Aktos hjemmekino - Side 225

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 225 av 257 FørsteFørste ... 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 221 222 223 224 225 226 227 228 229 235 245 255 ... SisteSiste
Viser resultater 4,481 til 4,500 av 5136
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Kjære Z11 eier...

Men som sagt tidligere gode erfaring med Yamaha har kilet interessen for Z11 en selv om den ikke er en ren pre og ikke har XLR ut.
    Den har ikke XLR ut, noe som man må ta i betraktning hvis man trenger dette.

HDMI trøbbel
    Har jeg enda ikke opplevd

Manglende overlay av volum info over HDMI
    Det stemmer. Her har jeg enda ikke funnet et mønster, men i enkelte settinger er den der, og ellers ikke. Det kan være avhengig av oppløsning eller noe slikt, men som sagt finner jeg ikke et uniformt mønster

Ikke har koblet opp presence kanaler verken i front eller bak.
    Da vil jeg si at mye av poenget er borte, selv om den er meget bra på film. Faktisk så bra at jeg er villig til å stille kinoen min til disposisjon når som helst for en sammenligning på hvordan den fungerer. Nå snakker vi altså om film, ikke musikk

Fjernkontrollen, hvordan er responsen? Er IR mottakeren slik at en kan peke i hytt og pine og fortsatt få kontakt eller er det sikt og håp (hvis problemet er en med dårlig mottaker hjelper det ikke med en universal fjernkontroll som bader rommet i IR stråler….)? Ser enkelte klager på at det er sen og upresis justering av volum, er dere enig/uenige?
    Fjernkontrollen er et sorgens kapittel. Jeg har enda ikke testet, men jeg tror det er selve mottakeren som kan være kilen. Den er sen innimellom, selv om ”sen” i den forstand betyr 1-2 sekunder på det verste, og da sporadisk. Her er heller intet mønster å spore.

Er Pre ut aktive selv om en bruker enkelte av effekt forsterkerne? Så en innstilling i manualen som kunne tyde på at en måtte velge enten pre ut aktive eller effekt forsterkerne tilgjengelige? For oss så er behovet pre ut på 7.2 mens presence ser jeg for meg at drives av den innebygde forsterkere (Blir voldsomt med 11 Midgard O 6.1 selv for meg….)
    Per ut er aktiv hele tiden. Skal du ha benytte deg av flere soner er det annerledes.

Hvis en ikke bruker effektdelen på de 7 hoved kanalene går det an å assigne fire av dem til precence kanalene (det er jo en del mer effekt i de 7 hoved effekt forsterkerne.)?
    Nei, det er ikke mulig.

Noen som vet frekvens spekteret presence kanalene jobber i?
    Hvis jeg ikke husker feil kan man ikke velge mellom small og large på disse. Det vil si at de ikke er fullfrekvente.

Hvordan er erfaringene med romkorrigeringen YPAO? Noen som har erfaring med både Audyssey og YPAP? På papiret virker Audyssey hakket mer avansert (kompenserer både i tid og frekvens domenet og arbeider med mange hundre ”band”) enn en ren parametrisk EQ korreksjon som jeg forstår YPAO’en. Stemmer min oppfating av hva YPAO’en er? Hvor mange band jobber den med i hele frekvensspekteret? Hva er laveste band? Hva gjør egentlig den Toein målingen med de tre plasseringene av mikrofonene på den medføgende "boomerangen"?
    Den fungerer meget bra hjemme hos meg. Det samme gjør den faktisk (som en av ytterst få) i vår ”jobbkino” hvor akustikken er bra fra før. Hvis man legger sammen alle frekvenser Yamahaen jobber med i alle kanaler har den langt flere korrigeringer enn Denon, men her tror jeg vi er inne på en akademisk øvelse, snarere enn en praktisk. Her kan jeg dessverre ikke gi gode nok svar.

Grunnen til at jeg spør er at jeg i motsetning til det jeg leser hos mange andre her og på andre forum er at jeg har kjempe god erfaring med Audyssey korrigeringen i Denonen vi har nå. Det har i vårt rom funket bra med å temme pluss/2 en vi hadde og ekstremt bra i samspill med ARO justert JL sub. Funker også bra over 80 hz på for å kompensere for 802 ene står for nærme side og bakvegg i forhold til en helt ideell plassering. Kipt å finne ut at en bytter seg ned mhp romkorrigering hvis en går for Yamaha.
    Her kan jeg ikke hjelpe deg. Spør Gorm, han kan kanskje ha noen innspill på dette.

Hva er erfaringen med dialouge lift funksjonen? Påvirker bruken av presence kanalene for å løfte dialog negativt mhp taletydelighet (presence kanalene regner jeg med at for de fleste (og i alle fall blir de hos oss tror ikke taket tåler ett par HTM1D hengt opp i taket som presence kanaler (hadde ikke blitt plass til lerret heller for den delen…)) litt mer moderat i kvalitet enn resten av frontrekken…) og ”timbre matching” av dialog i front? Hvilket nivå må dere ligge på (kunne justeres fra 0 til 5 ikke sant) for å få ett merkbart løft i deres oppsett?
    Dette er nesten rosinen i pølsa, for å bruke et loslitt uttrykk. Det er bare helt konge. Jeg bruker Mirage V2, dem er så små at man knapt kan se dem uten lupe. Allikevel fungerer det kanonbra. Nivået er helt avhengig av hvordan de henger, og hvor høyt det er under taket. Tale blir mye bedre, og Yamahaen degraderer ikke signalet da dette bare leses av digitalt.

Hva er erfaringene med viktigheten/virkningen av presence høytalere bak? I ett oppsett som vi har med 4 høytalere på bakveggene allerede så kan det bli trangt om saligheten… Noen tanker om hvor mye en taper/tjener på å ha disse bak?
    Nei, bare at det blir mer lyd bak. Effekten kan justeres etter ønske. Den store effekten ligger uansett ikke bak, men frontsystemet samarbeider med bakkanalene for å lage et sømløst lydbilde.

Hvilke DSP modus kjører dere med? Hva er erfaringene med de forskjellige? Slik jeg forstår det så kan en kjøre alle med HD3 funksjonen hvis en har presence i front, eller må en ha både front og bak montert for å få kjørt det nye HD3 moduset?
    HD3 og movie for min del. Sci-Fi fungerer også greit, men de andre er jeg mindre glad i. Jeg har heller ikke forsket mye på dette.

Er det individuelle avstands innstillinger på alle de fire presence kanalene?
    Ja

Det var en lang liste med spørsmål, håper noen av dere i euforien over nyervervelse kan løsrive dere og dele litt erfaringer. Det er en drastisk (les mye jobb) å skifte en surround forsterker og raske AB blindtester er heller ikke det enkleste å få til dessverre…. Hvis en da ikke kjenner noen som er j… kjapp med å koble om maaaaaange kabler….
    Enig. Jeg kan bare si det jeg selv føler, og det er at det ikke er laget en receiver som kan matche denne med tanke på hvordan filmlyd prosesseres. Derfor kjøpte jeg den også nærmest på impuls, noe jeg ellers aldri gjør. Og tro meg; jeg kjøper ikke slikt for å henge med i tiden. Det er tusen andre ting jeg heller ville kjøpt enn ny receiver, men jeg forsto at jeg ikke ville kunne slutte å tenke på hvordan det ville vært hvis jeg hadde hatt den. Film ble bare noe helt annet, en helt ny opplevelse ... Fungerer det ikke lydmessig finner jeg noe annet. Jeg er meget kresen, til tross for at jeg mener en receiver som Z11 rundspiller mange high-end prosessorer på film (alle jeg har hørt til nå).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takke for svar Atle!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto

Fjernkontrollen er et sorgens kapittel. Jeg har enda ikke testet, men jeg tror det er selve mottakeren som kan være kilen. Den er sen innimellom, selv om ”sen” i den forstand betyr 1-2 sekunder på det verste, og da sporadisk. Her er heller intet mønster å spore.

Dette er nesten rosinen i pølsa, for å bruke et loslitt uttrykk. Det er bare helt konge. Jeg bruker Mirage V2, dem er så små at man knapt kan se dem uten lupe. Allikevel fungerer det kanonbra. Nivået er helt avhengig av hvordan de henger, og hvor høyt det er under taket. Tale blir mye bedre, og Yamahaen degraderer ikke signalet da dette bare leses av digitalt.

Enig. Jeg kan bare si det jeg selv føler, og det er at det ikke er laget en receiver som kan matche denne med tanke på hvordan filmlyd prosesseres. Derfor kjøpte jeg den også nærmest på impuls, noe jeg ellers aldri gjør. Og tro meg; jeg kjøper ikke slikt for å henge med i tiden. Det er tusen andre ting jeg heller ville kjøpt enn ny receiver, men jeg forsto at jeg ikke ville kunne slutte å tenke på hvordan det ville vært hvis jeg hadde hatt den. Film ble bare noe helt annet, en helt ny opplevelse ... Fungerer det ikke lydmessig finner jeg noe annet. Jeg er meget kresen, til tross for at jeg mener en receiver som Z11 rundspiller mange high-end prosessorer på film (alle jeg har hørt til nå).
    Kipt med fjernkontrollen, er det noen som har prøvd den med en multi unit? Vi har en extender og utstyret står utenfor kinoen så manglende/dårling kontakt er desverre dramatisk hmm.....

Interessant det du skriver om dialoge lift, det må vel vare rimelig forskjell i "voice" på din senter og miragene? Og så opplever du ikke akustisk degradering av tale, spennende, det betyr at andre og kan klare seg med presence kanaler som ikke koster en nyre.... Jeg regner jo med at løftet kommer av at deler av dialogen blir extrahert og sendt i presence kanalene.

Mhp romkorrigeringen så leste jeg Area DVD testen av Z11 der de gikk litt i detaljer og skrøt av den og mente det var den beste av typen de har vært borte i så langt og de har testet også Denon. Videre forklarte de litt hva den trearmede bomerangen måle platen (angle målingene) gjør, og hvorfor den er essensiell for å få maks effekt av DSP og surround effekter.

Og ja du selger den bra Atle! Hmmmmm vet ikke om jeg tør ta opp saken med min (definitivt) bedre halvdel en gang :-)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Atle. Fikk du PMen jeg sendte ang. C31?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt oppdatering er vel på sin plass nå, slik at ikke tråden dør

På lydsiden:

Planen om Klipsch rund baut er foreløpig lagt på is, av grunner jeg kommer tilbake til. Jeg har imidlertid fått opp et par Mirage Omnisat V2 som Front Presence. Disse gjør en meget god jobb, og Yamahaen blir jeg bare mer og mer fornøyd med.

Det eneste jeg mangler er en skikkelig pre med prosessorinngang. Nå spiller jeg på en YBA Passion fra Sound Planet, og regner med å kjøpe denne hvis det skulle vise seg at jeg får råd. Pengene går nemlig til noe annet om dagen ...

Pioneer S-1 skal prøves i kinoen, men helt ærlig tror jeg faktisk Avantgarde blir stående. For første gang er jeg rastløs bare på grunn av trangen etter å prøve noe nytt, og ikke for å få bedre lyd. Akkurat det skulle vel være en drømmesituasjon, men jeg vet ikke helt ...

På privaten:

Der er det et nært forestående bryllup på gang. Jeg og Monica har vært sammen i 14 år, og det er strengt tatt på tide. Budsjettet er verre enn det verste hifi-budsjett, og statslederne her til lands ville nikket anerkjennende til våre 100 % overskridelse av det opprinnelige budsjettet. Derfor blir alle oppgraderinger utsatt på ubestemt tid. I tillegg skal det pusses opp i stor stil, noe som også kommer til å tære på midlene. Det er på tide å tenke litt på andre ting enn bare hi-fi, i alle fall nå som jeg er på et levelig nivå. Det meste er i boks med tanke på bryllup, til og med hvilken sangerinne vi skal ha i kirken. Bekreftelsen kom nå i kveld, og det er kanskje ikke vanskelig å tenke seg hvem det blir

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis. Slikt koster penger ja om man ikke er rutinert nok til å gifte seg tidlig (se før 30) og få foreldre til å betale mesteparten av morroa :-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på tide å tenke litt på andre ting enn bare hi-fi, i alle fall nå som jeg er på et levelig nivå.
    Gratulerer med bryllupsbeslutningen, og årets underdrivelse (uthevet ovenfor) :-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye Atle :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med planlagt inntreden i ekteskapet

Tipser du om hvilken kirke det blir så kommer det ikke til å være en ståplass ledig................

Men hvem skal være fotografen i det bryllupet?????

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow!

Gratulerer akto!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Atle!
    Jeg håper Monica og Vesla gjør deg lykkelig og du de like så.
    Lykke til.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Gratulerer med planlagt inntreden i ekteskapet

Tipser du om hvilken kirke det blir så kommer det ikke til å være en ståplass ledig................

Men hvem skal være fotografen i det bryllupet?????
    Takk for det. Både dato og kirke kan forbli usagt. Ikke fordi jeg tror folk kommer til å dukke opp i et bryllup for å høre henne fremføre et par private sanger, men dog ...

Fotograf er i boks. Hun er en kjenning, og hun er rivende dyktig: Foto.no - bilder - Bilder til Tove Åsum Forwald

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis din kjære Monica har holdt ut i 14 år med din galskap, så fortjener hun vel virkelig den store dagen! Har ikke fulgt med på den private siden og alle intrigene den storslåtte "lille" rumleplassen din har skapt, men det er på sin plass med en skikkelig gratulasjon!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer begge to Det er en stor dag! Grei solist dere har fått dere da Skulle gjerne vært i en kirke og hørt henne live!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye Atle :-D

Kanskje burde vi samle oss på AForum og kjøpe deg/dere en skikkelig fin gave? Når en gifter seg så pleier det å være alt for mange gaver som mannen ikke har noe brukt for!

... Det er på tide å tenke litt på andre ting enn bare hi-fi, i alle fall nå som jeg er på et levelig nivå
    Hvis du er bare på et levelig nivå, hvor er vi andre ...

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode nyheter kommer i godt øyemed!

Gratulerer og lykke til på noe anerledes veier!!

A.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer meg definitivt inn i rekken av gratulanter, og ønsker velkommen etter! :-D
    Det er vel til syvende og sist en riktig prioritering, selv om det nok koster "et par" høyttalere.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Akto!

Kari Bremnes som sanger altså? Ikkje verst

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Etter 14 år så høres det ut som det er på tide! Det finnes jo opplevelser som er minst like viktige som god lyd og bilde!

Side 225 av 257 FørsteFørste ... 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 221 222 223 224 225 226 227 228 229 235 245 255 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •