Aktos hjemmekino - Side 209

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 209 av 257 FørsteFørste ... 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 205 206 207 208 209 210 211 212 213 219 229 239 249 ... SisteSiste
Viser resultater 4,161 til 4,180 av 5136
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Kan du ikke kjøre hd-lyden analogt ut fra en hd/blu-ray spiller da og inn på meridianen via 7.1 in?
    man da blir han sittende igjen med et lip-sync problem ut av helv..., og ingen mulighet for korrigering (litt avhengig av prosessoren i bildefremviseren "offkårs").
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    man da blir han sittende igjen med et lip-sync problem ut av helv..., og ingen mulighet for korrigering (litt avhengig av prosessoren i bildefremviseren "offkårs").
    Det har du vel muligens rett i. Men jeg lurer på om man har muligheten for full justering av dette i 861 om man definerer at de analoge inngangene blir brukt til 5.1/7.1. Signalet blir da oppsamplet, konvertert til digitalt via en A/D-konverter, behandlet av DSP for så å bli sendt til D/A-konvertere....

Jeg er ikke 100% sikker, da jeg ikke har testet i praksis.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå så

Jeg har blitt rørt, og kommer til å bruke litt tid på det fremover

Fin pris btw!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ypperlig! Jeg gleder meg til å hære det over helga om jeg ikke blir tatt av overtidsspøkelset:evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Romkorreksjon, EQ, individuell delefrekvens for hver høyttaler, avstandsjustering ned mot 1cm (dvs. total fasevender), og andre "lokale" variasjoner slik som Pioneers fasekorreksjon. Dette finner man jo på high-end utstyr også, men det er mer sjeldent enn på billigutstyr.

Jeg er klar over at argumentet er litt tynt. Kanskje jeg prøver å lure meg selv
    Ja, romkorreksjonen i Cary er visstnok ikke helt bra (det opplevde du vel selv). Cary innrømmer jo at de mener man bør frem med målebånd og Radioshack uansett og det er vel helle rikke feil skal man ha det skikkelig!
    Individuell delefrekvens på hver kanal har Cary, men jeg vet ikke noe om de andre merkene, hvilke recievere har forresten individuell delefrekvens?
    Ser poenget ditt uansett.
    Like sikkert som at du lurer deg selv, tror jeg kanskje jeg gjør det også Er det virkelig så mye bedre med en prosessor enn de beste/nyeste og litt dyrere recieverne nå...tenker da på film (musikk er jo et totalt annet tema). Må jo si jeg lurer på om ikke også det resterende utstyret vil ha en del si totalt sett! Jeg har lett for å bli litt fanatisk i tankegangen
    Tror jeg skal lese gjennom Yamaha tråden i kveld og sette meg litt inn i den.

-C-

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Cary eier er det kanskje på tide jeg hiver meg med i debatten her.

Tweakemulighetene av C11'en burde være tilstrekkelig for de aller fleste som vet hva de driver på med. Du har som det ble sagt her individuelle delefrakvenser for alle kanaler. Du har også EQ for alle kanaler. Lipsync har man også. Avstanden til høytalerne justeres med en nøyaktighet på 20 cm. Vanskeligheten her ligger i at alle disse innstillingene må gjøres manuelt. Det følger med en målemikrofon til bruk sammen med automatisk setup, men Cary selv anbefaler ikke å bruke den. Hvorfor de da har lagt det med skjønner jeg ikke.

Det man også må tenke på er at flere og flere har dedikerte rom til hjemmekino. I en slik setting har man bedre kontroll på rommet og dets akustikk. Med et godt rom er behovet for romkorrigering sterkt redusert. Det finnes selvsagt de som bruker ei vanlig stue, meg inkludert, som hjemmekino. For de er behovet for romkorrigering høyere. Min stue kunne trengt forbedring av akustikken, men jeg tviler på at romkorrigering ville løse alle utfordringene.

Når det gjelder lydkvaliteten til C11'en er jeg strålende fornøyd. Spesielt på musikk, for det er sant som det sier her at den er bedre på musikk. Det er jo bare å håpe på at det endrer seg noe når C11v kommer. Balanserte inn og utganger skader jo heller ikke på lyden

Hvis jeg det er noe jeg har å utsette på C11'en er det kvaliteten på programvaren. Det er for mye feil i den. Det kommer en ny oppdatering om ikke altfor lenge. Jeg har fått tilsendt den nye versjonen på mail, men jeg håper virkelig ikke det er den endelige versjonen.

Det for være nok for denne gangen

Robert

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan!

Da ble dessverre demoen hos Andre avlyst, han måtte avgårde til Frankrike. Hva blir enkleste reisemåte til deg fra Fornebu? Må jeg nedom byen og ta toget, eller går det noen busser fra Fornebu-området. Regner med du har kaffen og gulrotkaken klar i sekstiden (hvis ikke det blir for tidlig for deg)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve å rive meg løs så tidlig som mulig. Kan jo plukke dere opp på lillestrøm for eksempel om det passer inn i timeplanen.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robolsn
    Balanserte inn og utganger skader jo heller ikke på lyden
    Det gjør den vel ikke så mye bedre heller? Jeg hører ihvertfall ikke forskjell på RCA-XLR så lenge man bruker "tilsvarende" kabler. (Ja, jeg er klar over at XLR er en fordel på laaaaange strek og derfor nesten alltid benyttet i profesjonell/PA/konsert-sammenheng).

On topic: Enig med akto at moderne receivere i 10-20k klassen kan yte bedre i filmsammenheng enn de fleste high-end produktene myntet på samme formål.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balanserte utganger (XLR) har som regel et vesentlig høyere utgangssignal (5-6dB). Dermed "lures" man av et høyere lydmessig nivå, noe som stort sett alltid oppleves som positivt.

Men, dette er et fenomen de fleste er kjent med innen området, så la oss derfor ikke dvele ved dette. Den kvalitative forbedringen med XLR er stort sett ikke tilstedeværende... i hjemmeanlegg.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    On topic: Enig med akto at moderne receivere i 10-20k klassen kan yte bedre i filmsammenheng enn de fleste high-end produktene myntet på samme formål.
    Hva legger du i ytelse? Mener med dette at du har hørt på de fleste high-end surround prosessorer, og A-B sammenlignet med receivere på samme anlegg?

Det er forøvrig viktig å ikke blande kortene når det gjelder balansert kabling og produkter som er balanserte. En rekke high-end produkter er balansert i den analoge signalveien, og det blir der ofte anbefalt av produsent å kjøre balansert også mellom produktene. Når det gjelder kabling er det definitvt ingen ulempe med XLR, både som Roko sier pga høyere utgangsignal, og fordi kablene nærmest kan ligge i en bunte av 230V kabler uten å bli påvirket. Om ikke annet, så er det godt for følelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uff!

Nå har jeg akkurat lest annmeldelsen din av Onkyo, Akto, i det nye Hjemmekino og derfor spør jeg deg Forøvrig hadde jeg egentlig best inntrykk av yamahaen etter å ha lest tråden (folk er trege til å svare i den offisielle tråden, eller så vet de ikke!)
    Du gjør det ikke lett for en stakkar som vurderer ny reciever Godt det er en liten stund til jeg skal kjøpe...
    Lurer på om du kan svare på et par ting hvis du har tid? Evt andre som vet kan selvfølgelig svare!

1.Yamaha; har den separat frekvensdeling på kanalene?
    2. PCM; Er litt forvirret her. I forrige Hjemmekino (tror jeg det var) kjører dere lossless PCM på Denon. Dette mener dere er vel så bra som DD True HD. Hvordan har dette seg og er det grunnen til at noen snakker om at HDMI 1.3 ikke er nødvendig annet enn på auto lip sync og deep color? Hva er da egentlig den tekniske forskjellen på lossless PCM, DD True HD og DTS Master HD? Er det "ekte" 7.1 som blir den store forskjellen på dekoding her?
    Skjønnte noen noe av dette?

Chris

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.Yamaha; har den separat frekvensdeling på kanalene?
    2. PCM; Er litt forvirret her. I forrige Hjemmekino (tror jeg det var) kjører dere lossless PCM på Denon. Dette mener dere er vel så bra som DD True HD.
    3. Er det grunnen til at noen snakker om at HDMI 1.3 ikke er nødvendig annet enn på auto lip sync og deep color?
    4. Hva er da egentlig den tekniske forskjellen på lossless PCM, DD True HD og DTS Master HD?
    5. Er det "ekte" 7.1 som blir den store forskjellen på dekoding her?
    6. Skjønnte noen noe av dette?
    1. Jeg mener å huske at det var tilfelle, men det kan være jeg husker feil
    2. MPCM er en overføring av et allerede dekodet signal, og det er lossless på lik linje med True HD og DTS MA. Forskjellen er at det ikke vil stå annet enn MPCM i displayet på receiveren, noe som ikke føles like kult som at det står DTS Master Audio eller Dolby True HD
    3. Jepp
    4. Se punkt 2
    5. Det vet jeg ikke
    6. Jeg håper det

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå nettopp kommet hjem etter et hardtslående og fysisk møte med horna til Atle! Vi startet med lett demomateriale bare for å føle luftigheten og åpenheten til Avantgarde'ene. Man blir jo med èn gang slått av detaljrikdom og holografi. Man kan også spille høyt uten at det blir det minste slitsomt. Og med den følsomheten de har kan man spille mer enn høyt nok til min smak! Selv 20 små rørwatt fra Sound Planet var tilstrekkelig. Kuul cd-spiller forresten Anfield! :-D Etter noen timer kom vi oss gjennom alt fra John Mayer til Hugh Masakela til Pål Flaata til Infected Mushrooms... og noen til :-D
    Det mangler hverken dynamikk, dypbass eller finesse i disse frontene.
    Utpå kveldingen penset vi over til litt filmklipp og med det berømte klippet fra Open range kom bakoversveisen! Uno'en som Atle bruker som senter overgår vel det meste av senterhøyttalere når det gjelder trykk og dynamiske evner. Det er jo bare moro! :twisted: Når filmfremvisern også er oppgradert siden sist så er alt på plass til en vannvittig filmopplevelse! Hvem trenger vel offentlig kino med slikt i huset??? :shock:

Det var også hyggelig å treffe Vetteman som var på rundreise i lydens tegn. :-D Kjedelig da at demoen i Bærum ble kansellert... dårlig gjort!!!:evil:

Takk til Atle for nok en høydare, både når det gjelder lyd og bilde! :-D

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har det morsomt her, skjønner jeg Mens andre sitter med eksamener og prosjektrapporter til langt oppi halsen

Den sinnsykt dynamiske Stimela-innspillingen vi hørte på Hjemmekino-innvielsen, er det den som er på "Live At The Market Theatre"-albumet?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Puhhh!!!

Jeg fikk ikke sove inatt!

Vel hva skal man si, ingenting blir jo dynamisk etter dette! Da jeg ankom hula til Atle, satt Homecinema og Gwandarion og varma opp anlegget på veldig moderat volum. Trivelig som gutta var, ble jo den reisende lydmannen fra nord tilbudt sweet-spot:-D (takk gutter).

Jeg tok meg friheten, frekk som jeg er, til å styre cd-spilleren den første timen. Her var det detaljer, holografi, hærlii mellomtone og skikkelig fundament i bunnen. Jeg har blitt helt hekta på en låt med Lofgren som heter Black Bird, denne måtte jeg spille et par ganger. Gud bedre meg, så nydelig det låt.

Så ble det prat i en versjon av Keith don't go som jeg fant på YouTube. Da var Atle snar å finne fram ei live-plate med Loffis som ingen av oss hadde hørt før. Nå ble volumet skrudd kraftig opp: SØTE HELVETTE Jeg skvatt sånn at jeg tror det dryppet litt fra tuten. Dette er noen dynamikkbomber av en annen verden. Klipsch er lagt seg for lenge siden.

Det er den feteste gitarriffen jeg ever har hørt. Jeg begynte bare å le. Og merkelig nok så hadde smilet en tendens til å komme tilbake et uttall ganger utover kvelden. Vel på tide å overlate spakene til gutta. Gwandarion hadde jo med seg noen mildt sagt interessante spor. Tror aldri jeg kommer til å glemme "Psycho". Mama you think I'm Psycho Tror det var det jeg skulle sagt til Modern når jeg fortalte prisen på anlegget mitt. Er ganske sikker på at det var det hun tenkte ihvertfall.

Etter flere timer med musikkspilling, så kjente jeg at jeg verket etter å få slått på JVC'en og SVS'ene. **** tenkte jeg, vi har fått bekreftet at det spille musikk så innihelvette rått, at det vanskelig lar seg overgå. Jeg vil se hva JVC'en leverer og jeg vil kjenne jordskjelvfaktoren fra de amerikanske beistene. Jeg hintet flere ganger, men neida, her ble det pøst på med det ene dynamikk-sporet etter det andre:-D Velvel, må jo innrømme at det var latterlig moro. Endelig satte Atle kursen til bakrommet, yesyes, endelig.

Ja, hvis det kom en dråpe fra tuten isted, så ble boxern søkkvåt nå. Det gjorde vondt i brystet (på en god måte) når Akto fyrte igang Open Range scenen. For mitt vedkommende ble det kveldens høydare (sammen med Flying Daggers). Søte helvette for ett attack det er i den Solo'n. Og ikke nok med det, Atle måtte jo brife. Her ble det satt opp med kun center og volumet skrudd opp til langt over det som er forsvarlig. Når Ola så begynte å holde seg for øra, så ante det meg hvor dette bar. BANG, jeg døde. Seriøst jeg trodde faktisk jeg gjorde akkurat det. Men gud for en morsom død:-D

JVC'en leverte som forventet et særdeles bra bilde. Men jeg må jo si at det er ikke store forskjeller på disse full HD-prosjektorene IMHO. Av alle jeg har sett så leverer det så bra bilde at i mine øyne så blir det svinbra uansett hvilken prosjektor du har, men det er ingen tvil om at det er FULL-HD som gjelder:-D

Dette overgikk alle forventinger og dette er helt klart den triveligste demoen jeg har vært på. AV-folket er en egen rase.

Takk for en minnerik aften gutter, som sent eller aldri blir å gå i glemmeboken.

Dette må gjentas:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er jeg i gjenge igjen.
    Er det noen som har lurt på om det har skjedd noe hos Atle siden det var elektrostater og transistoreffekt? Det har jeg lurt på også men, skal jeg være ærlig lurer jeg litt enda. Det er ganske enkelt utrolig, dynamikken var av en annen verden, det er litt racerbil følelsen, hurtig og enorm aksellerasjon - men alikvel, en luksus doning med mye komfort. For det som ikke imponerer på samme vis som å bli skutt i hode så luggen blaffrer utenfor sweet spot er nærværet som er litt som et kjærtegn som bare gjør deg stum. For her er det en naturtrohet og nerve som flytter gåsehud og frysninger lenger frem i stemningsregistret.

Alt demomateriale jeg hadde med meg ble presentert på en måte som ikke er ny, men har et stikk av mer raffiniment og elskverdighet enn jeg tidligere har hørt. Selv om hornene for meg er litt visuellt forstyrrende (ja det er beundring, om noen skulle lure) så evner de å forsvinne så fullstendig at man sitter igjen med musikken og ikke annet. Alle har et forhold til musikken de hører på og et ønske om hvordan det skal presenteres. Jeg elsker drama og nerve. Her får man det i bøtter og spann, litt som en god film kontra Hotel Cæsar. Formidlingen er som den intime og nære kjæresten som snur seg og gir deg et skikkelig slag i trynet. For det evner å sparke og nesten lemleste deg om musikken krever det, for så å trøste deg i neste øyeblikk. Selv om mishandling og voldelige parforhold er en uting er det slik at spenning og drama får folk sittende å lytte, for dette blir aldri kjedelig.

Psycho med Paal Flaata fra Hemisfair albumet The Blue Blue Grass of Home har en tekst og vokal som er like skremmende realistisk om det blir presentert på riktig måte, at de på bakre rad likte det må vel vitne om at jeg som smilte fra den ene enden av sweet spot til den andre hadde en opplevelse uten sidestykke? En ting som kanskje har forandret seg er "pin pointingen" den var kanskje mer påtrengende, åpenbar og med større "wow-faktor" med elektrostatene. Kanskje det falt mer naturlig, eller at jeg ble så oppslukt av musikken at enkelt faktorer ble en del av en helhet som jeg setter mer pris på.
    Det var koselig å snakke med Atle og Håvard igjen, dessuten veldig hyggelig å møte Trond! Det eneste jeg kunne ønsket meg var mer tid, godt drikke og en helg med fri fra jobben, for dette er norges beste rekreasjonssenter!

Tusen takk for en trivelig kveld folkens, vi treffes om ikke så lenge.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMEN! :-D
    Det tok et drøyt døgn å komme seg på ja... Ikke rart for dette var en opplevelse av de sjeldne!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    1. Jeg mener å huske at det var tilfelle, men det kan være jeg husker feil
    2. MPCM er en overføring av et allerede dekodet signal, og det er lossless på lik linje med True HD og DTS MA. Forskjellen er at det ikke vil stå annet enn MPCM i displayet på receiveren, noe som ikke føles like kult som at det står DTS Master Audio eller Dolby True HD
    3. Jepp
    4. Se punkt 2
    5. Det vet jeg ikke
    6. Jeg håper det
    .

Takker Akto..godt du skjønnte det Jeg skal uansett saumfare disse recievernes brukermanual før det blir et kjøp. Står vel mellom Yamaha 3800, Onkyo 875/905 foreløpig.

Angående lytteseansen du hadde med gutta så høres det ut som dere alle koste seg. Gwandarions beskrivelse er jo helt euforisk og han beskriver det nesten som en guttunge som får sjokolade første gang Det er godt det finnes lyd og bilde så vi kan fortsette å være gutter. Hadde blitt kjedelig uten!

Chris

Side 209 av 257 FørsteFørste ... 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 205 206 207 208 209 210 211 212 213 219 229 239 249 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •