golfen var chippet så var den kjedelig, men etterpå åpnet en ny verden seg.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier det jo selv: "Til en billigere pris". Ellers banker bensin diesel i samtlige grener. Sett turbo på en bensinmotor med likt slagvolum som en diesel med turbo - så skal dieselen få kjørt seg.

En kan jo chippe bensin-turbo motorer også. Kjøregleden vil alltid være større med bensin på tanken (sett at forutsetningene er like). Bensin får nå sin renessanse, med kompressor og turbo så forsvinner fordelene en diesel har helt (Jmf. Golf GT).

Nå kommer jo også BMW med bensinturbo; 335i E90/E91/E92 - det ser jeg frem til.

Jeg tror aldri 4-er diesel kan gi meg kjøreglede. Jeg mener at lyd er en viktig del av opplevelsen (som mange inne her kanskje er enige i, men kanskje ikke når det kommer til bil?). Markant knatring gjør det liksom ikke helt for meg.

Edit: En annen ting jeg hang meg litt opp i: "En lett diesel". Pga den mye høyere kompresjonen (og dermed også kraftigere -> større tyngre motorblokk) vil bensinmotoren også være lettere. Og som kjent: vektreduksjon er den beste formen for trim.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen!!!!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OsloPetter; T5'en er til salgs hvis du er interessert... Send meg i så fall en PM.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du frigjøre flere midler til kinobyggingen nå eller? :lol: 8-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, er'u gææærn ell'?

Vi vurderer en stor, billigere bil. Fikk jo V50 fra jobben når jeg byttet jobb, og den er det jo bare å bruke. Det vi har lyst på nå er en bil vi kan kjøre barnevogn og alt mulig stasj rett inn i. Så Monica slipper å styre med å legge sammen ting og tang før hun kan sette seg inn å kjøre.

Monica kjører jo aldri noe aktivt, og jeg er ikke så interessert i å kjøre fort lenger. Får heller kjøpe meg en corvette eller noe slikt for å opprettholde egoet om noen år. Vi får se.

Tiden har kommet til å frigjøre noen midler og refinansiere lån. Har jo totalrenovert huset snart, uten å ha tatt ny takst. Så nå er det på tide å gjøre noen grep :-D

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diesel

Oslopetter tror du trenger og prøvekjøre en skikkelig diesel bil før du forkaster denne teknologien, nye dieselbiler står ikke noe tilbake for en bensin bil når det gjelder akselerasjon og kjøreglede , Jeg kjører selv turbo diesel og ville valgt det igjen , har prøvekjørt det meste av biler som går litt inklusiv racing biler med 8000HK

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    8000HK
    Du verden det var nok ikke Akto sin T5

Forøvrig enig i resonementet. Har 180 HK 411 NM 4 motion Passat (quatro syst ikke haldex)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier det jo selv: "Til en billigere pris". Ellers banker bensin diesel i samtlige grener. Sett turbo på en bensinmotor med likt slagvolum som en diesel med turbo - så skal dieselen få kjørt seg.

En kan jo chippe bensin-turbo motorer også. Kjøregleden vil alltid være større med bensin på tanken (sett at forutsetningene er like). Bensin får nå sin renessanse, med kompressor og turbo så forsvinner fordelene en diesel har helt (Jmf. Golf GT).

Nå kommer jo også BMW med bensinturbo; 335i E90/E91/E92 - det ser jeg frem til.

Jeg tror aldri 4-er diesel kan gi meg kjøreglede. Jeg mener at lyd er en viktig del av opplevelsen (som mange inne her kanskje er enige i, men kanskje ikke når det kommer til bil?). Markant knatring gjør det liksom ikke helt for meg.

Edit: En annen ting jeg hang meg litt opp i: "En lett diesel". Pga den mye høyere kompresjonen (og dermed også kraftigere -> større tyngre motorblokk) vil bensinmotoren også være lettere. Og som kjent: vektreduksjon er den beste formen for trim.
    Noen liker Cervin Wega og NAD, andre liker Revel og Mark Levinson.
    Finnes det ikke noe som heter autoforum.no eller noe??

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslopetter tror du trenger og prøvekjøre en skikkelig diesel bil før du forkaster denne teknologien, nye dieselbiler står ikke noe tilbake for en bensin bil når det gjelder akselerasjon og kjøreglede , Jeg kjører selv turbo diesel og ville valgt det igjen , har prøvekjørt det meste av biler som går litt inklusiv racing biler med 8000HK
    Hvis du ser specs,ene til nybiler så har alltid diesel modellene dårligere akselrasjon, så det stemmer ikke helt det du sier..!!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto

Vi vurderer en stor, billigere bil. Fikk jo V50 fra jobben når jeg byttet jobb, og den er det jo bare å bruke. Det vi har lyst på nå er en bil vi kan kjøre barnevogn og alt mulig stasj rett inn i. Så Monica slipper å styre med å legge sammen ting og tang før hun kan sette seg inn å kjøre.
    Hva med en Chrysler Grand Voyager? I den er det bare å sette barnevogna hel inn, og enda så har du plass til myyyye. Spess om du kjøper kombien da. Alternativt kan man jo kjøpe sju seter, og ta bort de 3 bakerste setene, og ha bare to pilot seter bak, blir ganske stort bagasjerom da også.
    Vet ikke hva du legger i billig da, men opp til 99mod så har du mye å velge i under 120.000

Bror min og samboeren hans har en slik, de har en datter på 2 år, og de syns det er helt gull med en slik bil. Derfor kjøpte vi oss en slik en i går(ikke fordi vi skal ha barn da men..enda anyway). Vi gikk for en 2002mod da. Syns de ser ganske greie ut også.

Til nå har vi kun kjørt tyske biler (audi,bmw,opel), så vi var veldig usikre på valget, men etter en kjøretur så likte vi den veldig godt. Sitter høyt, god oversikt, masse plass, og kjøper du 3.3liter'n så drar den ganske bra også.
    Vi gikk for 2.4l da det er få eller ingen 3.3 litere av nyere modell(brukt selvsagt), men du finner noen under 2000mod.

La ved et par bilder av den vi gikk for, skal hente den nå om to timer. :grin:

PS! Må jo ha stor bil når vi skal hente SVS'n mot vårparten. :lol:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, da kan du jo finne én bil med dieselmotor som er raskere/like rask som en bensinmotor med turbo. Det finnes ikke.

Det er jo også verdt å nevne at bensinbiler er letter enn dieselbiler - noe som øker både den aktive og den passive sikkerheten.

Diesel stiller mange klasser under bensin når det kommer til ytelse (med like forutsetninger). Det eneste som gjør dieselmotorene brukbare er tross alt turboen. Mens en bensin motor som er NA yter bra. Setter du turbo på bensinmotoren så vil den greie bortimot dobbel effekt av det du greier på en dieselmotor. Og da har jeg ikke engang nevnt det effektive arveidsområdet. En diselmotor er like sterk som en tilsvarende bensinmotor i området 1750-2500 rpm (akkurat her kan de være litt sterkere). Men der hvor dieselmotoren dør ut, de fleste alt ved 4000 rpm så fortsetter bensinmotoren med letthet opp til 6000 rpm. Man slipper å gire så mye, og man får bedre akselerasjon.

En dieselmotor bråker/støyer også mer enn en tilsvarende bensinmotor. Dette har ført til at produsentene støyisolerer mer enn de ville gjort/ville vært nødvendig med bensin - noe som igjen drar med seg mer vekt.
    Høyere vekt gir dårligere kjøreegenskaper, særlig når den plasseres i front. Om ikke bremsene oppgraderes, går det også utover bremseegenskapene. Vekt er negativt i 99% av kollisjoner.
    Diesel er oppskrytt, rett og slett.
    Jeg har prøvd moderne dieselmotorer. Nye D5 blandt annet. Diesel kommer seg, men kommer aldri til å blir et fullgodt alternativ.

Dessuten har vi som liker bensin fått et kort til: Direkteinnsprøytning.

Petter

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde først jeg hadde kommet feil jeg, men joda, det er fortsatt avforum.no jeg er på gitt...

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel diskutere rimlig fritt i sin egen tråd, syns jeg da.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har rett. Har vel egentlig ikke noe med det som står her.
    Bare det at jeg gleda meg til å lese mer om høyttalerne til Akto, og blei litt skuffa da det viste seg at alle de nye innleggene handla om biler...
    Og jeg har jo ikke lappen en gang:-(

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble kanskje litt mye OT her nå, og har ikke videre lyst til å gå videre på Diesel vs Bensin debatten , da begge arbeids prinsipper har sine klare fordeler og ulemper, men...

.....FWD med mer enn 100 hester fungerer jo rett og slett ikke med mindre veien er _HELT_ tørr..
    Kan ikke helt si jeg skjønner en slik utalelse, da det vel er liten tvil om at FWD nettop er den riktige måten å få overført motor effekt til underlaget under alle vei og friksjons forhold, vel og merke hvis kjøretøyet har to aksler og fire hjul da...
    Er det en slik forhjulstrekk med også litt viskositet kobblet trekk på bakhjulene løsning du mener, er jeg litt enig med deg når det gjelder akselerasjon og 0-100km tider, men det finnes vel gevinster med å ha over 100 HK på en ren forhjulstrekk bil også ved andre forhold, så er egentlig uenig i den påstanden din OsloPetter.

Det handler ikke om økonomi. Det handler om at "jeg" ALDRI skal ha en bil som brenner olje. ) Diesel har to fordeler: Økonomi og dreiemoment.
    Nå er vel Bensin også et produkt som blir utvinnet av råolje, så jeg skjønner ikke helt denne påstanden. Det at en benisn motor hele tiden må ha en brennbar blanding av luft og bensin før det kommer inn i cylinderen, betyr at en kompressor eller en avgass drevet turbo ikke blir like effektive under alle driftsforhold som man for eksempel har for en direkte innsprøytet diesel motor hvor man tilfører drivstoffet i selve sylinderen og kan kjøre med et meget stort luft overskudd og høye trykk. Får nesten det det intykket når jeg leser de andre inleggene fra deg OsloPetter at kompressor og Turbo matings prinsippet er noe som nylig er innført på Bensin motorer, ta en liten titt på for eksempel denne motoren http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/engines.htm som riktignok er en flymotor, men som måtte ha slike luft ladnings inretninger pga tynnere luft i høyden osv. Mener at Mercedes hadde noen kompressor matede bil motorer for på 30-40 tallet også, selv om det vel ikke var så veldig høye effekt ytelser tatt i betrakning av slagvolum osv i på den tiden.

Dessuten er jo dreiemoment bare en faktor som må til for å lage effekt, og i dieselmotorer øker man momentet nettopp fordi man ikke kan øke turtallet (dreiemoment x turtall = effekt).

En bensinmotor er så mange hundre ganger mer dynamisk, gir mer kjøreglede - og når motorene først har 5 sylindre kan man jo nyte lyden (noe man ikke kan med diesel)
    Skjønner egenlig ikke helt hva du mener her heller, da høye turtall jo godt kan pynte på tallene og motor effekt ved en slik utregning, men det er ved belastning at motoren vil søke ned mot det turtallet hvor den har maks dreiemoment, og ved vanlig bilkjøring og hvis man vil at motoren skal vare en stund osv og ikke brukes opp som i racing sammenheng ol. er det ofte meget behagelig å ha en motor med godt dreiemoment langt ned i turtalls område, så man slipper å skifte gir i hele tiden og tyne ut motor effekt som man ofte må gjøre med mer turtalls motorer.

Har man for eksempel en 2.4liters 80 modell Hi-Ace diesel motor på 66 Hk som referangse for hvordan det er å ha Diesel motor i bilen, skjønner jeg en slik Diesel-olje motvilje, men har man testet litt nyere Diesel motorer, er forholdet et helt annet.

Foretrekker imidlertid også lyden til mange bensinmotorer over mange knatrende diesel utgaver, men skikkelige V8 lyd er mer min yndlings lyd både i Bensin og Diesel utførelse, selv om jeg ikke likker så godt pukkværket man få i enkelte amerikanske 6.2 liters motorer ved kald start, men så lenge det tåler knatring og pukk knusings lyder er det greit for meg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessuten har vi som liker bensin fått et kort til: Direkteinnsprøytning.
    Jo men hvordan skal drivstoffet antennes, med en tenplugg, eller pga selvantennelse i den varme komprimerte luften som man har i en Diesel motor.

Det er denne litt volsomme selvantendelsen og detonasjons lyden som fører til tenningsbank og de typiske diesel motor lydene, og ikke en mer eller mindre kontrollert forbrenning som starter fra tenpluggen og ut i den brennbare bensin luft blandingen som er grunnen til at man har en lunere gange av bensin motorer.

Man har selfølgelig bankefølere og allt muligslags styresytemer for en bensin motor med direkte innsprøytning, for å begrense skadelige trykk avgasser og motor tilstander osv, men den ene fordelen kan fint føre til en annen ulempe.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Mener at Mercedes hadde noen kompressor matede bil motorer for på 30-40 tallet også, selv om det vel ikke var så veldig høye effekt ytelser tatt i betrakning av slagvolum osv i på den tiden.
    1938 modell kompressormatet V12, DOHC, og 132 HK per liter....
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W195

Den har forresten stående verdensrekord i fart på offentlig vei...
    433Km/t på autobahn....

Side 35 av 257 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •