Aktos hjemmekino - Side 239

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 239 av 257 FørsteFørste ... 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 235 236 237 238 239 240 241 242 243 249 ... SisteSiste
Viser resultater 4,761 til 4,780 av 5136
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er noe i det at det er fotografen som gjør bildene - ikke utstyret....men det til side, ingen tvil om at jeg tar bedre bilder med D3 enn med mitt gamle 30D.
    Har nøyaktig samme erfaringen selv. Man kan jabbe i det vide og det brede om at det er fotografen som er avgjørende, men det er vel så viktig med godt utstyr. I alle fall hvis man skal evaluere det tekniske ved et bilde, og ikke bare det kuntneriske/artistiske.

Legg gjerne inn et bilde HåkonN, det er veldig interessant å se. Jeg skulle gjerne fått til en shootout 5D vs. D3 (selv om jeg vet at D3 stiller i en annen klasse), for jeg får veldig gode priser på Nikon/Nikkor. Dette kan jo jeg og Roko få til ved anledning.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D3 ble sammenlignet med 1Ds Mark III i et svensk fotoblad. 1Ds hadde litt høyere detaljnivå ved store utsnitt pga 30% flere pixler, men D3 slo den så vidt jeg husker på alle andre parameter. Rockwell har gjort en liten sammenligning av 5D og D3 på støy her: Nikon D3 vs Canon 5D Same-Lens Comparison

Ellers så er det jo dusinvis på erfaringer av de to rundt om kring på nettet. Jeg snakket med en pro fotograf i New York. Han knipset med dyre digitale Hasselblad i studio, og hadde brukt Canon til all-round fotografering i 25 år. Nå var alt han hadde samlet opp av Canon byttet mot to Nikon D3 hus m/utstyr, og han hevdet D3 med god margin var det beste og mest komplette kameraet han noensinne hadde tatt i.

Men dette med DSLR går i sykluser. Nå har Canon vært markedsleder i den klassen i mange år, og de andre produsentene har egentlig ikke hatt noe å stille opp med i det hele tatt. Nå er det Nikon som er i vinden, men det blir dyrt for en fotograf å bytte hele utstyrsparken kun for å få det aller siste å beste fra enhver produsent til enhver tid. Hvem vet, neste gang er det kanskje Pentax som er klasseleder? Jeg fikk derimot mitt utstyr stjålet, og måtte begynne på nytt. Da var Nikon det naturlige valget for meg akkurat nå. 14-24mm linsen må forøvrig bare prøves. Jeg er blitt en vidvinkeljunkie av dimensjoner, og den nye 24-70mm linsen er knapt tatt ut av esken sin.

Har desverre ingen bilder akkurat nå. Bildebanken ligger på en PC uten internett, og jeg har ikke brukt kameraet på en stund. Men jeg har lagt ut et bilde før for å demonstrere hva det er mulig å få ut av ISO 25 600. Dette var midt på natten uten noe ekstra belysning i rommet. Blender f/2.8, 1/25 sec (håndholdt) @ 70mm (Nikon 24-70mm) editert i CS3.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fabelaktig fargegjengivelse på D3, det er helt sikkert. Og det er et kamera som helt tydelig har mye for seg i dunkel belysning hvor kravet mot å undertrykke støy er høyt. Jeg gleder meg til å se nøyere på det. Det skulle vært gøy å se en sammenligning med riktig hvitbalanseinnstilling på 5D ...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med hvitbalanse, er det noen bra guider på det? Har stort sett brukt auto innstilingen når det gjelder akkurat wb, men er 100% sikker på at det er mye mer og hente ved manuelle innstillinger!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig hvitbalanse gjør at fargegjengivelsen blir riktig i forhold til det lyset man forograferer i. Det finnes mange guider vedrørende dette på nett, man får bare lete litt.

Det er så enkelt at når hvit er definert i forhold til fargetemperaturen man har på det aktuelle opptaksstedet vil alle andre farger automatisk følge etter og således bli korrekte. Man kan sette kameraet på AWB (automatisk) og håpe på det beste (i testen til Rockwell kan man tydelig se at Nikon klarer dette med glans, mens Canon faller i gjennom). Eller man kan eksponere mot et hvit ark eller et gråkort (18 % grå reflekterer alle farger korrekt, og 18 % grå er det alle kameraer vil prøve å eksponere etter når man tar bilde av noe som er helt hvitt, derav de mørke bildene man får hvis man tar bilder mot snø) og fortelle kameraet at; dette min venn, er hvitt!

Her er et bilde fra Rockwell, hvor jeg har prøvd å definere den hvite pelsen som hvit med litt gultone, siden slik pels sjeldent er helt 100 % hvit:

Originalt:

Aktos hjemmekino-img_1266-00200-jpg

Korrigert:

Aktos hjemmekino-img_1266-00200_wbc-jpg

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Rockwell har gjort en liten sammenligning av 5D og D3 på støy her: Nikon D3 vs Canon 5D Same-Lens Comparison
    Dette var jo skremmende lesning for en som ønsker seg 5D... :-D
    I denne testen benyttes Nikon Nikkor*ED 180mm f/2.8 AI-s også på 5D, kan det ha noe å si for resultatet?

Forøvrig, her er link til en meget bra side der det testes objektiv. All Tests / Reviews

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener testene til Rockwell er helt ubruklige, men meg om det. Folka på The Luminous Landscape er langt mer reflekterte og dyktige.

Et Nikkor på Canon vil kreve en distansering, noe som medfører en annen avstand fra bakre linsesegment. Dette øker dermed muligheten for macro, men vil også kunne medføre uskarphet og lignende. Det ser ikke ut som dette er noe problem i den aktuelle testen, men jeg kjenner en som tester objektiver og overganger i stor stil (har hundrevis av enheter) og han sier det er svært kilent å få dette til å bli perfekt. Men som sagt, jeg tror ikke det har noe som helst innvirkning i den aktuelle testen. At D3 er et bedre kamera enn 5D er hevet over enhver tvil. 5D begynner å bli gammelt, og det koster tross alt ikke mer enn halvparten

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phatbull
    Dette var jo skremmende lesning for en som ønsker seg 5D... :-D
    Overhodet ikke! Husk at 5D er fortsatt en av det beste (om ikke det desidert beste) kameraet i sin klasse. Ganske imponerende med tanke på hvor lenge det har vært på markedet. I USA koster 5D 1900$, og D3 5000$, så det er ganske stor prisforskjell. Å sammenligne de 2, spesielt på støy ved høy ISO er overhodet ikke rettferdig. 5D er mer enn nok brukbart for de aller fleste applikasjoner - selv for en pro fotograf. Husk at bildene også er 100% crop, og avslører langt mer enn man ved "vanlig" bruk vil legge merke til. Jeg har sett noen bilder tatt fra Akto på konsert med relativt høy ISO, og under normale visninger er det overhodet ikke noe sjenerende støy å snakke om - tvert i mot. Dagens denoise software fungerer også ganske bra, og det er snart kun kunnskapene i CS3 som setter begrensingene. Dog, jeg tror Canon må komme med en 5D Mark II om det skal konkurrere med det kommende D700 - i allefall for førstegangskjøpere som ikke sitter med en allerede stor utstyrspark.

Dette med hvitbalanse er ikke lett for noe kamera. Mitt D3 treffer ikke alltid det heller. Men mitt gamle Canon 30D hadde lett for å konstant velge litt for varm hvitbalanse (som også ses på 5D bildene over), og jeg har sett det samme på 1Ds Mark III og 400D. Jeg har hørt at Canon har ideologi at de vil servere litt "varme" bilder, men jeg kjøper ikke helt den - ikke på et kamera beregnet på promarkedet. Uansett hvordan kamera man kjøper, lønner det seg å gjøre som Akto sier - å justere hvitbalanse for forholdene manuelt. Da sikrer man optimal fargebalanse. Evn. er det ingen problem å knipse i RAW, så er det bare å justere hvitbalanse (evn. i batch) i software etterpå.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, nå er vi på rett vei her! Men så kommer dummy spørsmålet, når jeg setter kameraet på manuell wb, hvor i all verden er det jeg justerer den etterpå? Er vel ikke bare og klistre linsa foran et hvitt ark og håpe på det beste.

Er selve fremgangsmåten på Canon EOS jeg lurer på

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ingen som helst tvil om at Canon 5D er et satans godt kamera, og at linsevalg ofte kan gjøre dette kameraet til en vinner.

Men, og det som er viktigst for meg, er at Nikon D3 tar vanvittig rene bilder på selv ekstreme ISO-verdier.

Jeg HATER blitz (kanskje ikke SÅ hatfullt. Indirekte blitz fungerer i ganske mange tilfeller) og jobber derfor gjerne med eksisterende lys. Fotolampe/-blitz er jo ikke akkurat noe man drasser på til daglig. Således er max 400 ISO det jeg kan benytte på de fleste standard digitale kameraer. Men det holder selvsagt ikke i det lange løp...

Grunnet dette falt valget på Nikon D3. Der er den modellen konge - enkelt og greit. Det skader selvsagt ikke at det er rått på en rekke andre felter... ;-)

Jeg har lurt litt på 24-70 og/eller 14-24. Er fortsatt ikke sikker på hva jeg bestiller der.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg mener testene til Rockwell er helt ubruklige, men meg om det.
    Er ikke han litt små-eksentrisk, raddis - jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal kalle han :-D Omdiskutert er han i hvertfall!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var objektivet i hus

Førsteinntrykket slår meg i bakken! Dette er et objektiv jeg skal kunne like, tross en saaatans vekt

Aktos hjemmekino-85mm12-jpg

De to bildene under viser dybdeskarpheten på f/1.2. Det er ca 50cm mellom høyttaleren og Logitechen

Aktos hjemmekino-85mm12_fokus_front-jpg
    Aktos hjemmekino-85mm12_fokus_bak-jpg

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... bra!

Grattis! :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D og hvertfall ikke gratis.........

Gratulerer!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Er det noe jeg har gått glipp av siden det står et par ML ved siden av?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Gratulerer Er det noe jeg har gått glipp av siden det står et par ML ved siden av?
    Sjekker du fargen på veggen og gardina, så skjønner du nok at dette ikke er i kinoen.

Hjemme hos Akto er det stor rotasjon på utstyr. Ting er inne til tester kontinuerlig.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Sjekker du fargen på veggen og gardina, så skjønner du nok at dette ikke er i kinoen.

Hjemme hos Akto er det stor rotasjon på utstyr. Ting er inne til tester kontinuerlig.
    Godt poeng! Tenkte kanskje han hadde fått seg skikkelig stueanlegg

Er vel neste Hjemme-hos?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fine bilder!

Jeg husker at du skrev en gang noen regler for opptak (og redigering på PC). En av dem var:
    Tørk støv og vask arbeidsplassen (dette kan vel ikke sies mange nok ganger)

Vi må vel finne noe å kritisere ....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Godt poeng! Tenkte kanskje han hadde fått seg skikkelig stueanlegg

Er vel neste Hjemme-hos?
    Det er anlegget som står i stua hans. Tviler sterkt på at det blir noen "hjemme hos" ift det anlegget....... 8)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Meget fine bilder!

Jeg husker at du skrev en gang noen regler for opptak (og redigering på PC). En av dem var:
    Tørk støv og vask arbeidsplassen (dette kan vel ikke sies mange nok ganger)

Vi må vel finne noe å kritisere ....
    Hehe. La oss bare si det slik at kinoen er mitt domene ... Resten av huset holder ikke like høy standard, noe de som har vært her kan skrive under på

Side 239 av 257 FørsteFørste ... 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 235 236 237 238 239 240 241 242 243 249 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •