Aktos hjemmekino - Side 207

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 207 av 257 FørsteFørste ... 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 203 204 205 206 207 208 209 210 211 217 227 237 247 ... SisteSiste
Viser resultater 4,121 til 4,140 av 5136
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp, litt av et problem dette. En stereopre med sub-utgang sier du? Som i innebygget delefilter eller en løsning ala Parasounds nye forforsterker?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig fundert litt på en løsning selv. En PB13 ultra har jo både XLR og phono innganger. Hva med å bruke en sub per fronthøytaler i stereo og kalibrere disse individuelt til hver fronthøytaler. Dette ved å kjøre XLR til og fra hver sub mellom stereo pre- og effekttrinn. I tillegg trekker man en phonokabel mellom LFE-utgangen på receiver og phonoinngang på sub. Slik jeg tolker baksiden på PB13 sub'en ser det i hvertfall ut til at begge innganger vil være aktive samtidig, og dermed vil man kunne få både i pose og sekk. Sub'er konfigurert som stereo til stereolytting OG til film, og sub'er i mono til LFE-sporet på film og det samtidig! Sub'ene kan jo kalibreres for LFE-sporet i surroundreceiveren uten å påvirke sub-kalibreringen i stereo
    Det vil jo bli litt ekstra kabelstrekk, men med XLR så vil dette problemet nok bli minimalt. Eneste spørsmålet er da hvor god kvaliteten på det innebyggede delefilteret i SVS-en er siden de vil stå inne i den dedikerte stereoloopen.

Jeg synes i hvertfall dette høres ut som en artig sak å ha prøvd, siden jeg sliter med samme problemstillingen. Det kule med dette er at det ikke koster en krone, bortsett fra en del meter med ordentlig spesifisert XLR kabel til proff bruk som f.eks Klotz på procom.no hvor 10m kan fåes for 350kr med neutrik plugger
    Trenger riktignok 4 stk kabler, men sannsynligvis mye mindre enn 10 meter per lengde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ett problem med en slik løsning, og det er at hvis man kobler recieveren til prosessor-inngangen på forforsterkeren, så vil jo reciever-signalet fremdeles gå ut pre-en og til effekten, og dermed også til sub-en. Krøkkete skrevet, men tror jeg fikk formidlet det jeg mente.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det enda vært så enkelt kunne jeg brukt receiveren som pre. Slik du skisserer vil signalet forringes med enn nødvendig med tanke på enda en boks i signalveien (i alle fall slik jeg ser det når jeg bruker feel-good eye-candy antennene mine )

Godt og fungerende forslag uansett

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Re: rekyl
    Det er ikke et problem, det er meningen. Slik får man sub'ene med både på bassen fra LFE-sporet, samt bassen som går til front-kanalene samtidig. Men om det vil fungere uten støy o.l er jeg mer i tvil om.. Og kablingen blir klønete

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg burde lest svaret litt mer grundig, sorry for den rekyL

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man forøvrig finner en receiver som klarer å downmixe LFE-sporet i et 5.1 signal inn i frontene i et 5.0 signal kan man forøvrig kjøre pre-out på frontene fra receiver inn på ht/prosessorinngang på stereo-pre for så å gå inn i sub'ene og videre til effekttrinn.

Da får man faktisk LFE + front med sub'er på film, og sub'ene med på stereo helt uten en "jalla-kobling" eller egen LFE-kobling fra receiver. Dette vil faktisk fungere helt knirkefritt.

Men så er det å finne en receiver som klarer å downmixe LFE-sporet inn i frontene da.

Jeg lånte med meg hjem Denon AVR2808 ene og alene for å teste dette, og den klarte IKKE dette. Det klarte heller ikke AVR2807 eller AVR2105 (logisk siden de er eldre)

Men jeg tror faktisk min gamle NAD T752 klarte dette. Det løser i hvertfall absolutt alle sub-problemer stereo/surround

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke ha med en receiver i kjeden på musikk, det er det som er problemet. Jeg vet om produkter som kan brukes, bl.a noe snacks fra Linn, men det skal helst ikke koste noe særlig over 30k veiledende ...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planer om å anskaffe deg en surround-pre?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasiten er enkel: To separate anlegg. Blir aldri helt 100% til både film og musikk når man har såpass høye krav til begge deler og skal kjøre det på samme anlegget.

:-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg vil ikke ha med en receiver i kjeden på musikk, det er det som er problemet. Jeg vet om produkter som kan brukes, bl.a noe snacks fra Linn, men det skal helst ikke koste noe særlig over 30k veiledende ...
    Trenger ikke ha med receiveren på musikk dersom du har en receiver som kan downmixe LFE på film. På musikk blir signalkjeden slik:
    Signalkilde -> Stereopre -> Sub -> Stereoeffekt -> høytaler

På film:
    Frontkanalene inklusive downmixen av LFE sporet:
    Receiver -> front L/R pre out på receiver -> HT/Prosessor inn på stereo pre -> sub -> stereoeffekt -> høytaler

Så du ser at stereobiten alltid er helt atskilt
    Men det blir jo litt upraktisk mtp å kalibrere LFE biten separat på film og musikk dersom det er ønskelig (jeg gjør vanligvis ikke dette)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    ....Når det gjelder high-end prosessorer så er det uaktuelt. Ikke bare på grunn av pris, men på film er det fortsatt ikke mye som slår en relativt billig receiver (IMHO)
    Hei! Kunne du utdypet den litt? Ikke fordi jeg nødvendigvis tviler, men er muligens i ferd med å kjøpe Cary Cinema 11a og Cinema 5 (effekttrinnet). Vet jo at C11a er god på musikk også. Du har jo testet den i Hjemmekino, så kanskje du har litt mer "kjøtt" på benet? Har du noen forslag til recievere som er gode nok ift til Cary, med tanke på kanalseparasjon, lyd etc?

Ellers må jeg nok en gang skryte av "himmelriket" ditt og bildene dine Mye fantastisk utstyr og mange utrolig bilder...ikke rart du passer til jobben du har :-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cary Cinema 11 er en fabelaktig prosessor til prisen, men som så mange andre rene "high-end"-prosessorer er den best på musikk, sett i forhold til de tweakemulighetene som finnes Yamaha, Onkyo, Denon og de andre mainstream-produktene.

Siden Dolby Digital fortsatt er like ille som dårlig mp3 er det etter min mening bortkastet å bruke så mye penger på 7 fantastiske kanaler i stedet for de to som virkelig trenger det (musikkanalene). På HD er det få prosessorer som kan ta i mot HD lyd annet enn på de analoge inngangene, noe som ofte setter en stor begrensning på justeringsmulighetene.

Alt dette bunner ut det faktum at jeg helst ikke vil bruke mer penger enn absolutt nødvendig. Derav IMHO

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget er enkelt. Det er per i dag som du sier ingen god prosessor innenfor ditt budsjett som støtter eller er oppgraderbar til de ny HD-formatene!

Sitter selv med en (svindyr) Meridian 861, og aner ikke når det kommer noen oppgradering. Ganske frustrerende, og jeg blir, som du sier, sittendes med lyd tilsvarende dårlig MP3 mens markedet flommer over av mainstream-produkter med støtte for HD-lyd..... :-?

Kjøp en receiver....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    men er muligens i ferd med å kjøpe Cary Cinema 11a og Cinema 5 (effekttrinnet).....
    Cary har sinnsykt gode produkter, men du er i ferd med å kjøpe gårsdagens teknologi. Mitt stalltips er å vente litt med prosessoren. Tror en rekke slike produsenter kommer til å slippe noen spennende produkter Q1/Q2 2008....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å "tjuvlåne" tråden din litt nå Akto :-D Si fra hvis dette skal taes i en annen tråd! Men det er jo så mye moro som diskuteres her...nesten som et lite univers i universet :-D

Kan evt ta det her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...tml#post781111

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Cary har sinnsykt gode produkter, men du er i ferd med å kjøpe gårsdagens teknologi. Mitt stalltips er å vente litt med prosessoren. Tror en rekke slike produsenter kommer til å slippe noen spennende produkter Q1/Q2 2008....
    Det er akkurat kommet en SW oppdatering på denne og det ventes en til nå i disse dager. I og med at C11a er en ren audio prosessor er det nå en videoscaler på trappene som heter C11v...disse kobles sammen som en enhet.

Her er et utdrag fra en mail fra Cary til en av forhandlerne på AVSforum:

"To be clear about the capabilities of the Cinema 11v, here is how the unit will handle the high resolution audio feeds. The Cinema 11v will decode the uncompressed, lossless LPCM signals of Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Digital TrueHD, DTS, DTS-HD and DTS-HD Master Audio. Price is $3500.00 and we are trying extremely hard to get the unit out in mid December."

Dette høres unektelig ganske bra ut Det er jo klart at vi da beveger oss opp i en annen prisklasse
    Denne støtter også det meste, hvis ikke alt av oppløsninger + fremtidige oppløsninger, på bildesiden.

Så da er den kanskje ikke så "gammeldags" HåkonN? Eller var det noe annet du tenkte. Ser poenget ditt med HD overføring, og hadde det vært slik at Cary ikke kunne levere dette med C11 ville jeg ikke vurdert den. Men det ser ut til at det kommer og da er det plutselig høyst interessant...og dyrere

Ser også poenget ditt Akto. Kunne veldig gjerne tenke meg en del av disse tweakemulighetene som de større merkene kommer med. Men innbiller meg at disse mister "litt" på ren stereo. Skjønner vel at det nesten ikke lar seg forene med både stereo og surround i en "klump", men mitt mål er kanskje å prøve å få det best mulige av begge verdener med de midlene jeg har Da er kanskje ikke Cary noe dårlig valg?
    Er ditt inntrykk Akto, at en eksempelvis yamaha 3800 gir bedre lyd i surround enn Cary C11?
    Tar gjerne imot andre tips angående valg i Cary tråden eller her

Mvh Chris

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX

Ser også poenget ditt Akto. Kunne veldig gjerne tenke meg en del av disse tweakemulighetene som de større merkene kommer med.
    1. Men innbiller meg at disse mister "litt" på ren stereo.
    2. Da er kanskje ikke Cary noe dårlig valg?
    3. Er ditt inntrykk Akto, at en eksempelvis yamaha 3800 gir bedre lyd i surround enn Cary C11?

Mvh Chris
    1. Det er det ingen tvil om at de gjør, selv om billige receivere begynner å bli skummelt bra.

2. Definitivt ikke. Til musikk er den aldeles strålende, og den er ikke verst til film heller

3. Utvilsomt. Mer dynamikk, bedre kanalseparasjon, og mange flere måter å komme i mål på. For å si det diplomatisk; Cary er like mye bedre på musikk som Yamaha er bedre på film

For all del, jeg sa i testen at det sannsynligvis ikke finnes bedre prosessor til prisen, og det står jeg for 100 %. Da er man nødt til å ta i betraktning at forrige modell ikke hadde bildekretser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hmmm..fa..n! Dette her blir bare vanskeligere og vanskeligere, men det er vel sånn det er Prosentvis er jeg jo mer film enn musikk, men som mange andre her inne vil jeg gjerne hente det jeg kan fra begge...
    Med den nye videodelen til Cary og 2x200W (for å få 7 kanaler), blir jo prisen deretter også...
    Kanskje rett og slett gå for to monoblokker til stereo eller en rør-løsning og la recieveren ta jobben med film?
    Hvordan fungerer disse recieverene som pre egentlig?
    Kan du si noe om hva du ville valgt fra de store merkene på reciever siden mtp tweaking, lyd, nye formater, utganger/innganger etc? Kan godt være opp i toppsjiktet, hvis det er noen vits da?

Mvh Chris

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, det blir ikke lett ...

Jeg velger jo selv ut utstyr til min egen kino, og der er det en del hummer og kanari for å si det pent. Målet mitt er dog relativt enkelt. Ingen idiotisk prisede produkter, ingen voodoo, funksjonibelt og dynamisk. Jeg vektlegger bass like mye som jeg vektlegger diskant.

Jeg går for separate løsninger, og holder hjemmekinodelen utenom stereodelen. Alt jeg har gjort har blitt gjort med ett mål for øye; best mulig lyd i stereo.
    - Derfor bruker jeg forforsterkere med prosessorinngang, og kjører den effekten jeg bruker på musikk også i filmmodus. Receiver driver alt utenom fronter. Jeg har forelsket meg i Onkyo, men det kunne like gjerne vært Yamaha, Pioneer, Marantz, Sony eller Denon. Pr. d.d. mener jeg at Pioneer har den beste romkorreksjonen for de med nakne vegger og mye klang, eller merkelige fasonger på rommene sine. Jeg mener Yamaha har vist seg som mest dynamisk, mens Onkyo er best balansert. Mer enn dette vil jeg egentlig ikke si, for vi holder på med en stor receivershootout for tiden, og der kan det komme noen overraskelser.

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pre

Hei

Har fulgt med i tråden din en stund og klarte ikke dy meg for å komme med ett innspill. Denne kan vel være aktuell hvis den kommer i europeisk utgave.
    Product Review

Side 207 av 257 FørsteFørste ... 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 203 204 205 206 207 208 209 210 211 217 227 237 247 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •